29 травня о 18:00Вебінар: Філософія для дітей: закордонні та українські практики

Урок. Тема:"Повторення і закріплення вивченого про прикметник".

Про матеріал
Урок сприятиме повторенню, систематизації і узагальненню знань учнів про прикметник, його значення і роль у текстах, збагачуватиме словниковий запас учнів; розвиватиме вміння аналізувати, робити висновки, розвивати мовлення, мислення, пам’ять, увагу, спостережливість; удосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови; виховувати почуття гордості за велич української мови
Перегляд файлу

А.А. Павленко – вчитель початкових класів,

спеціаліст вищої категорії, старший вчитель

Шполянської загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів №1

Шполянської міської ради

об’єднаної територіальної громади

Черкаської області

 

Українська мова

3 клас

Тема.Урок-проект «Повторення і закріплення вивченого про прикметник»

Мема. повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів про прикметник, його значення і роль у текстах, закріплювати вміння влучно вживати прикметники в усному і писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати вміння аналізувати, робити висновки й узагальнення; розвивати мовлення, мислення, пам’ять, увагу, спостережливість; удосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови; виховувати почуття гордості за велич української мови.

Обладнання. Мультимедійна презентація, завдання на квіточках, картки з різнорівневими завданнями,картки з завданнями для роботи в парах.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

Вчитель

– Діти, урок у нас сьогодні незвичайний, та ще й святковий, бо до нас завітали гості. А щоб він пройшов добре і у вас був  бадьорий настрій  – усміхніться.

Усміхніться всім навколо –

І сонечку, і квіточці,

і маленькій бджілочці,

І гостям, і друзям,

І тоді обов’язково

Буде на землі тепліше.

-Бажаю усім вам добра, гарного настрою, плідної праці і приємного спілкування.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань.

Яку роль відіграють прикметники у нашому мовленні?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель

В  Морфології багато частин мови: самостійних і службових. Серед них почесне місце займає і прикметник. Він використовується і вживається у всіх типах текстів і стилях мовлення.  А тому в  нашому мовленні відіграє велику роль.

Учні зацікавились цією частиною мови і захотіли дізнатися про прикметник більше. Це спонукало їх до створення проекту «Прикметникова країна».

Учні класу об’єдналися у групи, дали їм назви:

група 1 – «Журналісти»;

група 2 – «Дослідники»;

група 3 – «Пошуковці»;

група 4 – «Пізнайки».

ІV.Повідомлення теми, мети уроку.

Вчитель

   А девізом до нашого уроку нехай стануть прекрасні слова відомого українського поета, перекладача і вченого Максима Тадейовича Рильського:

«Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її. Борімося за красу мови, за правильність, за багатство».

Ми опрацювали тему «Прикметник». На попередніх уроках ви отримали завдання у своїх групах для створення проекту «Прикметникова країна», який будете сьогодні захищати.

Бджоли тут гудуть спритненькі.

Тут знання, як мед – медок,

Назбираємо з квіток.

А ці квіти надзвичайні

В них заховані завдання,

Як їх виконаєш, друже,

Станеш вмить розумним дуже!

Діти, скажіть будь ласка, яких результатів цього уроку ви очікуєте?

V.Робота над темою уроку.

«Журналісти» проведуть  бліц – опитування.

-Яка частина мови називається прикметником ?

-Як змінюються прикметники ?

-Які родові закінчення мають прикметники ?

-Якими членами речення бувають прикметники ?

-Як узгоджуються прикметники з іменниками ?

-І так, вирушаємо у гості до Прикметника.

Ми повинні були скласти казку про Прикметник.

Казка про Прикметник

Жив-був на світі Прикметник. У нього було багато друзів іменників. Вони супроводжували Прикметника скрізь, підтримували його, без них не знав бідненький, якого він роду та яке число має.

Але одного разу Прикметник вирішив, що йому не потрібні друзі іменники і пішов шукати собі нових товаришів.

По дорозі він зустрів Дієслово і вирішив з ним подружитися. Але з цього нічого не вийшло, бо Дієслово не захотіло прийняти цієї дружби.

Потім Прикметник вирішив заприятелювати з Числівником та й ця дружба закінчилася невдачею.

Засмучений Прикметник вирішив вибачитися перед іменниками. Ті його пробачили. Із того часу Прикметник та іменники нерозлучні друзі.

То з ким дружить Прикметник? В якому роді і числі стоїть прикметник в реченні?

Завдання 1 квіточки.

Різнорівневі завдання

 

(Високий рівень)

Творче завдання.

За поданим початком склади і запиши розповідь (8 – 10 речень).

Я з нетерпінням чекала свого дня народження. І ось моя мрія збулася.

Бабуся й дідусь подарували мені …

(Достатній рівень)

Списати речення. Прикметники, що в дужках, поставити  у потрібній формі.

Яблунька

Посадив дідусь у саду (дика) яблуньку. Зрізав (зелена) верхівку. Розколов стовбурець і увіткнув (молода) пагінець від (хороша) яблуньки.

Захворіла яблунька. Але скоро одужала й зрослася з (чужа) гілкою. Через три роки зацвіло дерево (білі) (запашні) квітами.

(Середній рівень)

Списати прислів’я, підкреслити прикметники, визначити їх

число і рід.

Бджола маленька, а й та працює.

На чорній землі білий хліб родить.

Від теплого слова і лід розмерзається.

Гостре словечко коле сердечко.

 

Перевірка і аналіз виконання завдань учнями.

 

Група «Дослідники»  запрошує вас у гості до "Хвилинки поезії", пропонує послухати вірші про прикметник.

 

Прикметник
Я ознаки називаю:
Гарний, впевнена, швидкі…
Та завжди відповідаю
Я: Яка? Яке? Які?
Ти назви предмет швиденько,
Ну, наприклад, слово кіт,
Враз і я з’явлюсь близенько,
Лиш спитай – но: «Кіт який?»
Чорно – білий і пухнастий…
Завжди там я, де іменник.
Зв’язуюсь із ним я часто
А зовуть  мене…(Прикметник) 

 

 Л. Лужецька «Прикметник – це частина мови» 
Прикметник — це частина мови 
без неї нам не обійтись. 
Ти вслухайсь в слово пречудове, 
йому, як другові, всміхнись. 
Земля — ласкава, люба, рідна, 
а сонце — щире, золоте, 
а небо — лагідне, погідне, 
життя — прекрасне, молоде. 
А очі в мами — добрі, ніжні, 
а голос — чистий і дзвінкий, 
а руки — теплі і надійні, 
 а погляд — сонячний, ясний. 
Квітки у полі — білі, сині, 
червоні, жовті, голубі. 
Хмарки у небі бистрокрилі, 
весняні, літні, зимові. 
Усі ознаки називає 
прикметник як частина мови. 

 

Бджолиний рай, де срібна роса

Вмиває зорі ранні й вечорові,

Калиново-жоржинова краса –

Який розмай в природі – і у мові.

То українська лагідна душа

Так словом рідним молиться й співає,

Красу земну – у мові залиша:

Прикметник всі ознаки називає.

У нас не кажуть байдуже:- Земля,

Але “родюча”, “щедра” чи “рідненька”…

І мовить мати про своє маля:

– Моє кохане, золоте, любеньке…

Про все у світі суще – всі дива –

Прикметник відкриває таємниці:

– Який? Яка? Які? – живі слова…

І мова рідна грає та іскриться.

З іменником прикметник заодно,

Бо їм у парі йти у мові личить,

Але ось рід, відмінок і число

Прикметник у іменника позичить.

Якщо ж у кого сумнів, може, є,

Прикметник, друзі, це не забаганка,

Він визначає точно, що – чиє:

Усмішка мамина і татова співанка…

Між мов земних космічно так звучить

Пречисте наше українське слово.

Тож бережімо, друзі, для століть

Душі багатство і багатство мови.

 

 

Завдання 2 квіточки

Вибірковий диктант.

-Із даних віршів виписати прикметники і довести свій вибір.

Реве та стогне Дніпр широкий,

сердитий вітер завива,

додолу верби гне високі,

горами хвилю підійма.

І блідий місяць на ту пору

із хмари де-де виглядав,

неначе човен в синім морі,

то виринав, то потопав.   (Т.Г.Шевченко

VІ.Фізкультхвилинка.

 

Учасники групи «Пошуковці» представлять свої завдання на тему: «Грамоти вчиться – завжди знадобиться».

Завдання 3 квіточки 

Тестове завдання (робота в парах).

I ряд.

Знайдіть і запишіть рядок, у якому наведено лише форми прикметників  в однині чоловічого роду.

А)Весела, жовте, дерев’яний, фарба.

Б)Скляний, радісний, зелений, вихований.

В)Темні, папір, білий, смугастий.

II ряд.

Знайдіть і запишіть рядок, у якому наведено лише форми прикметників  в однині жіночого роду.

А)Дисципліна, чорна, письмова, хороша.

Б)Сміятися, зелене, яскрава, музична.

В)Смачна, стигла, солодка, запашна.

III ряд.

Знайдіть і запишіть рядок, у якому наведено лише форми прикметників  в однині середнього роду.

А)Довге, жовтий, вихований, казка.

Б)Яскраве, жовте, тепле, веселе.

В)Сонце, синє, солоний, коштовні.

Перевірка і аналіз виконаної роботи.

 

Учасники групи "Пізнайки" приготували цілу низку завдань.

Завдання 4 квіточки

 

У поданих словосполученнях замініть іменники іншими так, щоб прикметники набули переносного значення:

I ряд.   Золотий ланцюжок - …

II ряд.  Сталевий паркан - …

III ряд. Вишневе варення - …

 

VІІ.Закріплення і систематизація знань.

Тест

 

  1. Прикметник – це:

а)  частина слова;

б)  частина речення;

в)  частина мови.

  1. Прикметники завжди стоять у тому роді, числі й відмінку, що й:

а)  іменник;

б)  прикметник;

в)  дієслово.

  1. Вибрати рядок, в якому записані прикметники:

а)  великий, осінній, дощовий;

б)  осінь, дощ, злива;

в)  йде, падає, пливе.

  1. Познач рядок , де прикметники – антоніми.

а) важкий – сильний;

б) жорстокий – милосердний;

в)сяючий – блискучий.

5.Вибери правильне продовження твердження.

У називному відмінку однини прикметники жіночого роду мають закінчення:

    а) -а-, -я-;

    б) -ий-, -ій-;

    в) -е-, -є-.

6.Визнач, у якому рядку всі словосполучення мають прикметник.

а) листя берези, тихо шепоче, краса осені;

б) березове листя, тихий шепіт, краса осені;

в) березове листя, тихий шепіт, осіння краса.

 

VІІІ.Підсумок уроку.

-Діти, скажіть, чи сподобався вам наш урок – проект ?

-Як вам на ньому працювалося ?

-А чи справдились ваші очікування ?

-І головне, чи вдалося вирішити проблему, над якою працювали протягом тижня?

-Так, яку ж роль відіграють прикметники у нашому мовленні ?

-Для чого їх потрібно вивчати ?

Вчитель

-Я дякую усім вам за сьогоднішній урок, мої очікування теж здійснилися. Ви працювали плідно, творчо, старанно. Вчились висловлювати свої думки точно і красиво, а головне, що ваше мовлення збагатилося ще однією частиною мови, дуже потрібною усім.

ІХ. Домашнє завдання.

 (Високий рівень)

Скласти і записати твір – мініатюру на тему «Наш «вулик» -це знання і радість».

(Достатній рівень)

Відшукай у художній книзі уривок тексту, в якому багато прикметників. Спиши його. Прикметники підкресли.

(Середній рівень)

Знайти і записати 3 прислів’я в яких є прикметники. Прикметники підкресли.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 травня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку