Я часто проводжу інтегровані уроки тому, що це - активне навчання, це - збагачення інтелектуальними почуттями, це - шанс вчителя спілкуватися з дітьми душею, це - почуття краси, співпереживання; це - радість пізнання, переборювання труднощів, насолода від праці.
Відділ освіти молоді та спорту Наркевицької ОТГ
Шмирківська ЗОШ І-ІІ ступенів
Гула В.В.
ВЕЛИКДЕНЬ – СЛАВНЕ СВЯТО, ТА БЕЗ ПИСАНКИ НЕ ОБІЙТИСЬ
2 клас
Розробка
інтегрованого уроку
(за новою програмою)
с. Шмирки 2018
Схвалено методичною радою Шмирківської загальноосвітньої
школи І-ІІ ступенів
(протокол №2 від 13.02.2018 року)
Рецензент:
Мельник Л.В. спеціаліст відділу освіти молоді та спорту Наркеви-
цької ОТГ;
Гула В.В.
Великдень – славне свято та без писанки не обійтись.
2 клас. Літературне читання, образотворче мистецтво, трудове навчання.
Розробка інтегрованого уроку. Шмирки, 2018.-17 с.
Розробка інтегрованого уроку «Великдень – славне свято та без писанки не обійтись» відповідно до оновленої програми (наказ МОНУ від 05.08.2017 № 948).
Може бути використаний вчителями загальноосвітніх навчальних закладів під час вивчення теми «Ой весна, весна, днем красна».
ВСТУП
Сучасні діти, які живуть у час зростання інформаційного
потоку, надають перевагу комп’ютерним та мобільним іграм, перегляду відео та телепередач, ніж читанню книг. Небажання дітей читати, їх невміння отримувати задоволення від знайомства з літературними творами і, як наслідок - безграмотність, несформованість навичок виражати власну думку, знаходити необхідну інформацію в додатковій літературі - актуальна проблема сучасності. Дитина, яка не вміє добре читати, відчуває великі труднощі при виконанні завдань, їй нецікаво на уроках, вона непосидюча, неуважна.
Переді мною, як вчителем початкових класів, стоїть першочергове завдання — формувати навички правильного, свідомого, виразного та швидкого читання. Всім цим вмінням я навчаю дітей, прищеплюю їм елементи літературознавчої культури, формую їх кругозір і розширюю словниковий запас як на уроках, так і в позакласній роботі.
Свої уроки я спрямовую на творче зростання учнів, формую навички читання та вміння працювати з текстом, приділяю велику увагу формуванню мовного чуття краси слова, його образності, вміння емоційно реагувати на поетичне слово, мислити словесно-художніми образами, співпереживати, творити. Стараюсь залучити дітей до читання сучасної художньої літератури, прищепити любов до милозвучного українського слова.
Так, ми живемо в час Інтернету, тому хоча б вчитель має бути
цінителем книги, взірцем українського читача. Мені здається, що це мені
вдається.
Я часто проводжу інтегровані уроки тому, що це - активне навчання, це - збагачення інтелектуальними почуттями, це - шанс вчителя спілкуватися з дітьми душею, це - почуття краси, співпереживання; це - радість пізнання, переборювання труднощів, насолода від праці.
Дитино, книжку полюби!
Таку цікаву, хай маленьку!
Її лише ти розгорни —
Побачиш там і тата й неньку,
Ще Буратіно і Мальвіну,
Незнайка або Цибуліно,
І де розкинулись Карпати,
Які річки течуть й куди.
Все можеш ти у ній пізнати.
Ти лише книжку полюби!
Інтегрований урок 2 клас
ВЕЛИКДЕНЬ – СЛАВНЕ СВЯТО ТА БЕЗ ПИСАНКИ НЕ ОБІЙТИСЬ. «ВЕЛИКДЕНЬ» (ПРО СВЯТО). КАТЕРИНА ПЕРЕЛІСНА «ПИСАНКА»
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТРАДИЦІЯМИ ПИСАНКАРСТВА В УКРАЇНІ.
КОМБІНОВАНІ РОБОТИ. ВИГОТОВЛЕННЯ ВИРОБІВ ЗА ДОПОМОГОЮ РАНІШЕ ОПАНОВАНИХ ТЕХНІК. ПРАКТИЧНА РОБОТА ВИГОТОВЛЕННЯ АПЛІКАЦІЇ «ВЕЛИКОДНІЙ КОШИК»
Тип уроку: урок засвоєння та систематизації нових знань
Вид уроку: інтегрований урок - вибух
Мета уроку:
літературне читання: вчити виразно читати вірші; розвивати вміння виділяти в тексті головну думку; розширювати знання дітей про традиції святкування Великодня на Поділлі; виховувати повагу до українських звичаїв і традицій;
образотворче мистецтво: ознайомити учнів з пасхальними традиціями, особливостями писанок Хмельниччини, інструментами та фарбами для їх виготовлення, видами писанок; виховувати любов до традицій рідної землі;
трудове навчання: навчати конструюванню найпростіших виробів за допомогою опанованих раніше технологій аплікації; розвивати увагу, спостережливість, фантазію, творчу уяву, самостійність; виховувати охайність , терплячість у досягненні результату, художній смак, вміння бачити красу.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися - самоорганізуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
соціальна - продуктивно співпрацювати в парі, групах; загальнокультурна - ефективно застосовувати навички мовлення та норми літературної культури під час діалогічного спілкування;
здоров`язбережувальна -життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю.
Обладнання: проектор, ноутбук, дошка, презентації, писанки, крапанки, дряпанки, мальованки; рушнички, вироби з бісеру, ілюстрації до свята Великодня;
кольоровий картон, кольоровий папір, шаблон, зразок готового виробу, простий олівець, ножиці, клей, пензлик, серветки для рук;
картки для швидкочитання і розвитку мовної догадки.
Інтегруються: літературне читання, образотворче мистецтво, трудове навчання.
За тиждень до уроку проводиться підготовча робота.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Девіз уроку:
Кожна дитина – особистість!
Кожен урок – неповторний!
Вчитель:
Проспівав дзвінок, починається урок.
З Божої ласки, з матусиної казки,
Із щирого старання, із доброго привітання,
Із дзвінких пісень – всім вам, дітки, добрий день!
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви і бажаю вам я!
Привітання учнів :
Доброго ранку ! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки !
Хай тупають ніжки !
Працюють голівки!
Доброго ранку ! Доброго дня !
Бажаєм всім здоров’я й добра!
Вправа ”Очікування”
-Що ви очікуєте від нашого уроку? ( відповіді учнів )
Парти в класі розставлені «літерою П».
Діти поділені на 4 групи: «поети», «художники», «дослідники», «майстри».
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Відповіді дітей
- Великдень — це найзначніше християнське свято на честь воскресіння Ісуса Христа. До свята весни і Великодня (тобто Пасхи) в Україні готувалися завжди: білили хату, мастили долівку в хаті глиною (дерев’яної підлоги не було), прикрашали паперовими квітами світлицю, наводили порядок у дворі. На свято надягали вишивані сорочки.
В п’ятницю чи суботу печуть паску-великий випечений хліб, який символізує вічність людського життя.
У ніч з суботи на неділю на пагорбах запалювали великодні багаття (костри). На подвір’ї коло церкви жителі села сходилося на Великоднє гуляння.
Протягом трьох днів свята їм було дозволено дзвонити у церковні дзвони, щоб відстрашити нечисту силу і сповістити про Воскресіння Христа.
Обов’язковими на столі були ковбаса, печене порося, сир, яйця, масло, сало, паски. У ніч з суботи на неділю біля церкви проводили літургію. (Літургія — головне християнське церковне богослужіння.) Після завершення літургії святили їжу, вітали зі святами одне одного, обмінювалися крашанками, писанками.
Як і Різдво, Великдень – родинне свято, на нього збиралася вся родина. За традицією, розпочинаючи сніданок, господар обрізав зі свяченої паски скибочки з трьох боків, приказуючи:
Невід’ємною частиною Великоднього свята були і є крашанки та писанки.
Писанка – це розмальоване символічними знаками яйце. Здавна вона була символом весняного пробудження природи. З приходом до нас християнства писанка стала часткою великодніх обрядів. Існують різні види писанок – крашанка, крапанка, дряпанка. Їх дарують родичам, друзям, знайомим зі словами : «Христос воскрес!», а у відповідь кажуть: «Воістину воскрес!» і щиро дякують. Такий подарунок означає побажання щастя, здоров’я.
Кожен слайд коментує вчитель.
Учні підходять до виставки і відшуковують всі види писанок.
«Поети» читають вірші про писанки
Писанка
Дівчинка:
Ой, писанко рідна,
Барвистая чічко,
Візьму тебе в церкву
В Воскресную нічку.
Ой, писанко люба,
Які в тебе взори:
То олені, півні,
Ялинки, то зорі...
Дивуюсь, любуюсь,
Та знати б хотіла,
Що кажуть ці взори?
Скажи мені, мила!
Писанка:
Ялинка зелена
І олень рогатий
Тобі пригадають
Зелені Карпати.
А хрест нагадає
Терпіння Господні;
Це так Україна
Розп'ята сьогодні...
А той безконечник
Біжить безконечно,
Бо правда не згине,
А житиме вічно.
Як півень запіє,
То ранок настане.
Отак Україна
З неволі повстане.
І зіркою-квітом
Усім засіяє
Ожидана воля —
Це добре я знаю!
Дівчинка:
Тепер розумію!
Не дармо же Мати
Мені наказали
Тебе шанувати!
Бо щастя віщуєш
Ти писанко-чічко
Посвячена в церкві
В Воскресную нічку!
Писанка
Українська писанка,
Як дитяча пісенька,
Як бабусина казка,
Як матусина ласка.
Сяду собі скраєчку
І розмалюю яєчко.
Хрестик, зоря, віконце –
І стане воно, мов сонце.
Писанка
Розмалюю писанку,
Розмалюю,
Гривастого коника
Намалюю.
Розмалюю писанку,
Розмалюю,
Соловейка-любчика
Намалюю.
Розмалюю писанку.
Розмалюю,
Різьблену сопілоньку
Намалюю.
А сопілка буде грати.
Соловейко щебетати,
А гривастий кониченько
Славно танцювати.
Діти стають у коло і виконують пісню «Писанка»
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МОТИВАЦІЯ МЕТИ УРОКУ
Сьогодні ви ознайомитесь з оповіданням і віршем про один із основних атрибутів Великоднього кошика;
дізнаєтесь більше про види писанок, пасхальні традиції ;
виконаєте аплікацію «Великодній кошик».
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Послухайте, будь ласка, «ланцюжок» слів. Визначте «зайве» слово у кожному «ланцюжку». Поясніть свій вибір.
Паска, Великдень, Воскресіння, Різдво.
Пише, письменник, ручка, писанка.
Різнокольоровий, багатобарвний, фарба, пістрявий.
Вправа для швидкочитання і розвитку мовної догадки
Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви:
Яє…ко дор…ге ох…роняє
В…сна гар…а вір…ли
Ві…ок кр…щий вос…рес
Прочитайте якнайбільше слів на одному диханні
V. СПРИЙМАННЯ, УСВІДОМЛЕННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Гра «Ротик на замку»
Інтерактивна вправа «Мозговий штурм»
Виразне читання вірша вчителем
Вправа «Дощик»
Гра «Диктор телебачення»
До слова запрошуються «дослідники»
У природі існують птахи, які несуть яйця-крапанки. Щоправда, крапки ці одного тільки кольору. Це – зозуля.
Слайди про зозулю та перепілку.
Діти розповідають, що нового вони дізналися.
Учитель разом зі школярами. Доброго ранку, ласкаве сонечко!
Доброго ранку, життєдайне повітря! Доброго ранку, чиста водице! Доброго ранку, люди!
VІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Клас заздалегідь об’єднаний у групи по 4 учні в кожній. Під час виконання аплікації діти перевіряють один одного, чи правильно розміщені елементи на картоні. Остаточний контроль здійснює вчитель.
Виставка рушничків- вишиванок
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Всім красно дякую за роботу на уроці!
Ніщо не може бути важливішим і світі, ніж уміння бачити предмет з усіх боків і серед тих відносин, у які він поставлений.
Костянтин Ушинський
Шкільний урок – це частина життя дитини і одночасно, це урок життя для нього. Це саме життя, повне проблем і радості відкриття.
Надія Щуркова