Даний матеріал представлений для формування уяви про атом та атомне ядро. У даній розробці представлено відкритий урок у 9 класі на тему: "Атом і атомне ядро. Будова атома. Досліди Резерфорда".
УРОК 52(1)
Атом і атомне ядро. Дослід Резерфорда. Ядерна модель атома
Мета: ознайомити учнів із класичними уявленнями про будову атома та дослідами Резерфорда; сформувати знання про ядерну модель атома; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; виховувати зацікавленість учнів фізикою.
Основні поняття: атом, атомне ядро, електрон, протон, нейтрон.
Обладнання: таблиця «Досліди Резерфорда».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
У математиці правильність інтуїтивної здогадки перевіряється логічно; у фізиці ж, що вивчає світ речей, верховний суддя – експеримент. Необов'язково щоразу звертатися до нього для перевірки теорії, найчастіше теорія спростовується або підтверджується при ретельному аналізі виконаних раніше експериментів або співвідношень, що випливають із них.
А. Мігдал
Хід уроку
І. Розминка
Зачитування та аналіз епіграфа уроку, висловлення думок учнів щодо його змісту.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Аналіз контрольної роботи
2. Вправа «Мозковий штурм»
Учні називають поняття, які асоціюються з категорією «Атомна енергетика»:
Ядерний реактор Чорнобильська катастрофа Атом
Радіоактивне випромінювання Променева хвороба
III. Мотивація навчальної діяльності
У попередній вправі ви назвали свої асоціації, які виникли від словосполучення «ядерна енергетика». Для того, щоб познайомитися з ядерною енергетикою, треба розпочати з найелементарнішого: з'ясувати будову атома. З попередньо вивченого матеріалу ви знаєте, з чого складається атом, а сьогодні ми з вами поглибимо свої знання з цього питання.
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Модель Томсона
Перша спроба створення моделі атома на основі накопичених експериментальних даних належить Дж. Томсону (1903). Він вважав, що атом є електрично нейтральною системою кулястої форми радіусом приблизно 10-10 м. Позитивний заряд атома рівномірно розподілений по всьому об'єму кулі, а негативно заряджені електрони знаходяться всередині нього.
Через кілька років великий англійський фізик Е. Резерфорд довів своїми дослідами, що модель Томсона хибна.
2. Досліди Резерфорда
Перші безпосередні експерименти з дослідження внутрішньої структури атомів були виконані Е. Резерфордом і його співробітниками Е. Марсденом і Ґ. Гейгером у 1909-1911 pp. Резерфорд запропонував застосувати зондування атома за допомогою α-частинок, які виникають при радіоактивному розпаді радію і деяких інших елементів. Маса α-частинок приблизно в 7300 разів більша, ніж маса електрона, а позитивний заряд дорівнює подвоєному елементарному заряду. У своїх дослідах Резерфорд використовував речовину, із якої вилітали α-частинки з дуже великою швидкістю – приблизно 107 м/с, але все-таки значно меншою, ніж швидкість світла, α-частинки – це позитивно заряджені частинки, вони були відкриті Резерфордом в 1899 р. при вивченні явища радіоактивності. Помістивши цю речовину в свинцевий контейнер із невеликим отвором, дослідники отримали вузький пучок α-частинок. Цими частинками Резерфорд бомбардував тонку фольгу з досліджуваного матеріалу (золото, срібло, мідь та ін.). Після розсіювання α-частинки потрапляли на напівпрозорий екран, вкритий сульфідом цинку. Зіткнення кожної частинки з екраном супроводилося спалахом, який можна було спостерігати в мікроскоп. Увесь прилад містився в посудині, з якої було викачано повітря.
У результаті дослідів було з'ясовано, що переважна більшість α-частинок проходить крізь фольгу, причому деякі з них відхиляються від початкової траєкторії. І цілком несподівано виявилося, що невелика кількість α-частинок (приблизно одна з двох тисяч) відхилялась на кути, більші 90°.
Пізніше Резерфорд зізнався, що він і не сподівався отримати такий результат. «Це майже так само неймовірно, – говорив Резерфорд, – ніби ви вистрелили 15-дюй-мовим снарядом у клапоть тонкого паперу, а снаряд повернувся б до вас і вдарив вас».
Електрони, що входять до складу атомів, внаслідок своєї малої маси не можуть помітно змінити траєкторію α-частинки. Розсіювання, тобто зміна напрямку руху α-частинок, може спричиняти лише важка позитивно заряджена частина атома. Схема досліду Резерфорда представлена на рисунку:
Резерфорд зрозумів, що α-частинка може відкидатися назад тільки тоді, коли позитивний заряд атома і його маса сконцентровані в дуже малій частині простору. Так Резерфорд прийшов до ідеї атомного ядра – тіла малих розмірів, в якому сконцентровані майже вся маса і весь позитивний заряд атома.
3. Планетарна модель атома
Після цих дослідів Резерфорд у 1911 р. висунув планетарну модель будови атома. Згідно з цією моделлю атом складається з позитивно зарядженого ядра, оточеного зарядженими частинками – електронами. При цьому ядро займає лише невеликий об'єм усередині атома, але в ньому зосереджена чи не вся маса атома. Електронна оболонка займає майже весь об'єм атома, але її маса є незначною порівняно з масою атома.
Ядро, в свою чергу, містить частинки двох видів: протони (позитивно заряджені) і нейтрони (частинки, що не мають заряду). Протони і нейтрони називають нуклонами. Сумарну кількість протонів і нейтронів у атомі називають нуклоновим (масовим) числом та позначають символом А.
Атом є електрично нейтральним, тобто сумарний заряд протонів, що міститься у ядрі, дорівнює сумарному заряду електронів, що обертаються навколо ядра. А оскільки заряд протона за модулем дорівнює заряду електрона, то в атомі кількість протонів дорівнює кількості електронів.
Кількість протонів у ядрі називають протоновим числом та позначають символом Z. Порядковий номер елемента у періодичній таблиці Д. І. Менделєєва відповідає кількості протонів у ядрі. Кількість нейтронів у ядрі (N) можна визначити так:
N=A - Z. Для прикладу розглянемо будову літію.
4. Ізотопи
Ядра атомів того самого хімічного елемента можуть відрізнятися кількістю нуклонів. Ізотопи – різновиди атомів одного хімічного елементу із різною кількістю нейтронів в ядрі. Більшість хімічних елементів має по кілька різновидів – ізотопів, які відрізняються значенням масового числа А.
Ізотопи Гідрогену: протій, дейтерій, тритій. В ізотопів даного хімічного елемента однакові як хімічні властивості, так і ті фізичні властивості, які обумовлені головним чином структурою електронної оболонки. Що стосується фізичних властивостей, обумовлених структурою ядра (масове число, радіоактивність, густина), то вони помітно відмінні між собою.
V. Осмислення об'єктивних зв'язків
1. Заслуховування повідомлення «Життя та діяльність Резерфорда».
2. Використовуючи періодичну системі хімічних елементів Менделєєва, опишіть будову атомів Алюмінію, Ванадію, Хлору, Радону.
3. У ядрі деякого атома міститься 55 протонів. Який це елемент?
Чим відрізняються ядра ізотопів Урану-238 та Урану-235?
3. Назвіть хімічний елемент, якщо в його ядрі знаходиться
а) 7p + 7n; б) 51p + 71n ( а) азот, б) сурма )
VI. Узагальнення знань
Складання O.K.
Атом
Ядро Електрони
Протони Нейтрони
VII. Підсумки уроків
Вправа «Мікрофон»
Закінчити речення:
Сьогодні на уроці мені сподобалося ...
Я зрозумів...
VIII. Домашнє завдання
1. § 40, 42(1ч) (підручник Шут М.І. Мартинюк М.Т.).
2. Записати будову атомів Цинку, Аргону, Нікелю.