Урок "Ваза з фруктами"

Про матеріал
Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Особливості виділення головного в композиції. Композиція «Ваза з фруктами»
Перегляд файлу

Тема. Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Особливості виділення головного в композиції. Композиція «Ваза з фруктами»

Мета:

поглиблювати знання учнів про натюрморт як жанр образотворчого мистецтва;

формувати уміння класифікувати твори мистецтва за жанрами, створювати композицію відповідного жанру;

розвивати універсальні особистісні якості та здібності школярів, художньо-практичні уміння та навички, творче мислення, спостережливість, кольоровідчуття, окомір, уяву та увагу;

виховувати інтерес до образотворчої діяльності, любові до мистецтва, естетичний смак.

Обладнання: художні матеріали та інструменти: на вибір учнів,

 

Хід уроку:

       І. Організація класу

  1. Привітання з учнями.

Добрий день! В добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Всі сідайте ви рівненько

І послухайте гарненько

  1.    Перевірка готовності учнів до уроку.

Давайте перевіримо, як ви підготувалися до уроку, сьогодні нам знадобиться: альбом, гумка, простий олівець, пензлик, фарби та стаканчик з водою. (Перевірка готовності учнів до роботи)

Працюємо наполегливо,швидко,старанно,щоб жодна хвилина не втратилась марно!

Я пропоную вам відкинути всі турботи й поринути у чарівний світ мистецтва, де крок – за – кроком, ви розкриєте таємниці художніх шедеврів.

  

ІІ. Робота над темою уроку.

1. Вступна бесіда

А. Актуалізація опорних знань.

Ви вже маєте певний запас знань, здобутих на попередніх заняттях. То ж скажіть:

Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?

 (Живопис, скульптура, графіка, декоративно-прикладне мистецтво, архітектура).

А що ж таке жанр?

 Жанр - вид   творів   мистецтва,   який   характеризується певними ознаками. До жанрів образотворчого мистецтва належать: пейзаж, портрет, побутовий, історичний , батальний, анімалістичний, релігійно-міфологічний, натюрморт.

Б. Створення інтриги.

Мистецтв багато, ви з ними зустрічаєтесь кожного дня. Це художня література, музика, театр, кіно, образотворче мистецтво. Образотворче мистецтво одночасно і стародавнє, і дуже молоде: зображення художники створювали 40 тисяч років потому, створюють і сьогодні.

Та щоб пізнати це мистецтво краще, не заблукати в ньому, ми крок за кроком будемо вивчати його.

Розповім вам давню легенду про одного художника. Якось художник намалював велику за розміром картину, на якій зобразив грону винограду. Картину було виставлено на терасі, а художник після напруженої праці вийшов в кімнату. Коли ж він повернувся через деякий час, то  зупинився на порозі вражений видовищем – до картини злетілася зграя птахів і клювала намальований виноград.

В.Повідомлення цікавої інформації до теми.

Природа завжди вабить нас своєю красою.

А коли матінка природа дарує красиві та смачні плоди ?

Так, осінню.

Овочі та фрукти, які ми щодня бачимо у себе на столі, здаються нам такими звичайними. Але митці саме в буденному бачать надзвичайне і прекрасне. А потім утілюють це в піснях, картинах та інших творах мистецтва. У дарах землі все тішить око – соковитість кольорів, багатство форм, смаків, ароматів, розмірів і поверхонь. Не дивно, що художники залюбки змальовують їх.

 Предмети "живуть" своїм життям, таким тихим і непомітним, що лише художник вміє їх почути й розповісти про них. Зазирнімо до нашої галереї і розгляньмо натюрморти детальніше.

Олекса Новаківський "Натюрморт".

Вдивіться уважно в твір українського художника Олекси Новаківського Натюрморт".

Як багато він може розповісти .Про яку пору року розповідає нам ця картина?

Так, автор представляє осінь в усій її пишній красі. Ми бачимо осінні квіти - хризантеми і фрукти, що достигають восени.

Які саме?

Так, яблука і груші. Давайте розглянемо ці чудові, достиглі плоди. - Якого вони кольору?

 Жовті, оранжеві, червонобокі яблука та зеленкувато-жовті груші лежать у гарній вазі. Так і хочеться їх скуштувати. Чи не так?

Ми не бачимо на картині людей, господарів помешкання, але дещо можемо дізнатися про них.

По-перше, ці люди люблять квіти: щоб рослини не померзли на дворі і ще довго цвіли, вони пересадили їх у горщики. Кожний горщик акуратно обгорнули у гарний білий папір, щоб було красиво.

А якого дня - похмурого чи ясного писав художник свій натюрморт?

Так, день був сонячний, ясний, радісний, чистий. У кімнаті багато світла, тому падають тіні від квітів, фруктів і посуду. Натюрморт яскравий і радісний.

Отже, діти, якщо  різні плоди саду й городу розкласти на скатертині чи на тарілці, то вийде композиція. В образотворчому мистецтві її називають натюрмортом.Натюрморт - це зображення предметів, в тому числі фруктів, овочів і квітів.

Якщо бачиш на картині

Квіти,глечик на столі,

Чи лежать на лаві дині     

І великі, і малі,

Чи у вазі різні фрукти,

Чи лежить на таці торт,-  

То, звичайно, що картину.

Називають натюрморт.

У цьому дивному французькому терміні сховалися два слова "природа" і "мертва".

Голландські художники переклали це слово більш поетично – "тиха натура". Діти, а ви знаєте, що натюрморти бувають різні і називаються в залежності від того, що на ньому зображено. Наприклад, якщо квіти в вазі, то називається квітковий, якщо овочі або фрукти – то овочевий або фруктовий, а якщо предмети побуту – побутовий. Також, натюрморт, якщо малюєш фарбами – він живописний, якщо олівцями, маркерами, фломастерами, крейдою – графічний, якщо вишиваємо – декоративний, а є ще й скульптурний, тобто об’ємний, створений з деревини, з металу.( Ілюстрований матеріал )

 

 

 

Г) Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми теж малюватимемо натюрморт, але звичайно не такий складний як у художників.

ІІІ. Повідомлення нової інформації з образотворчої грамоти

  1. Демонстрація учнівських робіт по даній темі

Діти, ось подивіться на ці малюнки, які малювали діти, такі як ви, тільки з інших шкіл. Подивіться які вони чудові. Думаю, що ваші роботи будуть ще кращі.

  1. Виконання педагогічного малюнка.

А зараз ви будете спостерігати, як необхідно виконувати таке зображення. Ніхто не крутиться і не малює. Всі дуже уважно дивляться, як я малюю на дошці та уважно слухають, щоб не наробити помилок.

(Вчитель виконує малюнок на дошці та пояснює послідовність виконання роботи.)

Роботу починаймо з правильного розміщування малюнку на аркуші паперу. Відмічаємо на папері відношення висоти до ширини, проводимо вертикальну вісь симетрії.

Легкими рухами олівця проведи плавну горизонтальну лінію — це край столу. Зроби ескізи двох яблук і глечика.

Будуємо глечик прямими лініями, малюємо овали, заокруглюємо форму. Діти, пам’ятайте, чим ближче коло до рівня очей глядача, (лінії горизонту), тим його форма здається вужчою, а на рівні зору вона сприймається та зображується у вигляді прямої лінії.

В глечику намалюй квіти. Надай фруктам природного вигляду, більш чітко вималювавши опуклі форми. Не забудь домалювати хвостики.

Потім малюємо букет. Частину квітів, що знаходяться ближче до нас, промальовуємо більш детально, витираємо непотрібні лінії  побудови. Ще раз порівнюємо малюнок з натурою, виправляємо помилки.

Перед тим, як розфарбовувати намальоване, подумайте, які кольори знадобляться для роботи. Не забуваємо щоразу добре промивати пензлик, щоб не забруднити фарби інших кольорів.

Тепер починаємо акуратно замальовувати предмети. Фарбуємо їх упевнено та енергійно, не розмазуючи й не виходячи за контури.

Молодці! Акуратно розфарбуйте  яблука. Для цього ідеально підійдуть кольори зеленого, оранжевого і жовтого відтінків. Для зафарбування хвостика використай коричневу фарбу.

Чудово! Зробіть яблуко більш виразним і яскравим за допомогою тіні.  Тінь можна передати коричневим, темно-зеленим і болотним кольорами. Зверни увагу! На всіх фруктах повинні бути маленькі відблиски, зробити ти їх зможеш за допомогою білої фарби.

Друге яблуко розфарбовуємо так само.

Фарбуємо квіти у вазі.

Замалюй салатові листочки. Потім - тонкі стебла, обриси листя. За допомогою зелених і жовтих відтінків розфарбуй листя суниці, зроби чіткими стебла.

Коричневою фарбою замалюй глечик. Тінь зробіть темно-синьою.

Скатертину замалюй рожевим тоном.  Тіні від предметів на столі зроби трохи темнішими.

І наостанок: зроби білі стіни, а в місцях, де предмети дають тінь, — трохи сіріші.

  1. Повторення учнями послідовності виконання.

А зараз побачимо чи запам'ятали ви послідовність виконання роботи.      (викликаю   учня,   щоб   він   повторив   послідовність   виконання зображення малюнка синички).

  1. Нагадування учням необхідних основ технічної грамоти.

Діти, зверніть  увагу,  аркуш  паперу повинен  знаходитись  у горизонтальному положенні рівно до вас, а не під кутом як зошит. Щоб одержати красивий малюнок, пам'ятайте, що синичка повинна знаходитися в центрі аркуша паперу, а не збоку; вона не повинна бути занадто великою або занадто маленькою.

  1. Повідомлення учням основних правил техніки безпеки та гігієни.

Діти, будьте уважними під час виконання малюнка, не вертіться, адже ви можете розлити водичку сусіда по парті або того, хто сидить ззаду, і цим пошкодити йому малюнок. Сидіть рівненько, не сутультеся.

ІV. Практична діяльність учнів.

Тепер, діти, можете приступати до виконання роботи. Пам'ятайте, про послідовність зображення .

  1. Спрямовування учнів на роботу без помилок

Діти, ми в кінці уроку проведемо виставку кращих робіт. Тож працюйте завзято, охайно, що не буде зрозуміло – запитуйте.

Музична фізкультхвилинка

( Виконується вчителем у музичному супроводі).

V. Перегляд, аналіз та оцінювання  учнівських робіт.

Добре, діти, молодці. Ви дуже гарно попрацювали і у вас вийшли чудові роботи. А скажіть, будь ласка, як називається те місце куди художники виставляють свої картини?

Правильно, це галерея. Ось ми сьогодні теж створимо галерею із ваших робіт та оцінимо їх.

VI. Підсумок уроку

  1. Що нового ви сьогодні дізнались?
  2. Чого навчилися на уроці?
  3. Що було робити легко?
  4. З чим виникли труднощі?

Діти, ви справді дуже гарно, наполегливо і натхненно працювали на уроці і тому заслужили найкращі слова подяки:

Урок підходить до завершення: 

Картини  всі ми дружно малювали,

І що таке натюрморт ми добре запам’ятали.

Тож, діти, бажаю успіхів щоденно,

Творчості усім й великого натхнення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Вова\Мои документы\Downloads\уроки розробки о. м\конкурс\Надя Образотворче\образотворче\IMG_20160510_083223.jpg 

 

 

 

 

 

 

C:\Documents and Settings\Вова\Мои документы\Downloads\уроки розробки о. м\конкурс\Надя Образотворче\образотворче\IMG_20160510_083300.jpg 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ivanova AleksandrA
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 липня 2019
Переглядів
4726
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку