Урок"Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи"

Про матеріал
Мета уроку: розширити знання про роль виділення у обміні речовин, засвоїти будову органів системи виділення у взаємозв’язку з їх функціями; розвивати аналітичне мислення, сприйняття, довільну увагу, формувати інформаційну компенентність; виховувати соціальні компетентності, відповідальне ставлення до здоров’я.
Перегляд файлу

Тема: Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова і функції сечовидільної системи.

Мета уроку: розширити знання про роль виділення у обміні речовин, засвоїти будову органів системи виділення у взаємозв’язку з  їх функціями; розвивати аналітичне мислення, сприйняття, довільну увагу, формувати інформаційну компенентність; виховувати соціальні компетентності, відповідальне ставлення до здоров’я.

Обладнання: схема будови сечовидільної системи, підручник,  муляж, смартфон, QR-код, дидактичний матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових  знань.

Форма проведення: урок – дослідження

                                 Хід уроку

І.Організаційний момент

Створення позитивної психологічної аури.

Дихальна гімнастика

Заплющте очі і глибоко вдихніть. Відчуйте, як ви наповнюєтесь енергією. Видихніть, ви можете подолати всі перешкоди. Ще раз глибоко вдихніть - ви готові до роботи.

  • Який орган виділення  зараз працював?

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Вправа «Знайди подібного»

У вас на партах лежать карточки, переверніть їх і почитайте слово. Вийдіть на середину класу знайдіть «свого» і подумайте, яку систему організму ви представляєте, які функції вона виконує. Об’єднайтесь в коло і озвучте про себе.

  1. Серце, аорта, еритроцит, тромб, кров, імунітет, лейкемія – кровоносна система;
  2. Шлунок, жовч, соляна кислота, травлення, їжа, апендицит – травна система;
  3. Альвеола, звук, газообмін, гайморит, астма, бронхіальне дерево, легені – дихальна система.
  • Яка функція об’єднує всі ці системи? (видільна)
  • Отже, можливо, хтось здогадався яку систему ми будемо вивчати наступною?

Учитель

     Уявіть, що у вас у руках знаходиться коробка у яку ви повинні складати непотрібні речі: іграшки, якими ви вже давно не граєтесь, зошити, де вже     немає чистих аркушів, книжки, які ви вже прочитали, одяг, який замалий для вас. Усе це ви повинні носити з собою. Не дуже хороша ідея зберігати та носити з собою те, що вам не потрібно, чи не так? Кожен живий організм прагне полегшити своє життя в цьому світі, тому постійно викидає те, що йому не потрібне. Цей процес очистки називається виділенням.

Займайте свої місця групами і, уявімо, що ми юні дослідники котрі вивчають Видільну систему.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Протягом життя звичайна людина  з’їдає 22 тони їжі, випиває 33 тис. л напоїв, вдихає 300-350 млн. л повітря. При цьому точно встановлено: усупереч поширеним жартам про товстунів жоден представник роду людського досі не луснув. Що ж відбувається? Секрету немає – усе, що потрапляє в організм, згодом, пройшовши складний шлях перетворень, так чи інакше виходить назовні - хай і в зовсім непізнаваному вигляді.

Людині, як представнику царства Тварини, еволюція подарувала систему органів виділення, які представлені шкірою, слизовими оболонками, легенями, шлунково-кишковим трактом, і, здебільшого, нирками, що виділяють кінцеві продукти метаболізму у вигляді сечі.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу  

Розповідь учителя

Біологічне значення процесів виділення

ВИДІЛЕННЯ (ЕКСКРЕЦІЯ) - процес видалення з організму непотрібних продуктів обміну речовин та надлишку води й солей. Унаслідок обміну речовин та енергії в організмі з’являються зайві для нього сполуки: 1) кінцеві продукти розщеплення поживних речовин (С02, Н20, жовчні пігменти, сечовина, сечова кислота, амоніак); 2) надлишкові сполуки (солі, вода); 3) чужорідні сполуки (солі важких металів, барвники); 4) отруйні сполуки (амоніак,  ацетон, пероксид Гідрогену та ін).

У виділенні непотрібних сполук в організмі людини беруть участь легені (видаляються С02, Н20 у вигляді пари, ацетон), шкіра (у складі поту видаляються Н20, солі, сечовина, сечова кислота, амоніак, молочна кислота), травна система (неперетравлені рештки, солі важких металів, холестерин, жовчні пігменти), сечовидільна система (сечовина, надлишок солей, сечова кислота, Н20 та ін.).

Для виділення задіюються найрізноманітніші фізичні та хімічні процеси. Так, отруйний амоніак (кінцевий продукт обміну білків) у клітинах печінки хімічним чином перетворюється в сечовину, що розчиняється в плазмі крові, транспортується з кров’ю до нирок, фільтрується з утворенням сечі й видаляється з організму. Пектинові речовини, що входять до складу фруктів та овочів, здатні зв’язувати важкі метали й радіонукліди з утворенням нерозчинних комплексів, що видаляються з організму через травну систему.

Процеси виділення виконують ряд важливих функцій:

-    видалення кінцевих продуктів обміну речовин для збереження рівноваги оборотних біохімічних реакцій;

-    знешкодження отруйних продуктів обміну речовин для запобігання загибелі клітин;

-    регуляція складу речовин в організмі для підтримання гомеостазу.

Отже, біологічна необхідність виділення полягає в тому, що здійснюється видільна, захисна й регуляторна функції, завдяки чому зберігається постійність внутрішнього середовища організму в змінних умовах навколишнього середовища.

Робота груп

Будова сечо-видільної системи

Наше з вами завдання більш детально вивчити будову органів сечо-видільної системи, опрацьовуючи матеріал у ваших групах.

І група

Ваше завдання буде дослідження будови і функції нирки використовуючи муляж і плакат. Результати роботи запишіть у бланк.

Будова нирки

Підписати структури нирки, позначені цифрами:

nedug.ru1-

2-

3-

4-

5-

6-

7-

8-

Презентація розповіді від імені нирки про її власну будову.

Орієнтовний текст розповіді учнів: Я – нирка. Вкрита я ________ оболонкою. Маю такі шари як кірковий та мозковий. У кірковому розташовані __________, а у мозковому _________.  Кров у мене потрапляє по _________, а виводиться по __________. Місце, в якому всередину нирки входять судини називають _____________. Найменша моя часточка, яка вміє утворювати сечу називається ___________.

ІІ група

Ваше завдання буде дослідження будови і функції нефрона використовуючи підручник на ст. 110. Результати роботи запишіть у бланк.

Картинки по запросу нефрон функціїНефрон

Визначення: нефрон – це …

Будова нефрону, позначити самостійно, на ваш розсуд, усі складові нефрону і виписати фунціії.

 

 

ІІІ група

Ви працюєте з QR-кодом . Ваше завдання буде дослідження будови і функції парних сечоводів, сечового міхура, сечівника використовуючи інтернет і заповнюючи таблицю.

Назва органу

Будова

Функції

Шокуючі факти про орган

Сечоводи

 

 

 

Сечовий міхур

 

 

 

Сечівник

 

 

 

Сканування QR-коду та перехід на сайт

http://qrcoder.ru/code/?http%3A%2F%2Fstudfile.net%2Fpreview%2F3534728%2Fpage%3A2%2F&4&0

Перегляд відеофрагменту

Утворення сечі

Ви зараз переглянете фільм про те як утворюється сеча після перегляду я пропоную вам заповнити разом діаграму Вена, де ви відмітите спільні і відмінні ознаки первинної і вторинної сечі. Отож готові, уважно слухаємо.

V. Узагальнення і закріплення знань

Прийом «Поміркуйте й оберіть»

Оберіть функції видільної системи

  1. Виводяться продукти обміну речовин  з організму (так)
  2. Певна кількість води і розчинених у ній мінеральних речовин виділяється потовими залозами  через шкіру (так)
  3. Постачання поживних речовин до організму (ні)
  4. Регуляція осмотичного тиску (так)
  5. Постачання кисню до клітин та органів (ні)
  6. Контроль об’єму крові, що циркулює (так)
  7. Регуляція кількості глюкози у крові (ні)
  8. Виділення токсичних речовин (так)

 

VІІІ.  Підбиття підсумків уроку

Вправа «Мікрофон»

Сьогодні на уроці я зрозумів….

Мені сподобалось (чи не сподобалось)….

Отримані знання я можу використати….

 

ІX. Домашнє завдання

  • Опрацювати §  24 , вміти відповідати на запитання після параграфу;
  • Самостійна робота з ілюстрацією на сторінці 111.
  • Підготувати повідомлення: «Захворювання сечо-видільної системи»

 

Утворення сечі До відео

      Як утворюється первинна сеча?

     Фільтрація механізм, який забезпечує утворення з крові первинної сечі.

Фільтрація відбувається в капсулах нефрону. Приносна артерія більша діаметром, ніж виносна, і тому тиск крові в капілярах клубочка досить значний (70-80 мм рт.ст.). Завдяки такому високому тискові плазма крові разом із розчиненими в ній неорганічними та органічними речовинами видавлюється крізь тонку стінку капіляра у порожнину капсули. При цьому профільтровуються речовини з відносно малим діаметром молекул. Великі молекули (білків, жирів), а також формені елементи крові залишаються в крові. Таким чином, у результаті фільтрації в порожнині ниркової капсули утворюється рідина, що називається первинною сечею. До її складу входять всі компоненти плазми крові (солі, амінокислоти, глюкоза та інші речовини), за винятком білків. Отже, первинна сеча - це профільтрована плазма крові. До складу первинної сечі входять також сечовина, сечова кислота. За добу у людини утворюється 150-170 л первинної сечі.

        Як утворюється вторинна сеча?

        З капсули нефрону первинна сеча надходить до першого звивистого канальця. Тут починається реабсорбція  -  механізм, під час якого з первинної сечі назад у кров всмоктуються всі потрібні організму речовини: глюкоза, амінокислоти, вітаміни, мінеральні солі, значна кількість води (99%).             

          Крім реабсорбції, у канальцях нирки відбувається й активний про­цес                секреції. Завдяки секреторній функції канальців із організму виділя­ються речовини,                       які з якихось причин не можуть профільтруватися із клубочка капілярів у порожнину капсули ниркового тільця (фарби, лікарські речовини). У результаті                              реабсорбції та  канальцевої секреції утворюється вторинна  сеча. Вона                містить воду, сечовину, сечову кислоту, аміак тощо. Якщо нирки функціонують нормально, то у вторинній сечі відсутні білок і глюкоза. Із канальців вторинна сеча збирається в ниркову миску, а потім по сечоводах надходить у сечовий міхур.

       За добу в організмі людини утворюється 1-1,5 л вторинної сечі. Кількість добової сечі змінюється при зміні питного режиму, температури довкілля,                надмірно­му вживанні солі. Аналіз сечі, який роблять у клініках, дає лікарю важливу інформацію і про роботу нирок, і про процеси обміну речовин, що протікають в інших органах.

Таким чином, під час хвороб склад сечі різко змінюється: в ній з'являється білок, цукор, ацетон, жовчні кислоти, кров'яні тільця. З віком змінюються кількість і склад сечі. Сечі у дітей виділяється порівняно більше, ніж у дорослих, а сечовипускання відбувається частіше внаслідок інтенсивного водного обміну і відносно більшої кількості води та вуглеводів у раціоні харчування дитини.

      Як відбувається сечовипускання?

 

       Нирки функціонують безперервно, однак сеча виділяється з ор­ганізму періодично.

Акт сечовипускання відбувається рефлекторно внаслідок імпульсів у центр сечовипускання, що знаходиться в крижовому відділі спинного мозку і перебуває під контролем кори головного мозку. Сеча, яка надходить у сечовий міхур, спричинює підвищення тиску в ньому, що подразнює рецептори, які містяться у стінці міхура. Імпульси йдуть від надмірно розтягнутих стінок сечового міхура. Збудження, що вини­кає в рецепторах, іде по доцентрових нервах у центр сечовипускання, переходить там на відцентрові нерви і надходить по них до м'язів міху­ра і сфінктерів. Стінки міхура скорочуються, а сфінктери в цей час роз­слабляються - відбувається сечовипускання.

       У немовлят протягом першого року життя має місце мимовільне (безумовно-рефлекторне) сечовипускання, що пов'язане з недостатнім розвитком кори великих півкуль. Лише поступово, в міру розвитку кори головного мозку, в дитини виробляється умовний рефлекс затримуван­ня сечовипускання.  Довільне виділення сечі встановлюється до 2-3 років життя.

 

СЕРЦЕ         АОРТА        ЕРИТРОЦИТ ТРОМБ           КРОВ           ІМУНІТЕТ    ЛЕЙКЕМІЯ

ШЛУНОК          ЖОВЧ        СОЛЯНА КИСЛОТА      ТРАВЛЕННЯ         ЇЖА АПЕНДИЦИТ

АЛЬВЕОЛА       ЗВУК     ГАЗООБМІН ГАЙМОРИТ         АСТМА      ЛЕГЕНІ БРОНХІАЛЬНЕ ДЕРЕВО

 

І група

Ваше завдання буде дослідження будови і функції нирки використовуючи муляж і плакат. Результати роботи запишіть у бланк.

Будова нирки

Підписати структури нирки, позначені цифрами:

1-

2-

3-

4-

5-

6-

7-

8-

Презентація розповіді від імені нирки про її власну будову.

Орієнтовний текст розповіді учнів: Я – нирка. Вкрита я ________ оболонкою. Маю такі шари як кірковий та мозковий. У кірковому розташовані __________, а у мозковому _________.  Кров у мене потрапляє по _________, а виводиться по __________. Місце, в якому всередину нирки входять судини називають _____________. Найменша моя часточка, яка вміє утворювати сечу називається ___________.

 

ІІ група

Ваше завдання буде дослідження будови і функції нефрона використовуючи підручник на ст. 110. Результати роботи запишіть у бланк. Будова нефрону, позначити самостійно, використовуючи завдання з ілюстрацією на ст. 111.

Нефрон

Визначення: нефрон – це …

 

 

 

 

 

ІІІ група

Ви працюєте з QR-кодом . Ваше завдання буде дослідження будови і функції парних сечоводів, сечового міхура, сечівника використовуючи інтернет і заповнюючи таблицю.

Назва органу

Будова

Функції

Шокуючі факти про орган

Сечоводи

 

 

 

 

Сечовий міхур

 

 

 

 

Сечівник

 

 

 

 

Сканування QR-коду та перехід на сайт

docx
Додано
31 січня 2021
Переглядів
1406
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку