Урок" Вибір об'єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу. Деревина як конструкційний матеріал."

Про матеріал
Розробка уроку на тему: " Вибір об'єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу. Деревина як конструкційний матеріал."
Перегляд файлу

Тема уроку: Вибір об'єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу. Деревина як конструкційний матеріал.

Мета уроку:

  • навчальна: формування вміння планувати й виконувати технологічні операції, забезпечити засвоєння учнями знань про технологічну послідовність виготовлення будь-якого виробу;  формування практичних умінь і навичок характеризувати деревину як конструкційний матеріал, визначати породи деревини.
  • виховна: виховувати потребу проявити себе в різноманітних видах творчої діяльності; виховувати прагнення до досконалості виробів з деревини та вміння застосовувати одержанні знання на практиці.
  • розвиваюча: розвиток образного мислення та творчої уяви, вмінь аналізувати, порівнювати, узагальнювати та робити висновки.

Обладнання: ноутбук, проектор, дошка, зошити з трудового навчання, олівці, лінійки.

Дидактичне забезпечення: навчальний посібник, навчальні презентації, стенд з етапами проектування, роздаткові матеріали з зображеннями об’єктів, що вивчаються, відеоролик про властивості деревини.

Об’єкт праці: кухонна дощечка.

Тип уроку: комбінований.

Література:

План уроку

  1. Організаційна частина (1-3 хв.)
  2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (3-5 хв.)
  3. Повідомлення теми, мети та завдань уроку (2-3 хв.)
  4. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (2-3 хв.)
  5. Вивчення нового матеріалу (10-15 хв.)
  6. Закріплення вивченого матеріалу (3-5 хв.)
  7. Практична робота (10-15 хв.)
  8. Заключна частина (3-5 хв.)

Хід уроку

  1. Організаційна частина
  • перевірка присутності учнів на занятті (за журналом).
  • призначення чергових (за графіком).
  • перевірка наявності спецодягу.
  1. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

Фронтальне опитування:

  1. Що таке проект ? З яких етапів він складається ?
  2. Що люди проектують ?
  3. Для чого потрібно проектувати вироби ?
  1. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Хочу нагадати вам прислів’я «Як роботу розпочнеш, так її і закінчиш» та «Чим більше науки, Тим розумніші руки». Ці прислів’я говорять, що перш ніж щось розпочати робити, потрібно ретельно з’ясувати, обдумати, спланувати послідовність своєї роботи, тому й тема сьогоднішнього уроку така — «Вибір об'єкта проектування. Послідовність виготовлення виробу. Деревина як конструкційний матеріал» (учні записують у робочий зошит тему уроку). На цьому уроці ми розробимо завдання проекту, спробуємо спроектувати, проаналізувати майбутній виріб.

Мета проекту:

  • Закріпити вміння по проведенню дослідницької роботи.
  • Сприяти підвищенню рівня зацікавленості, активізації творчої діяльності учнів, а також розвиткові важливих особистісних рис: комунікабельності, взаємодопомоги, здорового духу суперництва.
  • Удосконалити знання та вміння з виконання практичної роботи, додержання правил безпечної праці, санітарно – гігієнічних норм.
  • Виготовити виріб, використовуючи необхідні матеріали, обладнання та інструменти.
  1. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

З давніх-давен людина прагнула до краси. Вона не тільки бачила й відчувала її, а й відтворювала у своїх виробах. Завжди цінувалися й цінуються речі, зроблені власноруч. І ми з вами навчимося творити красу своїми руками. Для цього нам потрібні будуть певні знання, уміння і, звичайно ж, бажання.

  1. Вивчення нового матеріалу

1. Пригадайте поняття творчого проекту (прийом «продовжіть речення»).

Проектування – процес, який починається з моменту отримання завдання; розробка концепції, аналіз об’єкта, конструювання, макетування, проектна документація:

  • назва об’єкта;
  • функція, призначення;
  • габаритні розміри;
  • аналіз існуючих аналогів ( матеріал, форма, естетика…)
  • вимоги до дизайну об’єкта;
  • норми витрати матеріалу;
  • ескізи креслення виробу;

Базова модель – форма виробу, яку використовують для розробки цілого ряду подібних виробів.

Модель-аналог – це модель, що створена на основі базової моделі, але відрізняється формою деталей чи оздобленням.

2. Можливі теми творчих проектів

Обговорення запропонованих учителем тем проектів .

3. Пригадайте етапи проектування (Стенд з етапами проектування)

І. Організаційно – підготовчий етап.

  • Обґрунтування проблеми, що виникла, і необхідність її розв’язання.
  • Призначення проектованого виробу.
  • Вимоги до виробів даного призначення.
  • Вимоги до матеріалів.
  • Вибір об’єкту проектування.
  • Аналіз зразків-аналогів.

ІІ. Конструкторський етап.

ІІІ. Технологічний етап.

VІ. Заключний етап.

4. Деревина як природній конструкційний матеріал (показ навчальних презентацій)

Ліси в Україні займають значну площу. У лісах ростуть різні породи дерев: дуб, граб, бук, береза, сосна, ялина та ін. Більшість з цих порід використовують для потреб промисловості та господарства. Усі деревні породи поділяють на хвойні (ялина, сосна, модрина, кедр, ялиця) і листяні (дуб, граб, бук, береза, осика, липа тощо.). Кожна деревна порода має характерні особливості, за якими її можна відрізнити від іншої. Наприклад, граб одна з найтвердіших і зносостійких порід, що мають промислове значення; граб твердіший від дуба. Осика одна з найм’якіших листяних порід.

З матеріалу 6 класу Вам відомо, що деревину з красивою текстурою застосовують для оздоблення приміщень, меблів, телевізорів. Багато предметів, що оточують нас удома і в школі, виготовлені з фанери, деревостружкових (ДСП) і деревоволокнистих (ДВП) плит. Деревостружкові плити  це будівельний матеріал, виготовлений з тирси, стружки. Деревоволокнисті плити  будівельний матеріал, виготовлений з подрібненої тирси.

З'єднуючи дрібні  частинки деревини за допомогою клею під тиском і за певної температури, дістають листові матеріали ДВП і ДСП. Фанеру виготовляють зі шпону. Шпон  це тонкий шар деревини, який зрізується ножем з колоди, що обертається (слайд 4, рис. а). Беруть непарну кількість листів шпону (3, 5, 7 і т.д.), накладають один на одного волокнами під прямим кутом (слайд 4, рис. б), стискують у гарячому пресі протягом кількох хвилин, і фанера готова.

Породи деревини

Другий етап вивчення нового матеріалу ми проведемо у вигляді слайд-вікторини. Породи деревини будемо вивчати з аспектом їхнього можливого конструктивного застосування при будівництві корабля. Адже, щоб виготовити кухонну дощечку, нам потрібно обрати породу деревини. Давайте розглянемо основні породи деревини.

Учні спостерігають за слайд-шоу, підготовленим учителем, роблять певні нотатки в зошитах, знайомляться з породами деревини, узагальнюють, порівнюють матеріал, відповідають за поточні запитання вчителя.

Яке дерево зображене на екрані? (Слайд 7)

Береза. Деревина берези є середньої твердості, важка і недуже міцна. Деревина берези біла з жовтуватим або червонуватим відтінком. Деревина берези використовується для виробництва фанери, паркету і меблів, для точіння і різьблення. (Слайд 8)

Але для дощечки нам потрібна тверда, міцна деревина, яка є стійкою до води. Тому поглянемо на наступне дерево. (Слайд 9)

Вільха. Ця деревина застосовується для одержання  паперу.  Вільхова деревина легка і м'яка, має невелику міцність, добре обробляється різанням, дуже стійка до вологи. (Слайд 10)

Як гадаєте, підійде це дерево для нашого виробу? Чому? Погляньмо на наступне дерево. (Слайд 11)

Липа. Широко використовується в різьбленні, легко ріжеться і має чисту білу деревину. Деревина у липи м'яка, не жолобиться, легко піддається обробці, не стійка до вологи. (Слайд 12)

Яблуня. Деревина яблуні тверда, важка, схильна до розтріскування. Деревина яблуні ядрова, червонувато-бура, міцна, тверда, з неї виготовляють токарні й столярні вироби. (Слайд 13)

Яке дерево зображене на екрані? (Слайд 14) Чим відрізняється сосна від інших порід дерев?

Сосна. Високий вміст смоли робить деревину відносно міцною, стійкою до вологи, тому вона добре зберігається під водою. Колір серцевинної деревини з часом змінюється від червонувато-жовтого до коричнево-червоного. (Слайд 15)

Зверніть увагу на наступний слайд. Яке дерево на ньому зображене? (Слайд 16)

Дуб - вирізняється своїми відмінними властивостями. Деревина дуба тверда, пориста, але міцна і стійка проти гниття. Переваги дуба – довговічність і стійкість до вологи. Деревина має жовтувато-коричневий відтінок. (Слайд 17)

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Фронтальне опитування:

  1. Продовжіть речення: «Проектування – це …».
  2. Яку проектну документацію ви знаєте ?
  3. Поясніть різницю між базовою моделлю та моделлю-аналогом.
  4. Які види деревини ви знаєте?
  1. Практична робота
    1.  Зміст завдань

Перш ніж приступимо до виконання практичної роботи проведемо дослідження:

  • Якими технологіями я володію.
  • Складання плану роботи з виконання проекту.
  • Вибір теми проекту, його обґрунтування. ( учні аналізують та обговорюють вибір «робота в малих групах»)

План роботи з виконання проекту

  1. Визначити мету творчого проекту.
  2. Обговорити тему з батьками на предмет необхідності такого виробу, його практичного застосування, виділення коштів на придбання матеріалів.
  3. Дібрати інформацію про в інформаційних джерелах.
  4. Проаналізувати моделі-аналоги виробів.
  5. Виконати ескізний малюнок свого виробу.
  6. Підготовити матеріали, дібрати обладнання та інструменти.
  7. Розробити технологічні картки послідовності виготовлення виробу, підібрати технологію його виготовлення.
  8. Виготовити виріб.
  9. Розрахувати собівартість виробу.
  10. Виконати міні-маркетингові дослідження.
  11. Захистити проект.
    Завдання:
  1. Пошук аналогів та їх аналіз.
  • критерії, яким має вiдповiдати задуманий виріб: за призначенням, об’ємом, техніками виготовлення тощо.
  • робота з iнформацiйними джерелами, які мають бути моделі –аналоги ( учні одержували завдання дібрати літературу та зразки виробів кухонного приладдя)
  1. Аналіз моделей – аналогів.
  • назва та вид виробу;
  • габаритні розміри;
  • технологія виготовлення;
  • оздоблення.
  1.  Вступний інструктаж

Перелік необхідного обладнання, інструментів, пристосувань, матеріалів, їхнє розміщення на робочому місці (за зонами).

  1. Самостійна робота учнів (обходи)
  • перший обхід: перевірити дотримання санітарно-гігієнічних вимог, наявність необхідного оснащення, правильність організації робочого місця.
  • другий обхід: перевірити правильність тримання інструментів, пристосувань, виконання трудових дій, прийомів.
  • третій обхід: перевіряти дотримання технологічної послідовності виконання завдання, технологічних вимог до виконання кожної операції, проведення самоконтролю кожним учнем.
  • постійно перевіряти дотримання безпечних прийомів роботи та організацію робочого місця.
  • поточний інструктаж: контроль якості виконуваних робіт, вказати на недоліки в роботі і шляхи їхнього усунення.
    1. Заключний інструктаж
  • короткий аналіз виконаної роботи;
  • акцентувати увагу на важливості наукової організації робочого місця (своєчасне його прибирання, догляд за інструментами після роботи тощо; виставлення оцінок за практичне завдання).
  1. Заключна частина

Рефлексія:

  1. Які завдання були визначені сьогодні на уроці?
  2. Чи справились ви з цим завданням?
  3. Які труднощі виникли у вас під час виконання практичної роботи?

Аналіз кращих робіт учнів.

Мотивація оцінок.

Контроль за прибиранням робочих місць

Робота зі щоденником (виставлення оцінок, повідомлення домашнього завдання: удосконалити аналіз моделей - аналогів спроектованого виробу; дібрати матеріали, інструменти та обладнання; підготовитись до конструкторського та технологічного етапів; уточнити технологічну послідовність виготовлення виробу)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Малайчук Олександр Михайлович
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
9 серпня 2019
Переглядів
4361
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку