Урок української мови в 5 класі
Тема. Види речень за метою висловлювання; за емоційним забарвленням (повторення).
Мета: формувати компетентності:
предметні:
знаннєва складова: знати речення, що належать до різних видів за метою висловлювання та емоційним забарвленням;
діяльнісна складова: розпізнавати види речень за метою висловлювання, інтонацією, емоційним забарвленням; розставляти та обґрунтовувати розділові знаки в кінці речення; доцільно використовувати в мовленні;
ціннісна складова: усвідомлювати багатство виражальних засобів української мови; обґрунтовувати необхідність збереження та відновлення природного середовища;
ключові:
спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; усно й письмово тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди; оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування; конструювати речення й тексти;
математична компетентність: формулювати тезу й добирати аргументи; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему);
уміння вчитися впродовж життя: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;
загальнокультурна грамотність: дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету; створювати тексти, виражаючи власні ідеї;
соціальні та громадянські компетентності: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях; співпрацювати з іншими на результат;
екологічна грамотність і здорове життя: усвідомлювати значення навколишнього середовища для життя і здоров’я людини; готовність зберігати природні ресурси; бережливо ставитися до природи.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Обладнання: презентація, схеми, відеозапис, підручник, картки самоцінки.
Форми, методи та прийоми роботи: робота в парах, інтерактивні вправи «мікрофон», «метод ПРЕС», «фраза по колу», виразне читання та аналіз тексту, складання зв’язних висловлювань.
Епіграф уроку:
Чом, чом, чом, земле моя
Чарує так мене краса твоя?
К.Малицька
ХІД УРОКУ
І. Мотиваційний етап.
(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і здорове життя)
1. Створення емоційного настрою.
– Діти, подумайте, яка квітка подобається вам найбільше. Чому? Подаруйте її своєму однокласнику, обов’язково пояснивши, чому ви даруєте саме цю квітку.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду.
– Уявіть, що ми у весняному лісі і перегляньте відеозапис (діалог Мавки і Лукаша).
– Чому ми повинні берегти природу? («Метод ПРЕС»)
3. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя.
(Тексти на партах, читання в ролях).
Мавка. Не руш! Не руш! Не руш! Не убивай!
Лукаш. Та що ти, дівчино? Чи я розбійник? Я тільки хотів собі вточити соку з берези.
Мавка. Не точи! Се кров її! Не пий же крові з сестроньки моєї!
Лукаш. Березу ти сестрою називаєш? Хто ж ти така?
Мавка. Я – Мавка лісова!
головним членом, тому мають зробити висновок про те, що в деяких реченнях є і підмет, і присудок, а в інших лише один головний член речення).
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
III. Цілевизначення і планування.
(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, уміння вчитися впродовж життя)
(Вибір цілей уроку із запропонованих учителем).
ви вважаєте, чому я обрала саме такі слова? А яким видом речення за метою висловлювання є речення?
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, математична компетентність, соціальні та громадянські компетентності, екологічна грамотність і здорове життя)
Опрацювання теоретичного матеріалу підручника, складання опорних схем та розповіді про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням (відповіді учнів).
Пунктуаційний практикум.
– Поставте розділові знаки на межі речень (письмово).
Люби природу не для себе, люби для неї В лісі я збирав росу і
додому вже несу Бачив хтось таку красу В лісі пахне осіннім листям Ти послухай, як струмок дзюркоче Як не любити квітку цю Світає
(залежно від інтонації)
Робота з текстом «Стежинка». (Читання тексту під супровід запису звуків птахів).
Стежинка біжить і біжить. Куди ж вона кличе, куди веде тебе? Я опинився в лісі. Ліс мені подобається. Він ніби шепоче мені:
– Постій. Подивись. Послухай.
А що там далі? Ноги відриваються від землі і я швидко лечу між гіллям, понад травами. Біжу, біжу і знову спиняюся. Став і мовчу, тільки думаю. Але думаю не тільки я. У лісі все дрімає. Он замислився мухомор. Про що ж його дума? Хіба вгадаєш? Ховається ліс, криється від мене.
Стривай! А де ж стежинка? Та, що мене сюди привела? Немає. Зникла. Заманила й утікла.
Стиль? (Відповіді учнів).
(Відповідь у формі діалогу, робота в парах).
– Випишіть з тексту розповідні речення.
Фізкультфилинка (вправа для очей, відеопрезентація).
Опрацювання пам’ятки «Правила поведінки в лісі».
У лісі не можна:
◦ галасувати;
◦ руйнувати мурашники;
◦ викидати сміття;
◦ залишати вогнище;
◦ ламати дерева;
◦ рвати квіти з корінням.
чого не можна робити в лісі (завдання виконує I варіант). Запитайте у батьків, чого не можна робити в лісі (завдання виконує II варіант). Які речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням ви використаєте? (Усно)
(Розповіді учнів).
Складання усного твору-роздуму «Любіть і бережіть природу» з використанням речень різних за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
V. Рефлексивно - оцінювальний етап.
(Спілкування державною мовою, загальнокультурна грамотність, уміння вчитися впродовж життя)
метою висловлювання та емоційним забарвленням у нашому мовленні («мікрофон»).
Рефлексія.
– Сьогодні я дізнався…
Оцінювання (заповнення картки самооцінки).
Я був на уроці уважним |
|
Я зрозумів тему |
|
Я був активним |
|
Домашнє завдання.
Виписати з підручника української літератури по 2 речення різних за метою висловлювання та виконати завдання за посиланням https://learningapps.org/566870.