Тема уроку: Вибір об'єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу. Деревина як конструкційний матеріал.
Мета уроку:
Обладнання: ноутбук, проектор, дошка, зошити з трудового навчання, олівці, лінійки.
Дидактичне забезпечення: навчальний посібник, навчальні презентації, стенд з етапами проектування, роздаткові матеріали з зображеннями об’єктів, що вивчаються, відеоролик про властивості деревини.
Об’єкт праці: кухонна дощечка.
Тип уроку: комбінований.
Література:
План уроку
Хід уроку
Фронтальне опитування:
Хочу нагадати вам прислів’я «Як роботу розпочнеш, так її і закінчиш» та «Чим більше науки, Тим розумніші руки». Ці прислів’я говорять, що перш ніж щось розпочати робити, потрібно ретельно з’ясувати, обдумати, спланувати послідовність своєї роботи, тому й тема сьогоднішнього уроку така — «Вибір об'єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу. Деревина як конструкційний матеріал» (учні записують у робочий зошит тему уроку). На цьому уроці ми розробимо завдання проекту, спробуємо спроектувати, проаналізувати майбутній виріб.
Мета проекту:
З давніх-давен людина прагнула до краси. Вона не тільки бачила й відчувала її, а й відтворювала у своїх виробах. Завжди цінувалися й цінуються речі, зроблені власноруч. І ми з вами навчимося творити красу своїми руками. Для цього нам потрібні будуть певні знання, уміння і, звичайно ж, бажання.
1. Пригадайте поняття творчого проекту (прийом «продовжіть речення»).
Проектування – процес, який починається з моменту отримання завдання; розробка концепції, аналіз об’єкта, конструювання, макетування, проектна документація:
Базова модель – форма виробу, яку використовують для розробки цілого ряду подібних виробів.
Модель-аналог – це модель, що створена на основі базової моделі, але відрізняється формою деталей чи оздобленням.
2. Можливі теми творчих проектів
Обговорення запропонованих учителем тем проектів .
3. Пригадайте етапи проектування (Стенд з етапами проектування)
І. Організаційно – підготовчий етап.
ІІ. Конструкторський етап.
ІІІ. Технологічний етап.
VІ. Заключний етап.
4. Деревина як природній конструкційний матеріал (показ навчальних презентацій)
Ліси в Україні займають значну площу. У лісах ростуть різні породи дерев: дуб, граб, бук, береза, сосна, ялина та ін. Більшість з цих порід використовують для потреб промисловості та господарства. Усі деревні породи поділяють на хвойні (ялина, сосна, модрина, кедр, ялиця) і листяні (дуб, граб, бук, береза, осика, липа тощо.). Кожна деревна порода має характерні особливості, за якими її можна відрізнити від іншої. Наприклад, граб одна з найтвердіших і зносостійких порід, що мають промислове значення; граб твердіший від дуба. Осика одна з найм’якіших листяних порід.
З матеріалу 6 класу Вам відомо, що деревину з красивою текстурою застосовують для оздоблення приміщень, меблів, телевізорів. Багато предметів, що оточують нас удома і в школі, виготовлені з фанери, деревостружкових (ДСП) і деревоволокнистих (ДВП) плит. Деревостружкові плити це будівельний матеріал, виготовлений з тирси, стружки. Деревоволокнисті плити будівельний матеріал, виготовлений з подрібненої тирси.
З'єднуючи дрібні частинки деревини за допомогою клею під тиском і за певної температури, дістають листові матеріали ДВП і ДСП. Фанеру виготовляють зі шпону. Шпон це тонкий шар деревини, який зрізується ножем з колоди, що обертається (слайд 4, рис. а). Беруть непарну кількість листів шпону (3, 5, 7 і т.д.), накладають один на одного волокнами під прямим кутом (слайд 4, рис. б), стискують у гарячому пресі протягом кількох хвилин, і фанера готова.
Породи деревини
Другий етап вивчення нового матеріалу ми проведемо у вигляді слайд-вікторини. Породи деревини будемо вивчати з аспектом їхнього можливого конструктивного застосування при будівництві корабля. Адже, щоб виготовити кухонну дощечку, нам потрібно обрати породу деревини. Давайте розглянемо основні породи деревини.
Учні спостерігають за слайд-шоу, підготовленим учителем, роблять певні нотатки в зошитах, знайомляться з породами деревини, узагальнюють, порівнюють матеріал, відповідають за поточні запитання вчителя.
Яке дерево зображене на екрані? (Слайд 7)
Береза. Деревина берези є середньої твердості, важка і недуже міцна. Деревина берези біла з жовтуватим або червонуватим відтінком. Деревина берези використовується для виробництва фанери, паркету і меблів, для точіння і різьблення. (Слайд 8)
Але для дощечки нам потрібна тверда, міцна деревина, яка є стійкою до води. Тому поглянемо на наступне дерево. (Слайд 9)
Вільха. Ця деревина застосовується для одержання паперу. Вільхова деревина легка і м'яка, має невелику міцність, добре обробляється різанням, дуже стійка до вологи. (Слайд 10)
Як гадаєте, підійде це дерево для нашого виробу? Чому? Погляньмо на наступне дерево. (Слайд 11)
Липа. Широко використовується в різьбленні, легко ріжеться і має чисту білу деревину. Деревина у липи м'яка, не жолобиться, легко піддається обробці, не стійка до вологи. (Слайд 12)
Яблуня. Деревина яблуні тверда, важка, схильна до розтріскування. Деревина яблуні ядрова, червонувато-бура, міцна, тверда, з неї виготовляють токарні й столярні вироби. (Слайд 13)
Яке дерево зображене на екрані? (Слайд 14) Чим відрізняється сосна від інших порід дерев?
Сосна. Високий вміст смоли робить деревину відносно міцною, стійкою до вологи, тому вона добре зберігається під водою. Колір серцевинної деревини з часом змінюється від червонувато-жовтого до коричнево-червоного. (Слайд 15)
Зверніть увагу на наступний слайд. Яке дерево на ньому зображене? (Слайд 16)
Дуб - вирізняється своїми відмінними властивостями. Деревина дуба тверда, пориста, але міцна і стійка проти гниття. Переваги дуба – довговічність і стійкість до вологи. Деревина має жовтувато-коричневий відтінок. (Слайд 17)
Фронтальне опитування:
Перш ніж приступимо до виконання практичної роботи проведемо дослідження:
План роботи з виконання проекту
Перелік необхідного обладнання, інструментів, пристосувань, матеріалів, їхнє розміщення на робочому місці (за зонами).
Рефлексія:
Аналіз кращих робіт учнів.
Мотивація оцінок.
Контроль за прибиранням робочих місць
Робота зі щоденником (виставлення оцінок, повідомлення домашнього завдання: удосконалити аналіз моделей - аналогів спроектованого виробу; дібрати матеріали, інструменти та обладнання; підготовитись до конструкторського та технологічного етапів; уточнити технологічну послідовність виготовлення виробу)