Урок "Велика буква у кличках тварин"

Про матеріал
Тема. Велика буква у кличках тварин. Мета: формувати в дітей уміння розрізняти назви тварин та їх клички, правильно писати їх; закріплювати навички добору слів близьких та протилежних за значенням; систематизувати знання дітей про речення, головні слова в реченні; звертання в реченні; збагачувати активний словниковий запас школярів; заохочувати дітей до творчості; розвивати зв’язне усне та писемне мовлення, мислення; виховувати охайність, увагу
Перегляд файлу

Розробка уроку української мови в 2 класі

Виконав вчитель початкових класів початкової школи №332 м.Києва

Приходько Ірина Миколаївна

 

Тема. Велика буква у кличках тварин.

Мета: формувати в дітей уміння розрізняти назви тварин та їх клички, правильно писати їх; закріплювати навички добору слів близьких та протилежних за значенням; систематизувати знання дітей про речення, головні слова в реченні; звертання в реченні; збагачувати активний словниковий запас школярів; заохочувати дітей до творчості; розвивати зв’язне усне та писемне мовлення, мислення; виховувати охайність, увагу;

Обладнання: підручник «Українська мова» 2 кл.; таблиця «Назви тварин»; таблиця «Клички тварин»; загадки; прислів’я; звукові моделі; криптограми; кросворд; ілюстрації із зображенням тварин.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку (Слайд 2)

  1. Привітання.          Продзвенів уже дзвінок –

Починаємо урок.

Привітаємось я з вами (кивок головою)

Ви зі мною (діти кивають головою)

І з гостями (діти повертаються до присутніх

 на уроці, кивають головами).

До мене повернулись

Один одному посміхнулись.

Сідаємо за парти –

Починати урок варто.

  1. Каліграфічна хвилинка. (Слайд 3)

Пп    Пл  пм   пв  пр  праця

  1. Прислів’я ( Слайд 4)

Маленька праця, краща за велике безділля.

Бджола мала, а й та працює.

Без праці день роком стає.

(Діти пояснюють значення прислів’їв. Перше прислівя записується в зошит).

Знайдіть у першому прислівї слова протилежні та близькі  за значенням

Маленька – велике, праця – безділля. (Слайд 5)

  1. Звуко-буквений аналіз слова праця

праця – І п, р, а, ц, а І, 5 б., 5 зв., 2 скл.

  1. Перевірка раніше засвоєних знань

Метод проблемно-пошукового діалогу (Слайд 6)

  1. – кий       – Кий

- прут      – Прут

          -  роман  – Роман

- Чим відрізняються ці слова? (написанням і значенням: кий – палиця,

Кий – імя, прут – різочка, Прут – річка, роман – великий художній твір, Роман – імя).

  • Яку назву доберемо до слів першого стовпчика?
  • Яку назву доберемо до слів другого стовпчика?
  • Який висновок ми можемо зробити?

Висновок: треба бути уважним при написанні слів. Заміна малої літери на велику може призвести до зміни значення слова.

  1. Прочитайте речення. Виберіть потрібну букву для написання кожного слова. Доведіть своє міркування. (Слайд 7)

Ой збирала (М, м) аргарита (М, м) аргаритки  на горі.

 В яких горах могла Маргаритка збирати квіти ви дізнаєтесь, коли «розморозите»  слово.

Метод образного бачення  (Слайд 8)                                                 

К imgresTiger_01  ,,

                   Ф=П

  1. Діти розгадують ребус із словом Карпати
  2. Складання речення із розсипаних слів. (Слайд 9)

Карпатах, бурі, водяться, у, ведмеді.

  1. Визначення головних слів у реченні

У Карпатах водяться бурі ведмеді.

ІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

sova-2

Сьогодні у нас незвичайний урок

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Дорогі мої малята,

Любі хлопчики й дівчата!

Всіх запрошую до школи,

Не простої, лісової.

Там за вчительку була

Мудра тітонька Сова.

Ох, розумна голова!

Вона все на світі знає,

Всіх звірят вона навчає!

Мудра вчителька Сова

В лісі школу відкрива,

І прийшли сюди звірята,

Хто прийшов, треба вгадати.

  1. Загадки   Хвіст руденький розпушила, (Слайд 10)

Між гілками полетіла.

Має комірчин багато,

Щоб горішки в них ховати –

І тому зимові дні

Рудохвостій не страшні.

Це – невтомниця відома,

Не сидиться їй удома.

З гілочки стриба на гілку,

Носить в дім горішки… (білка)

medium12387617

 

  • Що ви знаєте про білку?

Метод  «Мікрофон»

Білка – справжній повітряний акробат. Завдяки чіпким кігтикам вона легко лазить по деревах. Спритно перестрибувати з дерева на дерево білці допомагає довгий пухнастий хвіст, який служить білкам за кермо і парашут. Білка може перелетіти від дерева до дерева на відстань до 10 м. Своє життя білка проводить на деревах, спускається на землю, лише у пошуках їжі.

Житло білки роблять у дуплі старих дерев. Кожна білка має декілька будинків. Одні служать їм для проживання, інші як комірчини для збереження припасів. Білки заготовляють горіхи, шишки, сушать гриби, укріплюючи на розвилці гілок.

Забарвлення шерсті білки залежить від пори року. Влітку білка руда, а взимку стає світло-сіра. Влітку хутро у білок рідке, взимку стає густим і теплим. Коли взимку стає дуже холодно, білка не виходить із свого гнізда декілька днів.

original

Зимою в білому, як сніг. (Слайд 11)

А літом в сірому гуляє.

Вловить його ніхто не зміг,

Тому, що довгі ноги має.

Великі вуха, косий зір.

Як називається цей звір? (Заєць)

  • Що ви знаєте про зайчика?

Зайця легко впізнати по довгих вухах і короткому хвостику. Великі і рухливі вуха свідчать про дуже добрий слух. Задні лапки довші за передні, тому пересувається заєць стрибками. Якщо зайчику загрожує небезпека від пернатого хижака яструба, або орла, то зайчик лягає на спину і відбивається сильним ударом задніх лапок.

 Влітку зайчик сірого кольору, а взимку білого, щоб легше було ховатись від ворогів. Зайці дуже обережні. Природне чуття і здатність швидко тікати великими стрибками в поєднанні з прийомами заплутувати свої сліди, компенсують зайчикам беззахисність.

 Коли в зайців народжуються малята, то вони нікуди не тікають і смирно сидять на місці де-небудь під кущем. Мати годує зайченят зразу ж після народження і залишає їх самих. Сама ж біжить і пошуках їжі. Дуже часто трапляється так, що мати більше не зустрінеться зі своїми дітьми. А будь-яка інша мама-зайчиха, зустрівши на своєму шляху чужих зайченят, обовязково їх погодує. Це дуже важливо для бездомних і покинутих малят.

Как-определить-доброкачественный-натуральный-пчелиный-мед

Величезний і кудлатий, (Слайд 12)

Любить медом ласувати.

Хоч у нього шуба є,

Та, як холод настає,

Він по лісу не гуляє,

А в барлозі спать лягає. (Ведмідь)

  • Що ви знаєте про ведмедя?

Ведмідь – велика і могутня тварина. Вони живуть в лісах, але в пошуках їжі можуть виходити на поле, в сади. Ходять ведмеді дуже обережно і майже безшумно. При ходьбі, ставить лапи трохи всередину, тому в народі виникла назва «клишоногий».

 Назва «ведмідь» повязана з тим, що він дуже любить мед і знає де його шукати. За медом ведмідь залізає на високі дерева, в дупла диких бджіл, інколи робить набіги на пасіки. Ведмідь – всеїдна тварина. Харчується рослинною їжею і мясом  тварин. На людей ведмідь першим не нападає, але коли він голодний, від нього можна всього чекати. Тому з ведмедем в лісі краще не зустрічатися.

 Взимку ведмедеві важко знайти їжу. Тому він будує собі барліг і залягає спати. Кажуть, що ведмідь у бар лозі смокче лапу, але насправді він язиком злизує затверділу частину шкіри, яка чешеться. Зимує ведмідь за рахунок накопиченого жиру. Якщо він не запасе восени необхідної кількості жиру, то не лягає спати, а цілу зиму ходить лісом. Таких ведмедів називають шатунами. Вони дуже небезпечні, можуть нападати на свійських тварин та людей. Таких ведмедів доводиться відстрілювати.

0_90092_c95eb6b1_XL

Хоч не родич він сосні, (Слайд 13)

Має гілочки рясні.

Гостроносий і малий,

Він тихенький і незлий.

Вдень ховається, вночі

Йде шукать собі харчі,

Шубку має з колючок, як він зветься?.. (їжачок)

  • Що ви знаєте про їжачка?

Їжак замість шерсті має міцні колючі голки. Вони надійно захищають їжака від ворогів. У випадку небезпеки, він швидко згортається у колючий клубок із 8 тисяч голок. Їжак – нічна тварина. Вдень він спить у своїй схованці, а вночі виходить на пошуки їжі. Він – всеїдна тваринка. Живиться комахами, личинками, корінцями рослин, грушами, яблуками, грибами. Може перемогти гадюку. Їжак добре полює на мишей і його можна тримати замість кота. Їжак – нічна тварина. Розшукувати їжу вночі йому допомагає дуже добрий нюх. Зір і слух у їжаків слабкі. Через те, що їжак погано бачить, він єдиний з усіх диких тварин може близько підпустити до себе людину. І кожному з нас не раз доводилось дуже близько розгледіти їжака.

 Все літо їжаки багато їдять, запасають під шкірою жир. Жир потрібний, щоб взимку не померти з голоду. Їжак утеплює собі домівку на зиму. Він шукає під стовбуром старого дерева заглибинку і утеплює листочками своє кубло. Листочки приносить на голочках. На зиму їжак запасів не робить. Він лягає спати пізньої осені і дуже міцно засинає до весни. За час зими їжак втрачає половину своєї маси. Якщо зима дуже холодна, то багато їжаків гине від холоду.

 Маленькі їжаченята мають мякенькі голочки, які поступово стають гострими. Якщо кубло з їжаченятами виявить людина або тварина, то їжачиха переносить в зубах своїх малюків в інше лігво. Їжачиха вчить дитинчат знаходити собі їжу і захищатись від ворогів. Їжаченята дуже слухняні. Без дозволу матері їжаченята нічого в рот не беруть.

(За відповіді учні отримують заохочення від вчительки Сови. Від білочки – горішки, від зайчика – морквинки, від ведмедика – яблука, від їжачка – гриби).

  1. Створення проблемної ситуації

Метод проблемно-пошукового діалогу

(на дошці) прикріплюється напис: Назви тварин

білочка

зайчик

їжачок

ведмідь

Мудра вчителька Сова

Всім завдання задала:

Щоб змогли всі написати

Як їх кличуть, тобто звати.

Звірі написали так: (Слайд 14)

Назви тварин  Клички тварин

білочка   пустунка

зайчик   вуханчик

їжачок   колючко

ведмідь   михайлик

Прочитавши записи, мудра Сова була дуже незадоволена.

Але що ж так схвилювало Сову?

Чому вона так засмутилась?

Давайте разом спробуємо знайти помилки у записі лісових мешканців.

  1. Робота за підручником.

Діти відкривають підручники на сторінці 78. Виконання вправи 1

Круть і Верть, Вінні-Пух, П’ятачок, Гена, Тортила, Кеша.

Клички тварин пишуться з великої букви.

 

ІІІ. Застосування знань на практиці

  1. Тренувальні вправи (Слайд 15)

Діти виправляють помилки, які були допущені лісовими мешканцями.

Назви тварин  Клички тварин

білочка   Пустунка

зайчик   Вуханчик

їжачок   Колючко

ведмідь   Михайлик

  1. Тренувальні вправи. (текст набрано на картках)

В гостях у лісника

Посипався сніжок, і ми пішли в хату.

- Ходімо, Цезарю, покажемо гостеві твоїх приятелів – Айстру й Сироту, - сказав Василь Петрович своєму великому сірому смугастому котові.

  Як виявилось, Айстра – це лисиця, що живе у лісника, а Сирота – чорно-золотистий півень. Лисиця Айстра, кіт Цезар і півень, голосистий Сирота, нерозлучні приятелі. А ще є у лісника старий добрий сторож садиби собака Букет, пильний і суворий.

  • Назвіть речення із звертанням?
  • Що таке звертання?
  • Як звертання виділяється на письмі?
  • Як звертання виділяється в усному мовленні?

Вчителька Сова ведмедику завдання задала: виписати з вправи назви та клички тварин. Ведмедик дуже хвилюється, що не зможе сам справитись з цим завданням. Ми повинні йому допомогти.

Діти виконують письмово завдання до вправи.

Кіт Цезар, лисиця Айстра, півень Сирота, собака Букет.

Ведмедик отримав похвалу і яблуко від вчительки Сови. Ви, молодці, добре допомогли клишоногому.

  1. Фізкультхвилинка. Клас принишк, настала тиша. (Слайд 16)

Вже ніхто ніщо не пише.

Треба паузу зробити,

Щоб здоров’ячко зміцнити.

Всі піднялись дружно – раз!

Став навшпиньки увесь клас.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки,

І зроби чотири кроки.

Руки вище підніміть

І спокійно опустіть.

Розведіть їх у сторони,

Плесніть кілька раз в долоні.

Руки вниз всі опустили

І за парти тихо сіли.

  1. Гра «Хто такий?»

Метод проблемно-пошукового діалогу Перед тобою порівняння. Утвори фразеологізми. Сполучи порівняння з назвами тварин. (Слайд 17)

Полохливий, як    сова

Клишоногий, як   зайчик   

Мудрий, як    їжачок   

Колючий, як   ведмідь

Полохливий, як заєць. Клишоногий, як ведмідь. Мудрий, як сова. Колючий, як їжачок.

Метод  «Мікрофон» (Слайд 18)

Вчитель показує дітям ілюстрації із зображенням тварин: рак, лисиця, бджола, черепаха. 

155881lisichkaimages (3)C:\Windows\system32\config\systemprofile\Desktop\27y3020.jpg

 

Діти самостійно добирають порівняння.

Червоний, як рак. Хитрий, як лисиця. Працьовитий, як бджола. Повільний, як черепаха.

  1. Гра «Впіймай велику букву»

Мудра вчителька Сова

Знов завдання задала:

Перевірити хотіла,

Чи всі звірі зрозуміли,

Як писать треба слова.

Подивіться: текст дала.

Текст нам треба прочитати

І помилки посправляти.

(завдання записано на інтерактивній дошці)

Знахідка

Володя  ішов стежиною і побачив маленького зайчика. Хлопчик упіймав його і поніс додому. У володі була собака бровко і котик мурчик. Вони подружились із зайчиком. Хлопчик назвав зайчика – вуханчик.

(Застосування методу  «Мікрофон» Діти по черзі зачитують речення і пояснюють правопис великої букви)

  1. Розгадування криптограм

«Робота в парах» іти отримують картки із завданням. Називають тварину, підбирають тварині кличку)

 

А

О                       Р

 

О                       В

К

В

К                        Ч

 

Е                         А

О

Я

К                        Ч

 

Е                        Н

А

С

О                      Р

 

О                      П

Я

              Л

К                    Р      К

                   И

          О                         

К

Б                       С

 

А                      А

О

                В

П                         И

 

І                           К

                 Н

О

И                     Т

 

К                     К

(Корова, овечка, каченя, порося, кролик, собака, півник, котик)

  1. Розгадування кросворду. Казок чимало є на світі

Веселих, добрих і сумних.

Хіба ми можемо прожити,

Скажіть, хоч день, хоч два без них.

А подивись, будь ласка,

У лісі всюди казка.

Вона блукає лісом.

Прислухайся, будь ласка,

У лісі всюди казка.

Сьогодні, дітки, до вас

Казкові герої завітали.

І казочки свої  для вас підготували.

Впізнаємо  героїв казки:

Кожен сам і без підказки,

Спробуйте ви їх вгадати,

Назву й кличку нам сказати.

Метод  «Мікрофон»

(Сова для їжачка завдання дала по розгадуванню кросворда. Діти допомагають їжачку пригадати назви казок, назви казкових персонажів та клички казкових героїв)

  1. Біжить та й біжить, а назустріч йому зайчик.
  • Колобок, колобок, я тебе зїм!
  • Не їж мене, зайчику, я тобі пісню заспіваю.

audio-skazka-kolobok-na-ukrainskom

  1. – А хто, хто в цій рукавичці живе?
  • Мишка Шкряботушка, жабка Скрекотушка, зайчик Побігайчик, лисичка Сестричка, вовчик Братик та кабан Іклан. А ти хто?
  • Гу-гу-гу! Як вас багато! А я ведмідь Набрідь. Пустіть і мене!

рукавичка

  1. А дід став на воротях у червоних чоботях та й питається:
  • Кізонько моя мила, кізонько моя люба! Чи ти пила, чи ти їла?

f72a854b30b6528aaa3b19edb50531b2

  1. Жили собі двоє мишенят Круть та Верть і півник Голосисте Горлечко. Мишенята тільки і знають, що танцюють та співають. А півник удосвіта встане, всіх піснею збудить та й до роботи береться.

колосок

  1. Прийшов дід на город. Тягне руками, упирається ногами. Промучився цілий день! А ріпка сидить у землі, як пень.

1325063273_95c3af_8

К

О

Л

О

Б

О

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р

У

К

А

В

И

Ч

К

А

 

 

 

 

 

 

 

К

О

З

А

-

Д

Е

Р

Е

З

А

 

 

 

 

 

 

К

О

Л

О

С

О

К

 

 

 

 

Р

І

П

К

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Дякуючи вашій допомозі, їжачок отримав грибочок і похвалу від вчительки Сови)

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія

  • Що нового вивчили?
  • Як потрібно писати клички тварин?
  • З якими казковими персонажами зустрічались?
  • Як звати героїв лісової школи?
  • Що сподобалось на цьому уроці?

Світ прекрасний навколо тебе –

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки –

Нехай він буде таким навіки!

Хай казка людям добро приносить,

Бо світ навколо любові просить.

V. Домашнє завдання

Повторити правило правопису назв та кличок тварин.

Пригадати казки та їх героїв.

Записати 5 пар назв тварин та їх клички.

 

 

 

docx
Додано
6 жовтня 2020
Переглядів
1436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку