Урок "Виділення – важливий етап обміну речовин. Сечовидільна система"

Про матеріал
Розробка уроку "Виділення. Сечовидільна система" має на меті поглибити знання учнів про свій організм. Під час уроку застосовуються відеоролики, мультимедійні презентації під час засвоєння нової теми та на етапі закріплення матерілу, групова робота, встановлення відповідностей, робота зі схемами.
Перегляд файлу

 

Виділення – важливий етап обміну речовин.

Сечовидільна система

 

І. Вступне слово. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1. Один поет сказав:

Вважай, ти втратив день,

Коли не посміхнувся.

А щоб ми не втратили не тільки день, але й навіть 45 хвилин нашого життя, подивіться один на одного, посміхніться й подумки побажай­те собі успіхів.

 

ІІ. Оголошення теми уроку. Сьогодні на уроці мова піде про видільну систему – унікальну систему органів як важливу частину обміну речовин. Запишіть в зошит тему уроку.

Отже, видільна система бере участь в обміні речовин.

  1. Пригадайте, що таке обмін речовин? Яким терміном в біології називають обмін речовин? (метаболізм)
  2. Ви вже знаєте, що у процесі обміну речовин в клітинах відбуваються мільйони хімічних реакцій, кінцеві продукти яких    не всі можуть бути використані організмом далі, і тому повинні будуть видалені з нього. Вода може бути використана, але її утворюється в надлишку, мінеральних солей теж. Але ж у внутрішньому середовищі підтримується постійність хімічного складу. Як називається така постійність? (Гомеостаз)
  3. Як саме організм може її підтримати? (видалити непотрібне назовні) А деякі продукти метаболізму взагалі токсичні (отруйні)  Так от унікальна видільна система рятує наш організм від усього зайвого й небезпечного. Кілька таких органів-рятівників ми з вами вже вчили. Назвіть їх. (печінка, легені)

ІІІ. «Виділення» _ відео з You Tube «Автостопом по біології. Видільна система» (перші 1 хв 25-30 с) Запис в зошит термін виділення. Робота з мал.. 100  підручника (ст.. 119)

ІV.   Будова сечовидільної системи (таблиця). Розповідь вчителя.

  1. Робота з підручником  в групах (3 групи): нирки, сечоводи, сечовий міхур. Ст.120. За алгоритмом: місце розміщення, розміри, будова, функції.  Після доповіді кожної групи короткий запис в зошит: орган -  функція.

VІ. Повторення. Пригадайте… які органи виділення мають тварини в залежності від рівня розвитку. Еволюція органів виділення у тварин. (презентація «Еволюція видільної системи», використана презентація не моя, створена іншим автором. Наводжу приклади ілюстрацій даної презентації)

Учні називають органи виділення у різних груп тварин.

2.jpg

350px-Кровоносна_вид_і_дих_сист.jpeg

M165.jpg

25.jpg

VІІ. Вчитель: процес утворення сечі. Табл. Будова нефрону.

Головну масу нирок складають нефрони. Їх називають структурно-функціональними одиницями нирок. У кожній нирці понад 1 млн нефронів.

Нефрон: двостінна капсула, клубочок капілярів, сечовий каналець, який утв. Петлю і разом з ін.. канальцями зростається у збирні канальні, а ті – у збирну трубочку, яка відкривається на верхівці ниркової піраміди. Довжина канальців 70-100 км, їх поверхня 25м2.

Приносна судна надходить до клубочка ниркових капілярів. Діаметр виносної більший, тому за рахунок різниці тисків з крові до капсули витискається дрібні молекули: вода, амінокислоти, глюкоза, сечовина, солі. В результатіті фільтрації утворюється первинна сеча.

За добу через нирки проходить 1500-1800л крові та утворюється 150-180 л первинної сечі.

З капсули первинна сеча потрапляє в сечовий каналець, обплетений капілярами. Тут відбувається зворотне всмоктування з канальця в кров більшої частини води, мін солей, вітамінів, всі амінокислоти, глюкоза. Це реабсорбція, процес, який потребує значних затрат енергії. Та частина, яка залишається, потрапляє в збирну трубочку. Це вторинна сеча. За добу утворюється 1,5 л сечі.

Потрапляє по сечоводах до сечового міхура.

8. Схема на дошці: заповнюють діти по черзі, потім записують у зошит.

 

Первинна сеча

Вторинна сеча

Де утворюється

Капсула нефрону

Сечовий каналець або петля нефрону

Кількість

150-180 л

Приблизно 1,5 л

Процес

фільтрація

реабсорбція

Склад

Вода, глюкоза, сечовина, сечова кислота, амінокислоти, мінеральні солі

Вода, сечовина, сечова кислота, надлишок мінеральних солей

Функції нирок: виведення продуктів обміну речовин, підтримання водно-сольового балансу (робота з підручником). Запис у зошит.

  1. Регуляція утворення сечі: відео «Регуляція роботи нирок» (2 хв.) Так за допомогою чого здійснюється регуляція роботи нирок? (нервовою системою та ендокринною (гормонами) Питання записане на дошці.
  2.  Закріплення. Які органи виділення ви знаєте? Що вони виділяють? Складання схеми відповідностей на магнітній дошці.

Прогнозована відповідь учнів:

 Презентація «Закріплення знань»

 

  1.  Рефлексія: На цьому уроці я дізнався, що…

В житті мені знадобляться знання про…

Вдома я розповім про урок…

Мені сподобалося…

Мені не сподобалося…

  1.   Дом. завдання; параграф 25, підготувати виступ біля дошки за таблицями, тести на ст..123.

Бажаючі готують запитання для товариша.

 

  1.  Самооцінювання. Оцінювання.

docx
Додано
18 липня 2019
Переглядів
1404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку