Вчити учнів розрізняти поняття: « ім'я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів. Розвивати мовлення, каліграфію, логічне мислення, вміння працювати в парах. Виховувати позитивні риси характеру, прагнення творити добро.
План – конспект уроку з української мови 2 клас. До підручника Захарійчук
Тема: Велика буква в іменах, по батькові, прізвищах людей.
Мета: Вчити учнів розрізняти поняття: « ім’я», «по батькові», «прізвище»; засвоювати правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова – назви предметів. Розвивати мовлення, каліграфію, логічне мислення, вміння працювати в парах. Виховувати позитивні риси характеру, прагнення творити добро.
Хід уроку
І. Організація класу. Психологічний настрій.
- Діти, добрий день починається з гарного настрою, веселої усмішки, корисних справ.
- Поверніться один до одного, подаруйте друзям свої посмішки!
- У наш клас завітали гості! В народі кажуть, що добрий гість дому радість.
- Привітайте наших гостей посмішкою! Сідайте!
ІІ Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності
- Прийшла зима. Кожна пора року прекрасна по своєму. А чому всі так люблять зиму?
- В народі кажуть, що взимку, скільки днів, стільки й свят! А які зимові свята ви знаєте?
- Сьогодні наш урок присвятимо святу Святого Миколая!
- Діти, що ви знаєте про Святого Миколая? ( Діти розповідають легенди про Св. Миколая, як захисника скривджених, обездолених, беззахисних людей).
- Особливо піклується Святий Миколай про діток. Адже його вважають дитячим опікуном і захисником. А діти бажають йому віддячити такою ж радістю. Намагаються бути чемними, добрими і слухняними. То ж давайте сьогодні з радістю і старанням попрацюємо на уроці.
Перевірка домашнього завдання с 73 впр2
- Які іменники ви підкреслили? (ранок, луг, снідання, сніданок, листочки, стеблинки, корінці)
- На які питання відповідають ці слова?
- Повторимо попередній матеріал.
Тестові завдання (Діти виконують на окремих листочках, вказавши вірну відповідь).
1) Слова, що відповідають на питання хто? або що? є:
а) назвами дій;
б) назвами ознак;
в) назвами предметів.
2) Яким словом, близьким за значенням, можна замінити сполучення:
Водій автомобіля - ….
а) машиніст;
б) шофер;
в) бригадир.
3) Буря на морі - ….
а) заметіль;
б) шторм;
в) буревій.
4) Прочитай. Чи всі групи слів є реченнями? Познач тільки речення.
а) Рукавичка, зайчик.
б) Доріжкою у лісі.
в) Загубив дідусь рукавичку.
( Діти вкладають листочки в зошити)
- Запишіть число, класна робота
Каліграфічна хвилинка.
- Замела зима снігом всі стежки – доріжки. А щоб Святий Миколай швидше дістався до нас, давайте прокладемо стежечку. Для цього пропишемо букви, якими починається його ім’я.
Св Мм вя ий ла Святий Миколай
( Діти прописують з коментуванням).
- А щоб перешкодити Святому Миколаю, сердита хуртовина переплутала слова в реченні. Давайте розчистимо Св. Миколаю доріжку.
пригощає, Святий Миколай, миколайчиками, дітей, України.
( Святий Миколай пригощає дітей України миколайчиками).
( Діти пишуть і коментують).
- Діти, що ви записали у зошит? ( Речення).
- А чому це речення? (Речення висловлює закінчену думку. Слова в реченні зв’язані між собою).
- Як ви записали слова Святий, Миколай, України?( З великої букви).
Проблемна ситуація:
- А чому ці слова ви писали з великої букви? ( Початок речення, ім’я людини, назва нашої країни).
ІІІ Повідомлення теми уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти «ім’я», « по батькові», « прізвище». Навчимося писати з великої букви імена, а також по батькові та прізвища людей.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
- Добери дітям відповідні імена (4.2)
« Мозкова атака».
- Діти, в кожного з вас є своє ім’я. І кожне ім’я має своє значення
- Чи знаєте ви значення свого імені?
- Діти, так як ви напишете імена людей?
Бесіда.
- У людей можуть бути однакові імена. В нашому класі два Дмитра, три Вікторії, два Максима, два Артема, дві Марії. Тому щоб знати до кого я звертаюсь, я називаю крім імені ще прізвище. Наприклад, Артем Крикун, Маша Дубина, тощо. Людей, які мають однакові імена,називають тезками. Але буває й так, що й прізвища у людей бувають однакові.
- Діти, назвіть своє прізвище.
- В кожного з вас є тато. Коли ви будете дорослими вас будуть звати по батькові. Мого тата звати Микола. Тому мене ви називаєте як? (Ольга Миколаївна).
- А як вашого тата звуть? Як будуть звати вас по батькові?
- Діти, запам’ятайте ці три слова: ім’я, по батькові, прізвище. Так от, всі ці три слова пишуться з великої букви.
Правило (4.8)
- Назвіть своє прізвище, ім’я, по батькові. Запишіть в зошиті ці три слова з великої букви (Діти записують в зошиті своє прізвище, ім’я та по батькові).
- Прочитай. Вибери імена людей. (4.7)
- Вибери прізвища людей.
- Вибери іменники, які називають людей по батькові
Довідкове бюро. Історія походження прізвища (4.10)
- Діти, а щоб вам не було так холодно чекати на Святого Миколая, виконаємо фізкультхвилинку і розігріємось.
Фізкультхвилинка
V. Закріплення нового матеріалу.
Робота з підручником(с. 75-76)
С 75 вправа 2
-Прочитайте текст. Про кого в ньому розповідається?
-Випишіть з тексту за зразком імена поетів
Завдання в групі на картках-сніжинках
Вікно, Артем, Гаркавенко, парта, Басанець, Іванівна, зошит, Анжеліка, Андрущенко, стіл, Дмитро, олівець, Степанівна, Михайлович.
1 – група підкреслити імена
2 – група підкреслити прізвища
3 – група підкресли іменники які називають по батькові
- З якої літери пишуться слова які ви підкреслили? (з великої)
- Чому?
Завдання 4.13
-Поміркуй!! Яке ім’я та по батькові кожної дитини
- До нас на урок завітало маленьке янголятко. Воно принесло нам радісну звістку. Давайте прочитаємо її.
У зимовий тихий час Миколай іде до нас!
( Речення надруковано на дошці. Діти читають речення по одному, потім хором).
- Хто іде до нас?
- Як ви думаєте, який Миколай? (Добрий, щедрий, справедливий, милосердний).
- Поставте запитання до слова Миколай? ( Хто?).
- Чому ми поставили запитання хто? ( Тому що це людина).
- Що називає це слово? (Назву предмета).
- Повторіть речення з пам’яті.
- Янголятку час вертатися назад. Щоб він не збився зі свого шляху, давайте прокладемо стежечку і запишемо в зошиті з пам’яті це речення( Діти записують в зошиті з пам’яті).
VІ. Підсумок уроку.
- Діти, сподобався урок?
-Які завдання сподобались найбільше?
-Ви всі можете чекати на подарунки від Св. Миколая.
Особливо хочу відмітити таких дітей…
(в клас заходить Миколай)