Урок-відкриття "Перська держава"

Про матеріал
Конспект уроку з всесвітньої історії для 6 класу на тему: "Перська держава"
Перегляд файлу

Озерянський ЗЗСО І – ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель  історії

Василенко  Світлана  Миколаївна

 

 

Тема.     Перська держава

Мета.  З'ясувати географічне положення Персії, особливості природних умов Іранського нагір'я, ознайомитись з історією створення Перської держави, довести, що проведені Дарієм І реформи дозволили зміцнити державу та розширити її територію, розкрити причини загибелі Персії. Розвивати вміння аналізувати, зіставляти окремі факти, події, використовувати різноманітні джерела знань, користуватися історичною картою, правильно застосовувати лічбу років в історії, володіти понятійним апаратом теми. Формувати творчу особистість, розширювати кругозір, виховувати пошану до історії і культури інших народів.

Тип уроку. Засвоєння нового матеріалу і формування умінь і навичок.

Форма уроку.  Урок-відкриття.

Основні терміни та поняття.

Шахиншах – цар царів.

Сатрапії – округи.

Дарики – золоті монети.

Авеста – священна книга стародавніх персів.

Обладнання:

                  -  мультимедійний комплекс, презентація;

  • настінна карта  «Перська держава  Ахеменідів», атласи «Історія    Стародавнього світу» 6 кл.;
  •                                                 підручник;
  •                        плакати:  «Я дізнаюсь..., я навчусь...,  я зможу…», «Реформи Дарія І»;
  • ілюстративний матеріал: барельєфи Дарія І, Персеполя, руїни міста;
  •                                                роздатковий матеріал: інформаційні картки для роботи в парах;
  •                                                предмети: чорний ящик, вода, земля.

Епіграф.           «Минуле не зникає»

                                                     Є. Сверстюк

Очікувані результати  на плакаті записано у вигляді формули:

  •      Я дізнаюсь...
  •      Я навчусь...
  •      Я зможу...

 

Я дізнаюсь:

  • де і коли утворилась Перська держава, імена перших її царів;
  •   які країни та народи були завойовані персами;
  • які заходи дозволили Дарію І посилити державу;
  • коли та за яких обставин загинула Персія.

 

Я навчусь:

 

використовувати різноманітні джерела знань (підручник, документи, карту) для засвоєння необхідної інформації.

 

Я зможу:

 

  • правильно вживати і тлумачити історичні терміни та поняття даної теми;
    • визначити причини загибелі Персії;
    • зацікавити  своїх  друзів,  рідних  історією  Перської  держави.
       

Перебіг  уроку

  1.                Організаційна частина уроку

Привітання. Запис відсутніх на уроці.

 

  1.  Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Діти, сьогодні ми перегортаємо чергову сторінку історії  Стародавнього Сходу. Перед вами руїни величного міста (демонструється), що стане символом нової держави, міста персів – Персеполя. Тут перські царі влаштовували бенкети, планували походи, сюди з усіх кінців імперії везли подарунки піддані. І навіть після спалення місто вражатиме європейців своєю величчю. І недарма, невідомо як склалася б історія Європи (зокрема і нашої землі), якби цей народ не був зупинений у своїх планах. Отож: хто такі перси? Якою буде історія їх держави, ми дізнаємось по ходу сьогоднішнього уроку.

Епіграфом уроку стануть слова Є. Сверстюка «Минуле не зникає».

 

ІІІ.   Мотивація навчальної діяльності

«Ключем» до міста (ілюстрація Персеполя), а, отже, і до історії Персії стане наша робота на уроці-відкритті.

Щоб «відкрити» місто та ще й пригадати вже вивчені держави треба знати пароль. 

  1. Гра «Пароль».  Кожен учень повинен назвати ключове слово до теми "Передня Азія в давнину". Це можуть бути географічні назви, імена царів і т. п. Слова не повинні повторюватись. Отож, історію яких народів ми вже вивчили?
  2. Уявіть, що ви жителі Ніневії. Зараз іде 612 рік до н. е. … Тиша. Аж раптом із сторони Тигру доноситься страшенний гуркіт, що наростає... Що відбувається? Розкажіть від першої особи.
  3. Завдяки яким війнам була створена Ассирійська держава?
  4. Яку державу ми називаємо імперією?
  5. Знайдіть 6 слів, відомих з попередніх уроків:

ШУМЕРАБОГСОЛОМОНІНЕВІЯАССИРІЯ

(Шумер, раб, бог, Соломон, Ніневія, Ассирія)

 

Що ж пароль ми знаємо і ключ підібрали. Відкриваємо!

 

ІV.  Вивчення нового матеріалу

В кінці VII ст. до н. е. Ассирія була знищена під ударами Вавилонії і Мідії. Переможці розділили між собою спадок, але в свою чергу змушені були поступитись місцем імперії, що народжувалась – Перській.

Тому на уроці ми відкриємо для себе нову державу Дворіччя – Перську (учні записують тему у зошити).

Оголошення мети («Я дізнаюсь..., я навчусь..., я зможу...»).

План

  1. Природа і населення Іранського нагір'я.
  2. Виникнення Перської держави.
  3. Царювання Дарія І.
  4. Загибель Перської держави.

(Учні записують у зошити)

  1. Природа і населення Іранського нагір'я

Робота з картою (стор. 99) і атласами (стор. 5).

На схід від Месопотамії розкинулося велике Іранське нагір'я, яке з усіх боків оточують гірські хребти. На півночі сучасний Іран (стародавня Персія) межує з Каспійським морем, а на півдні — з Перською затокою. Здавна там кочували два народи. Прочитайте перший пункт підручника (стор. 99) і назвіть їх. ідійці і перси). Нагір'я має багато  пустель, в степах мало річок і озер. Тому основним заняттям персів і мідійців є ...? (Скотарство). Вони  розводили табуни коней, отари овець і верблюдів. Мідійці першими стали вирощувати траву люцерну на корм коням. Її так і називали — «кінський харч».

 

  1. Виникнення Перської держави

У середині VI ст. до н. е. вождь одного з перських племен Кір оголосив себе царем. Легенда розповідає, що коли Кір був малим, його вигодувала собака і виховав пастух. Він заснував могутню Перську державу, яку називають також державою Ахеменідів. Від легендарного вождя  Ахемена бере свій початок династія перських царів – Ахеменідів. Перська держава існувала з 550 до 330 рр. до н. е.

Історична задача

Скільки років існувала Перська держава?  

           550 р.                330 р.            0

 

                         до н. е.                                      н. е.

550-330=220 (р.)

Відповідь: Перська держава існувала 220 років.

За короткий час Кір підкорив багато країн і народів.

Завдання. Користуючись атласом запишіть держави, які завоював Кір.

(Вірменію, Лідію (нині — частина Туреччини) та Вавилонське царство).

У степах, за Каспійським морем, кочувало плем'я массагетів. Кір пішов на нього війною. Цариця массагетів Томіріс попередила його через оповісника: «Царю, царюй над своєю державою і не заздри тому, що ми владарюємо над нашою».

Проте Кір не прислухався до цього попередження. Хитрощами він узяв у полон сина Томіріс, який невдовзі загинув. Тоді цариця заприсяглася богом сонця напоїти завойовника кров'ю за його ненаситність. Відбулася жорстока битва, в якій Кір загинув. Цариця Томіріс звеліла наповнити міх кров'ю і занурити туди голову мертвого Кіра. Так вона виконала свою клятву.

Внаслідок завоювань Кіра та його сина Камбіза утворилося величезне Перське царство. Воно простяглося від річки Інд на сході до Середземного моря на заході. Нова держава об'єднала багато різних племен і народів, тому її можна назвати імперією, або східною деспотією. На підкорених землях завойовники не змінювали місцевих порядків.  Як і раніше, селяни обробляли поля, пастухи пасли отари овець і табуни коней, тільки стражники збирали податки вже для нових господарів.

 

  1. Царювання Дарія І

На чолі держави стояв цар царів, або шахиншах. (Словник термінів). Першим шахиншахом і володарем усієї землі проголосив себе цар Дарій І (521- 486 рр. до н. е.). (Ілюстрація «Цар Дарій з персами» на стор. 100).  Йому на той час було 27-28 років.

Перси мали чотири столиці: Екбатани, Пасаргади, Сузи та Персеполь. Символом могутності й величі держави Ахеменідів було місто Персеполь, збудоване Дарієм І. (Робота з ілюстраціями з книги «Історія давнього світу» на стор. 30-31)

Дарій був великим реформатором.

 

Вправа «Чиста дошка»

Учні отримують інформаційні картки  щодо реформ Дарія (працюють у парах). Знайомляться з текстом протягом 1 хвилини, після чого відповідають на запитання, що містяться на дошці. Якщо відповідь на запитання знайдена, воно витирається. Так учні відповідають на запитання, поки дошка не стане чистою.

Запитання на дошці

  1. Як було поділено Перську державу на сатрапії?
  2. Як були введені державні податки у Персії?
  3. Яким було управління в Перській державі?
  4. Що нам відомо про виникнення грошей у цій державі?
  5. Якою була перська армія?
  6. Якими були дороги?

КАРТКА №1

Поділ Перської держави на сатрапії

Дарій І поділив країну на 20 округів, які в персів називаються сатрапії. В одну сатрапію об'єднував кілька сусідніх народів. На чолі округу стояв сатрап –  правитель області. В більшості на посаду призначали знатного перса. Сатрап слідкував за виконанням наказів царя, відповідав за збір податків.

Учні виконують словникову роботу

КАРТКА №2

Державні податки у Персії

До правління Дарія І чітких державних податків не збирали. Як пише Геродот, тоді піддані приносили подарунки. За часів Дарія всі сатрапії, за винятком Переїди, сплачували податки сріблом та золотом. Так, наприклад, Вавилонія (населення близько 3 млн. чол.) щорічно платила в казну 1 тис. талантів срібла (близько 30 тонн). Прибутки йшли на будівництво, утримання армії та царського двору.

КАРТКА №3

Управління перською державою.

Керувати державою Дарію допомагала велика кількість чиновників. Керувала ними царська канцелярія, розташована у м. Сузи. Тут численні писарі, що знали різні мови народів держави, писали накази царя. Існувала і своєрідна таємна поліція, що носила назву - "очі і вуха царя". Всі посади в країні займали перси.

КАРТКА №4

Виникнення грошей

За наказом Дарія І в Персії почали карбувати єдині для всієї країни монети - "дарики". Містив дарик 8,4 г золота. Перською монетою із зображенням царя у вигляді лучника, користувались і в інших країнах. Перські царі мали звичай обдаровувати наречених на весіллі дариками. Срібні монети мали право чеканити і сатрапи.

Учні виконують словникову роботу

КАРТКА №5

Перська армія.

Головною опорою влади була армія, що набиралась в більшості з персів і   мідійців.   Армія   складалась   з   піхоти   і   кінноти.   Керували   армією   п'ять верховних командуючих. В ній була спеціальна гвардія царя, яка його охороняла – 10 тис. "безсмертних". У великих містах сатрапій (округів) розташовувались військові гарнізони.

КАРТКА №6

Дороги Перської держави.

Між різними областями великої держави було прокладено широкі рівні дороги, вимощені камінням. Ці дороги ретельно охоронялися. Ними вдень і вночі мчали гінці з царськими наказами.

Через кожні 20 км дороги був заїжджий двір, де гінці міняли коней і відпочивали. Правителі областей повинні були забезпечити безпеку руху мандрівників. Геродот писав: «Серед смертних істот немає такої, що досягла б місця призначення швидше перського вершника.» Царською поштою перевозили лише державні папери. Крім пошти в якості засобу зв'язку застосовували і сигналізацію вогнем.

Робота з атласом. Учні визначають, де розташована царська дорога (від м. Сарди до м. Сузи).

 

Фізкультхвилинка

«Пишемо хроніку»

      Давайте уявимо писаря, який записує події про видатних царів Персії.  Спробуємо і ми докласти зусиль до написання його хроніки.   Пам’ятаєте про те, що у Дворіччі писали на вогких глиняних табличках. На сирій глині видавлювали знаки, схожі на клинці, тому таке письмо називають клинописом. Перш ніж починати писати, писар вибирав собі гостру паличку, якою писав. Давайте оберемо й ми. Вибрали, тоді починаємо.  Правою рукою ретельно видавимо перший знак. Щоб не пошкодити табличку, продовжимо писати. Вправні писарі писали і лівою рукою. Спробуємо і ми. Добре, а тепер поставте свій підпис на табличці, видавлюючи його двома руками. Тепер справді можна переконатись, що ви вправні писарі.

 

Учні називають реформи  Дарія, які на листках прикріплюються учителем на дошці, записують їх у зошити.

 Реформи:

  1. Адміністративна (20 сатрапій).
  2. Ввів державні податки.
  3. Створив штат чиновників.
  4. Грошова  («дарики»).
  5. Військова («безсмертні»).
  6. Будівництво доріг, поштова.

 

Бесіда. Яку спільну мету мають ці реформи? (Посилення влади царя.)

Як ці реформи пов'язані між собою? (Наприклад, без хороших доріг не може бути пошти.)

Як пов'язані між собою грошова реформа та будівництво доріг? (По гарних дорогах можна швидко пересуватися військам та швидко перевозити різні товари.)

 

Рубрика «Чи знаєте ви, що…» писав Геродот про персів?

Учень читає історичне джерело на стор. 100.

«Головна доблесть персів – це мужність. Після воєнної доблесті в них вважається великою заслугою мати якомога більше синів. Тому, в кого найбільше синів, цар щороку посилає подарунки. Немає нічого гіршого для персів, ніж брехати, а також робити борги. У річку перси не плюють, рук вони також не миють у річці й нікому не дозволяють цього робити. До річок взагалі перси ставляться з великою пошаною.»

  1. Яка головна доблесть персів?(Мужність)
  2. Чому у цій державі заохочували мати синів? (Це майбутні воїни)

 

  1. Загибель Перської держави

Проте не всі справи царя закінчувались успішно. Дарій І зібрався підкорити волелюбний народ скіфів, які жили в південних степах стародавньої України. Він зібрав велике військо і переправився через Дунай. Довго йшло перське військо степами, та скіфів ніде не було видно. Скіфи уникали відкритої битви, заманюючи персів усе далі й далі вглиб своєї країни. Уночі вони нападали на окремі перські загони і вбивали воїнів Дарія. Нарешті Дарій був змушений піти на переговори зі скіфами. Він направив до їхнього вождя Ідантірса гінців з вимогою прийняти бій або підкоритися.

 

Увага! Чорний ящик. В цьому ящику знаходиться те, що Дарій І хотів отримати від скіфів на знак їх програшу.

Часи далекі, степи безкраї

І чути гуркіт із далини.

Піднявши куряву, то військо Дарія

Крокує знову по шляху війни.

"Віддайте землю, віддайте воду,

Скоріться тим, хто сильніше вас!"

Та чи здолаєш того, хто зроду

Не мав домівки і мав лиш час.

Час відійти, відігнать худобу,

Струмки засипать і спалити степ.

Так волелюбність скіфського народу

Здолала персів, здолала смерть.

Що ж містить ящик? (Земля і вода)

У відповідь скіфи послали Дарію птаха, жабу, мишу і стріли. Це означало: «Якщо ви, перси, не злетите в небо, як птахи, не зариєтеся в землю, як миші, не сховаєтесь, як жаби, в болоті, то загинете від наших стріл».

Після цього скіфи напали на персів і перемогли їх. Цар Дарій ледве врятувався з невеликою частиною свого війська. Відтоді перси вже ніколи не намагалися підкорити скіфів, бо зрозуміли, що вони люблять волю понад усе.

 

Історична цікавинка

Розповідь учня «ГЕРОДОТ ПРО ЗВИЧАЇ СКІФІВ»

Військові звичаї скіфів такі: коли скіф убиває першого ворога, він п'є його кров. Голови всіх убитих ним у бою скіфський воїн приносить цареві. Бо тільки той, хто приніс голову ворога, одержує свою частку здобичі. З черепів ворогів скіфи роблять чаші для пиття. Жодному ворогові, який нападає на їхні землі, вони не дають втекти. І ніхто не може їх наздогнати. Скіфи не мають ні міст, ані укріплень і свої житла возять із собою. Їхні житла – це шатра.

Завдання. Охарактеризуйте одним словом-прикметником звичаї скіфів. (Жорстокі)

 

Помер Дарій І у віці 64 років, будуючи великі плани вторгнення у Грецію.  Трон перейшов до сина Дарія – Ксеркса, а держава вступає в період ослаблення і загибелі. (Ілюстрація в книзі «Історія давнього світу» на стор. 31)

Ще за життя Дарія розпочнуться греко-перські війни, що закінчаться поразкою Персії. Персія загине через 44 роки (330 р. до н. е).

При­чинами загибелі Перської держави були:

1.    Поразки персів у війнах зі скіфами та греками.

2. Смерть Дарія І.

3. Повстання.

4. Відокремлення окремих сатрапій.

5. Завоювання Олександра Македонського.

Останній Ахеменід – Дарій III втече, але буде вбитий своїми ж  у 330 р. до н. е. Місто палаців Персеполь О. Македонський накаже спалити. Але це вже інша сторінка історії, яку ще будемо перегортати.

Робота з історичним джерелом

З напису Дарія І

«Великий Бог, що створив землю, небо і людину, який створив благоденство людини, Дарія зробив царем, єдиним над багатьма царями.

Я – Дарій, цар великий, цар багатьох країн, цар землі цієї великої...»

Далі перераховувалися 30 країн і народів, якими керував Дарій.

Запитання

1. Як Дарій пояснював походження своєї влади?

2. Чи можемо ми вірити всьому, що пише Дарій І?

3. Що, на вашу думку, є правдивим у цьому написі?

 

Рубрика «Пошук інформації» - доповідь учениці «Пророк Заратустра».

Словникова робота з терміном «Авеста» - священна книга стародавніх персів.

 

Пізнавальні завдання.

1. Стародавні греки говорили про перського царя Дарія І, що він сидить у своєму палаці в Сузах і їсть свіжу рибу з Егейського моря. Чи могло так бути? Як розуміти це висловлювання?

2. Ось як описує будівництво царського палацу сам Дарій І: «Я, Дарій, цар великий, цар царів. Цей палац я збудував в Сузах. Всі земляні роботи, а також засипку гра­вію виконав народ вавилонський, кедрова деревина була привезена з Ліванських гір. Золото, яке тут використано було привезено із Сард та із Бактрії, коштовне каміння було доставлене із Согдіани та із Хорезму, срібло та бронза із Єгипту, слонова кістка — із Ефіопії та Індії. Робітники, які обробляли каміння були іонійці та мідяни. Золотих справ майстри, які обробляли золото, були єгиптяни та мідійці».

Які висновки можна зробити на основі цих фактів? Відповісти вам допоможе історична карта. (В обох випадках мовиться про величезний розмір Перської держави.)

 

V.  Закріплення нових знань

Зараз дізнаємося чи досягли ми тих цілей, що ставили на початку уроку.

Скільки років існувала Перська держава? (220 р.)

За описом вгадай ім'я історичної особи:

  •        Переміг мідійців і заснував Перську державу. Здолав Вавилон, Мідію, а загинув від племен массагетів. (Кір)
  •                   Був змушений піти на переговори зі скіфами. Він направив до їхнього вождя Ідантірса гінців з вимогою прийняти бій або підкоритися. (Дарій І)

Гра "Простіше не буває".

1) На території Іранського нагір'я проживали:

а) перси;  б) мідійці;  в) фінікійці.

2) Період розквіту Перської держави припадає на правління:

а) Камбіза;  б) Дарія І;  в) Ксеркса.

3) Особиста гвардія царя називалася:

а) безсмертні;  б) найкращі;  в) непереможні.

5. Найвідоміша із перських доріг називалася:

а) перська;  б) царська;  в) широка.

VІ .   Рефлексія

Підсумки заняття

- Перська держава утворилась в 550 р. до н.е. за царя Кіра.

- Найбільшої могутності досягла за часів правління Дарія І.

- Змови, повстання та поява більш сильного завойовника були причинами занепаду і загибелі Персії.

1. Чи хотіли б ви жити в Перській державі, чому?

2. Що в матеріалах уроку вас найбільше вразило? Сформулюйте кілька історичних «уроків», які, на вашу думку, важливі й для сучасного життя.

 

Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці, виставлення оцінок

 

VІІ .  Домашнє завдання

  1. Опрацювати текст § 20.
  2. Прочитати у підручнику інформацію про релігію стародавніх персів на стор. 102.

1

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
8 січня 2022
Переглядів
6172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку