Урок №
Тема: Основні типи РНК. Транскрипція. Практична робота: «Розробка презентації з відеокліпами, звуковими ефектами та мовним супроводом».
Мета: ознайомити учнів з різноманіттям і функціями нуклеїнових кислот; розвивати вміння аналізувати особливості будови й хімічні властивості нуклеїнових кислот, які дозволяють їм ефективно виконувати свої функції; виховувати бережливе ставлення до всіх живих організмів. Закріпити знання, вміння і навички зі створення презентацій з відеокліпами,звуковими ефектами та мовним супроводом.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Учень/учениця:
називає:
- типи генів;
- етапи реалізації спадкової інформації;
- основні шляхи регуляції реалізації спадкової інформації;
- фази мітозу і мейозу;
- періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів;
- вимоги до презентації;
- етапи створення презентації;
- алгоритм додавання гіперпосилання;
-алгоритм додавання відеокліпів, звукових ефектів, мовного супроводу;
наводить приклади:
- застосування принципу компліментарності нуклеотидів;
формулює означення понять:
- ген, геном, генетичний код, транскрипція, трансляція, реплікація;
характеризує:
- процес транскрипції
- процес реплікації ДНК;
- хімічний склад, будову і функції хромосом;
порівнює:
- процеси транскрипції і реплікації;
робить висновок:
- про визначну роль спадкового апарату клітини в її життєдіяльності та визначенні її властивостей;
- про створення презентацій.
Обладнання і матеріали: проєктор, таблиці, які ілюструють особливості будови нуклеїнових кислот. Карта пам’яті, комп’ютер.
Базові поняття і терміни: нуклеїнові кислоти, ДНК, РНК, р-РНК, т-РНК, І-РНК, аденін, гуанін, цитозин, тимін, урацил. Презентація, гіперпосилання, анімація, відеокліп, мовний супровід, елементи керування презентацією.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності класу до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вправа «Загадкова вікторина» в рядочок запишіть правильні відповіді і букви слайд2
Прочитайте, що вийшло… ,звіримо … слайд 3 ТРАНСКРИПЦІЯ
Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
«Зацікавити розум дитини – ось що є одним з Oсновних положень нашої доктрини, і ми нічим не нехтуємо, щоб прищепити учневі смак, ми сказали б, навіть пРистрасть до навчаНня», — писав видатний уКраїнський математик М. В. Остроградський.( слайд 4 з виділених букв складіть речення).
Успішний виступ доповідача залежить не тільки від його ораторських вмінь а й від хорошого презентаційного супроводу. Вміння створювати презентацію синхронно і до доповіді виступаючого. Ви вже створювали комп’ютерні презентації для супроводу виступів під час захисту навчальних проектів чи представлення деяких матеріалів на уроках . Знайте, що успіх виступу залежить не тільки від умінь висловлювати свою думку та презентувати власні результати, а й від якості підготовлених матеріалів і презентації. Згадаємо, з яких етапів складається створення якісної презентації. (Відповідь учнів)
1. Визначення мети та умов представлення презентації.
2. Складання плану презентації.
3. Розробка сценарію.
4. Пошук, збирання й підготовка матеріалів.
5. Створення презентації.
6. Апробація презентації та внесення коректив.
Записуємо тему уроку: Основні типи РНК. Транскрипція.(слайд 5, 6 інф.)
-Які є нуклеїнові кислоти ?
-Давайте пригадаємо, які молекули є основою нуклеїнових кислот?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя з елементами бесіди
Нуклеїнові кислоти відкриті Фрідріхом Мішером (слайд 7)
Нуклеїнові кислоти – це лінійні біополімери, мономерами яких є нуклеотиди. У живих організмах вони представлені рибонуклеїновими кислотами (РНК) та дезоксирибонуклеїновими кислотами (ДНК) (слайд 8). У більшості випадків містять у своєму складі дезоксирибозу та одну з чотирьох основ – аденін (А), гуанін (Г), тимін (Т) або цитозин (Ц). Дві нитки ДНК з’єднані міжсобою водневими зв’язками , утвореними основами, які входять до складу нуклеотидів. Такі зв’язки можуть утворювати лише певні пари: гуанін – із цитозином, а аденін – із тиміном. Водневі зв’язки між іншими компонентами нуклеотидів надають молекулі ДНК форму спіралі.
Повідомлення учня про видатного буковинця ( слайд 9)
Правило Чаргаффа пригадаємо ( слайд 10,11)
Основні процеси, які проходять в нуклеїнових кислотах: реплікація, транскрипція, трансляція ( слайд 12)
А зараз учні ми уважно поглянемо на цей слайд і вкажемо, які недоліки є при його створені.
Реплікація- складний багатоетапний процес самоподвоєння молекули ДНК, який забезпечує точне копіювання генетичної інформації і передавання її з покоління в покоління( слайд 13)
Принципи реплікації ( слайд 14)
Значення реплікації ( слайд 15)
Основна Функція ДНК – зберігання і відтворення спадкової інформації та передача її нащадкам. Здійснюється це завдяки процесам реплікації та транскрипції. У ході реплікації спеціальні білки-ферменти розплітають ДНК на одинарні нитки. Після цього інші ферменти на кожній з ниток добувають її дзеркальну копію, розміщаючи тимін навпроти аденіну, а гуанін – навпроти цитозину. Таким чином організм отримує дві однакові копії ДНК,які можна розподілити між дочірніми клітинами після поділу материнської клітини.
Нуклеотиди РНК містять у своєму складі рибозу та одну з чотирьох основ — аденін (А), гуанін (Г), урацил (У), або цитозин (Ц). РНК в живих організмах виконує велику кількість функцій і поділяється на декілька типів. На відміну від ДНК, РНК частіше за все має вигляд одинарного ланцюга. (слайд 16)
Найбільшу частину РНК в клітинах складають три її різновиди: (слайд 17) рибосомальна на РНК (р-РНК), транспортна РНК (т-РНК) та інформаційна РНК (і-РНК).
Інформаційні РНК переносять інформацію про послідовність амінокислот у білкових молекулах від ДНК до місця синтезу білків. Транспортні РНК доставляють у місце синтезу білків вільні амінокислоти, а рибосомальні РНК разом із білками утворюють рибосоми, які здійснюють синтез білків.
(слайд 18,19).
Велике значення в трансляції інформації має Трнк. (слайд 20)
Характеристика рибосом та і рРНК(слайд 21)
Існує ще кілька видів РНК, функцій й особливості будови яких учені зараз інтенсивно вивчають.
Процес транскрипції відрізняється тим, що в цьому випадку розплітається лише невелика ділянка подвійної нитки ДНК і копія синтезується лише на одній з її половини. До того ж у цьому випадку відбувається синтез не ДНК, а РНК.
(слайд 22 23).
Етапи транскрипції(слайд 24 25).
Реалізація генетичної інформації включає такі стадії:
1.Транскрипцію2.Процесинґ 3. Трансляцію 4.Модифікацію (слайд 26 ,27).
А зараз ми з вами створимо презентацію із гіперпосиланням на відеокліп, із звуковими ефектами і мовним супроводом.Заготовки є на ваших ПК у ваших папках, пі назвою «Практична робота №3» (15 хв.)
ІV. Узагальнення і систематизація знань
1Дати відповіді на тестові питання в презентації ( 321 – правильні відповіді)
2 ТЕСТИ
3 Робота з зошитом ст.51. Виконання завдань до теми уроку
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника§21 до ген. коду
2. Виконати завдання в робочому зошиті.cт.51
3. Опрацювати: П8 ст.70
4. Виконати : П/Р №3
VІ. Підведення підсумків уроку
Вправа «Дивуй!».
У 1953 р. У журналі “Nature” четверо вчених опублікували результати дослідження структури молекули ДНК. З тих пір важливість генетики вже не заперечувалась.
Факт 1. ДНК людей на 99,9% однакові. Відмінності становлять лише 0,1%.
Факт 2. Близько 50 % ДНК кожної людини подібно з ДНК банана.
Факт 3. Період розпаду ДНК становить 521 рік. Після закінчення 1,5млн років зразок ДНК неможливо буде прочитати.
Факт 4. 1 молекула ДНК, що міститься в нашому тілі, отримує мільйон ушкоджень кожен день. Але також вона вміє швидко відновлюватися.
Факт 5. Якщо всю ДНК нашого тіла витягнути в одну нитку, вона б досягла Сонця і повернулася назад понад 600 разів(100 трільйонів помножені на 180 сантиментрів, розділені на 148059648 кілометрів).