Урок "Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням"

Про матеріал
Розширити й систематизувати знання учнів про речення; закріпити навички правильного інтонування речень, різних за метою висловлювання, вживання розділових знаків у кінці речень; розвивати зв’язне мовлення учнів, логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю; дружні стосунки у класному колективі.
Перегляд файлу

Коротичанський ліцей

Харківської обласної ради

Харківського району

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з української мови «Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  Вчитель: Юношева О.О.

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

Мета: розширити  й систематизувати знання учнів про речення; закріпити навички правильного інтонування речень, різних за метою висловлювання, вживання розділових знаків у кінці речень; розвивати звязне мовлення учнів, логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю; дружні стосунки у класному колективі.

Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу

Форма проведення уроку – урок-подорож

Обладнання: карта, картки для роботи в малих групах, музичний супровід.

 

Хід урока

  1.                Організація класу до уроку

Учитель: Знову день почався, діти

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати –

Кличе в подорож дзвінок

Щоб подорож була весела, поверніться один до одного, посміхніться і скажіть один одному комплімент.

  1.                   Гра «Комплімент»
  2.                   Робота «Скриньки поганого настрою»

Учитель: - З яким настроєм ви прийшли до класу? Покажіть його за допомогою своїх «смайликів». У кого настрій «невеселий», «тривожний» - позбудьтеся його. Залиште у «Скриньці Поганого настрою».

  •                   Сьогодні на уроці рідної мови ми будемо працювати під гаслом, яке треба скласти із розсипаних слів.

Слайд 1: навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того.

 

 

 

 

  •                   Давайте запишемо в зошитах дату і число уроку.

 

Добре того навчати, хто хоче все знати.

  •                   А ви хочете багато знати?

Тож давайте налаштуємось на урок і промовимо знайомі нам слова:

Я – учень ліцею.

Я цим пишаюся.

Я здобуваю знання.

Я хочу все знати і розуміти.

  1.             Мотивація навчальної діяльності учнів.
  1.               Повідомлення теми і мети уроку

Учитель: На уроці рідну мову

Зараз будемо вивчать,

Розберемо кожне слово,

Щоб її нам краще знать.

Бо вона така чарівна,

Мелодійно так звучить…

Поміж мовами – царівна,

Як її нам не любить?!

  •                   А для того, щоб нам відкрились таємниці мови, ми вирушаємо у мандрівку, в чарівну подорож країною Граматикою, завітаємо до містечка Речення.

Слайд 2:

 

У цьому містечку живуть різні речення, великі і малі, та їхні помічники – різні знаки.

Ми побуваємо в кількох районах цього міста, на їх вулицях і вийдемо на головну площу – площу Спілкування.

Слайд 3

 

 

  1.               Хвилинка каліграфії.

Учитель: - Перед дальньою доріжкою

Потренуємося трішки.

Пальці зараз розімнемо

Каліграфічно писати почнемо.

П…ння по  сп роз

  1.               Вправа «Очікування»

Учитель: - Діти, виходячи з теми сьогоднішнього уроку, чого ви очікуєте від нього?

  1.          Актуалізація опорних знань учнів.

Учитель: - Місто. Речення для нас не нове. В 2 і 3 класі у нас вже відбувалися подорожі у це місто. Пригадайте, що ви знаєте про речення.

Складання «асоціативного куща»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.         Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
  1.               Робота з картою

Слайд 3:

  •                   Коли подорожуєш вулицями звичайного міста, уникнути аварій допомагають дорожні знаки.

На вулицях нашого міста ви теж зустрінете знаки. Але знаки незвичайні. А які? Відповідь дасте самі!

  1.               Відгадування загадок.

 

  •                 Два ведмеді грали в сніжки,

чулись їхні крики й смішки.

  • Що це ти узяв у лапку?
  •                   Може, сніжку, може … (крапку)
  •                 У потішного лемура

Хвіст звисає з верхотури.

Не кажи лише нікому,

Що ти сплутав хвіст і… (кому).

  •                 Ну й мастак оцей стоніг!

Я би так, мабуть, не зміг.

Він стоїть, зігнувшись, зрання,

Наче справді знак … (питання)

  •                 Лис-регулювальник бравий

Всіх спрямує вліво, вправо,

Лиш свистком, без окрику,

Й жезлом – знаком … (оклику).

 

  1.               Робота над видами речень за метою висловлювання.

Учитель: - Наша подорож починається з району «Види речень за метою висловлювання»

а) вулиця «Спонукальна»

- Що це значить – спонукання? –

запитав малий котусь

- Це наказ або прохання, -

відповів йому дідусь.

Учитель: - А нам з вами треба відповісти на запитання, яке чекає на цій вулиці. Прочитайте речення.

Слайд 4:

              Тихесенький вечір

На землю спадає,

І сонце сідає

В тихесенький гай.

Ой, сонечко, ясне,

Невже ти втомилось?

Чи ти розгнівилось?

Іще не лягай!

(В. Самійленко).

Учитель: - Яке спонукальне речення ви знайшли у вірші? Доведіть. Зробіть висновок про те, яке речення є спонукальним.

Учні роблять висновок. Речення, яким когось спонукають до дії (просять, радять, наказують) називається спонукальним.

б) вулиця «Розповідна»

Учитель: - Далі ми прямуємо до другої вулиці, яка має назву Розповідна.

Учень: На ній знайдуть дорослі й діти

Розповідь про все на світі

Про родину і про хату –

Розповідей так багато.

Учитель: На цій вулиці є перешкода, яку нам треба подолати. А подолаємо ми її, виконавши завдання, яке повязане з попередньою вулицею. Треба спонукальне речення перетворити на розповідне.

Слайд 5

Осінь-матінко, прийди,

Всім дарунки принеси!

  1.               Коментоване письмо

Учитель: Запишіть розповідне речення:

Осінь-матінка прийшла

Всім дарунки принесла.

  1.               Висновок

Речення, в якому про щось повідомляють, називається розповідним.

в) «вулиця Питальна»

Учитель: - Ось ми і потрапили до третьої вулиці цього району – Питальної.

Учень: Питальні речення питаю,

Нічогісінько не знають,

Де пішов?

Кого шукаєш?

Чи багато правил знаєш?

Учитель: -У якому селищі ми живемо? Що ви знаєте про історію виникнення назви нашого селища?

-Складіть питальне речення, що стосується нашого рідного краю.

Запишіть його.

  1.               Коментоване письмо

Яку назву має наше селище?

  1.               Висновок.

Речення, у якому про щось запитують, називається питальним.

  1.               Робота з підручником

Учитель: - У питальних і спонукальних реченнях вживаються слова-звертання. На письмі вони відокремлюються від інших речень комою. Це правило допоможе нам виконати наступну вправу (с. 31, вправа 60).

  1.               Коментоване письмо.

 

Читайте, друзі, поповнюйте свої знання!

  1.               Робота в групах.

E:\DSCN4530.JPG

Повторення правил роботи (діти обєднуються у групи. Слайд 6. Читають завдання. Виконують. Презентують.)

Учитель: - Знайдіть у поданих реченнях звертання, виділіть їх комами.

Завдання для групи I.

Наш клас їздив на екскурсію до зоопарку.

Діти, чи любите ви тварин?

Завдання для групи II.

У багатьох дітей вдома живуть домашні улюбленці. Як треба, діти, доглядати за кішкою?

Завдання для групи III.

Всім відомо, що домашні улюбленці – не іграшки. Памятайте, діти, тварин не треба ображати!

Фізпауза

Раз, два – дерева,

Три, чотири – вийшли звірі,

П’ять, шість – пада лист,

Сім, вісім – це сунички,

Підняли червоні личка.

 

  1.               Види речень за інтонацією
  •                   Нарешті ми потрапили до другого району нашого міста – району Інтонації. В ньому живуть люди, які знають, що в кінці розповідних окличних речень ставлять знак Оклику(!), а в кінці розповідних неокличних речень ставлять крапку(.).

На початку уроку ми відгадали загадки і пригадали розділові знаки. Зараз перед вами завдання: визначити вид кожного речення за метою висловлювання і інтонацією. Перебудуйте ці речення в спонукальні, запишіть, прочитайте їх з окличною інтонацією і поставте відповідний знак в кінці кожного речення.

  1.               Робота у парах

E:\DSCN4614.JPG

Ми любимо свою землю.

Любіть свою землю!

Перед їдою треба мити руки.

Мийте руки перед їдою!

За партою слід сидіти правильно.

Сидіть за партою правильно!

  1.             Систематизація та застосування набутих знань
  1.               Розвиток зв’язного мовлення
  •                   Ось і вийшли на головну площу міста – площу Спілкування, адже головною метою всіх речень є спілкування. На головній площі будь-якого міста виступають представники уряду, почесні мешканці міста, члени громадських організацій. Вони вітають громадян зі святами, виголошують промови.

Сьогодні ми багато уваги приділили природі і красі рідного краю.

Щоб зберегти її неповторну красу, треба захищати її від забруднення. Отже, сьогодні ми з вами виступимо в ролі захисників навколишнього середовища. І нам необхідно закликати всіх бережливо ставитися до природи.

  1.               Творче завдання у групах
  •                   Скласти звернення (5-6 речень) до всіх мешканців міста із закликом охороняти природу рідного краю, при цьому використати речення різних типів за метою висловлювання і інтонацією.

(Виконання роботи. Презентація результатів, коментування.)

 

Фізпауза «Флешмоб»

  1.               Самостійна робота. Диференційовані завдання

Учитель: - Самостійно ви працюйте,

Помилок не буде, факт!

Ви уважно помудруйте,

Щоб вийшов добрий результат.

Середній рівень: Скласти 1,2 речення. Поставити розділові знаки.

Достатній рівень: дібрати заголовок до тексту, списати, поставити розділові знаки.

Високий рівень: дібрати заголовок до тексту, списати, поставити в кінці кожного речення розділові знаки, визначити тип речення.

  1.               Тестування
  1.               Що таке речення:

а) букви;

б) текст;

в) слова, які виражають закінчену думку.

2) Якими бувають речення за метою висловлювання:

а) розповідні, питальні, неокличні;

б) розповідні, питальні, спонукальні;

3) Яким є подане речення:

З дерев облітає листя.

а) питальним

б) розповідним

в) спонукальним

 

 

 

 

 

 

 

5. Кросворд «Види речень»

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Речення, у яких про щось запитується.
  2.               Речення, у яких про щось розповідається.
  3.               Речення, які висловлюють спонукання до дії: наказ, прохання.
  4.               Тип речення за інтонацією, в кінці яких стоїть знак оклику.
  5.               Тип речення за інтонацією, в кінці яких стоїть крапка.
  1.         Підсумок уроку.
  1.               Метод «Інтерв’ю».

E:\DSCN4533.JPG

  •                   Що нового дізнались на уроці?
  •                   Що було найцікавішим?
  •                   Що викликало труднощі?
  •                   Оцініть свою роботу.
  1.               Оцінювання учнів.
  2.               Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
  1. Домашнє завдання (диференційоване)

с. 32, впр. 63.

Середній рівень: виписати спонукальні речення.

Достатній рівень: виписати спонукальні і питальні речення; скласти і записати розповідне речення.

Високий рівень: списати, визначити тип кожного речення; скласти звукову модель виділеного слова.

Учитель: - Збіг наш урок, як коротка та мить,

Бо у роботі час швидко біжить.

І працювали ми зовсім не марно,

Бо знань здобули ми багато. А це гарно!

Покажіть, з яким настроєм закінчується урок? Молодці!

Завантаження...
docx
Додано
12 травня 2019
Переглядів
6221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку