Тема уроку. Велика грецька колонізація.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
- розкрити поняття « велика грецька колонізація»;
- визначати причини грецької колонізації;
- показувати на карті основні напрямки колонізації та найбільші грецькі колонії;
- знати які колонії заснували греки на території України;
- встановлювати причинно - наслідкові зв’язки ;
- аналізувати та систематизувати історичний матеріал;
- характеризувати політичне та господарське життя в колоніях.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: карта, підручник, мультимедійна дошка, роздатковий матеріал.
Основні терміни: метрополія, колонія.
ХІД УРОКУ
Історичний диктант
1.Як називається півострів, на якому розташована Греція?
2.Які моря омивають Грецію;
3. На які частини поділяється територія Греції;
4. Як називається найвища гора Греції?
5. На якому острові виникла найдавніша грецька цивілізація?
6. Як вона називається?
7. Як греки називали свою країну?
8. Який період в історії Стародавньої Греції називають гомерівським періодом?
9. Як називалась туніка яку носили чоловіки?
10. Як називався привілейований прошарок населення в Греції
2. Мотивація.
Сьогодні на уроці ми з вами вивчатимемо сторінку історії Стародавньої Греції, яка пов’язана з історією України. Тема нашого уроку « Велика грецька колонізація». Ми дослідимо причини колонізації та її історичні наслідки .
Хочу поставити перед вами таке питання: Чи вплинула грецька колонізація на інші народи?
План
Метод « Перевернуте навчання» ( учні самостійно читають текст підручника, а потім з допомогою вчителя визначають причини колонізації)
ВЧИТЕЛЬ, Близько 1000 р. до н.е. багато еллінів залишили материкову Грецію, заселяючи нові землі за морем,засновуючи численні колонії. У 8 ст. до н.е. розпочинається Велика грецька колонізація.
Велика грецька колонізація ( VIll – VIст. до н. е.) - процес заснування грецькими полісами власних поселень на нових землях.
Робота з картою.
( учні з допомогою учителя визначають і показують на карті напрямки колонізації)
Перший напрямок – західний ( Півд. Італія, острів Сицилія,узбережжя сучасної Франції та Іспанії)
Другий напрямок – північно-східний (Фракія, Гелеспонт, Боспор, Північне Причорномор ‘я)
Третій напрямок – південний ( Північна Африка)
Запитання. Як гадаєте яким способом греки освоювали нові землі? ( евристична бесіда)
Вчитель підводить учнів до висновку,що найкращим способом освоїти нові землі був мирний спосіб, оскільки це сприяло торгівлі, землеробству, скотарству.
Самостійна робота з підручником.
Завдання. Записати назви міст- колоній, їх місце знаходження, час заснування, організацію влади.( можна у вигляді таблиці) Після виконання завдання вчитель проводить репродуктивну бесіду.
Вчитель. Греки освоювали багато територій , Україну у тому числі. І досі в Україні збереглося багато грецьких назв: Феодосія - « Божий дар», Ялта – прибережна. Також збереглися залишки колишніх грецьких поселень: Ольвія, Пантікапей,Херсонес.
Вчитель. Греки засновуючи нові поселення намагались відтворити життя своєї батьківщини, тобто міста з якого вони прибули. Зв'язок з цим містом був тісний, їх греки називали місто - матір – метрополія.
Напередодні уроку вчитель об’єднує учнів у кілька групі дає випереджувальне завдання, знайти інформацію про життя та заняття в грецьких колоніях . Кожна група отримує свою колонію (порада: колонії обирайте ті, що були на території України)
Запитання
2.Який державний лад існував в колоніях?
3.Яким богам поклонялись в колоніях
4. яким господарством займались?
Учні на уроці представляють свої дослідження.
Вчитель допомагає дітям зробити висновок про життя в колоніях.
Рефлексія.
Метод «ДЕРЕВО ЗНАНЬ»
На дошці намальоване дерево на якому є листочки-стікери з запитаннями. Учні по черзі відривають листочок і відповідають на питання.( порада. Питання складіть так, щоб відповіді були короткі і конкретні).
Підсумки уроку.
Проблемне запитання.
Як гадаєте, чи вплинула грецька колонізація на землі які греки освоїли та народи які там жили?
Домашнє завдання Опрацювати текст підручника. Підготувати повідомлення про царя Леоніда .