Розробка уроку (урок-подорож) з позакласного читання «Важливі не роки життя, а життя в ці роки». (за твором Надії Гуменюк «Зустріч на Босому мосту»)
ТЕМА. «Важливі не роки життя, а життя в ці роки». Надія Гуменюк
«Зустріч на Босому мосту».
МЕТА:
ТИП УРОКУ: урок- подорож
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І Оголошення теми та мети уроку.
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Добрий день! Сьогодні ми з вами поринемо у світ пригод у сні й наяву. Пропоную вам вирушити разом у дивну подорож подій, в яких опинився головний герой твору «Зустріч на Босому мосту» сучасної української письменниці Надії Гуменюк. Читаючи цей твір, ми відчуваємо з якою повагою і любов’ю ставиться авторка до дитячих мрій, відчуттів і поривань. Сподіваюсь, герої твору та їх пригоди знайдуть відбиток в душі кожної людини, малої та дорослої.
ІІІ Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Вчитель (гід). Допомагати нам подорожувати Країною Пригод допоможе один з головних героїв – Кіт Боні. Як ви гадаєте, чому саме він? (Кіт супроводжував головного героя майже у всіх його маршрутах)
Кіт Боніфацій. Добрий день, шановні! Так, це я герой! І якби не моя присутність, то й скарб би ніхто не знайшов! Я був від початку! А цей хлопчисько Радик – розбишака ще той! Це вам будь-хто у нашому дворі скаже!
Еллінгер. А я постійно був з головним героєм у його уяві. Ми завжди допомагали один одному. І хоч я й не брав участі у цих цікавих пригодах, але, можу з впевненістю сказати, що краще за мене ніхто не знає головного героя!
Вчитель (гід). Добре, що разом з нами подорожуватимуть такі обізнані герої. Тому пропоную класу поділитись на три групи, які будуть слідувати різними маршрутами, але кінцева зустріч відбудеться в одному місці, якому – дізнаємось згодом! Прихильники історії підуть з гідом. Ті, хто хоче отримати додаткові коментарі пригод, хай прислухаються до Боні. На чолі з Еллінгером - учні, які спробують охарактеризувати героїв, спираючись на події, що відбувались у творі.
(Учні поділяються на три групи. Кожна група отримує завдання і час на його виконання)
І група. Гід.
Дослідити історичні місця, легенди, музеї, згадані у творі.
Маєток пана Ярецького
Легенда про Білу Панну
Історія Босого мосту
Історія родоводу діда Аборигена
Легенда про з’їзд Ордену Тамплієрів
«Бабуся каже, що кожна культурна людина мусить відвідувати музей, бо в них зібрані духовні скарби світу»
«У місті, де живе Радик, - не тільки великий краєзнавчий музей, але й музей Лесі Українки, музей військової техніки, єдиний в Україні музей волинської ікони, а в старовинному замку Любарта розміщені музеї дзвонів та книги, художній музей.»
- Як називалась виставка в музеї? («Врятовані скарби»).
Зачитайте уривок з тексту твору, де зображено експозицію, представлену на виставці у музеї. Намалюйте уявлені вами предмети.
2 група. Еллінгер.
Охарактеризувати головного героя твору.
Твір про осінь (самопізнання, думки про себе)
Фантазування. Уявна боротьба з космічними воїнами.
3 група. Кіт Боні.
Дослідіть фразеологічне багатство першої частини твору «Боні й підземна ріка».
- «Підкрадаєтесь до шафи, як Мурчик до сала»
Фізкультхвилинка.
Вчитель (гід). Кожна група справилась із завданнями, які стояли на шляху до скарбу. І, як ми і домовлялися, зустрінемося в останньому пункті нашої пригоди – підземеллі. Пам’ятаєте, Радику необхідно було відгадати таємний шифр, ми ж зараз спробуємо пригадати деякі важливі деталі і ще ближче наблизитись до фінішу нашої подорожі.
ІV Закріплення вивченого матеріалу.
Гра «Найуважніший» (тест). Кожна правильна відповідь – 1 бал.
А 7-А
Б 5-А
В 3-Б
2. Яка тваринка була постійним супутником Радика у його пригодах?
А кіт Боні
Б цуценя Цезар
В хом’як Пушок
3. Яку назву дали діти своєму детективному агентству?
А «Цезар і К»
Б «Боні й Цезар»
В «Радик, Марійка та Мишославія»
4. Де герої знайшли сховану драбину?
А На горищі хати діда Аборигена
Б У підземеллі
В У вербовому шатрі під густою кроною
5. Якого року було Євангеліє, що знайшов Радик у підземеллі?
А 1915
Б 2003
В 1800
6. Що взяли з собою хлопці на нічне стажування?
А ліхтарики, сірники
Б бутерброди
В хрестики, часник, мак
7. Девіз тамплієрів:
А «Перемога або смерть»
Б «Боротись й не здаватись»
В «Охороняти скарби будь-що»
8. Як назвав Радик дуже дивний день свого життя?
А «День двох надій»
Б «День трьох обманів»
В «Веселий день»
9. На місці Аборигенової хати колись стояв палац:
А пана Яворницького
Б козака Дорошенка
В пана Ярецького
10. У якому місті відбуваються події твору?
А Луцьк
Б Чернігів
В Київ
11. Щоб віднайти скарб, скільки квадратиків необхідно було відрахувати у кладці стіни?
А 156
Б 66
В 136
12. Яка Радикова річ містила захований жучок?
А портфель
Б брелок
В телефон
Поєднайте героїв та їх прізвиська
V Рефлексія
У підземеллі Радик побачив невідомі сліди, які дуже зацікавили його і привели до скарбу. Перед вами відбитки дитячих слідів. Давайте разом з вами спробуємо з’ясувати, що нас зацікавило у цьому творі, що для кожного з вас сьогодні є скарбом, і відобразимо це на цих відбитках, відбитках, які ведуть у доросле життя…
(Кожен отримує аркуш з намальованим відбитком, на якому пишуть свої думки. Ці відбитки вчитель розміщує на дошці, коментуючи написане і бажаючи учням, щоб всі їх мрії обов’язково здійснились.)
VІ Підсумки
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Як ви розумієте вислів головного героя твору Надії Гуменюк «Зустріч на Босому мосту»: «Прикро, що дорослі не розуміють: важливі не роки життя, а життя в ці роки»?
VІІ Домашнє завдання
1. Скласти презентацію «Легендарні історичні місця нашого міста».
2. Записати фразеологічні звороти, які ви використовуєте в своєму мовленні.