Урок-відкриття "Стародавня Індія"

Про матеріал
Конспект уроку з всесвітньої історії для 6 класу на тему: "Стародавня Індія"
Перегляд файлу

ОЗЕРЯНСЬКИЙ  ЗЗСО І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

 

 

 

 

 ВЧИТЕЛЬ  ІСТОРІЇ

ВАСИЛЕНКО  СВІТЛАНА  МИКОЛАЇВНА

 

 

                 


Тема.   Стародавня Індія 

Мета.  Познайомити учнів з природно-кліматичними умовами та географічним положенням Індії; дати уявлення про утворення, розквіт і загибель найдавніших держав та особливості розвитку цивілізацій; встановити зв'язок між природно-кліматичними умовами та заняттям населення; формувати вміння працювати з історичними джерелами; виховувати толерантне ставлення до думок інших; викликати зацікавленість до вивчення історії інших народів, показати зв’язок історії України з історією інших держав.

Тип уроку.  Засвоєння нового матеріалу і формування умінь і навичок.

Форма проведення. Урок-відкриття.

Обладнання. 

  1.               Підручник, навчальні посібники
  2.               Атлас «Історія стародавнього світу. 6 клас»
  3.               Роздатковий матеріал
  4.               Мультимедійний комплекс, презентація.

Поняття. Півострів Індостан, Інд, Ганг, Мохенджо-Даро, Хараппа, Ашока.

 

Перебіг  уроку

  1.                Організаційна частина уроку

Вітаю вас!

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Прийом «Посмішка». Коли посміхнутися перехожому – він усміхнеться у відповідь. Коли посміхнутися небу і сонцю – розійдуться хмари. Коли посміхнутися Всесвіту – станеться щось казкове. Посміхніться одне одному вустами чи очима.

 

  1.            Актуалізація опорних знань і вмінь учнів 

Великий учений-астролог П’єр Симон Лаплас сказав: «Те, що ми знаємо, – обмежене, а те, чого не знаємо, – безкінечне». Цей вислів і стане епіграфом нашого уроку, на якому ми спробуємо ще трохи підняти завісу таємниць, розширити наші знання та зробити висновки, зазирнувши в минуле людства.

Сьогодні ми відкриємо для себе цікаву, неповторну країну, яка розташована на півдні Азії. Підказкою буде на дошці фліп-чарт з окресленими контурами загадкової країни. Як ви гадаєте, про яку країну йде мова?

На столі перед учителем фрагменти справжньої карти, зворотний бік яких містить записи очікуваних результатів. Діти вголос читають написане, чіпляють пазли на потрібне місце контурної карти, перетворюючи її в настінний атлас, який буде задіяний у кінці уроку під час рефлексії.

Очікування, вписані в пазли:

  • характеризувати природно-кліматичні умови й географічне розташування Індії, населення та його заняття;
  • доводити, що в долині річки Інд існувала найдавніша цивілізація;
  • називати найвідоміших індійських царів

Девіз уроку:

Допитливим, цікавим будь,

Не споглядай байдуже

В країну Індію велику путь,

Долай уперто, друже!

Асоціювання

Сьогодні ми з вами починаємо вивчення давньої Індії. Це одна з найдавніших територій, де поселилися й успішно розвивалися людські цивілізації. На уроках зарубіжної літератури ми з вами вивчали індійські міфи. Які асоціації викликає у вас ця  країна. Ось бачите скільки ви вже знаєте, а сьогодні ми дізнаємося ще більше про Індію. Тож записуйте тему уроку і план.

План:

             1. Географічне положення та природні умови.

             2. Найдавніші цивілізації долини Інду.

             3. Прихід аріїв в Індію.

 

ІІІ.   Мотивація навчальної діяльності

Рубрика «Подумай і скажи»

Відомо, що перші цивілізації виникли в долинах великих річок. Встановіть відповідність між назвами річок і державами, що виникли на їхніх берегах.

1) Ніл

а) Месопотамія

2)Тигр і Євфрат

б) Індія

3) Інд і Ганг

в) Єгипет

 

Методом виключення учні встановлюють, що найдавніша цивіліза­ція в Індії виникла на берегах річок Інд і Ганг.

 

ІV.  Вивчення нового матеріалу

1. Географічне положення та природні умови.

Працюємо з картою

1. Роздивіться карту. Які гори з північного сходу відокремлюють Індію від материка?

2. Води якого океану омивають цю країну?

3. Які найбільші річки течуть Індією? Де вони беруть свій початок?

4. Визначте місце розташування Давньої Індії.

Опорний конспект 

                                                Давня Індія

Місце розташування

Південь Азії, півострів Індостан

Клімат

Жаркий, вологий

Річки

Інд, Ганг

 

Перед вами півострів Індостан, який розташований на півдні Азії, і з трьох сторін омивається водою: на сх. – Бенгальська затока, на зх. – Аравійське море, на пд. – Індійський океан.

З півночі Індостан захищений найвищою гірською системою – Гімалаями, які захищають півострів від холодних повітряних мас. Враховуючи всі ці моменти спробуйте визначити, яким був клімат в Індії? (Теплим і вологим).

Користуючись картою, визначте, в якому напрямку треба рухатися з Єгипту та Месопотамії, щоб потрапити в Індію? (На схід). Уважно подивіться на ці території і скажіть, що між ними спільного? (Річки). Дійсно, люди завжди селилися біля великих річок, які давали можливість вижити.

Були такі річки і в Індії – між Гімалаями та плоскогір’ям, яке займає більшу частину півострова, є низовина, в східній частині якої протікає – Ганг, а в західній – Інд. Вони також розливалися.

 

 

 

Інд

 

 

Ганг

 

Північний захід

 

 

 

 

Північний схід

 Родючі рівнини чергуються з напів-   пустелями.

 Сприятливі умови для проживання людини.

 Виникнення давньої цивілізації.

 

 Часті повені, болота, джунглі, багато небезпечних тварин.

 Несприятливі умови для проживання людини.

 Пізнє освоєння людиною.

 

Рубрика «Голос минулого». Робота в групах.

Учні отримують роздатковий матеріал з уривком опису Індії, зробленого Діадором Сицилійським. У цей час на слайді мультимедійного екрана виведені ілюстрації того, про що йдеться в тексті: природних умов, тваринного та рослинного світу, занять індійців.

 

І група

Ознайомтеся з документом

«Багато в Індії великих гір, порослих всілякими деревами, що приносили плоди, багато широких родючих рівнин та річок.

Велика частина індійських земель зрошується, тому врожай зби­рається двічі на рік. Рясніє Індія й різноманітними тваринами. Індійські слони перевершують силою лівійських. Тому та обставина, що бага­тьох слонів індійці відловлюють та готують до участі у військових бит­вах, виявляється вирішальною у забезпеченні перемоги.

Земля індійська, щедра на плоди, містить у собі багато рудонос­них місць різних металів: срібла, золота, міді, заліза, олова, а також інших металів, необхідних для виготовлення прикрас, предметів по­всякденного користування та військового спорядження.»

Дайте відповіді на такі запи­тання:

 

  1.               Які кліматичні особливості Індії описує автор?
  2.               Які з тварин були найбільш поширеними та як їх використовували?
  3.               Про які корисні копалини ви дізналися з уривку?

ІІ група

Ознайомтеся з документом

«Індія ніколи не знала голоду: там багато дикорослого проса, різних бобів, а також рису. Щороку там буває два дощових сезони: зимовий, коли висівають пшеницю, та літній, під час якого сіють просо та рис.

Закони спрямовані на захист землеробства, оскільки воно вва­жається священним і недоторканним. Ворогуючі сторони, знищуючи одна одну, не заподіюють шкоди землеробам, яких вважають загаль­ними добродійниками.»

Дайте відповіді на такі запи­тання:

1.  Які рослини вирощували індійці?

2.  Скільки дощових сезонів буває в Індії?

3.  Який вид занять і чому вважався в Індії священ­ним?

 

 

Заняття

Характеристика

Землеробство

Вирощували ячмінь, рис, пшеницю, горох, дині, бавовник, фініки.

Скотарство

Випасне, розводили буйволів, корів, кіз, овець, свиней, віслюків, верблюдів, свійську птицю (качок, гусей). Приручили слона.

Ремесло

Будівництво (іригаційні споруди, храми, піраміди, пала­ци, фортеці), металургія та ковальство (мідь, золото, бронза, срібло, пізніше – залізо), ткацтво, гончарство, ювелірна справа.

Торгівля

Обмінна торгівля між різними частинами Індії.

 

Рольова гра

Один стародавній мандрівник, що побував в Індії, повернувся на батьківщину. Розповідає він приятелеві:

  Якби ти знав, яка дивовижна   країна   Індія.   Там на кущах росте біла вовна.

Приятель засміявся.

  Який же ти вигадник! Де це таке є, щоб вовна росла на кущах? Напевно, пройшли вівці і колючки здерли з них декілька жмутів.

  Ні. Всі  кущі у вовні. Її збирають і роблять з неї гарні  і міцні тканини...   Але дивовижніше інше. У Індії обходяться без бджіл. З очерету видавлюють сік і варять його на вогні. Сік стає твердим і хрумтить на зубах, ніби сіль. А на смак він солодший бджолиного меду!

  Неправда! На світі немає нічого солодшого бджолиного меду!

Запитання: подумайте, що мав на увазі мандрівник.

(Індійці винайшли бавовник і цукор.)

Релаксація

Давайте відпочинемо. Сядьте зручно і послухайте індійську пісню.

Учитель разом з учнями проводить невеличке уза­гальнення (усне обговорення за запитаннями):

1. Де були більш сприятливі природно-кліматичні умови: в доли­нах Інду чи Гангу?

2. Чи були в Індії умови, що сприяли виникненню людської цивілізації? Які саме? (Тепло, волога, достатня кількість води).

2. Найдавніші цивілізації долини Інду.

В таких сприятливих умовах люди поселилися дуже давно. Вже 5 тис. років тому в долині річки Інд існували великі міста, залишки яких розкопали археологи у 20 ст. На сьогодні відомо понад 500 поселень індської цивілізації з населенням до 100 тис. осіб. Першими були відкриті стародавні поселення Мохенджо-Даро та Хараппа. Руїни Мохенджо-Даро в нижній течії ріки Інд у Пакистані було відкрито в 1922 році індійськими археологами. До списку Всесвітньої спадщини людства Мохенджо-Даро внесено як перше «правильне» місто на землі. (Демонструється енциклопедія серії «Я пізнаю світ»)

А зараз ми уявимо себе в археологічній експедиції, де нам треба на власні очі побачити життя давнього міста Мохенджо-Даро.

Повідомлення учня

У 20-х роках XX ст. увагу археологів привернули пагорби на берегах річки Інд. Особливо їх зацікавив пагорб, який місцеві жителі називали Мохенджо-Даро (у перекладі – Пагорб мертвих). Там часто знаходили кам’яні знаряддя праці, кістки людей і тварин.

Коли археологи розкопали пагорб, то виявили під ним велике місто площею 2,5 кв. км, оточене муром і земляним валом. Воно поділялося на дві частини: центральну – Цитадель (фортецю) та Нижнє місто.

У центрі було знайдено приміщення Великої Лазні, зерносховища, приміщення для навчання, казарми для солдатів і зала для зібрань. Ні зовні, ні зсередини – ніяких прикрас, не було знайдено при­міщення, яке могло б служити храмом.

Нижнє місто, в якому проживали ремісники і купці, утворювали головні вулиці, завширшки 10 м з прямокутними кварталами. На місці перетину вулиць стояли невеличкі однокімнатні будиночки. Вздовж вулиць розміщувалися труби з глини для брудної води. Це найдавніша в світі каналізація. По обидва боки проїжджої частини стояли багатокімнатні бу­динки з цегли. Частина з них мала два поверхи і плас­кий дах. У дворі розміщувалося вогнище для приго­тування їжі. Майже у кожному будинку було знайде­но кімнати для обмивання, які з'єднувалися з міською каналізацією. У деяких кімнатах стояли величезні глиняні глечики, закопані в землю. Через те, що все­редині знаходили зерна пшениці, рису й ячменю, історики вважають, що вони використовувалися для зберігання продуктів.

У приміщеннях знайдено велику кількість глиня­них іграшок: візочків, биків, мавпочок, собак тощо. Серед сміття є багато кісток кіз, овець, віслюків, кішок.

У північній частині міста був великий критий ри­нок, приміщення для зберігання товарів. На тери­торії Нижнього міста розкопані гончарні, ткацькі та ювелірні майстерні, а також з виготовлення мідних сокир, ножів, ваз, рибальських гачків тощо.

Всі інші міста індської цивілізації, які були розко­пані археологами, подібні до Мохенджо-Даро.

Завдання. За допомогою методу «Прес» доведіть, що в Індії 23-18 ст. до н. е. існувала цивілізація.

Тож ми з вами дослідили чим займалися в Індії, але в справжніх археологів до сьогоднішнього дня залишилися загадки, на які вони поки що не змогли знайти відповідь. Наприклад, не змогли прочитати написів, знайдених в містах, не змогли встановити причину запустіння міст. Може, хтось із вас зможе це зробити в недалекому майбутньому.

Швидкий розквіт індської цивілізації був перерваний з невідомих причин. Міста зникли, а на їхньому місці виросли буйні тропічні ліси.

Вправа «Моделювання ситуації»

Завдання: уявити типову картину буденного життя з поселення індської цивілізації і описати побачене.

3. Прихід аріїв в Індію.

У давнину Індію називали Ар’явартою – «країною аріїв». 4 тис. років тому в Індію проникли племена аріїв, які принесли з собою багато нового.

Раніше арії жили на півдні Сх. Європи до Каспійського моря. Займалися кочовим скотарством. У пошуках нових пасовищ розселилися, одна група перейшла через гори і опинилася в Індії, інша пішла на Іранське нагір’я, деякі арії пішли на Кавказ та в Європу. Вчені вважають, що арії стали предками багатьох народів Європи, в тому числі і українців. Доказом цього є схожість слів, що означають одні і ті ж предмети в багатьох мовах. Ці слова збереглися з  мови, якою розмовляли арії – санскриту. Всі мови, що мають корені в санскриті, прийнято називати  індоєвропейськими.

Рубрика «Творче завдання»

Як ви можете пояснити співзвучність деяких слів українською мовою та на санскриті – тато (тата), мати, матір (мата, матар), брат (брата), вода (уда), один (аді)? Висловте припущення про формування індоєвропейської сім’ї народів, до якої, зокрема, належать і українці. Чи є зв’язок між Індією та Україною?

У середині 1 тис. до н. е. в долині Гангу виникло понад півтора десятка нових держав. Царі (раджі) були верховними розпорядниками всієї землі. Вони командували військом, очолювали управління. З-поміж тогочасних держав найсильнішими були царства Кошала та Магадга. Наприкінці 4 ст. до н. е. владу в Магадзі захопив Чандрагупта Маур’я.

За правління онука Чандрагупти – Ашоки – під владою царів Магадги опинилася майже вся Індія. Свою імперію Ашока поділив на п’ять областей, якими керували сам цар та його сини. Ашока особисто призначав  великих державних чиновників, контролював збирання податків, очолював військо, був верховним суддею. За наближеними цар встановив таємне стеження, влаштовував для можновладців іспити: нечесним загрожували роботи в копальнях. Джерелом багатства держави Ашоки були податки, що їх сплачували хлібороби, ремісники, торговці, власники худоби.

Долину Інду загарбали перські царі. Індійці платили персам неймовірно велику данину – майже 9 т золота щороку, а також служили у війську.

Робота з підручником. Вправа «Космічна швидкість»

Прочитайте уривок з праці давньогрецького історика 2 ст. Флавія Арріана про буденне життя індійців. Швидко сформулюйте за змістом тексту запитання, швидко дайте відповіді на них.

 «Неможливо точно вказати число індійських міст – так їх багато. Міста, розташовані на берегах рік та морів, вони [індійці] будують з лісу, оскільки будівлі із цегли внаслідок опадів, а також через повені річок недовговічні. Ті ж, хто оселяється на узвишші чи в гористих місцевостях, позбавлених рослинності, споруджують будинки із цегли та глини...

Одяг індійці носять льняний. Одягаються вони в хітон нижче колін, а на плечі накидають накидку, якою прикривають і голову. Носять індійці й сережки зі слонової кості, але не всі, а лише ті, хто дуже заможний... Індійці розфарбовують собі бороди в найрізноманітніший спосіб... Взуття носять, виготовлене з білої шкіри, і воно чудове – підошва барвисто розмальована і дуже висока, щоб людина здавалася вищою... Тілом індійці високі на зріст та худорляві. Їздять вони на верблюдах, конях та віслюках, а найзаможніші – на слонах...».

Рубрика «Віконце допитливих»

Битва з царем Пором

У 327 р. до н. е. великий завойовник давнини Александр Македонський вирішив дійти до «краю землі» – Індії, де, як гадали греки, котить свої води сивий Океан. Велика армія індійського царя Пора вступила в бій з греками. Цар Пор мужньо бився, сидячи на слоні. Існує переказ про те, як цей слон піклувався про свого повелителя. Він захищав його від ворогів, а коли Пор знесилів від списів, що вп’ялися в його тіло, слон обережно опустився навколішки і хоботом почав їх виймати. Коли Пора взяли у полон, Александр спитав його, як з ним треба поводитися. Пор відповів: «По-царськи». Александру припав до душі його героїзм, і він залишив Пора царем, як і раніше, та ще й приєднав до його царства нові, завойовані землі.

 

V.  Закріплення нових знань

Рубрика «Перевір свою пам'ять»

Графічний диктант

Серед пропонованих тверджень є правильні й помилкові. Позначте правильні твердження знаком    , а помилкові     .

1. Півострів Індостан розташований на півдні Азії.

2. Клімат в Індії був холодним і сухим. (Теплим і вологим).

3. Індська цивілізація виникла в долині річки Ніл. (Інд)

4. Найбільшими містами Індської цивілізації були Єрихон і Чатал-Гуйюк. (Мохенджо-Даро і Хараппа)

5. У другій половині ІІ тис. до н. е. до Північної Індії увійшли племена аріїв.

6. Долину Інду загарбали китайські царі. (Перські)

Перевіряємо  написане

 

VІ .   Рефлексія

Гра «Слово за словом»

Отже, яка ж вона, Індія?

Назвіть по черзі прикметники, які характеризують дану країну.

Підбиття підсумків уроку

Повернімося до карти-пазлів, створеної на початку уроку. Пропоную вам зняти по черзі фрагменти цієї карти і співвіднести очікувані результати з отриманими. Якщо вони збігаються, фрагмент кріпимо на місце, якщо ні – відкладаємо. Цілісність карти – свідчення результативності уроку.

Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці, виставлення оцінок

 

VІІ .  Домашнє завдання

1. Опрацювати текст §19.

2. Скласти кросворд до теми «Індія».

Література

1. Атлас. Історія стародавнього світу. 6 клас. – ДНВП «Картографія», 2008. – С. 6.

2 Бандровський О. Г., Власов В. С. Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Генеза, 2014. – С. 97.

3. Барзотті Е. Історія давнього світу. – Х.: Фактор, 2009. – С. 16.

4. Велика ілюстрована енциклопедія історії. – К.: Махаон-Україна, 2006. – С. 14.

5. Клімов А. А. Всесвітня спадщина людства. Ілюстрована енциклопедія для дітей. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2006. – С. 46.

5. Міфи та легенди народів світу. / Авт. тексту С. Боссьє. – К.: Махаон-Україна, 2005. – С. 82.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Hisem Olha
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
8 січня 2022
Переглядів
2109
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку