Коротичанський ліцей
Харківської обласної ради
Харківського району
Урок з української мови «Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням»
Вчитель: Юношева О.О.
Тема: Види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Мета: розширити й систематизувати знання учнів про речення; закріпити навички правильного інтонування речень, різних за метою висловлювання, вживання розділових знаків у кінці речень; розвивати зв’язне мовлення учнів, логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю; дружні стосунки у класному колективі.
Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення уроку – урок-подорож
Обладнання: карта, картки для роботи в малих групах, музичний супровід.
Хід урока
Учитель: Знову день почався, діти
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок
Щоб подорож була весела, поверніться один до одного, посміхніться і скажіть один одному комплімент.
Учитель: - З яким настроєм ви прийшли до класу? Покажіть його за допомогою своїх «смайликів». У кого настрій «невеселий», «тривожний» - позбудьтеся його. Залиште у «Скриньці Поганого настрою».
Слайд 1: навчати, Добре, знати, хто, хоче, все, того.
Добре того навчати, хто хоче все знати.
Тож давайте налаштуємось на урок і промовимо знайомі нам слова:
Я – учень ліцею.
Я цим пишаюся.
Я здобуваю знання.
Я хочу все знати і розуміти.
Учитель: На уроці рідну мову
Зараз будемо вивчать,
Розберемо кожне слово,
Щоб її нам краще знать.
Бо вона така чарівна,
Мелодійно так звучить…
Поміж мовами – царівна,
Як її нам не любить?!
Слайд 2:
У цьому містечку живуть різні речення, великі і малі, та їхні помічники – різні знаки.
Ми побуваємо в кількох районах цього міста, на їх вулицях і вийдемо на головну площу – площу Спілкування.
Слайд 3
Учитель: - Перед дальньою доріжкою
Потренуємося трішки.
Пальці зараз розімнемо
Каліграфічно писати почнемо.
П…ння по сп роз
Учитель: - Діти, виходячи з теми сьогоднішнього уроку, чого ви очікуєте від нього?
Учитель: - Місто. Речення для нас не нове. В 2 і 3 класі у нас вже відбувалися подорожі у це місто. Пригадайте, що ви знаєте про речення.
Складання «асоціативного куща»
Слайд 3:
На вулицях нашого міста ви теж зустрінете знаки. Але знаки незвичайні. А які? Відповідь дасте самі!
чулись їхні крики й смішки.
Хвіст звисає з верхотури.
Не кажи лише нікому,
Що ти сплутав хвіст і… (кому).
Я би так, мабуть, не зміг.
Він стоїть, зігнувшись, зрання,
Наче справді знак … (питання)
Всіх спрямує вліво, вправо,
Лиш свистком, без окрику,
Й жезлом – знаком … (оклику).
Учитель: - Наша подорож починається з району «Види речень за метою висловлювання»
а) вулиця «Спонукальна»
- Що це значить – спонукання? –
запитав малий котусь
- Це наказ або прохання, -
відповів йому дідусь.
Учитель: - А нам з вами треба відповісти на запитання, яке чекає на цій вулиці. Прочитайте речення.
Слайд 4:
Тихесенький вечір
На землю спадає,
І сонце сідає
В тихесенький гай.
Ой, сонечко, ясне,
Невже ти втомилось?
Чи ти розгнівилось?
Іще не лягай!
(В. Самійленко).
Учитель: - Яке спонукальне речення ви знайшли у вірші? Доведіть. Зробіть висновок про те, яке речення є спонукальним.
Учні роблять висновок. Речення, яким когось спонукають до дії (просять, радять, наказують) називається спонукальним.
б) вулиця «Розповідна»
Учитель: - Далі ми прямуємо до другої вулиці, яка має назву Розповідна.
Учень: На ній знайдуть дорослі й діти
Розповідь про все на світі
Про родину і про хату –
Розповідей так багато.
Учитель: На цій вулиці є перешкода, яку нам треба подолати. А подолаємо ми її, виконавши завдання, яке пов’язане з попередньою вулицею. Треба спонукальне речення перетворити на розповідне.
Слайд 5
Осінь-матінко, прийди,
Всім дарунки принеси!
Учитель: Запишіть розповідне речення:
Осінь-матінка прийшла
Всім дарунки принесла.
Речення, в якому про щось повідомляють, називається розповідним.
в) «вулиця Питальна»
Учитель: - Ось ми і потрапили до третьої вулиці цього району – Питальної.
Учень: Питальні речення питаю,
Нічогісінько не знають,
Де пішов?
Кого шукаєш?
Чи багато правил знаєш?
Учитель: -У якому селищі ми живемо? Що ви знаєте про історію виникнення назви нашого селища?
-Складіть питальне речення, що стосується нашого рідного краю.
Запишіть його.
Яку назву має наше селище?
Речення, у якому про щось запитують, називається питальним.
Учитель: - У питальних і спонукальних реченнях вживаються слова-звертання. На письмі вони відокремлюються від інших речень комою. Це правило допоможе нам виконати наступну вправу (с. 31, вправа 60).
Читайте, друзі, поповнюйте свої знання!
Повторення правил роботи (діти об’єднуються у групи. Слайд 6. Читають завдання. Виконують. Презентують.)
Учитель: - Знайдіть у поданих реченнях звертання, виділіть їх комами.
Завдання для групи I.
Наш клас їздив на екскурсію до зоопарку.
Діти, чи любите ви тварин?
Завдання для групи II.
У багатьох дітей вдома живуть домашні улюбленці. Як треба, діти, доглядати за кішкою?
Завдання для групи III.
Всім відомо, що домашні улюбленці – не іграшки. Пам’ятайте, діти, тварин не треба ображати!
Фізпауза
Раз, два – дерева,
Три, чотири – вийшли звірі,
П’ять, шість – пада лист,
Сім, вісім – це сунички,
Підняли червоні личка.
На початку уроку ми відгадали загадки і пригадали розділові знаки. Зараз перед вами завдання: визначити вид кожного речення за метою висловлювання і інтонацією. Перебудуйте ці речення в спонукальні, запишіть, прочитайте їх з окличною інтонацією і поставте відповідний знак в кінці кожного речення.
Ми любимо свою землю.
Любіть свою землю!
Перед їдою треба мити руки.
Мийте руки перед їдою!
За партою слід сидіти правильно.
Сидіть за партою правильно!
Сьогодні ми багато уваги приділили природі і красі рідного краю.
Щоб зберегти її неповторну красу, треба захищати її від забруднення. Отже, сьогодні ми з вами виступимо в ролі захисників навколишнього середовища. І нам необхідно закликати всіх бережливо ставитися до природи.
(Виконання роботи. Презентація результатів, коментування.)
Фізпауза «Флешмоб»
Учитель: - Самостійно ви працюйте,
Помилок не буде, факт!
Ви уважно помудруйте,
Щоб вийшов добрий результат.
Середній рівень: Скласти 1,2 речення. Поставити розділові знаки.
Достатній рівень: дібрати заголовок до тексту, списати, поставити розділові знаки.
Високий рівень: дібрати заголовок до тексту, списати, поставити в кінці кожного речення розділові знаки, визначити тип речення.
а) букви;
б) текст;
в) слова, які виражають закінчену думку.
2) Якими бувають речення за метою висловлювання:
а) розповідні, питальні, неокличні;
б) розповідні, питальні, спонукальні;
3) Яким є подане речення:
З дерев облітає листя.
а) питальним
б) розповідним
в) спонукальним
5. Кросворд «Види речень»
с. 32, впр. 63.
Середній рівень: виписати спонукальні речення.
Достатній рівень: виписати спонукальні і питальні речення; скласти і записати розповідне речення.
Високий рівень: списати, визначити тип кожного речення; скласти звукову модель виділеного слова.
Учитель: - Збіг наш урок, як коротка та мить,
Бо у роботі час швидко біжить.
І працювали ми зовсім не марно,
Бо знань здобули ми багато. А це гарно!
Покажіть, з яким настроєм закінчується урок? Молодці!