Урок "Видатні фізики-винахідники, які увіковічнили себе своїми винаходами"

Про матеріал

Інтегрований урок з фізики та англійської мови. Мету уроку - ознайомити учнів з біографіями видатних фізиків-винахідників, їх винаходами та відкриттями, застосуванням винаходів та відкриттів у сучасності

Перегляд файлу

Тема.  Видатні фізики-винахідники, які увічнили себе своїми винаходами

Мета. Навчальна – ознайомити учнів з біографіями видатних фізиків-винахідників, їх винаходами та відкриттями, застосуванням винаходів та відкриттів у сучасності; навчати учнів здобувати інформацію через комп’ютер; ознайомити учнів з новою лексикою, перевірити засвоєння учнями нового матеріалу.

Розвивальнарозвивати уміння і навички підготовленого усного мовлення; сприяти формуванню в учнів уміння логічно та послідовно викладати власні думки, аналізувати, узагальнювати; самостійно будувати мовленнєву дію; розвивати уміння знаходити й відбирати необхідну інформацію з друкованих та електронних джерел та уміння виділяти головне.

Виховна виховувати в учнів патріотизм, гордість за співвітчизників; повагу до культури, історії, традицій інших країн; виховувати естетичні смаки та уподобання.

Практична показати практичне застосування винаходів у сучасності.

Методична використати інтерактивні методи навчання та інтеграцію предметів як засіб поглиблення пізнавальної діяльності та розширення інтересів учнів до предметів фізики та англійської мови.

Тип уроку. Комбінований урок.

Вид уроку. Інтегрований урок.

Міжпредметні зв’язки. Фізика, англійська мова, історія, географія.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання, вступне слово вчителів.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Основна частина.

1. Засідання “Вченої ради”.

2. Повідомлення про українських фізиків.

ІV. Заключна частина.

Підведення підсумків.

Розв’язування кросвордів.


І. Оргмомент.

Вчитель фізики. Good morning, dear pupils and guests! We start our usual and unusual lesson. At this lesson we’ll combine the things which can’t be combined at first sight: Physics and English.

Вчитель англійської мови. Доброго ранку, шановні учні та гості! Ми розпочинаємо наш звичайний і незвичайний урок. На цьому уроці ми поєднаємо речі, які, на перший погляд, поєднати неможливо: фізику та англійську мову.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Вчитель фізики. Today we are going to speak about the famous physicists-inventors, who immortalized themselves with their inventions. And now we can’t imagine our life without those things.

Much spadework has been done: at home you had to find and prepare the material about scientists in physics, their biographies, native countries where they had made the most outstanding inventions of their time and prepare presentations.

Вчитель англійської мови. Сьогодні ми поговоримо про видатних фізиків-винахідників, які увічнили себе своїми винаходами. І зараз ми не можемо уявити своє життя без цих винаходів.

Була проведена велика попередня робота: вдома ви повинні були знайти й опрацювати матеріал про вчених-фізиків, їх біографії, матеріал про країни, де вчені зробили найвидатніші відкриття свого часу і оформити його у вигляді презентацій.

ІІІ. Основна частина.

  1.                     Засідання “Вченої ради“.

Вчитель англійської мови. And now just imagine: we are present at the sitting of Physical Society where famous all over the world physicists-inventors demonstrate their inventions and discoveries.

Dear scientists! You are welcome!

Вчитель фізики. Тільки уявіть собі: ми присутні на засіданні “Вченої ради, де відомі всьому світові фізики-винахідники демонструють свої винаходи та відкриття.

Шановні вчені! Ласкаво просимо!

(“Вченісідають за демонстраційний стіл з приладами. Звучить музика Вівальді.)

Учень 1. My name is Alessandro Volta. I am from Italy. I want to say a few words about my inventions. I invented an electrometer, electroscope with capacitor, an electrophore and other devices. But also I invented a “Volt’s pole”. It was the first generator of electric current, consisted of copper and zink plates and wet cloth between them.

Перекладач. Мене звати Алессандро Вольта. Я – з Італії. Я хочу сказати кілька слів про свої вина ходи. Я винайшов електрометр, електроскоп з конденсатором, електрофор та інші прилади. Також я винайшов стовп Вольта. То був перший генератор електричного струму, який складався із мідних та цинкових пластин і вологої тканини між ними.

Учень 2. Geographical reference: Italy is one of the southern European countries. It lies in the Mediterranean Sea basin and includes Apennine Peninsula, Padan Plain, southern slopes of the Alps, islands Sicily, Sardinia and some small ones.

The territory of Italy is 301,230 square kilometres.

The capital city of the country is Rome.

As Italy is a peninsular country its climate is influenced by its geographical position. In the South of Italy it is subtropical, in the North – continental.

The highest mountain in Italy is Mont Blanc. There are some active volcanoes Vesuvius, Etna and others.

The longest river of the country is the river Po.

Italy is not very rich in mineral resources, but there molybdenum, mercury, manganese, zink, bauxites, sulfur, uranium ore and natural gas are mined.

Перекладач. Географічна довідка. Італія – одна із південно-європейських країн. Вона знаходиться у басейні Середземного моря і включає Апеннінський півострів, Падуанську рівнину, південні схили Альп, острови Сицилія, Сардинія та кілька малих островів.

Територія Італії складає 301 230 кв.км.

Столицею країни є місто Рим.

Оскільки Італія – це півострівна країна, її клімат визначається географічним положенням. На півдні країни він субтропічний, на півночі – континентальний.

Найвища гора в Італії – Мон Бланк. Там є діючі вулкани Везувій, Етна та інші.

Найдовша річка країни – це річка По.

Італія не багата на мінеральні ресурсами, але там добувають молібден, меркурій, марганець, цинк, боксити, сірку, уранову руду та природний газ.

Учень 3. Biographical reference: Alessandro Volta was born on the 18th of February 1745 in a small town Como near Milan. He studied at an ordinary local school, but when he was 14 his greatest interest became physics. Later he continued his education on his own.

In 1774 Volta was appointed the Professor of Physics at Como Higher School.

In 1775 he invented electrophore machine, which transformed mechanical energy into electric charge.

In 1777 Volta offered the system of electric telegraph on the base of that machine. The charge from electrophore machine was transmitted along the wires from Como to Milan.

In 1779 he was invited to the Pavia University to head the Department of Natural Physics. There he continued his work in the field of electric effect. In that time Volta made friends with the famous Italian physicist Galvani.

In 1781 Volta improved the electrometer, which he had invented before. He used it while researching in the field of electricity during many years.

His greatest invention was the discovery of “Volt’s pole” in 1800. That invention was the only source of current to 1867.

Alessandro Volta died on the 5th of March 1827.

The unit of electric current was named after Alessandro Volta. Speaking about “voltage in 220 Volt” or “battery in 1.5 Volt” remember the name of the great Italian physicist, who made a great contribution into development of electric engineering.

Перекладач. Біографічна довідка. Алессандро Вольта народився 18 лютого
1745 року у маленькому містечку Комо поблизу Мілана. Він навчався у звичайній місцевій школі, але у 14 років почав цікавитися фізикою. Пізніше він самостійно продовжив навчання.

У 1774 році Вольта був призначений професором фізики у вищій школі Комо.

У 1775 році він винайшов електрофорну машину, яка перетворювала механічну енергію в електричний заряд.

У 1777 році Вольта запропонував систему електричного телеграфу на основі тієї машини. Заряд із електрофорної машини передали проводами з Комо до Мілана.

У 1779 році його запросили до університету Паві очолити факультет природничої фізики. Там він продовжив свою роботу у галузі досліджень електричних явищ. У той час Вольта потоваришував із відомим італійським фізиком Гальвані.

У 1781 році Вольта удосконалює електрометр, який він винайшов раніше. Він використовував його протягом багатьох років під час досліджень у галузі електрики.

Його найбільшим винаходом було відкриття Вольтового стовпа у 1800 році. Цей винахід був єдиним джерелом струму до 1867 року.

Алессандро Вольта помер 5 березня 1827 року.

Одиницю електричного струму було названо на честь Алессандро Вольта. Говорячи про напругу 220 Вольт чи батарею 1,5 Вольт, памятайте імя великого італійського фізика, який зробив великий внесок у розвиток електричної інженерії.

Учень 4. Historical and physical reference: The effect of coming into being potential difference while contacting different materials is very important in up-to-date electronics.

In Volt’s pole elementary cell was a combination of copper and zink plates and wet cloth between them. Those cells were put one on another and connected in series. It provided battery with more power.

Modern galvanic cells are scarcely alike with Volt’s pole. In private life we often use these devices as sources of direct current.

Automobiles and motor boats, portable radio transmitters, mobile telephones, some pocket torches are set up with accumulators. Also these devices are used for maintenance of equipment of artificial Earth satellites and guided missiles.

Перекладач. Історична та фізична довідка. Явище виникнення різниці потенціалів під час взаємодії різних матеріалів має велике значення у сучасній електроніці.

У Вольтовім стовпі простим елементом було поєднання мідних і цинкових пластин та вологої тканини між ними. Ці елементи клали один на один і зєднували послідовно. Це надавало батареї більшої потужності.

Сучасні гальванічні елементи дуже схожі на Вольтів стовп. У приватному житті ми часто використовуємо ці пристрої як джерела постійного струму.

Автомобілі та моторні човни, портативні радіоприймачі, мобільні телефони, деякі кишенькові ліхтарі мають акумулятори. Також ці пристрої використовують для обслуговування обладнання штучних супутників Землі та керованих ракет.

(Звучить музика Генделя.)

Учень 5. My name is Michael Faraday. I am from England. I want to tell you about my discovery. While researching in the field of connection between electric and magnetic effects I found that changing in magnetic field caused current. The discovery of electromagnetic induction finished my research.

Перекладач. Мене звати Майкл Фарадей. Я – з Англії. Я хочу розповісти вам про своє відкриття. Під час досліджень у галузі зв’язків між електричними та магнітними явищами я зрозумів, що струм є причиною змін у магнітному полі. Мої дослідження завершило відкриття електромагнітної індукції.

Учень 6. Geographical reference: Great Britain (official name – the United Kingdom of  Great Britain and Northern Ireland) is situated on two large islands, the larger of which is Great Britain, the smaller is Ireland. In addition to these two islands Great Britain includes over five hundred small islands. The total area of Great Britain is 240,000 square kilometres, its population is 56,000,000 people.

In the north-west and west the country is washed by the Atlantic Ocean and the Irish Sea, in the east – by the North Sea. The island of Great Britain is separated from France by the English Channel. Northern Ireland, which is a part of Great Britain and which is situated on the island of Ireland, is separated from Great Britain by the North Channel.

The island of Great Britain is divided into two parts: mountainous (in the north and west of the island) and lowland (in the south and east). There are no very long rivers in Great Britain. The most important rivers are the Thames (the deepest) and the Severn (the longest). The rivers seldom freeze in winter. Due to the moderating influence of the sea Great Britain has an insular climate, rather humid and mild, without striking discrepancy between seasons.

Great Britain consists of four main parts: England, Scotland, Wales and Northern Ireland. Administratively Great Britain is divided into 55 counties. The biggest cities of Great Britain are London, Birmingham, Glasgow, Liverpool, Manchester, Edinburgh and Cardiff.

Перекладач. Географічна довідка. Великобританія (офіційна назва – Об’єднане Королівство Великобританії та Північної Ірландії) розташована на двох великих островах, більший із яких Великобританія, менший – Ірландія. Крім цих двох островів до Великобританії входять ще понад 500 малих. Загальна площа Великобританії – 240 тис. км², населення складає 56 млн. чоловік.

Із північного заходу та заходу країна омивається Атлантичним океаном та Ірландським морем, із сходу – Північним морем. Великобританію та Францію роз’єднує Ла-Манш. Північна Ірландія, яка є частиною Великобританії і знаходиться на острові Ірландія, відокремлюється від Великобританії Північним каналом.

Острів Великобританія поділяється на дві частини: гористу (на півночі та заході острова) та низинну (на півдні та сході). У Великобританії немає довгих річок. Найважливіші річки Темза (найглибша) та Северн (найдовша). Річки рідко замерзають взимку. Завдяки помірному впливу моря Великобританія має острівний клімат, доволі вологий та м’який, без різких переходів між порами року.

Великобританія включає чотири частини: Англію, Шотландію, Уельс та Північну Ірландію. Адміністративно Великобританія поділяється на 55 графств. Найбільші міста Великобританії – це Лондон, Бірмінгем, Глазго, Ліверпуль, Манчестер, Единбург та Кардиф.

Учень 7. Biographical reference: Michael Faraday is one of the great scientists in the history of man’s work in electricity. He was born in a small village near London on the 11th of September 1791 in a poor family. His family lived from hand to mouth. At the age of thirteen Michael went to work in a bookbinder’s shop, because he didn’t have much schooling. Some of the scientific work and articles which passed through his hands aroused his interest in science and he started to read.

Some time later Michael became a pupil of great scientists of that time, Sir Humphry Davy. The boy accompanied Davy in his trips to Europe. The educational value of such trips was great. Among great men of science Faraday met Ampere, who had already made a name for himself in the history of electricity.

Today almost all the electricity we use is generated by great machines with magnets in them, but in those days no one knew how to do it. That’s why the English scientist danced with delight on his table when he got what he wanted by moving the magnet near wire. This was a great moment in the history of man’s electrical experiments. But Faraday didn’t stop at this.

Faraday’s scientific interests were varied. He made a new kind of glass and new kind of steel. Faraday made about two thousand difficult experiments and made countless discoveries in chemistry and physics. He made a wonderful machine which was the father of all the great machines that make electricity today. They light and heat our houses and they make our radio-sets work. Michael Faraday was the creator of the electric motor, who ushered us in the electrical age which had changed the face of the Earth.

Перекладач. Біографічна довідка. Майкл Фарадей – один із найвидатніших в історії людини учених у галузі електрики. Він народився у маленькому селищі неподалік від Лондона 11 вересня 1791 року у бідній сімї. Його сімя перебивалася випадковими заробітками. У тринадцять років Майкл пішов працювати у магазин палітурника, тому що був малоосвіченим. Деякі наукові роботи та статті, які проходили через його руки, розбудили в ньому інтерес до науки і він почав читати.

Деякий час потому Майкл стає учнем видатного вченого того часу сера Хамфрі Дейві. Хлопець супроводжував Дейві у поїздках до Європи. Освітня цінність таких подорожей була дуже великою. Серед великих науковців Фарадей зустрів Ампера, який вже здобув імя в історії електрики.

Сьогодні майже всю електрику, яку ми використовуємо, виробляють великі механізми з магнітами, але в ті дні ніхто не знав, як це робити. Ось чому англійський вчений танцював від захоплення на столі, коли він одержав те, що хотів, рухаючи магніт біля проводу. Це був визначний момент в історії людини у галузі досліджень електрики. Але Фарадей на цьому не зупинився.

Наукові інтереси Фарадея були різноманітними. Він зробив новий вид скла і новий вид сталі. Фарадей провів понад дві тисячі різних експериментів та зробив незліченну кількість відкриттів у галузі хімії та фізики. Він винайшов машину, яка була прародителькою усіх великих механізмів, що виробляють електрику сьогодні. Вони освітлюють та обігрівають наші помешкання, змушують працювати наші радіоприймачі. Майкл Фарадей винайшов електродвигун, який увів нас у вік електрики і який змінив обличчя Землі.

Учень 8. Historical and physical reference: In 1831 Faraday while experiments discovered the effect of electromagnetic induction, which later became the basis of all up-to-date electric and radio engineering.

Faraday’s experiments are rather simple and can be easily shown in our conditions. When a magnet is brought in a coil, an electric current occurs there.

The effect of electromagnetic induction lies in the basis of operation of generators at all electric power stations in the world. These generators transform mechanical power into power of electric current.

This effect lies in the basis of transformer operation, which is used for increasing or decreasing voltage without losing power.

Light effects are also connected with electromagnetic induction.

Перекладач. Історична та фізична довідка. У 1831 році під час експериментів Фарадей відкрив явище електромагнітної індукції, яке пізніше стане основою усієї сучасної електро та радіоінженерії.

Експерименти Фарадея доволі прості. Їх легко можна провести у наших умовах. Коли магніт вносять у котушку, там виникає електричний струм.

Явище електромагнітної індукції лежить в основі роботи генераторів усіх електростанцій світу. Ці генератори перетворюють механічну енергію в енергію електричного струму.

Це явище лежить в основі роботи трансформатора, який використовують для підвищення чи зниження напруги без втрати енергії.

Світлові явища також пов’язані із електромагнітною індукцією.

(Звучить музика Чайковського.)

Учень 9. My name is Oleksandr Popov. I am from Russia. I want to represent my invention to my dear colleagues. While researching in the field of electrical engineering, electromagnetism and electromagnetic waves, I drew conclusions, that electromagnetic waves could be used for the wireless connection. So the first radio-set was made on the base of using electromagnetic waves.

Перекладач. Мене звати Олександр Попов. Я – із Росії. Я хочу представити свій винахід моїм шановним колегам. Під час досліджень у галузі електричної інженерії, електромагнетизму та електромагнітних хвиль я зробив висновки, що електромагнітні хвилі можна використовувати для безпровідникового зв’язку. Так на основі використання електромагнітних хвиль було винайдено радіоприймач.

Учень 10. Geographical reference: Russia is one of the largest countries in the world. It occupies most of the Eurasia continent. Russia borders on many European and Asian countries.

The capital city of Russia is Moscow.

If you visit this country, you will see wonderful sights: blue lines of the rivers Volga, Ob, Yenisey, Lena, Amur, blue mirrors of the lakes Baikal, Balhash, beauty of the seas, green patches of the meadows, plains and forests and mountains.

This land is remarkable for its wealth. There is gold, platinum, diamonds, coal, nonferrous metals, peat, oil, gas and wood.

The national property which makes Russian people proud is its greatness: talented scientists, experts, famous philosophers, musicians, writers, artists and outstanding inventors.

Перекладач. Географічна довідка. Росія – одна із найбільших країн у світі. Вона займає значну територію євразійського континенту. Росія межує із багатьма європейськими та азійськими країнами.

Столицею Росії є місто Москва.

Якщо ви відвідаєте цю країну, побачите чудові краєвиди: блакитні стрічки річок Волги, Обі, Єнісею, Лени, Амура, сині дзеркала озер Байкал, Балхаш, красу морів, зелені луки, рівнини, ліси та гори.

Цей край надзвичайно багатий. Є золото, платина, діаманти, вугілля, кольорові метали, торф, нафта, газ та ліс.

Національним надбанням, яким пишається російський народ, є його велич: талановиті учені, дослідники, знамениті філософи, музиканти, письменники, митці та визначні дослідники.

Учень 11. Biographical reference: Oleksandr Popov was born the 16th of March 1859 in Turyinsk mines of Verkhoturskyi uiezd of Perm province (nowadays Krasnoturyinsk of Sverdlovsk region).

After finishing the Physical and Mathematical Department of the Petersburg University in 1882 he was kept at the university to prepare for professor status.

In 1883 Popov began to teach at the Mine School in Mine Officer Form in Kronshtadt.

The Mine School was one of the first educational establishments of electrical engineering in Russia. There were well-equipped laboratories, which provided the favourable conditions for scientific search of Popov. The scientist had been living in Kronshtadt for 18 years. All main inventions and works on equipping Russian fleet with radio communication were made in that period of his life.

On the 7th of May 1895 Popov showed his invention – the first radio-set – and explained its operation to the Russian Physical and Chemical Society. The 7th of May 1895 came into the history of the world science and technique as the birthday of radio.

Later at the sitting of the same Russian Physical and Chemical Society Popov transmitted the first radiogram in the world on the distance in 250 meters. In summer of the next year the distance was increased to 5 kilometres.

Also Popov made another discovery. While experiments in radio communication on warships of the Baltic Fleet he determined that electromagnetic waves were reflected from ships. On the base of this discovery Popov formulated the starting ideas for making and developing radiolocation and radio navigation.

In 1900 Popov realized connection on the Baltic Sea on the distance of more than 45 kilometres between two islands. The first transmitted radiogram contained an order for the icebreaker “Yermak” to put to the sea and help the fishermen which had been taken away on an ice-floe. The icebreaker fulfilled the order and 27 fishermen were saved.

In 1991 Popov was appointed the Professor of Physics at Petersburg Institute of Electric Engineering, but he did not leave his work.

Oleksandr Popov died on the 13th of January 1906 at the age of 46.

Перекладач. Біографічна довідка. Олександр Попов народився 16 березня 1859 року у Тур’їнських копальнях Верхотурського уїзда Пермської губернії (тепер Краснотур’їнськ Свердловської області).

Після закінчення фізико-математичного факультету Петербурзького університету у 1882 році його залишили в університеті для здобуття професорського звання.

У 1883 році Попов почав викладати у Мінській школі Мінського офіцерського класу у Кронштадті.

Мінська школа була одним із перших навчальних закладів електричної інженерії у Росії. Там були добре обладнані лабораторії, які забезпечували сприятливі умови для наукових досліджень Попова. Учений прожив у Кронштадті 18 років. Всі вагомі винаходи і роботи щодо обладнання Російського флоту радіозв’язком були зроблені в той період його життя.

7 травня 1895 року Попов показав свій винахід – перший радіоприймач – і пояснив його роботу Російському фізико-хімічному товариству.7 травня 1895 року увійшло в історію світової науки і техніки як день народження радіо.

Пізніше на засіданні того ж Російського фізико-хімічного товариства Попов передав першу у світі радіограму на відстань 250 метрів. Влітку наступного року відстань було збільшено до 5 кілометрів.

Також Попов зробив і інше відкриття. Під час експериментів із радіозв’язком на військових кораблях Балтійського флоту він визначив, що електромагнітні хвилі відбивалися від кораблів. На основі цього відкриття Попов сформулював перші думки щодо розвитку радіолокації та радіонавігації.

У 1900 році Попов здійснив зв'язок на відстань більше, ніж 45 кілометрів між двома островами. Перша передана радіограма містила наказ криголаму Єрмак вийти у море і допомогти рибалкам, яких віднесло на кризі. Криголам виконав наказ і 27 рибалок було врятовано.

У 1901 році Попов був призначений професором фізики у петербурзькому Інституті електричної інженерії, але він не залишав своєї роботи.

Олександр Попов помер 13 січня 1906 року у віці 46 років.

Учень 12. Historical and physical reference: In 1894 Oleksandr Popov invented such a great invention as a radio-set. The principal features of its construction are used in modern radio-receiving equipments.

Modern radio-sets differ from Popov’s invention, but the main principles of their work are the same.

On the 7th of May 1895 at the sitting of the Russian Physical and Chemical Society in Petersburg Popov showed the operation of his invention, that was the first in the world radio-set.

Nowadays the 7th of May is called the Day of Radio.

Modern radio-sets, TV-sets, mobile telephones are the successors of Popov’s radio.

Перекладач. Історична та фізична довідка. У 1894 Олександр Попов винайшов радіоприймач. Основні принципи його будови використовуються у сучасних радіоприймачах.

Сучасні радіо відрізняються від винаходу Попова, але основні принципи їх роботи однакові.

7 травня 1895 року на засіданні Російського фізико-хімічного товариства у Петербурзі Попов показав дію свого винаходу – першого у світі радіоприймача.

Сьогодні 7 травня називається Днем радіо.

Сучасні радіоприймачі, телевізори, мобільні телефони є нащадками радіо Попова.

(Звучить музика Бетховена.)

 

Учень 13. My name is Wilhelm Conrad Roentgen. I am from Germany. I am going to tell you about my discovery. When I researched electric discharge in glass vacuum tubes, I discovered such effect as X-rays. I named them in such a way because of their mysterious nature.

Перекладач. Мене звати Вільгельм Конрад Рентген. Я – із Німеччини. Хочу розповісти вам про своє відкриття. Коли я досліджував електричний розряд у скляних вакуумних трубках, то відкрив таке явище, як Х-проміння. Я дав їм таку назву через їх таємничу природу.

Учень 14. Geographical reference: Germany is a highly developed country in Western Europe. The country borders on Denmark, Netherlands, Belgium, Luxemburg, France, Switzerland, Austria, Czechia and Poland.

In the North Germany is washed by the Baltic and North Seas.

The climate of the country is temperate.

The population of Germany is 77,000,000 people.

The capital city of the country is Berlin.

The longest river in Germany is the Rhine.

The most important cultural centres of the country are Leipzig, Dresden, Berlin and Hamburg.

Перекладач. Географічна довідка. Німеччина – це високорозвинена країна у Західній Європі. Вона межує із Данією, Нідерландами, Бельгією, Люксембургом, Францією, Швейцарією, Австрією, Чехією та Польщею.

На півночі Німеччина омивається Балтійським та Північним морями. Клімат країни помірний.

Населення Німеччини складає 77 млн. чоловік. Столиця країни – Берлін. Найдовша річка у Німеччині – Рейн. Найважливіші культурні центри країни – це міста Лейпциг, Дрезден, Берлін та Гамбург.

Учень 15. Biographical reference: A well-known German physicist Wilhelm Conrad Roentgen was born on the 27th of March  in Leneppe, a small town near Ramshade in Prussia. He was the only child in the family of a textile seller. Roentgen entered technical school in 1862, but he was expelled for his refusal to give away his friend who had caricatured an unloved teacher. In 1865 Roentgen was enrolled as a student into the Zurich Federal Technological Institute. An outstanding physicist August Kundt noticed Roentgen’s abilities and advised him to devote himself to physics.

In 1873 Roentgen became the Professor of Physics at Agricultural Academy in Guggenheim.

In 1894 Roentgen began his research of electric charge in vacuum tubes.

In 1872 Roentgen married Anna Bertha Ludwig and they adopted the daughter of  Roentgen’s brother. She was 6 years old.

Roentgen liked walking about countryside.

He died on the 10th of February 1923 because of cancer of internal organs.

Перекладач. Біографічна довідка. Відомий німецький фізик Вільгельм Конрад Рентген народився 27 березня у Ленеппе, маленькому містечку біля Ремшейда у Прусії. Він був єдиною дитиною у сімї продавця текстилю. Рентген вступив до технічної школи у 1862 році, але був виключений за його протест проти відрахування товариша, який зробив карикатуру на викладача, що їм не сподобалась. У 1865 році Рентген був зарахований студентом до Цюріхського Федерального технологічного інституту. Відомий фізик Август Кундт помітив здібності Рентгена і порадив йому присвятити себе фізиці.

У 1873 році Рентген стає професором фізики у сільськогосподарській академії у Гугенхеймі.

У 1894 році Рентген почав свої дослідження електричного заряду у вакуумних трубках.

У 1872 році Рентген одружився з Анною Бертою Людвіг і вони удочерили шестирічну дочку брата Рентгена.

Рентген любив прогулюватися сільськими околицями.

Він помер 10 лютого 1923 року через рак внутрішніх органів.

Учень 16. Historical and physical reference: In 1895 Roentgen discovered existence of electromagnetic waves, which were called Roentgen rays or X-rays. These rays have a great penetrating property concerning many substances, which are opaque for visible light.

If Roentgen rays go through an object with irregular distributed density, a shady picture of the object appears on a film. For example, our muscles give fainter shadow, than a bone.

Due to these properties Roentgen rays are widely used in medicine for X-ray diagnostics. They are also used in technique for revealing defects in parts of automobiles as rontgenoscopy. X-rays are used for treatment of malignant tumour.

Перекладач. Історико-фізична довідка. У 1895 році Рентген відкрив електромагнітні хвилі, які були названі рентгенівським промінням або Х-промінням. Ці промені мають велику проникну здатність стосовно багатьох речовин, які є недоступні видимому світлу.

Якщо рентгенівське проміння проходить крізь предмет із нерівномірно розподіленою густиною, на плівці з’являється тіньове зображення. Наприклад, наші м’язи дають світлішу тінь, ніж кістка.

Завдяки цим властивостям рентгенівське проміння широко використовується у медицині для діагностики. Воно також використовується у техніці для виявлення дефектів у частинах автомобілів як рентгеноскопія. Х-проміння використовується для лікування ракових захворювань.

(Звучить музика Лисенка.)

Учень 17. Historical and physical reference: The history of physics says that just Ivan Puliui, not Roentgen, did the main part of previous research in the field of cathode rays, which caused the discovery of X-rays. 14 years before the first Roentgen’s experiments Puliui had designed and made the tubes, which in the literature of our country were unfairly named Roentgen’s ones.

Ivan Puliui was born on the 2nd of February 1845 in the town Hrymailiv of Ternopil region. In 1865 he finished gymnasium in Ternopil, then studied at Vienna and Strasbourg universities.

From 1884 Ivan Puliui was the Professor at the Higher Technical School in Prague, later he became the Rector there.

The scientist was the Member of the Shevchenko Scientific Society in Lviv. Ivan Puliui was recognized in the world for his designing electric bulbs and cathode lamps, his first researching fluorescent lamps.

He died on the 31st of January 1918 in Prague.

We are proud of our compatriot.

Перекладач. Історико-фізична довідка. Історія фізики свідчить, що саме Пулюй, а не Рентген, зробив основну частину попередніх досліджень у галузі катодного проміння, яка зумовила відкриття Х-проміння. За 14 років до перших досліджень Рентгена Пулюй розробив і виготовив трубки, які у літературі нашої країни були помилково названі рентгенівськими.

Іван Пулюй народився 2 лютого 1845 року у містечку Гримайлів Тернопільської області. У 1865 році він закінчив гімназію у Тернополі, потім учився у Віденському та Страсбурзькому університетах.

З 1884 року Іван Пулюй був професором Вищої технічної школи у Празі, пізніше став там ректором.

Учений був членом Шевченківського наукового товариства у Львові. Іван Пулюй був відомий у світі своїми винаходами електричних та катодних ламп, дослідженням флуоресцентних ламп.

Він помер 31 січня 1918 року у Празі.

Ми пишаємось своїм співвітчизником.

Вчитель англійської мови.Thank you very much for your attention. Our sitting is over. You may take your sits.

(Учні сідають на місця.)

  1.                     Повідомлення про українських фізиків.

Вчитель фізики. Ми щойно згадали вчених, які увічнили себе своїми винаходами, чиї імена знають у всьому світі. Але наша розповідь буде неповною, якщо ми не згадаємо українських вчених, які теж зробили значний внесок у розвиток світової фізики.

Долі українських учених дуже подібні між собою: їхню творчість знають на чужині і мало або зовсім не знають на батьківщині. Українська земля дуже багата на таланти. Цілу плеяду геніальних учених і винахідників, співаків і композиторів, письменників і поетів вона подарувала людству. Але через трагічну долю цієї багатостраждальної землі її синам і дочкам доводилося залишати свій рідний край, поневірятися на чужині і там збагачувати скарбницю знань нашої цивілізації, бо на отчій землі таланти їхні не завжди належно оцінювалися, а інколи привласнювалися іншими народами і видавалися за свої. Про це влучно сказав видатний російський учений князь М.С. Трубецькой: “...культура, яка з часів Петра І живе і розвивається в Росії, являється органічним і безпосереднім продовженням не московської, а київської української культури...”. А відомий український критик І. Дзюба підкреслює, що “конче потрібно повернути Україні імена видатних діячів, митців та вчених, “привласнених” іншими культурами. Бо серед них є чимало таких, чиїми іменами пишається весь світ”.

Чомусь ніхто не називає Марію Склодовську-Кюрі французьким ученим, чи Енріко Фермі – американським ученим, хоча їхні наукові досягнення пов'язані з цими країнами.

Усім нам нарешті треба усвідомити, що культура і наука кожної нації належать людству. Як свідчать енциклопедичні дані, в дорадянський період понад п'ятсот синів і дочок України здобули визнання за кордоном. Понад 70 учених-фізиків працюють на теренах західної науки, їм належить істотний доробок у науковому потенціалі. На жаль, мало хто з наших земляків має можливість щось прочитати про них.

Учень 18. Людиною дивовижного обдарування, ученим із надзвичайним талантом новатора, в доробку якого десятки відкриттів і винаходів світового значення, був Микола Пільчиков (1857-1908). Народився у Полтаві, в родині подвижника національного руху Дмитра Пільчикова. Його талант проявився дуже рано. Уже в гімназії він захоплено займався експериментами в галузі фізики, хімії, техніки. Ще на II курсі фізико-хімічного відділення Харківського університету винайшов електричний фонограф, випередивши на кілька десятиліть зарубіжних учених. Зокрема Т. Едісона, фонограф якого був механічним.

За своє коротке життя він написав 18 наукових праць, розробив 9 фізичних і фізико-хімічних приладів, з яких рефлектометр для рідин був визнаний у всьому світі, розробив ефективний оптично-гальванічний метод вивчення процесів електролізу. Будучи ординарним професором Харківського університету, Пільчиков створив метрологічну станцію, де проводив практичні заняття та власні дослідження. Там він започаткував ряд нових методів дослідження і створив кілька цінних приладів світового значення (інклінатор, однонитковий сейсмограф), та перший у світі використав Х-промені для просвічування й діагностики захворювань, відкрив явище фото-гальванографії, винайшов спосіб керування різними механізмами і пристроями по радіо.

У 1899 – 1900 рр. Пільчиков уперше здійснив експериментальні дослідження з радіоактивності, чим започаткував нову галузь науки – ядерну фізику. Пільчиков сконструював так званий радіопротектор для захисту радіопередач від перехоплення. Під його керівництвом почалися дослідження в галузі радіофізики та кріогенної фізики.

Пільчиков завжди був непримиренним до національного гніту, брав участь у визвольному русі в Полтаві, був членом таємного товариства “Унія”. Все своє життя він боровся за піднесення рідної мови, рідної науки, за що зазнав переслідувань і цькувань.

Доведений до відчаю, 19 червня 1908 р. пострілом у серце він обірвав своє життя. Так видатний учений із світовим іменем виразив свій протест проти реакції, тьми, шибениць і сваволі московських шовіністів.

Учень 19. Великий внесок у розвиток світової фізики зробив директор і засновник Інституту кристалофізики в Берліні, почесний член Наукового товариства імені Т.Шевченка, Українського товариства інженерів, почесний член Німецького фотографічного товариства Остап Стасів. Народився він у селі Борщовичі, що біля Львова. Після успішного закінчення гімназії в Перемишлі навчався у Львівському університеті, потім у Берлінському, а згодом в інституті фізики Гессенського університету.

В 1931 р. він став науковим співробітником Геттингенського університету. Опублікував свою працю, в якій вперше у світі пояснив явище переміщення центрів забарвлення під впливом електричного поля, чим було започатковано новий напрям у фізиці твердого тіла. Особливо важливе значення має цикл його досліджень механізмів утворення прихованого фотографічного зображення.

В 1947 р. став професором Дрезденського технічного університету, на базі якого заснував інститут кристалофізики Німецької академії наук. Професор Стасів усе життя мріяв відвідати Україну і лише один раз це йому вдалося у1969році. Але до рідного села його так і не допустили. Побувавши в Києві, він із сумом згадував: “Київ справив на мене гарне враження. Однак, я не думав, що в Києві так мало людей говорять українською мовою. По-моєму, українську мову знайдеш скоріше на селі, ніж в самому Києві”.

Учень 20. Не можна не згадати видатного вченого і патріота України, чиїм ім'ям пишається і світ. Це Олекса Біланюк. Той Біланюк, який ще в 60-х роках ХХ століття насмілився зазіхнути на авторитет А. Ейнштейна та цілих поколінь учених, які вважали безсумнівним існування в природі межі максимальної швидкості. Олекса Біланюк, опублікувавши ряд праць із тахіонної проблематики, довів, що існують надсвітлові частинки – тахіони, які не можуть рухатися зі швидкістю, меншою від світлової або рівною їй. Тим самим він започаткував нову галузь теоретичної фізики.

Народився Біланюк у 1926 р. на Лемківщині. Електротехніку вивчав у Бельгії, ступінь доктора наук здобув у Мічиганському університеті, а професора фізики – у Квартморському коледжі США. Основний напрямок його наукової діяльності –експериментальна ядерна фізика.

Учень 21. Особливо вагомим доробком у науці виділяється діяльність Івана Пулюя (1845-1918), який народився у містечку Гримайлів, тепер Тернопільської області. Закінчив гімназію в Тернополі, навчався у Віденському та Стразбурзькому університетах.
З 1884 р. – професор вищої технічної школи в Празі, був її ректором.

Дійсний член Наукового товариства ім.Т. Шевченка у Львові. Одержав міжнародне визнання за розробку електроосвітлювальних та катодних ламп, першим досліджував лампи холодного світла”. Значна його роль у розробці ряду електростанцій, у тому числі першої в Європі Празької електростанції на змінному струмі.

Саме Пулюй, а не Рентген, виконав основну частину попередніх досліджень катодних променів, які призвели до відкриття нових X – променів (така початкова і більш відповідна назва рентгенівських променів вживається в англомовній та франкомовній літературі).

Ще за 14 років до перших дослідів Рентгена Пулюй сконструював і виготовив трубки, несправедливо названі у вітчизняній літературі „рентгенівськими”.

Іван Пулюй був попередником Рентгена у відкритті іонізуючої здатності X-променів та першим дав глибоке пояснення їх природи й механізму утворення. Для наукових досліджень Пулюя характерне поєднання ювелірної техніки експериментатора й надзвичайно високого рівня теоретичного осмислення одержаних результатів.

З нагоди 50-річчя від дня смерті І. Пулюя австрійський професор Вільгельм Форман відзначив, що професор Іван Пулюй був не тільки найвизначнішим фізиком Австро-Угорщини, але й належав до тих, хто у другій половині XIX та на початку XX століття формував світ”. Помер Іван Пулюй 31 січня 1918 року в Празі, де й похований.

Учень 22. Справжнє ім'я Юрія Кондратюка (народився у 1897 році) – Шаргей Олександр Гнатович. (Заміна прізвища Шаргей на Кондратюк у 1921 році була зумовлена прагненням уникнути переслідувань, пов'язаних з його службою у білій армії). Закінчивши з відзнакою Полтавську гімназію, він у 1916 році вступив до Петроградського політехнічного інституту. Війна перериває навчання в інституті, його мобілізують в армію і зараховують у школу прапорщиків.

Самотужки опанувавши вищу математику, фізику, механіку, астрономію і хімію, він тут же в училищі закінчує свій перший рукопис про космічні польоти. Працюючи механіком (спочатку у котельнях, а потім на зернових елеваторах), він продовжує розробляти космічну тематику і у 1925 році надсилає в Москву до Головнауки” свій третій рукопис. Праця, в якій ставляться і розв'язуються завдання практичного освоєння космосу, одержує високу оцінку професора В.П. Ветчинкіна, учня М.С. Жуковського.

У 1929 році Кондратюк видає за власні кошти свою підсумкову роботу – Завоювання міжпланетних просторів”. У наукових працях Кондратюк незалежно від
К.Е. Ціолковського розробляє основні проблеми космонавтики, космічних польотів і конструювання міжпланетних кораблів. Він вивів основне рівняння польоту ракети, розглянув енергетично найбільш вигідні траєкторії космічних польотів, виклав теорію багатоступінчастих ракет, запропонував рецепти ракетного палива.

Ним було розглянуто проблеми створення проміжних міжпланетних ракетних баз – супутників планет, повернення космічних кораблів на землю та їх посадку з гальмуванням атмосферою, посадку апаратів з людьми на Місяць та інше. (До речі, американська програма Аполлон” посадки астронавтів на Місяць повністю підкріплює передбачення Кондратюка.) Загинув Юрій Кондратюк у жовтні 1941 року під час оборони Москви.

Вчитель фізики. Багато українських учених пережили тяжкі дні випробувань: це і погромні статті в пресі, й образливі допити, і нестерпні тортури з протореною дорогою на Колиму – “эту чудную планету, откуда возврата нету. Тисячі з них – відомих, маловідомих і невідомих – закатовано, деякі на віки вічні спочили в колимській мерзлоті. І нині настав благословенний час для повернення слави і честі вірних синів України, її лицарів, що у часи найважчих лихоліть не зрадили своєї землі.

Нині, коли Україна почала самостійно торувати державний шлях, науковці українського походження, здобувши заслужений авторитет на теренах світової науки, сприятимуть зростанню престижу України в світі і самосвідомості українського народу.

Результати діяльності вчених-фізиків, винахідників за межами України, куди занесли їх буремні вітри історії двадцятого століття, можна вважати набутком не тільки тих народів і держав, у яких вони жили, але і частиною творчого потенціалу української нації, що свідчить про її причетність до світової цивілізації в ті тяжкі часи, коли Україна була позбавлена власної державності.

Наш святий обов'язок пам'ятати свою історію, знати імена своїх вчених, світочів науки і культури. Інакше наше самоусвідомлення як нації буде неможливе.  

ІV. Заключна частина.

Розв’язування кросвордів.

Вчитель англійської мови. Now we are going to summarize our lesson. I offer you to solve a crossword about inventors and their inventions. Turn to your computers and find “Crossword”. After you finish the task you will be able to read the keywords of our lesson.

Across:

1. This scientist invented radio.

2. A means of communication.

3. This scientist discovered electromagnetic induction.

4. This device is used to transfer energy.

5. The Ukrainian scientist who discovered X-rays before Roentgen.

6. This metal is the most common conductor.

7. This discovery is widely used in medicine and technique.

11. Energy.

12. This effect occurs, when a magnet is brought in a coil.

13. X-rays are named by his name.

14. A device for lighting.

15. This device is used to store electric energy.

16. R=U/I

17. One of electrodes.

Down:

8. U=IR.

9. A flow of electricity through a circuit.

10. Popov's invention.


 

 

 

 

 

1

P

O

P

O

V

 

 

 

2

T

E

L

E

P

H

O

N

E

 

 

 

3

F

A

R

A

D

A

Y

 

 

 

 

 

 

 

 

4

T

R

A

N

S

F

O

R

M

E

R

 

 

 

5

P

U

L

I

U

I

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

C

O

P

P

E

R

 

 

 

7

X

R

A

Y

S

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

8

C

 

 

 

 

 

 

 

V

U

 

 

 

 

 

 

 

O

R

10

 

 

 

 

 

 

L

R

R

 

 

 

 

 

 

T

E

A

 

 

 

 

 

 

A

N

D

 

 

 

 

 

 

G

T

I

 

 

 

 

 

 

E

 

O

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

P

O

W

E

R

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

I

N

D

U

C

T

I

O

N

13

R

O

E

N

T

G

E

N

 

 

 

 

 

 

 

 

14

B

U

L

B

 

 

 

 

 

 

15

C

A

P

A

C

I

T

O

R

 

 

 

 

 

 

 

16

R

E

S

I

S

T

A

N

C

E

 

 

17

C

A

T

H

O

D

E

 

 

 

 

 

What are the keywords?

Учень 23. – The keywords of our lesson are “Physics and English”.

Вчитель англійської мови. You see, we combined the things which could not be combined: Physics and English.

Оur lesson is over.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Додано
7 травня 2018
Переглядів
1943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку