Урок " «Вегетативна нервова система. Профілактика захворювань нервової системи».

Про матеріал
Мета уроку: • Навчальна- ознайомити учнів з будовою й функціями головного мозку. крити роль відділів головного мозку в здійсненні рефлексів і виявити їх значення; пояснювати нервову регуляцію роботи внутрішніх органів людини; показати, як взаємодіє симпатична і парасимпатична нервова система під час регуляції. • Розвивальна- розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур. • Виховна- виховувати ціннісне ставлення до себе та до свого організму. • Корекційна- коригувати вимову учнів.
Перегляд файлу

9 клас

Тема уроку: «Вегетативна нервова система. Профілактика захворювань нервової системи».

Мета уроку:

  • Навчальна- ознайомити учнів з будовою й функціями головного мозку. крити роль відділів головного мозку в здійсненні рефлексів і виявити їх значення; пояснювати нервову регуляцію роботи внутрішніх органів людини; показати, як взаємодіє симпатична і парасимпатична нервова система під час регуляції.
  • Розвивальна- розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур.
  • Виховна- виховувати ціннісне ставлення до себе та до свого організму.
  • Корекційна- коригувати вимову учнів.

Обдаднання: підручники, схеми, мовні картки, дидактичні ігри, ММ презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку:

I . Організаційний момент. Мовна зарядка:

-         Який сьогодні місяці? День тижня?

-         Яка пора року?

-         Який тепер урок?

-         Який тепер урок?

-         Що вивчає біологія?

 II. Актуалізація опорних знань

Учні, давайте пригадаємо з минулих уроків, що таке нервова система?

Нервова система – це система анатомічно й функціонально об’єднаних структур організму, що забезпечують взаємозв’ язок  його органів між собою і організму з середовищем існування.

Які функції виконує нервова система людини?

Сприйняття інформації; • аналіз інформації; • формування відповіді.

Назвіть відділи нервової системи.

Центральна нервова система та периферична нервова система.


анатомія центральної та периферичної нервової системи

III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Уявіть, що ви тільки пообідали. Серце працює повільніше, а діяльність травного тракту посилилася. Але, якщо ви почуєте за вікном ґвалт, то відбудеться трохи інше… Травлення сповільниться, серце почне битися скоріше, кров попрямує до м’язів та мозку, ваші легені будуть розтягуватися й поглинати більше кисню, зіниці ваших очей стануть більшими, потові залози активізуються, артеріальний тиск підвищиться… І все це - за одну секунду!

Як Ви думаєте, які системи регулюють відповідні зміни у нашому організмі?

IV. Вивчення нового матеріалу.

Вегетативна (автономна) нервова система — це частина периферичної нервової системи, що регулює діяльність внутрішніх органів, залоз, судин, гладеньких та деяких посмугованих м’язів, а також керує процесами обміну речовин. Діяльність вегетативної нервової системи не підпорядковується волі людини: ми не можемо свідомо керувати роботою своїх внутрішніх органів, як, скажімо, керуємо своїми м’язами. Вищим центром контролю вегетативної нервової системи є гіпоталамус.

Вегетативна нервова система складається з двох відділів, що чинять взаємодоповнюючу дію на органи і тканини організму — симпатичного й парасимпатичного.

Вплив вегетативної нервової системи на діяльність організму

Органи або функції

Відділ вегетативної нервової системи

Симпатичний

Парасимпатичний

Серце

Прискорює і підсилює скорочення

Уповільнює і послаблює скорочення

Кровоносні судини черевних органів

Звужує

Не впливає або розширює (у певних органах)

Кровоносні судини серця і головного мозку

Розширює

Звужує

Кров’яний тиск

Підвищує

Знижує

Легені, бронхи

Розширює бронхи, легені, збільшує частоту дихальних рухів

Звужує бронхи, легені, зменшує частоту дихальних рухів

Залози: слинні, травні, шлунку та кишечнику

Зменшує виділення слини й травного соку

Збільшує виділення слини й травного соку

Рухова активність шлунку та кишечнику

Зменшує

Збільшує

Печінка

Викликає розщеплення глікогену до глюкози

Викликає синтез глікогену з глюкози

Жовчний міхур

Викликає розслаблення

Викликає скорочення

Обмін речовин

Підсилює

Зменшує

Зіниці ока

Розширює

Звужує

Шкіра

Посилює потовиділення, спричинює виникнення «гусячої шкіри»

Не діє

Фізкультхвилинка.

https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww

Захворювання центральної та периферичної нервової системи. Профілактика захворювань.

Інсульт — це гостре порушення мозкового кровообігу. Ми розглядали його у темі про захворювання кровоносної системи. Існують два різновиди інсульту — ішемічний, коли просвіт судини перекривається тромбом, та геморагічний, коли лопається стінка судини та кров потрапляє до порожнини черепа. Це дуже тяжкі стани, що потребують негайної медичної допомоги.

Енцефаліт — це запалення тканини мозку. Теплого весняного дня всім нам звичайно ж хочеться побути на свіжому повітрі та поніжитися під теплими променями сонця. Хтось збирається попрацювати на дачі, ну а хтось просто побувати в лісі або біля річки чи озера. Проте слід пам'ятати, що кліщі є переносниками збудників такого захворювання як кліщовий енцефаліт.

Хвороба Паркінсона - це захворювання головного мозку, спричинене прогресуючим руйнуванням і загибеллю нейронів середнього мозку.

Профілактика захворювань нервової системи:

Для профілактики захворювань нервової системи необхідно дотримуватися режиму праці та відпочинку, займатися фізкультурою, підвищувати загальну опірність організму, оберігатись від негативних впливів середовища, запобігати формуванню шкідливих звичок та ін. Причиною багатьох захворювань нервової системи може бути порушена постава, в результаті чого виникають механічні впливи на нерви й судини, які живлять мозок.

Слід обмежувати роботу з комп'ютером, тому що тривале навантаження спричинює судоми м'язів й порушення кровопостачання головного й спинного мозку.

Для запобігання нервових хвороб, спричинених вірусами чи бактеріями, слід зміцнювати імунну систему, уникати укусів кліщів, здійснювати щеплення, вчасно діагностувати та лікувати інфекції, правильно використовувати антибіотики.

V. Узагальнення вивченого матеріала.

Виконати завдання:

1.Як нейромедіатор симпатична нервова система використовує…………..

(Норадреналін; ацетилхолін; допамін)

2.Як нейромедіатор парасимпатична нервова система використовує………

( норадреналін;  ацетилхолін;  допамін)

3. Яку функцію виконує симпатична нервова система?

4. Яку функцію виконує парасимпатична нервова система?

5. Вищим центром контролю вегетативної нервової системи є:

а) гіпоталамус; б)епіфіз; в)гіпофіз

VI. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

VII. Д/З: Прочитати відповідний параграф підручника, опрацювати таблицю.             

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 9 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
3 квітня
Переглядів
47
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку