Урок "Види реченнь за метою висловлювання; за емоційним забарвленням."

Про матеріал
Конспект уроку для повторення вивченого про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням
Перегляд файлу

Урок української мови в 5 класі

 

Тема. Види речень за метою висловлювання; за емоційним забарвленням (повторення).

Мета: формувати компетентності:

предметні:

знаннєва складова: знати  речення, що належать до різних видів за метою висловлювання та емоційним забарвленням;

діяльнісна складова: розпізнавати види речень  за метою висловлювання,  інтонацією, емоційним забарвленням; розставляти  та обґрунтовувати розділові знаки в кінці речення; доцільно використовувати в мовленні;

ціннісна складова: усвідомлювати багатство виражальних засобів української мови; обґрунтовувати необхідність збереження та відновлення природного середовища;

ключові:

спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; усно й письмово тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди; оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування; конструювати речення й тексти;

математична компетентність: формулювати тезу й добирати аргументи; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему);

уміння вчитися впродовж життя: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;

загальнокультурна грамотність: дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету; створювати тексти, виражаючи власні ідеї;

соціальні та громадянські компетентності: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях; співпрацювати з іншими на результат;

екологічна грамотність і здорове життя: усвідомлювати значення навколишнього середовища для життя і здоров’я людини; готовність зберігати природні ресурси; бережливо ставитися до природи.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Обладнання: презентація, схеми, відеозапис, підручник, картки самоцінки.

Форми, методи та прийоми роботи: робота в парах, інтерактивні вправи «мікрофон», «метод ПРЕС», «фраза по колу», виразне читання та аналіз тексту, складання зв’язних висловлювань.

 

Епіграф уроку:

                                                                      Чом, чом, чом, земле моя

                                                                      Чарує так мене краса твоя?

                                                                                              К.Малицька

                                              ХІД УРОКУ

 

І. Мотиваційний етап.

 (Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і здорове життя)

1. Створення емоційного настрою.

     – Діти, подумайте, яка квітка подобається вам найбільше.  Чому? Подаруйте її своєму однокласнику, обов’язково пояснивши, чому ви даруєте саме цю квітку.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

       Уявіть, що ми у весняному лісі і перегляньте відеозапис (діалог Мавки і Лукаша).

        Чому ми повинні берегти природу? («Метод ПРЕС»)

3. Актуалізація опорних знань.

          Слово вчителя.

  •         Що ми називаємо реченням?
  •         Для чого нам потрібні реченння?
  •         Прочитайте діалог, який ми прослухали.

(Тексти на партах, читання в ролях).

Мавка. Не руш! Не руш! Не руш! Не убивай!

Лукаш. Та що ти, дівчино? Чи я розбійник? Я тільки хотів собі вточити  соку з берези.

Мавка. Не точи! Се кров її! Не пий же крові з сестроньки моєї!

Лукаш. Березу ти сестрою називаєш? Хто ж ти така?

Мавка. Я – Мавка  лісова!

  •         Чим відрізняються речення діалогу? (Діти вивчили речення з одним

головним членом, тому мають зробити висновок про те, що в деяких реченнях є і підмет, і присудок, а в інших лише один головний член речення).

  •         Якими частинами мови виражені підмет і присудок?
  •         Що ви помітили ще, слухаючи і читаючи діалог? (В деяких реченнях стоїть знак  оклику, знак питання).
  •         А чим ще відрізняються речення?

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

 III. Цілевизначення і планування.

(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, уміння вчитися впродовж життя)

  •         Яких цілей ми маємо досягти?

 (Вибір цілей уроку із запропонованих учителем).

  •         Епіграфом нашого уроку є слова К. Малицької. Прочитаймо їх. Як

ви вважаєте, чому я обрала саме такі слова? А яким видом речення за метою висловлювання є речення?

 IV. Опрацювання  навчального матеріалу.

(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, математична компетентність, соціальні та громадянські компетентності, екологічна грамотність і здорове життя)

         Опрацювання теоретичного матеріалу підручника, складання опорних схем та розповіді про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням (відповіді учнів).

           Пунктуаційний практикум.

        Поставте розділові знаки на межі речень (письмово).

     Люби природу не для себе, люби для неї   В лісі я збирав росу і

додому вже несу  Бачив хтось таку красу  В лісі пахне осіннім листям  Ти послухай, як струмок дзюркоче   Як не любити квітку цю   Світає

  •         Чому в деяких реченнях ви поставили різні розділові знаки?

(залежно від інтонації)

  •         Визначте види речень за метою висловлювання.

          Робота з текстом «Стежинка». (Читання тексту під супровід запису звуків птахів). 

          Стежинка біжить і біжить. Куди ж вона кличе, куди веде тебе? Я опинився в лісі. Ліс мені подобається. Він ніби шепоче мені:

       Постій. Подивись. Послухай.

          А що там далі? Ноги відриваються від землі і я швидко лечу між гіллям, понад травами.                                                                                                  Біжу, біжу і знову спиняюся. Став і мовчу, тільки думаю. Але думаю не тільки я. У лісі все дрімає. Он замислився мухомор. Про що ж його дума? Хіба вгадаєш? Ховається ліс, криється від мене.

          Стривай!  А де ж стежинка?  Та, що мене сюди привела? Немає. Зникла. Заманила й утікла.

  •         Про що текст. Отже, тема…, головна думка…. Який тип тексту?

Стиль? (Відповіді учнів).

  •         Які картини природи постали у вашій уяві? Що вас вразило?

(Відповідь у формі діалогу, робота в парах).

  •         Я уявив…, а ти…?

 

  •         Знайдіть у тексті спонукальні речення. Прочитайте питальні речення 
  •         Прочитайте третє речення  з різною інтонацією («фраза по колу»).

        Випишіть з тексту розповідні   речення.

  •         Перебудуйте їх на спонукальні (усно).
  •         Чи можна  перебудувати всі розповідні речення на спонукальні?

          Фізкультфилинка (вправа для очей, відеопрезентація).

          Опрацювання пам’ятки «Правила поведінки в лісі».

          У лісі не можна:

         галасувати;

         руйнувати мурашники;

         викидати сміття;

         залишати вогнище;

         ламати дерева;

         рвати квіти з корінням.

  •         Використовуючи пам’ятку, розкажіть молодшій сестричці  про те,

чого не можна робити в лісі (завдання виконує I варіант). Запитайте у батьків, чого не можна робити в лісі (завдання виконує II варіант). Які речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням ви використаєте? (Усно)

 (Розповіді учнів).

          Складання усного твору-роздуму «Любіть і бережіть природу» з використанням речень різних за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

V. Рефлексивно - оцінювальний етап.

(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, уміння вчитися впродовж життя)

  •         Зробіть висновок про значення і використання речень різних за

метою висловлювання та емоційним забарвленням у нашому мовленні («мікрофон»).

           Рефлексія.

        Сьогодні я дізнався…

  •         Мене схвилювало…
  •         Мене зацікавило…
  •         Здійснились мої очікування…

          Оцінювання (заповнення картки самооцінки).

Я був на уроці уважним

 

Я зрозумів тему

 

Я був активним

 

 

 

          

 

 

 

         Домашнє завдання.

          Виписати з підручника української літератури по 2 речення різних за метою висловлювання та виконати завдання за посиланням https://learningapps.org/566870.           

                            

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 грудня
Переглядів
2
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку