Урок "Вибір рухомого складу для конкретних умов експлуатації "

Про матеріал
Тема: Вибір рухомого складу для конкретних умов експлуатації . Мета заняття: Навчальна: систематизувати знання. Виховна: прищепити професійні якості. Методи: інформаційно-розвивальні. Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби ТЗН:
Перегляд файлу

План заняття № ___41___

Вид заняття:  лекція

Тема: Вибір рухомого складу для конкретних умов експлуатації .

Мета заняття:

Навчальна: систематизувати знання.

Виховна: прищепити професійні якості.

    Методи:  інформаційно-розвивальні.

    Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби ТЗН:

підручники, схеми, макети, технічний довідник.

Література:

  1.  ГоревА.Э.,Грузовые автомобильные перевозки.М.;Академия,2004г. -286 стр.
  2. Рафф Н.И. Грузовые  автомобильные перевозки.К.; - Высшая школа,1975 г. – 285 с.

3. Левковець П.Р. та ін.. Управління автомобільним транспортом. К.;-Арістей, 2006р. – 415с.

Структура заняття

Відведений час

1.Організаційна частина

2.  Актуалізація опорних знань

5хв

3.  Повідомлення теми, формування мети та основних завдань

15хв

4. Мотивація навчальної діяльності (питання, задачі, проблемні ситуації тощо)

10хв

5. План заняття (лекції)

  1. Типи спеціалізованого рухомого складу.
  2. Принципи формування рухомого складу.
  3. Техніко- експлуатаційні показники

 

     30хв

6 Підведення підсумків

  • узагальнення матеріалу

 

10хв

  • видача завдання для самостійної роботи студентів

3хв

Опрацювати  Л 18 стор. 146-157

 

7.Відповіді на  питання студентів

( або ж, навпаки, поставити питання студентам)

 

2хв

_________

Викладач ____________________________А.Ю. Бужор

Лекція № 41

Тема лекції: Вибір рухомого складу для конкретних умов експлуатації

План лекції

  1. Типи спеціалізованого рухомого складу.
  2. Принципи формування рухомого складу.
  3. Визначення показників ефекту використання спеціалізованого рухомого складу за призначенням

 

  1. Типи СРС

Нами вже було визначено, що транспорт уявляє собою сукупність засобів перевезення, шляхів сполучення, засобів управління та зв'язку, а також різних технічних пристроїв, механізмів та споруд, що забезпечують їх роботу. В свою чергу засобами перевезення є рухомий склад, трубопроводи, контейнери, піддони, одноразова та багаторазова тара.

На прикладі автомобільного транспорту розглянемо рухомий склад, який використовується при виконанні перевезень вантажів

До рухомого складу автомобільного транспорту відносять автомобілі та автомобільні потяги (автомобілі-тягачі, причепи, напівпричепи та причепи-розпуски).

Автомобільний рухомий склад поділяється на Вантажний, пасажирський, спеціальний;

Автомобільний рухомий склад характеризується кількістю осей, у тому числі ведучих, вантажопідйомністю, потужністю двигуна, пасажиромісткістю.

 

Тип

Основні особливості

 

Самоскиди

Для перевезення різних навалочних вантажів З розвантаженням на три сторони й герметичний кузов з підвищеним обсягом кузова й прохідністю з посиленим кузовом

Фургони

Для перевезення різних вантажів, що вимагають тільки захисту від зовнішніх впливів З підвищеною ізоляцією від зовнішнього середовища для збереження температурного режиму перевезення вантажу

Цистерни

Спеціалізовані по видах вантажу

(паливо, молоко й т.д.)

Автопоїзд

складається з автомобіля-тягача і причепа або напівпричепа (сідельний автопоїзд), комбінований багатоланковий транспортний засіб.

Самонавантажувач

вантажні автомобілі, які виконують не тільки перевезення вантажів, але і їх навантаження-розвантаження за допомогою змонтованих на цих автомобілях вантажопідіймальних машин і пристосувань.

Контейнеровозо

спеціалізований автомобіль, причіп або напівпричіп для перевезення контейнерів.

При використанні СРС можна відзначити наступні переваги:

  підвищення схоронності вантажу за рахунок виключення впливу на вантаж навколишнього середовища;

  зниження шкідливих наслідків перевезення на навколишнє середовище й людей (пилоутворення, випару й т.д.);

• зниження частки ручної праці при виконанні НРР;

• зменшення витрат на тару й упакування.

(Тести)

1 Рухомий склад автомобільного транспорту поділяється на:

  1.                      Вантажний, легковий, спеціальний;
  2.                      Вантажний, пасажирський, спеціальний;
  3.                      -вантажні, легковий, спортивний, спеціальний.

2. До вантажному рухомому складу належать:

  1.                      Бортові автомобілі; наливні автомобілі, тягачі;
  2.                      Вантажні автомобілі, самоскиди, рефрижератори;
  3.                      -вантажні автомобілі, автомобілі - тягачі, причепи і напівпричепи.

3. . Для перевезення сипучих і в'язких вантажів иа невеликі відстані використовуються:

  1.                      Бортові автомобілі;
  2.                      Автомобілі - самоскиди;
  3.                      Автомобілі- фургони.

4.Фургони, призначені для перевезення продуктів всередині міста при температурі, що відповідає навантаженню, називаються:

  1.                      - Фургонами рефрижераторними;
  2.                      - Фургонами ізотермічними.

5.З’єднайте стрілочками вантаж і вантажний автомобіль в якому він може перевозитися.

1

М'ясо в тушках

 

2

Щебінь

 

3

Зріджений газ

Самоскид

4

Плити перекриття

Фургон

5

Меблі

Цистерна

6

Бензин

Контейнеровоз

7

Ліс

Автопоїзд

8

Хліб подовий

Самонавантажувач

9

Кам’яне вугілля

 

10

Одяг у контейнері

 

 

2. Принципи формування рухомого складу

 

Вибір рухомого складу формулюємо в такий спосіб: у заданих конкретних умовах експлуатації транспортного підприємства з відомими обмеженнями щодо дорожніх  кліматичних чинників треба здійснити вибір найбільш раціональних типів вантажних транспортних засобів і розрахувати їхню потребу на планований період з урахуванням повного забезпечення й виконання всіх вимог клієнтури, що обслуговується, за мінімальних витрат.

Важливим завданням організації перевезень є вибір ефективних транспортних засобів, які найбільше відповідають конкретним умовам перевезень.

Багато-марочність парку транспортних засобів підприємства підвищує ефективність перевізного процесу, але водночас призводить до ускладнення і здорожчання утримування, технічного обслуговування та поточного ремонту транспортних засобів.

Під час вибору рухомого складу вирішують дві взаємопов’язані задачі: визначають його спеціалізацію та підбирають вантажопідйомність.

   Раціональна організація перевезень передбачає не тільки вибір рухомого складу того чи іншого типу, але й заразом ефективного комплексу технічних засобів, разом з якими використовується.

Під час вибору транспортних засобів розв’язано два взаємозалежні завдання:

1) визначено спеціалізацію;

2) підібрано вантажопідйомність.

Для здійснення правильного вибору транспортних засобів враховано такі  "кінцеві" елементи (чинники):

  1.                   транспортні (ті, які формують систему): вид вантажу і його характеристика; партіонність перевезень; обсяг і стабільність перевезень; відстань перевезень; способи навантаження-розвантаження й складська облаштованість; режим роботи; вид маршрутів й організація перевезень;
  2.                   дорожні (ті, які обмежують систему): міцність дорожнього покриття (припустиме осьове навантаження); елементи профілю і плану доріг; інтенсивність руху; прохідність дороги;
  3.                   природно-кліматичні (ті, які обмежують систему): зона помірного клімату; зона холодного клімату; зона жаркого клімату; високогірні райони;
  4.                   конструкційні: кузов; використання маси;
  5.                   експлуатаційні якості: адаптація кузова; вантажомісткість; зручність використання; прохідність;
  6.                   економічні й натуральні критерії: продуктивність; собівартість; зведені витрати; трудомісткість перевезень; позатранспортний ефект.

Транспортні умови характеризуються обсягами перевезень та їх партіонністю (розміром партії ванатажу, що перевозиться), видами вантажу, відстанню перевезень, умовами виконання навантажувально-розвантажувальних робіт, особливостями організації перевезень.

Дорожні умови характеризуються типом та рівністю дорожнього покриття, поздовжнім профілем дороги (граничними узвозами та підйомами), станом дорожнього покриття в різні пори року, інтенсивністю руху.

Кліматичні умови характеризуються середньою, мінімальною та максимальною температурами повітря в найбільш холодні та спекотні місяці року, тривалістю зимового періоду, розміром снігового покриття, вологістю повітря у літній період.

Конструктивні особливості автомобіля мають суттєвий вплив на рівень техніко-експлуатаційних показників роботи рухомого складу та його продуктивність.

Основними експлуатаційними властивостями вантажних автомобілів, які дозволяють визначити ступінь найбільш ефективного їх використання в заданих умовах експлуатації, є:

        - вантажомісткість;

        - використання маси;

        - швидкісні властивості;

        - безпека руху;

        - паливна економічність;

        - довговічність;

        - міцність;

        - прохідність та і.

 Експлуатаційні властивості рухомого складу необхідно оцінювати виходячи з умов експлуатації, тобто особливостей організації процесу перевезень, які визначаються різними поєднаннями транспортних, дорожніх та кліматичних умов.

Умови експлуатації заявляють відповідні вимоги до конструкції та експлуатаційних властивостей рухомого складу.

 

До ТЕП відносяться:

  • парк рухомого складу і ступінь його використання в роботі;
  • час роботи рухомого складу на лінії і ступінь його використання;
  • вантажопідйомність рухомого складу і ступінь його використання; 
  • швидкість руху рухомого складу; 
  • пробіг рухомого складу і ступінь його продуктивного використання;
  • час простою рухомого складу під навантаженням та розвантаженням; 
  • відстань перевезення вантажу і довжина їздки.    

Контрольні питання

  1. Назвіть переваги спеціалізованого рухомого складу?
  2. Які Вам відомі типи спеціалізованого рухомого складу?
  3. Перерахуйте які показники відносяться до експлуатаційний властивостей РС ?
  4.  Назвіть чинники правильного вибору транспортних засобів?
  5. Що являється показником ефекту від використання транспортних засобів?
  6. Що називають техніко-експлуатаційними показниками?

Завдання №2

За останні роки якісно змінилося автомобільна техніка, яка надходить в народне господарство. Крім традиційних автомобілів, що випускаються автомобільними заводами України і СНД, стали значно більше використовувати машин далекого зарубіжжя.

У зв'язку з цим гостро стоїть питання оптимального вибору техніки для вирішення транспортних завдань з перевезення різних вантажів у міських умовах, міжміських і міжнародних сполученнях.

Показником ефекту від використання транспортних засобів прийнята W - величина транспортної роботи в т.км, виконаної за рік (період).

P =      (1)

де: lр – річий пробіг, км;

  qн – номінальна вантажопід’ємність , т;

 ýст – коэффіціент використання вантажопідємность ;

β– коэффіціент використання пробігу.

В свою чергу,

,                  (2)

,                                         (3)

                                          (4)

де Vе, VT - експлуатаційна та технічна швидкість, км / год;

lр – річний пробіг;

lв - середня довжина завантаженої їздки, км;

 Тпр - час простою під навантаженням - розвантаженням, час;

Dk - кількість календарних днів в роботі.

 Тн - час в наряді;

 αв.п. - Коефіцієнти використання парку;

Ке – коефіцієнт ефективності.

Таблиця 1

Технико-эксплуатаційні показники работи автомобілей

Моделі авто

Довжина завантаженої їздки,

Lв, км

Час в наряді Тн, год

Середня технічна швидкість руху Vт км / год

Час простою під навантаженням- розвантаженням на 1 їздку Тн-р в год

Коефіціенти використання

 

 

 

 

 

 

 

Пробігу

β

Вантажопідйомності

ý

Парка

α

 

Вантажопідємність автом qн

Календарні дні Dk

 

 

 

 

 

Міські перевезення

 

 

 

 

 

 

 

ГАЗ-3307

15

9

24

0,62

0,6

0,9

0,68

4,5

320

 

 

 

 

 

КАМАЗ- 5221

15

9

24

0,72

0,6

0,9

0,68

5

320

 

 

 

 

 

МАЗ- 5335

15

9

24

0,72

0,6

0,9

0,68

8

320

 

 

 

 

 

Приміські перевезення

 

 

 

 

 

 

 

ГАЗ-3307

25

9

33

0,62

0,65

0,9

0,68

4,5

265

 

 

 

 

 

ГАЗ-3302

25

9

33

0,72

0,65

0,9

0,68

6

265

 

 

 

 

 

Маз- 5335

25

9

33

0,64

0,65

0,9

0,68

8

265

 

 

 

 

 

міжміські перевезення

 

 

 

 

 

 

 

КАМАЗ-5320

300

10

44

0,72

0,75

0,85

0,71

8

300

 

 

 

 

 

МАЗ-5335

300

10

44

0,74

0,76

0,85

0,71

8

300

 

 

 

 

 

КАМАЗ-  53212

300

10

37

0,72

0,72

0,85

0,71

10

300

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальне завдання

№ варіанта

Завдання

1

Визначити, як змінюється ефективність використання за призначенням автомобілів КАМАЗ-53212 при впровадженні їх взамін автомобілів МАЗ- 5335 на міжміських перевезеннях

2

Визначити, як змінюється ефективність використання за призначенням автомобілів ГАЗ-3307 при впровадженні їх взамін автомобілів МАЗ- 5335на міських перевезеннях.

3

Визначити, як змінюється ефективність використання за призначенням автомобілів КАМАЗ- 5221 при впровадженні їх взамін автомобілів МАЗ- 5335 на міських перевезеннях.

4

Визначити, як змінюється ефективність використання за призначенням автомобілів ГАЗ-3302при впровадженні їх взамін автомобілів ГАЗ-3307 на приміських перевезеннях.

5

Визначити, як змінюється ефективність використання за призначенням автомобілів ГАЗ-3302 при впровадженні їх взамін автомобілів МАЗ- 5335 на приміських перевезеннях.

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад виконання.

 Визначити, як змінюється ефективність використання за призначенням автомобілів КАМАЗ-53212 при впровадженні їх взамін автомобілів КАМАЗ-5320 на міжміських перевезеннях.

  • Вантажопідйомність автомобіля 10 т замість 8т (КАМАЗ-5320)
  • коефіцієнт використання вантажопідйомності 0,8 взамін 0,85;
  • Час навантаження-вивантаження збільшилася до 0,82 години проти 0,72 ч.

Розрахунок:

1. Середня експлуатаційна швидкість:

КАМАЗ-5320 ;

КАМАЗ-53212 .

2. Річний пробіг:

КАМАЗ-5320 км;

КАМАЗ-53212 lp. =34,5*300*0,71*10 = 73500 км;

  1. Величина транспортної роботи за рік:

КАМАЗ-5320 ;

КАМАЗ-53212 .

  1. Визначення коефіцієнту ефективності.

.

Відповідь:  Величина транспортної роботи за рік в автомобіля КАМАЗ 53212 445000 т/км  , це більше ніж в КАМАЗ 5320. Впровадження є доцільним.

 

Відповіді на теоретичні питання

 

  1.     …..

 

 

(Тести)

 

1 Рухомий склад автомобільного транспорту поділяється на:

  1. Вантажний, легковий, спеціальний;
  2. Вантажний, пасажирський, спеціальний;
  3. -вантажні, легковий, спортивний, спеціальний.

 

2. До вантажному рухомому складу належать:

  1. Бортові автомобілі; наливні автомобілі, тягачі;
  2. Вантажні автомобілі, самоскиди, рефрижератори;
  3. -вантажні автомобілі, автомобілі - тягачі, причепи і напівпричепи.

 

3. . Для перевезення сипучих і в'язких вантажів иа невеликі відстані використовуються:

  1. Бортові автомобілі;
  2. Автомобілі - самоскиди;
  3. Автомобілі- фургони.

 

4.Фургони, призначені для перевезення продуктів всередині міста при температурі, що відповідає навантаженню, називаються:

  1.  - Фургонами рефрижераторними;
  2.  - Фургонами ізотермічними.

 

5.З’єднайте стрілочками вантаж і вантажний автомобіль в якому він може перевозитися.

 

1

М'ясо в тушках

 

2

Щебінь

 

3

Зріджений газ

Самоскид

4

Плити перекриття

Фургон

5

Меблі

Цистерна

6

Бензин

Контейнеровоз

7

Ліс

Автопоїзд

8

Хліб подовий

Самонавантажувач

9

Кам’яне вугілля

 

10

Одяг у контейнері

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Білоус Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 лютого 2022
Переглядів
5498
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку