Урок ,,Велика буква в іменах, прізвищах, по батькові

Про матеріал

Вчити учнів розрізняти поняття: « ім'я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів. Розвивати мовлення, каліграфію, логічне мислення, вміння працювати в парах. Виховувати позитивні риси характеру, прагнення творити добро.

Перегляд файлу

План – конспект уроку з української мови 2 клас. До підручника Захарійчук

Тема: Велика буква в іменах, по батькові, прізвищах   людей.

Мета: Вчити учнів розрізняти поняття: « ім’я», «по батькові», «прізвище»;  засвоювати правила написання з великої букви імен,  по батькові та  прізвищ людей; ознайомити з      етимологією  деяких з них; закріпити знання   про слова –  назви предметів.  Розвивати мовлення, каліграфію, логічне  мислення,   вміння працювати в  парах. Виховувати позитивні риси характеру,  прагнення   творити добро.

Хід уроку

І. Організація класу. Психологічний настрій.

         - Діти, добрий день починається з гарного настрою, веселої   усмішки, корисних справ.

         - Поверніться один до одного, подаруйте друзям свої  посмішки!

         - У наш клас завітали гості! В народі кажуть, що добрий гість  дому радість.

         - Привітайте наших гостей посмішкою! Сідайте!

ІІ  Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності

         - Прийшла зима. Кожна пора року прекрасна по своєму. А  чому всі так люблять зиму?

         - В народі кажуть, що взимку, скільки днів, стільки й свят! А які зимові свята ви знаєте?

         - Сьогодні наш урок присвятимо святу Святого Миколая!

         - Діти, що ви  знаєте про Святого Миколая? ( Діти розповідають легенди   про Св. Миколая, як захисника скривджених, обездолених,    беззахисних людей).

         - Особливо піклується Святий Миколай про діток. Адже його   вважають дитячим опікуном і захисником. А діти бажають    йому віддячити такою ж радістю. Намагаються бути чемними,   добрими і слухняними. То ж давайте сьогодні з радістю і старанням попрацюємо на уроці.

Перевірка домашнього завдання с 73 впр2

- Які іменники ви підкреслили? (ранок, луг, снідання, сніданок, листочки, стеблинки, корінці)

- На які питання відповідають ці слова?

         - Повторимо попередній матеріал.

Тестові завдання (Діти виконують на окремих листочках, вказавши вірну відповідь).

              1) Слова, що відповідають на питання хто? або що? є:

                 а) назвами дій;

                 б) назвами ознак;

                 в) назвами предметів.

              2) Яким словом, близьким за значенням, можна замінити    сполучення:

                     Водій автомобіля - ….

                 а) машиніст;

                 б) шофер;

                 в) бригадир.

             3) Буря на морі - ….

                 а) заметіль;

                 б) шторм;

                 в) буревій.

             4) Прочитай. Чи всі групи слів є реченнями? Познач тільки    речення.

                 а) Рукавичка, зайчик.

                 б) Доріжкою у лісі. 

                 в) Загубив дідусь рукавичку.

           ( Діти вкладають листочки в зошити)

- Запишіть число, класна робота

Каліграфічна хвилинка.

         - Замела зима снігом всі стежки – доріжки. А щоб Святий  Миколай швидше дістався до нас, давайте прокладемо стежечку. Для цього пропишемо букви, якими починається  його імя.

 Св  Мм  вя  ий  ла    Святий  Миколай

        ( Діти прописують з коментуванням).

         - А щоб перешкодити Святому Миколаю, сердита хуртовина  переплутала слова в реченні. Давайте розчистимо Св.  Миколаю  доріжку.

 пригощає, Святий Миколай, миколайчиками, дітей, України.

( Святий Миколай пригощає дітей України миколайчиками).

( Діти пишуть і коментують).

        - Діти, що ви записали у зошит? ( Речення).

        - А чому це речення? (Речення висловлює закінчену думку. Слова в реченні звязані між собою).

         - Як ви записали слова Святий, Миколай, України?( З великої  букви).

Проблемна ситуація:

         - А чому ці слова ви писали з великої букви? ( Початок  речення, імя людини, назва нашої країни).

ІІІ  Повідомлення теми уроку.

          - Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти «ім’я», « по  батькові», « прізвище». Навчимося писати з великої букви   імена, а також по батькові та прізвища людей.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

- Добери дітям відповідні імена    (4.2)

« Мозкова атака».

          - Діти, в кожного з вас є своє ім’я. І кожне ім’я має своє значення

          - Чи знаєте ви значення свого імені?

           - Діти, так  як ви напишете  імена людей?

 Бесіда.

           - У людей можуть бути однакові імена. В нашому класі два Дмитра, три Вікторії, два Максима, два Артема, дві Марії. Тому щоб знати до кого я звертаюсь, я називаю крім імені ще прізвище. Наприклад,  Артем Крикун, Маша Дубина, тощо. Людей, які мають однакові імена,називають тезками. Але буває й так, що й прізвища у людей бувають однакові.

           - Діти, назвіть своє прізвище.

           - В кожного з вас є тато. Коли ви будете дорослими вас будуть звати по батькові. Мого тата звати Микола. Тому мене ви називаєте як? (Ольга Миколаївна).

-  А як вашого тата звуть? Як будуть звати вас по батькові?

           - Діти, запамятайте ці три слова: імя, по батькові, прізвище. Так от, всі ці три слова пишуться з великої  букви.

Правило    (4.8)

           - Назвіть своє прізвище, імя, по батькові. Запишіть в зошиті  ці три слова з великої букви (Діти записують в зошиті своє  прізвище, імя та по батькові).

- Прочитай. Вибери імена людей.    (4.7)

- Вибери прізвища людей. 

- Вибери іменники, які називають людей по батькові

Довідкове бюро. Історія походження прізвища (4.10)

           - Діти, а щоб вам не було так холодно чекати на Святого   Миколая, виконаємо фізкультхвилинку і розігріємось.

Фізкультхвилинка

V. Закріплення нового матеріалу. 

Робота з підручником(с. 75-76)

С 75 вправа 2

-Прочитайте текст. Про кого в ньому розповідається?

-Випишіть з тексту за зразком імена поетів

Завдання в групі на картках-сніжинках

Вікно, Артем, Гаркавенко, парта, Басанець, Іванівна, зошит, Анжеліка, Андрущенко, стіл, Дмитро, олівець, Степанівна, Михайлович.

1 – група підкреслити імена

2 – група підкреслити прізвища

3 – група підкресли іменники які називають по батькові

- З якої літери пишуться слова які ви підкреслили? (з великої)

- Чому?

Завдання 4.13

-Поміркуй!! Яке ім’я та по батькові кожної дитини

 

  - До нас на урок завітало маленьке янголятко. Воно принесло нам радісну звістку. Давайте прочитаємо її.

У зимовий тихий час Миколай іде до нас!

         ( Речення надруковано на дошці. Діти читають речення по одному, потім хором).

         - Хто іде до нас?

         - Як ви думаєте, який Миколай? (Добрий, щедрий, справедливий, милосердний).

         - Поставте запитання до слова Миколай? ( Хто?).

         - Чому ми поставили запитання хто? ( Тому що це людина).

         - Що називає це слово? (Назву предмета).

         - Повторіть речення з пам’яті.

         - Янголятку час вертатися назад. Щоб він не збився зі свого  шляху, давайте прокладемо стежечку і запишемо в зошиті з пам’яті це речення( Діти записують в зошиті з пам’яті).

 

VІ. Підсумок уроку.

- Діти, сподобався урок?

-Які завдання сподобались найбільше?

-Ви всі можете чекати на подарунки від Св. Миколая.

Особливо хочу відмітити таких дітей…

 

(в клас заходить Миколай)

docx
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
1221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку