На уроці української мови на тему "Тематичні групи слів" я пропоную використати такі прийоми розвитку критичного мислення, як сенкан, кубування, а також роботу в групах. До конспекта додано презентацію.
Тема: Тематичні групи слів.
Мета: вчити дітей об’єднувати слова за спільною ознакою, розподіляти слова за темами, характеризувати слово з різних боків, розвивати критичне мислення, поповнити словниковий запас, розвивати мовлення, виховувати вміння працювати у команді.
Хід уроку
Продзвенів дзвінок,
Починається урок.
Наші вушка на маківці.
Очі ширше відкриваємо,
Слухаємо і запам'ятовуємо.
Ні хвилини не втрачаємо.
Жовті, чорні і біляві
Вони завжди
Ходять в парі. (черевики)
---Це словникове слово і ми його помістимо на «дошку» слів, а також попрацюємо з ним. Спочатку запишемо його каліграфічно.
---З яким словом з дошки слів і словом черевики можна скласти речення? (вулиця і черевики)
III Основна частина урока
5.Гра «Знайди зайве»
--- Давайте пограємо в гру. Я називаю ряд слів, ви аналізуєте і називаєте зайве і чому.
а) Тюльпан, береза, ромашка, троянда. (Береза – це дерево, а всі інші слова – квіти.)
б) Сонце, шар, вікно, глобус. (Вікно-прямокутної форми, а іші слова – круглої.)
в) Ведмідь, лисиця, коник, заєць. (Коник – комаха, а інші – звірі.)
6. Робота в групах
--- У грі я вам пропонувала слова, а тепер ви спробуєте об’єднати слова за такими ознаками: розмір, колір, форма, матеріал, призначення, почуття. Для цього об’єднаємось у групи. Кожна група отримає слова і спробує знайти схожі за такими ознаками (картки з назвами ознак на дошці). Повторимо, як називається найменша пташка планети –колібрі, бесідка –альтанка. На роботу 5 хвилин.
1 група (форма) |
2 група (розмір) |
3 група (матеріал) |
4 група(колір) |
5 група(призначення) |
6 група(почуття) |
Сонце |
Мураха |
Стіл |
Калина |
Зошит |
Гарна оцінка |
Кулька |
Блискітка |
Стілець |
Ожина |
Пенал |
Свято |
Глобус |
Колібрі |
Олівець |
Огірок |
Ручка |
Землетрус |
Коробка |
Слон |
Колесо |
Помідор |
Пульт |
Війна |
Колесо |
Вія |
Альтанка |
Сердечко |
Праска |
Перемога |
Телевізор |
Бісер |
Двері |
Полуниця |
Підручник |
Виграш |
М’яч |
дев’ятиповерхівка |
автомобіль |
малина |
портфель |
мандрівка |
Перевірка – малюнки на слайдах для кожної групи.
Фізхвилинка
7.Прийом критичного мислення. Кубування.
--- А тепер спробуємо охарактеризувати слово черевики, називаючи всі ці ознаки (з дошки)
Пропустимо через кубик слово. 1. Опиши черевики (нові, маленькі, шкіряні, жовті, чисті…) 2. Порівняй черевики з гумовими чоботами (малюнок на слайді) – чоботи вище, черевики – зі шкіри, а чоботи – з гуми, колір різний, у чоботах можна ходити під дощем… 3. Асоціюй – вулиця, спорт, прогулянка, ігри, осінь, весна…. 4. Проаналізуй – зроблені зі шкіри, є шнурки, підошва гумова… 5. Застосуй – прогулянка, школа, змінне взуття…. 6. За і проти – зручні, теплі, не можна ходити взимку –проти, у дощ – проти.
8. Самостійна робота
--- Я думаю, що після такої вдалої, плідної праці ви зможете самостійно виконати наступне завдання (на слайді). Вам треба переписати 2 рядки слів, зрозуміти, якою темою вони об’єднані і дописати свої слова з цієї теми.
Ялина, сосна, береза, …, … .
Літак, корабель, підводний човен, …, … .
9. Виконання вправи №288 на с.111
Коментоване письмо або самостійна робота.
Підсумок уроку
На слайді питання, на які пропонується відповісти учням:Що нового дізналися? Що було цікавим? Що б хотілося повторити? Чи впоралися із завданнями, які поставили на початку уроку?