План-конспект уроку з трудового навчання
Клас 5-А Час: 2 години
Тема уроку: «Вибір об’єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу»
Мета уроку:
Об'єкт праці: підставка під гарячий посуд.
Обладнання, матеріали, інструменти: верстак комбінований, інструменти, прилади, пристрої; фанера; креслярські інструменти, ножиці, пензлі, клей ПВА; матеріали для шліфування, копіювальний папір, калька; кабінет трудового навчання: комбінована майстерня.
Методи навчання: презентація; демонстрація зразків; розповідь; бесіда.
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний етап
1. Перевірка присутності учнів, їх готовність до уроку.
2. Призначення чергових по майстерні.
II. Перевірка домашнього завдання (тести).
IIІ. Етап орієнтації
Пропоную вам відгадати кросворд (слайд 1).
По горизонталі:
1. Матеріал для малювання та креслення.
3. Креслярський інструмент для креслення кіл або дуг.
4. Інструмент для розрізання паперу.
5. Інструмент для письма, малювання чи креслення.
6. Найпростіший прилад для вимірювання довжини.
7. Робочий стіл для обробки вручну виробів з металу, дерева та інших матеріалів.
По вертикалі:
2. Результат проектування.
IV. Етап цілепокладання
Отже, тема уроку сьогодні «Вибір об’єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу» (слайд 2).
Давайте разом сформулюємо мету уроку (слайд 3). Отже, метою нашого уроку є:
Ми з вами живемо в інформаційному суспільстві. Для реалізації будь-якого проекту – виготовлення виробу, надання послуг тощо, необхідна певна інформація. Уміле опрацювання інформації дає змогу проектувальнику чіткіше та зрозуміліше визначити проблему, швидко віднайти власні способи для розв’язання поставлених завдань і, відповідно, більш ґрунтовно розробити банк ідей та пропозицій.
V. Етап проектування
План роботи виконання проекту (слайд 26).
VІ. Етап організації виконання плану роботи
- критерії, яким має вiдповiдати задуманий виріб: за призначенням, розміром, технологією виготовлення тощо;
- робота з iнформацiйними джерелами; пошук моделей-аналогів
(на попередньому уроці учні отримали завдання: підібрати зразки виробів інтер’єрного призначення).
- назва та вид виробу;
- габаритні розміри;
- матеріали;
- технологія виготовлення;
- оздоблення.
Вимоги до конструкції |
Модель №1 |
Модель №2 |
Модель №3 |
Модель №4 |
Призначення виробу |
Підставка під гарячий посуд |
Підставка під гарячий посуд |
Підставка під гарячий посуд |
Підставка під гарячий посуд |
Естетичнийта оригінальний вигляд |
3 бали |
4 бали |
3 бали |
2 бали |
Зручність у використанні. Практичність |
2 бали |
5 балів |
2 бали |
3 бали |
Простота конструкції та виготовлення |
2 бали |
5 балів |
5 балів |
3 бали |
Економічність |
3 бали |
3 бали |
3 бали |
2 бали |
Кольорове вирішення |
5 балів |
4 бали |
5 балів |
3 бали |
Екологічність |
3 бали |
5 бали |
2 бали |
3 бали |
Власні вподобання |
4 бали |
5 балів |
3 бали |
2 бали |
Зразок 1: У результаті проведеного аналізу моделей-аналогів можна зробити такий висновок: усі вироби відповідають своєму призначенню. Крім того, вони достатньо прості з точки зору технології виготовлення. Використані в моделях види технологій виготовлення надають виробам привабливого вигляду. За оригінальністю, способом виконання для подальшого проектування вибрано модель 2
Зразок 2: Проаналізувавши моделі-аналоги, я прийшов до такого висновку: виріб буду виготовляти з доступних та легких в обробці матеріалів, а саме таких, які запропоновані у моделі №1.
VIІ. Закріплення нового матеріалу
Фронтальне опитування учнів (слайд 46):
1. З яких етапів складається проектування виробів?
2. Які джерела інформації використовуємо для формування банку ідей?
3. Які ви знаєте способи перенесення малюнків на заготовку?
4.Які ви знаєте способи копіювання з технічної літератури?
Ділова гра
Завдання: підібрати інструменти та матеріали для практичної роботи.
Перша група: для розмічання по трафарету.
Друга група: для розмічання по рисунку.
Третя група: для розмічання по шаблону.
Підведення підсумків гри
VІІІ. Практична робота
8.1 Вступний інструктаж
Зараз будемо виконувати практичну роботиу: «Виготовлення малюнків та шаблонів виробів . Підготовка заготовки. Перенесення малюнку на заготовку».
Під час практичної роботи необхідно виконати такі завдання (слайд 47):
1.Виконати декілька вариантів малюнків та шабллон виробу.
2.Зашліфувати заготовку.
3.Перенести малюнок виробу на заготовку.
Для виконання цієї роботи вам потрібні креслярські інструменти, папір формату А4, ножиці, копіювальний папір, калька, фанера, шліфок, наждачна шкурка.
Під час практичної роботи потрібно виконувати такі правила безпеки (слайд 48):
Після інструктажу з техніки безпеки учні починають виконувати практичну роботу.
Чергові роздають учням набір інструментів, матеріал; учні приступають до виконання роботи.
8.2. Самостійна практична робота учнів та інструктаж вчителя
А. Інструктаж з охорони праці під час практичної роботи.
Б. Самостійна робота учнів.
В. Поточний інструктаж.
1) Контроль за роботою кожного учня, надання коротких вказівок щодо правильності виконання завдання;
2) Зміст цільових обходів робочих місць учнів:
3) Слідкую за постійним виконанням учнями правил безпеки праці, виробничої санітарії.
4) Оголошення про закінчення виконання роботи. Оцінювання робіт.
ІX . Контрольно-оцінювальний етап
Вчитель приймає роботи учнів, вказуючи на характерні помилки.
X. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговими
XІ. Домашнє завдання (слайд 50).
11.1 За підручником опрацювати параграф 19, с. 127.
Відповісти на питання (усно).
11.2 Повторити техніку безпеки під час випилювання лобзиком, с. 57.
XІІ. Підсумок уроку
12.1 Рефлексія
Закінчіть речення, які починаються так (слайд51):
На уроці я:
12.2 Сходинки до успіху (слайд 53).
А чи є секрет успіху?