Мета: вчити учнів розрізняти поняття: «ім'я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвище людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів, навички правильного письма слів; розвивати вміння аналізувати, доводити; виховувати повагу до письменників, заохочувати до читання художніх творів.
Конспект уроку з української мови для 2 класу на тему: «Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей»
Мета: вчити учнів розрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвище людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів, навички правильного письма слів; розвивати вміння аналізувати, доводити; виховувати повагу до письменників, заохочувати до читання художніх творів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок-подорож.
Обладнання: зображення казкового героя, карта подорожі, казка про велику букву, картки для індивідуальної роботи.
Час: 40 хв.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Привітання:
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
2 Перевірка готовності робочих місць.
- Подивіться уважно, чи все ви приготували. На уроці вам знадобляться підручники, зошити, ручки, та гарний настрій.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Введення казкового героя.
- Дітки , я поки йшла до вас на урок, зустріла одну маленьку дівчинку. Ви впізнали її? Хто це? (Червона шапочка).
- Вона іде до своєї хворої бабусі, але дуже боїться, що може заблукати і не дійти, або зустріне страшного вовка. Наша гостя дуже простить, щоб ми їй допомогли. Допоможемо ?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ЗУПИНКА № 1: «ПРИГАДАЙКО »
- І от ми вирушаємо з вами із 19-ї школи, і першим нас зупиняє зайчик Пригадайко і хоче дізнатися, що ви вже вивчили.
1. Фронтальне опитування
- Діти, давайте ми з вами пригадаємо, що вчили на минулих уроках.
- Що означають слова, до яких ставимо питання хто? що?
- Як вони називаються?
- Скільки предметів вони можуть означати? Наведіть приклади.
- Доберіть слова – протилежні за значенням до слів: добро, день, ранок.
Вправа Запиши у два стовпчики: ХТО? ЩО?
Зима, парта, учитель, клас, дитина, пенал, прочитав, червона, урок, дівчинка.
ЗУПИНКА № 2 «ПИСЕМНА»
2. Каліграфічна хвилинка
А) Відгадування загадок:
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке.
Бо носить все життя мене людина,
А відгадайте – но, що я таке? (Ім’я)
- Як пишеться це слово? (З апострофом)
- Коли пишеться апостроф? (Після букв б, п, м, в, ф, р перед я, ю, є, ї).
- Відкрийте свої зошити, запишіть число і класна робота. Запишемо цілий рядок цього слова.
Ім’я ім’я ім’я ім’я
- Скільки букв у слові ім’я? (3) А скільки звуків? (4)
В) Гра «Вузлики»
- Давайте з вами зараз закреслимо букви а, с, а які залишилися утворимо слово
Дасмиастсарсо
- Яке слово утворилося? Дмитро. Запишіть.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Спостереження над мовним матеріалом.
Запис на дошці:
Нашу вчительку звуть петренко тетяна петрівна.
- Я стверджую, що в цьому реченні всі слова записані правильно. А ви як думаєте? Чому?
- Так як правильно треба писати? (Петренко Тетяна Петрівна) Чому?
2.Ознайомлення з правилом (ст. 75).
- Відкрийте свої підручники на сторінці 75, прочитаймо правило:
«Імена, по батькові та прізвища людей пишуться з великої букви»
ЗУПИНКА № 3 «КАЗКОВА»
3. Казка «Як маленька буква стала великою.»
а)розповідь казки вчителем.
- Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.
- Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні? – жалілась вона дядьку Алфавіту.
- Ти маленька, тому й не помічають, - поважно відповів старий.
І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую – но я із середини речення переміститися на початок».
І сталось диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалась до імені, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, які починаються з неї, пишуться з великої літери.
б) робота над змістом казки.
- Ви прослухали казочку. Про що вона?
- Що сталося із буквою, коли вона стала на початок речення? На початок імен, прізвищ та імен по батькові?
- А які ще слова пишуться з великої букви? (назви міст, річок, вулиць)
в) складання асоціативного куща
Прослухавши казку, давайте складемо асоціативний кущ. Де пишеться велика буква.
ЗУПИНКА № 4 «СПОРТИВНА»
4. Фізкультхвилинка.
- Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
ЗУПИНКА№ 5 «ІМЕННА»
5. Хвилинка відомостей.
- Ім’я своїй дитині батьки обирають за власним бажанням. До імені дитині додається ім’я її батька. Якщо його звуть Василем, то донька буде Василівна, а син – Васильович.
- А чи знаєте ви, що кожне ім’я має своє значення?
Ольга — свята.
Наталка — рідна.
Олена — світла, свято.
Юля — кучерява.
Марія — величність.
Тетяна — повелителька.
Утворилися ваші імена дуже давно і примандрували
до нас з різних країн, особливо зі Стародавнього Риму і
Греції.
V. Закріплення набутих знань.
1. Робота з підручником.
- Наш народ багатий на творчих та талановитих людей. Імена багатьох із них ми дізнаємося, виконавши вправи на сторінці 75.
а)вправа 1.
- З нового рядочку з великої букви спишіть речення та підкресліть прізвища.
- Які слова написані з великої букви і чому?
- Які прізвища письменників ви знаєте?
б)вправа 2.
Київ – столиця України.
- . Впиши імена та прізвища людей, про яких говориться в тексті. Що ти про них знаєш?
Богдан Хмельницький – полководець, гетьман, народний герой.
ЗУПИНКА № 6 «КМІТЛИВЧИК»
2. Робота з індивідуальними картками. «Загубилась буква».
І к. ІІ к.
… етяна …ндрійко
... івчинка …лопчик
…асилько …ихайло
2. Робота з підручником с.76 впр.3
3. Запиши в алфавітному порядку та до слова Ліда зробити транскрипцію:
Ліда, Галя, Ніна, Рая, Тамара, Олена
VІ. Підсумок уроку.
1. Підсумкова бесіда:
- Діти, що ми з вами сьогодні вивчали на уроці?
- А що нового ви дізналися?
- Молодці! Ви були старанними та допомогли нашій гості потрапити до бабусі.
2. Оцінювання.
3. Домашнє завдання.
С.76 вправа з вазою.