Урок "Запліднення.Ембріональний розвиток. Функції плаценти.

Про матеріал
Мета: Освітня: продовжити формувати розуміння про процес запліднення, ембріональний розвиток організмів на прикладі розвитку людини,вагітність, формування плаценти та її функції. Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати ембріональний розвиток тварин та людини; уміння працювати з підручником , Інтернет – інформацією, виділяти головне, робити відповідні висновки та узагальнення. Виховна: формувати моральне відношення до зачаття і вагітності, відповідальності до життя, яке не народилось; усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.
Перегляд файлу

     Тема.  Запліднення. Ембріональний розвиток. Функції плаценти.    

Мета:

Освітня: продовжити формувати розуміння про процес запліднення, ембріональний розвиток організмів на прикладі розвитку людини,вагітність, формування плаценти та її функції.

Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати ембріональний розвиток тварин та людини; уміння працювати з підручником , Інтернет – інформацією, виділяти головне, робити відповідні висновки та узагальнення.

Виховна: формувати моральне відношення до зачаття і вагітності, відповідальності до життя, яке не народилось; усвідомлення життєвої миті як найціннішої частки буття.

Основні поняття й терміни: ембріональний розвиток, запліднення,

імплантація, зигота, зародок, плід, зародкові оболонки, зародкові листки,

плацента, аборт, дробіння, гістогенез, органогенез.

 

Обладнання: відеофільм, комп’ютер,презентація,  схеми.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення:  Урок-мандрівка.

Методи , форми та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, пошуковий, самостійна робота з підручником, складання опорної схеми, інтерактивні  прийоми «Задай собі питання», «Мікрофон».

Міжпредметні зв’язки: біологія, зоологія, інформатика.

Очікувані результати: учні дають пояснення термінам: запліднення, імплантація, плацента, зародок,  плід. Вказують на відмінність понять: зародок, плід. Визначають: місце запліднення; розвитку зародка, плода; функції плаценти;умови нормального перебігу вагітності; критичні періоди в розвитку людини.

Жінці треба 9 місяців, щоб стати матір’ю, 

 а матері – 9 місяців,

щоб знову стати жінкою…

 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент. Привітання,відмітити відсутніх, побажання успіхів в роботі - 2 хв. (СЛАЙДИ 1-3)

Вчитель. Притча.

   Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка – хто краще за всіх грає. Кожний інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Що  більше старався кожен з них, то не зрозумілішою й потворнішою виходила мелодія. Але з’явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: « Друзі, мелодія – це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, і ви побачите, що вийде». Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще і краще залунала мелодія.

   Як важливо, щоб оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об’єднані однією метою й спрямовані єдиною волею в єдиному пориві…

Я  сподіваюся, що ми з вами досягнемо гармонії.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів-10 хв. (СЛАЙДИ 3-5)

 1.Відгадування загадки: Хто вранці ходить на чотирьох ногах, удень – на двох, а ввечері – на трьох? Народження,старіння, смерть-усе це етапи онтогенезу, етапи життя людини.

2.Етапи онтогенезу. Індивідуальне опитування, заповнити схему.

3. Особливості будови яйцеклітини, сперматозоїда.

4.Будова, функції внутрішніх жіночих статевих органів

5. Робота з термінами. Поясніть терміни( швидке опитування)

-         гамета

-         зигота

-         запліднення

-         диплоїдний

-         гаплоїдний набір хромосом

-         хромосома

-         ген

6. Письмове індивідуальне опитування учнів: А. Тестові завдання; Б. Закінчити речення

А.Тести із взаємоперевіркою.

1. Гормон чоловічих статевих залоз: а) естрадіол; б) тестостерон;в) прогестерон.

2. Органи, в яких утворюються яйцеклітини: а) яєчка; б) маткові труби; в) яєчники.

3. У ядрах статевих клітин людини хромосом: а) 46; б) 23; в) 44.

4. Яйцеклітина здатна до запліднення: а) 12-14 год.; б) 2-4 доби; в) 2-3 год.

5. Під час сперматогенезу утворюються: а) 4 яйцеклітини, б) 1 яйцеклітина; в) 4 сперматозоони.

6. Парний м’язовий орган, за допомогою якого кожен яєчник зв’язаний з маткою:  а) піхва;б) сім’явиносна протока; в) маткова труба.

7. Яєчка належать до залоз: а) зовнішньої; б) змішаної; в) внутрішньої секреції.

8. Процес утворення чоловічих статевих клітин: а) сперматогенез; б) овогенез;в) онтогенез.

9. Яйцеклітина запліднюється у: а) яєчнику; б) матковій трубі; в) матці.

10. Запліднення — це процес, в результаті якого утворюються: а) зигота; б) плід; в) ембріон.

 

Відповіді: 1 — б; 2 — в; 3 — б; 4 — а; 5 — в, 6 — в, 7 — б; 8 — а; 9 - б; 10 - а.

 

 Б. Закінчити речення

1.Зовнішня оболонка яйцеклітини…

2. Хвостик сперматозоїда забезпечує йому…

3. Запліднення відбувається в…

4. Злиття гамет - це…

5. Чоловіча гамета - …

6. Індивідуальний розвиток організму – це…

7. Зародок ще називають…

8.Процес формування гамет -…

9. Дитина чоловічої статі повинна мати статеві хромосоми…

10. Дитина жіночої статі повинна мати статеві хромосоми…

 

Відповіді: 1-фолікулярна; 2-рух; 3-маткових трубах; 4-запліднення;5- сперматозоїд; 6-онтогенез;7- ембріон; 8-гаметогенез; 9 - ХУ; 10 - ХХ.

 

ІІІ. Мотивація начальної діяльності – 5  хв. (СЛАЙДИ 6-9)

Вчитель. Таємниця зачаття на розвитку нового організму здавна привертала увагу людей . Через брак знань з’являлися припущення. Навіть Гіппократ вважав , що зародок утворюється внаслідок переміщування батьківського насіння та крові матері. А про те, як росте плід, у Талмуді було сказано, що зародок схожий на завиток. Він їсть їжу своєї матері та п’є вологу своєї матері… Таємниці 9 місяців. У чому вони?

Казка «Як я з’явився»

 Жив собі маленький пухнастий клубочок. Він був зовсім маленький, теплий і надзвичайно гарненький. Він жив у затишній, теплій маленькій нірці, де йому було зручно і спокійно. Він прокидався, їв, грався, перевертався, знову засинав і знову прокидався.

 Інколи клубочок просто лежав у своїй нірці, слухав звуки, які доносились ззовні. Ці звуки були знайомими і приємними. Вони зачаровували малюка і були такими рідними.

Він слухав шум води, дзюрчання струмка, ритмічний стукіт.  А інколи здалеку доносився ніжний голосочок, схожий на звуки срібного дзвіночка.

 Йшов час, клубочок виріс і йому стало цікаво, що там за стінами його нірки, хто володіє таким чудовим срібним голосочком.

 Але як тільки малюк підходив до дверей своєї нірки, йому робилось страшно і він не наважувався вийти.

 І в один прекрасний день до малюка з’явилась добра Фея і сказала:

  • Ти вже виріс і хочеш вибратись із нірки? Я допоможу тобі. Але світ, в який ти вийдеш,  не буде таким затишним і спокійним , як твоя нірка. Він великий, наповнений різними звуками, фарбами і запахами. В ньому ти навчишся всьому, чого захочеш і побачиш багато дивовижного.

 Серце у клубочка застукало, він відкрив дверці своєї нірки і зробив перший крок...

 Його прийняв величезний і прекрасний світ, і чудові трелі срібного дзвіночка наповнили його радістю. Малюк почувався любимим і бажаним...

Вчитель. Спробуємо  проникнути в тайни зародження маленької істоти-ембріона : 2 гамети зливаються, через 15 хв – майбутня людина, одноклітинний організм , як амеба, ще 15 хв – уже 4 клітини, почалося дробіння. Тепер схоже на вольвокс. На стадії утворення гістогенезу – гідра. Далі з’являється мезодерма,хорда, нервова трубка. На 5 – му тижні з’являються зябра – як у риби. Далі серце ділиться на 4 камери, а ембріон людини стає схожим на ембріон курки. За 7 тижнів зародок формується в «чорновому» варіанті. А що буде далі?

Сьогодні уроці спробуємо дати відповіді на запитання , які зацікавили вас з теми «Ембріональний розвиток людини».

Прийом «Запитай себе сам».

  1. З якого моменту розпочинається  нове життя?
  2. Що таке сурогатне материнство, з якою проблемою воно пов’язане?
  3. В житті є випадки , коли жінка не знає, що вона вагітна? За якими ознаками, це можна визначити?
  4. Які критичні моменти переживає материнський організм під час вагітності?
  5. Хто правий у суперечки: Вова говорить, що дитина в організмі матері пов’язані  тільки пуповиною і повністю захищена  від впливу шкідливих речовин?
  6. Чим зародок відрізняється від плода?
  7. Як з’являються  одно- різнояйцеві близнюки?
  8. Які  негативні чинники можуть вплинути на перебіг вагітності?

Постановка мети уроку.

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу-20 хв.

Вчитель. Момент народження дитини. В деяких країнах Сходу (Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в той момент,  коли відбувається запліднення – процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя-неповторного, індивідуального і такого таємничого. Все-стать, група крові, колір очей і волосся, зріст, розмір ноги, навіть будова усіх білків організму-все записано в генетичному коді 46 хромосом. Отже, ембріональний розвиток людини починається із запліднення.

1.Запліднення.  З якого моменту розпочинається  нове життя? (СЛАЙД - 10)

Зупинка «Зигота». Завдання. (робота з підручником с.160-161) Знайдіть відповіді на питання:

 Де відбувається запліднення яйцеклітини?

Як  і через кілька годин сперматозоїд потрапляє в маткову трубу?

Скільки сперматозоїдів можуть запліднити яйцеклітину?

Учні  працюють з завданнями в зошиті з друкованою основою с.64:

Завдання 1. Дайте визначення  Запліднення.

Завдання 2. Укажіть послідовність подій при заплідненні

5_ зустріч сперматозоїда з яйцеклітиною; 
7_ злиття ядер статевих клітин;

1- статевий акт 
6_ злиття яйцеклітини зі сперматозоїдом; 
4_ потрапляння сперматозоїда до маткової труби; 
2_ потрапляння сперматозоїда до піхви; 
8_ утворення зиготи; 
3_ рух сперматозоїда до шийки матки. 

 Які причини безпліддя? Сумна статистика…

 Що таке штучне запліднення? (СЛАЙД - 11)

  1. Що таке сурогатне материнство, з якою проблемою воно пов’язане?
  2. В житті є випадки , коли жінка не знає, що вона вагітна? За якими ознаками, це можна визначити?

Вчитель. Про штучне запліднення.

Демонстрація відеофільму «Розвиток плода по тижням» .

Зупинка «Зародок». Завдання. (Дайте відповіді на питання, використовуйте інформацію відеофільму, текст підручника с.163-164) На яку добу зародок потрапляє в матку? (4 добу)

На яку добу зародок занурюється в слизову оболонку матки, тобто відбувається імплантація? (7-8 добу).

 Вчитель. Клітини зародка формують зародкові оболонки: (СЛАЙД- 12)

  хоріон-зовнішня оболонка, має ворсинки з капілярами, через які відбувається дихання і живлення зародка;

 амніон-внутрішня оболонка, яка захищає зародок. Клітини цієї оболонки виробляють амніотичну рідину, яка заповнює амніотичну порожнину між амніоном і зародком. Ця рідина підтримує зародок і захищає від механічних пошкоджень. Така захисна оболонка утворюється у всіх організмів, які вийшли на сушу (плазуни, птахи і ссавці, що є пристосуванням до життя на суші). Всі перелічені організми відносяться до Амніот.

 На ранніх стадіях розвитку обмін між зародком і материнським організмом відбувається через ворсинки хоріона, але через деякий час вони не справляються з цією функцієюі із задньої кишки зародка утворюється оболонка алантоїс, за функцією подібна до хоріона.

Із зародкового диску формується ембріон, у якого на 2 і 3 тижні можна виділити три зародкові листки, які дають початок різним органам і системам: (СЛАЙД-13)

ектодерма (зовнішній)-епітеліальний покрив шкіри, органи нервової системи;

ентодерма (внутрішній)-органи травної і дихальної систем, печінка, підшлункова залоза;

мезодерма (середній)-кістки, м’язи, кров.

Починається період формування органів.

Яку роль в житті зародка відіграє жовте тіло?

Виділить основні етапи в розвитку зародка?  (СЛАЙДИ - 14-16)

Зародковий період-дроблення, імплантація, формування зародкових оболонок, закладка зародкових листків, , тканин , органів, систем органів, початок плацентації.

Учні  працюють з завданнями в зошиті з друкованою основою с.64

Завдання 3. Дати визначення. Вагітність -…( фізіологічний процес, пов'язаний утворенням і розвитком плода в організмі жінки).

Завдання 4. Заповнити таблицю «Особливості періодів внутрішньоутробного розвитку»

Фізхвилинка «Сумувати не треба»

Раз - налево поворот,
Два - теперь наоборот.
Так, ничуть, не торопясь,
Повторяем 8 раз.

Зупинка « Плід». Завдання  3. (Дайте відповіді на питання, використовуйте інформацію відеофільму, текст підручника ст. «Плацента. Розвиток плода», с. 163-164)

  1. Які критичні моменти переживає материнський організм під час вагітності?

Вчитель. Згадаємо фразу з Талмуда, що стверджує: «Плід їсть їжу своєї матері і п’є вологу своєї матері…»

  • Про що йде мова?

Завдання 5.Дати визначення. Плацента -… (СЛАЙД- 17)

Завдання 6. Функції плаценти:

Зародок

(ворсинки хоріону + стінки матки +алантоїс)

утворення плаценти,яка забезпечує:

  • дихання
  • живлення
  • виділення
  • захист (антитіла, плацентарний бар’єр)
  • гормон, який зберігає плід в матці

 

Плід

  1. Хто правий у суперечки: Вова говорить, що дитина в організмі матері пов’язані  тільки пуповиною і повністю захищена  від впливу шкідливих речовин?
  2. Чим зародок відрізняється від плода? (СЛАЙДИ 18-19)
  3. Як з’являються  одно- різнояйцеві близнюки? (СЛАЙД -20)

Плодний період-закінчення формування плаценти, формування плода.

Учні  працюють з завданнями в зошиті з друкованою основою с.65

Завдання 7.Укажіть послідовність подій при пологах:

Скорочення м’язів матки-3

Переміщення плода до виходу зі статевих шляхів жінки-4

Виділення гормону гіпофіза-1

Відокремлення й виштовхування назовні плаценти та плодових оболонок-7

Народження дитини-6

Дія гормонів на м’язи матки-2

Розкриття шийки матки-5.

 

Час після запліднення

Події

0-5 днів

Зародок рухається по матковій трубі й протягом 2 днів вільно знаходиться в матці. Відбувається 1 етап дробіння

7-й день

Утворення бластули (2 етап)- пустотілої кулі, стінки якої складаються з

1 шару клітин завбільшки з макове зернятко. Вона занурюється в слизову

 оболонку матки й прикріплюється до неї з допомогою трофобласту.

Цей процес називається імплантацією.

2-й тиждень

3 етап – гаструляція. Довжина зародка-1,5мм, утворюються 2 зародкові

листка 1) ектодерма(покривні тканини, нервова система);

2) ентодерма (внутрішні органи)

3-й тиждень

3-й зародковий листок – мезодерма (м’язи, печінка, скелет, кровоносна

система)

17-й день

Нейруляція,початок розвитку нервової та травної систем, кровоносних

судин

1-й місяць

4-й етап – гістогенез ( сформовані зачатки всіх тканин). Зародок уже не

 менше вишневої кісточки. У нього починають рости руки, ноги та хвіст.

2-й місяць

5-й етап – органогенез(завершується закладка всіх органів). Організм

 

розміром з наперсток, якщо придивиться,уже можна розгледіти пальці

на руках і ногах, ніс,очі, вуха. Особливо вражає голова, як більша за половину тулуба. Маля вже зовсім став схожий на дорослу людину. Серце б'ється, шлунок виробляє шлунковий сік, починає функціонувати нирки. М'язи скорочуються під впливом імпульсів, що надходять від мозку. По крові дитини можна визначити його Rh-приналежність. Сформувалися пальці і суглоби. Особа малюка набуває власних рис, міміка починає відображати те, що відбувається в навколишньому його середовищі. Тіло дитини реагує на дотик.

9-й тиждень

Зародок називають плодом(L =3 см,M=4г), закінчується формування

плаценти. Життя майбутньої дитини на волоску (до 9-го тижня

дозволяється аборт).

3-й місяць

L=9см на пальцях є нігті , формуються зовні статеві органи. Лікар може визначити стать дитини.

4-й місяць

L=13 см, M=260 г ( мати відчуває рух плода)

5-й місяць

L=20см, M=500 г(волосяний покрив по всьому тілу). Плід чує й відчуває все,що відбувається навколо нього і в організмі матері, і в зовнішньому середовищі.

6-й місяць

L=33см, M=1кг ( брові та вії). Організм готується до народження і встає

 на голову

7-й місяць

L=36см, M=1,5кг (відкриті очі, зморшкуватість шкіри зникає, на голові густий волосяний покрив), народжена дитина життєздатна

8-й місяць

L=40см, M=2,5кг

9-й місяць

L=50см, M=3-3,5 кг

  

Вчитель. Голівка дитини опускається у порожнину таза. Сигналом до початку пологів служить гормон окситоцин , який виробляє гіпофіз. Саме він викликає сильні і регулярні скорочення м’язів матки - перейми. Шийка матки розкривається, плідні оболонки розриваються, виділяються навколоплідні води. Плід починає рухатися родовими шляхами до піхви. Дитина з’являється на світ.

Після народження дитини перев’язують і перерізають пуповину. У крові новонародженого збільшується концентрація  СО2 . Омиваючи мозок, така кров спричиняє збудження дихального центру, яке передається до дихальних м’язів і викликає перший вдих і перший крик дитини. Виникає легеневе дихання.

Відторгнення плаценти під час пологів стимулює гіпофіз матері до секреції гормонів , які сприяють виділення молока молочними залозами.

Після пологів протягом 6 тижнів статева система жінки повертається до стану,що предував вагітності: матка скорочується, слизова оболонка матки відновлюється, у яєчнику дозріває яйцеклітина, настає менструація.

Зупинка «Щаслива вагітність». Завдання группа 4. (Дайте відповіді на питання, використовуйте інформацію відеофільму, текст підручника с.167

Прийом «Мікрофон» (СЛАЙДИ - 20-21)

Які  негативні чинники можуть вплинути на перебіг вагітності?

Плід

  • забруднення навколишнього середовища
  • ліки, наркотики, препарати побутової хімії
  • материнські стреси
  • спадкові фактори
  • недостатнє харчування і дефіцит води
  • інфекційні захворювання
  • алкоголь і паління

 

Вчитель. Пам’ятаєте, якими словами починається роман Л. Толстого «Анна Кареніна» ? «Всі щасливі родини подібні, кожна нещаслива родина не має щастя з різних причин» . Як допомогти родинам, жінки уникати абортів, народити здорових без вад дітей, ми дізнаємося на наступному уроці. Хочеться сказати всім жінкам дайте шанс з’явитися на світ щасливої дитини.

 Найкращими і найрозумнішими

народжуються тільки бажані діти

                                                    Платон

Остановись! Пусть он увидит солнце,

Услышит шум весеннего дождя,

 И будет в час счастливейшей бессоницы

Смотреть на звезды, глаз не отводя.

Тебе легко не дать ему родиться.

Тебя не станут за руки держать-

Ведь он не сможет даже защититься,

Не сможет вскрикнуть, встать и убежать.

И разве не могла б ты поделиться

С ним миром, домом, лаской и теплом,

И, если нужно, даже потесниться

И дать ему местечко за столом?

И, может быть, никто другой, а этот,

Чья жизнь уже на ниточке висит,

Окажется ученым иль поэтом,

И целый мир о нем заговорит.

V. Закріплення нового матеріалу-5 хв.

1 варіант  Знайдіть відповідність між визначенням і терміном

1. Індивідуальний розвиток організму... 
2. Жіноча статева клітина... 
3.Чоловіча статева клітина... 
4.Зародок інакше називається... 
5.З 9-го тижня розвитку зародок стає... 
6.Злиття двох статевих клітин... 
7.Запліднену яйцеклітину називають... 
8.Основні структурні елементи клітинного ядра,у яких міститься спадкова інформація... 
9.Процес розвитку та формування статевих клітин... 
10.Розвиток від моменту запліднення до моменту народження...
 

А. Ембріональний

Б. Гаметогенез

В. Хромосоми

Г. Онтогенез

Д. Плодом

Е. Запліднення

Є. Сперматозоїд

Ж. Яйцеклітина

З.  Ембріон

К. Зигота

 

 


2 варіант Знайдіть відповідність між визначенням і терміном

1.Жіноча статева залоза…

2. Запліднення відбувається в...

3. Процес виходу яйцеклітини із яєчника…

4.Період від народження організму до його смерті...

5. У людини... пари хромосом.

6. Процес розвитку та формування чоловічих статевих клітин...

7.Матеріальна одиниця спадковості

8. Статеве дозрівання підлітків розпочинається у...

9. Процес відтворення собі подібних...

10.Дитяче місце…

А. (Розмноження)

Б. (Яєчники)

В. (Маткових трубах)

Г. Овуляція)

Д. (23)

Е. (Постембріональний)

Є. (Ген)

Ж. (Сперматогенез)

З. Плацента

К. (11-14 років)

 

 

VI. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання учнів-2хв

VII. Домашнє завдання: § 56, 57, скласти пам’ятку «Майбутній мамі». За бажанням знайти відповіді на питання:  (СЛАЙДИ 22-23)

  1. Чи можна за бажанням народити хлопчика чи дівчинку?
  2. Яку роль відіграє резус – фактор на перебіг вагітності?
  3. Як уникнути народження дитини з вадами?
  4. Ефективні засоби запобігання небажаної вагітності.
doc
Додано
26 липня 2019
Переглядів
3630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку