Урок "Відмінки іменників, значення їх. Поділ іменників на відміни й групи."

Про матеріал

урок з елементами ноосферної (природовідповідної) освіти, метою якого було

поглиблювати знання учнів про іменник, ознайомити з принципом поділу іменників на відміни, виробляти уміння правильно визначати відміни іменників, різні відмінкові форми усіх чотирьох відмін; формувати навички вживання іменників, що належать до різних відмін, розвивати усне й писемне мовлення, творче і логічне мислення, пізнавальну активність, пам'ять, увагу, спостережливість, самостійність; виховувати кмітливість, культуру мовлення, наполегливість, зацікавленість і шану до народних звичаїв, обрядів.

Перегляд файлу

08.12.2016 Урок української мови в 6 класі (з елементами ноосферної освіти)

 

Тема.Відмінки іменників, значення їх. Поділ іменників   на відміни  й групи .

Мета уроку: поглиблювати   знання  учнів  про  іменник,  ознайомити  з принципом поділу іменників на відміни, виробляти  уміння правильно визначати відміни іменників, різні відмінкові форми  усіх чотирьох відмін; формувати навички вживання іменників, що належать до різних відмін,  розвивати усне й писемне мовлення, творче і логічне мислення, пізнавальну активність, пам’ять, увагу, спостережливість, самостійність; виховувати кмітливість, культуру мовлення, наполегливість, зацікавленість  і шану до народних звичаїв, обрядів.

Обладнання: підручник, картки – завдання, таблиця «Поділ іменників на відміни», картки самооцінювання, презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент (Слайд 1)

 Погляньте за вікно. Надворі – зима! Вона може бути різною:  сонячною, теплою, а може бути холодною, сніжною, морозною.  Одним словом, мінлива пора року! Хочу, щоб ваші знання, отримані сьогодні на уроці, були  не мінливими, а постійним й міцними.

  1. Гармонізація простору. Давайте станемо в коло єднання і створимо поле любові та позитивного настрою, побажаймо один одному найкращих людських почуттів.(любові, радості, успіху, удачі, щастя, усмішок, краси, миру).

   «Поетична хвилинка» (Слайд 2)

  •                               А почати урок хочеться  із поетичних рядків  Володимира Кленца.

 Летять, летять сніжинки 
На поле, ліс і сад, 
Веселий свій таночок 
Танцює снігопад. 

Надворі – лютий холод, 
Тепла давно нема. 
Заліз в копичку зайчик 
І солодко дріма.

 Мете хвостом лисичка 
Сніжок біля сосни. 
В барлозі спить ведмедик, 
Солодкі бачить сни.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вибірково-пошукова робота з елементами бесіди

  •                               Протягом декількох уроків ви вивчаєте «Іменник».  Нагадайте, яка частина мови називається іменником?
  •                               У тексті вірша знайдіть іменники, визначте усно рід і число. Перший ряд працює з першим куплетом, другий – із другим, третій – із третім.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (Слайд 3).

 - А зараз  усно провідміняйте подані іменники.

Н.в.       сосна                        зайчик                         поле

Р.в.        сосни                        зайчика                       поля

Д.в.        сосні                         зайчику                       полю

    З.в.        сосну                        зайчика                       поле

    О.в.       сосною                      зайчиком                    полем

    М.в.      (на) сосні                   (на) зайчику               (на) полі

    Кл.в.     сосно                         зайчику                      поле

 - Зробіть висновок, як відмінюються іменники – усі однаково чи по-різному.

 -  Для того, щоб навчитися правильно відмінювати іменники, ми з вами і знайомимося із темою нашого уроку

 ІV. Повідомлення теми, мети уроку (Слайд 4)

  •                               За урок ми повинні встигнути (Слайд 5)
  •                               засвоїти теоретичний матеріал;
  •                               застосовувати набуті знання на практиці;
  •                               розрізняти та правильно визначати іменники різних відмін та їхні групи.

 - До нас залетіли сніжинки і залишились на партах. Візьміть їх і на зворотньому боці напишіть, чого ви хочете навчитись на уроці. (Слайд 6)

Сенсорно-моторний етап. Текст для релаксації.Діти, сядьте зручніше, розслабте руки, ноги, обличчя. Закрийте очі, уявіть, що ви прийшли до зимового лісу. Вдихніть свіжого повітря і насолодіться цим зимовим пейзажем.

Летять сніжинки

 Прийшла зима. З півночі повіяв студений вітер , і з неба посипалися сніжинки . Кружляють у повітрі і падають на землю – одна красивіша іншої! Ось квітка з чотирма пелюстками, на якій  написано: іменники поділяються на чотири відміни ; на першій сніжній пелюстці такий напис – до І відміни належать імен. ж.р., ч.р., сп.р. із закінченням –а, -я. Чим тихіше морозна погода , тим красивіші падаючі на землю сніжинки . При сильному вітрі у них обламуються промені і грані , і білі квіти і зірки обертаються в сніжний пил. А коли мороз несильний , то сніжинки скочуються в щільні білі кульки , і ми говоримо тоді , що з неба падає крупа, на якій проступають морозні написи (до ІІ відміни належать імен.ч.р. з нульовим закінченням та   –о,с.р. – із закінченням –о, -е, -я   ). Падаючи на землю , сніжинки ліпляться одне до одного і , якщо немає сильного морозу , утворюють пластівці. Шар за шаром лягає сніг на землю , і кожен шар пухкий , бо між сніжинками багато повітря і наступне правило: до ІІІ відміни належать імен. ж.р. з нульовим закінченням і імен.мати.

 Йде зима , ростуть замети , і сніжний покрив поступово стає щільним. А тут ще пригріває сонце , ні на хвилину не забуває про свою роботу вітер . Іноді він налітає з півдня і приносить відлигу . А коли після відлиги вдарить мороз,  то на снігу утворюється тверда скоринка, де красиво і мальовничо проступає напис: до ІV відміни належать іменники с.р. із закінченням –а, -я.

Символьний етап. А зараз ви відкриваєте очі, пробуджуєтеся від зимового сну і пригадуєте, які поняття ви почули під час прогулянки.

 V.  Вивчення нового матеріалу. Закріплення навчальної інформації.

    1. Пояснення вчителя

Іменники  можна об’єднати за відмінковими закінченнями  у великі групи. Такі групи називаються відмінами. В українській мові чотири відміни.

     2. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 110-111)

(Слайд 7, 8, 9, 10, 11)

 - Розгорніть підручники на сторінці 110-111. Прочитаймо разом правила.

     3. Проблемне питання. (Слайд 12)

 - Поміркуйте, чому не можна  віднести до жодної з відмін такі іменники:

  •                               журі, кіно, кенгуру;
  •                               ворота, Суми, жнива.

     4. Підсумок учителя(Слайд 13)

Зверніть увагу! До жодної відміни  не належать незмінювані іменники, іменники, що мають форму тільки множини.

 VІ. Закріплення набутих знань, умінь і навичок

  1.                           Робота з підручником. Вправа  265 (усно).  Метод «Прес».
  2.                           Робота з сигнальними картками різних кольорів на  вироблення  уваги  і  швидкого  мислення.

Вертоліт, велич,   хата,   ім’я, книга,  окуляри,     молодь,   кошеня.       

  1.                           Розподільний диктант (письмово). Робота в групах (І ряд – І відміна,

    ІІ ряд – ІІ,  ІІІ ряд – ІІІ).

      Індивідуальна робота  (ІV відміна – один учень за дошкою) (Слайд 14)

Мороз, хурделиця, цукерка, ніч, подарунок, канікули, вовченя, завірюха, ялинка, свято, Різдво, сани,  дівча, дівчинка,   радість, хлопчик, зайченя,  заметіль, сніжинка, віхола, ведмежа, піч. (Слайд 15)

  1.                           Творча робота. (Слайд 16)
  •                               Розгляньте картину «Зимовий пейзаж» Олега Шупляка, українського художника, педагога, який народився і проживає в Тернопільській області.
  •                               Доберіть інші назви до картини, визначте відміни використаних іменників.
  1.                           «Фразеологічна хвилинка» (Слайд 17)
  •                               Поясніть значення фразеологізму.

               Снігу зимою не випросиш – дуже скупий.

  •                               Запишіть, визначте самостійно відміни іменників.
  1.                           Пояснення вчителя. (Слайд 18)
  •                               Залежно від того, на який приголосний закінчується основа слова, іменники першої і другої відмін поділяються на групи.
  1.                           Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (стор. 113).
  1.                           Словниковий диктант.

Газета, пісня, товариш, сітка,  дощ, місяць.

  •                               Визначте відміни і групи іменників.
  1.                        Робота з текстом. (Слайд 19)
  •                               Попрацюємо з текстом.  Перед вами є речення, які необхідно розмістити в певному порядку, щоб утворився текст. Запишіть його, визначте відміну та групу іменників.

   Узимку, коли сніг уже давно вкрив своєю ковдрою подвір’я та стріхи хат, коли чудернацькі коштовні візерунки прикрашають вікна осель, у нашій країні відзначають два найбільші свята - Новий рік та Різдво.

    На Різдво до вечері готують  традиційні страви, яких неодмінно повинно бути дванадцять.

   Потім, ввечері, приходять веселі колядники, співають різдвяні пісні та щедрівки.

   Ці свята пов’язані з великою кількістю традицій та народних звичаїв. (Слайд 20)

    Усі  збираються родиною за святковим столом.

  1.                       Творча робота  (резерв часу)
  •                               Складіть усну невеличку розповідь про те, як святкують Різдво у вашій родині.

 VІІ.  Підсумок уроку.

  1.                           Ситуативна вправа

Засперечалися два учні. Один із них доводив, що слово граблі належить до ІІ відміни, інший – до І. Раптом за спинами вони почули Сергіїв голос: “Але ж це слово…”

Як ви думаєте, що хотів сказати Сергій?

  1.                           Тестові завдання. (Слайд 21)
  •                               Виконайте тестові завдання, записуючи в зошити лише літери, які позначають правильний варіант відповіді.
  1.                           З’ясуйте відміну іменника дівчинка:

М) перша;

А) друга;

Б) третя;

В) четверта.

  1.                           До якої відміни належить  іменник щастя:

П) перша;

У )друга;

Р) третя;

К) четверта.

    3.   Вкажіть відміну іменника старість:

І) перша;

М) друга;

З)  третя;

Ч)  четверта.

    4.  Вкажіть відміну іменника санчата:

І) перша;

М) друга;

З)  третя;

И)  до жодної відміни не належить.

    5.  Вкажіть відміну іменника ім’я:

О) перша;

М) друга;

З)  третя;

К)  четверта.

    6.  Вкажіть відміну іменника мати:

І) перша;

М) друга;

А)  третя;

И)  четверта.

 - Яке слово утворилося?

КЛЮЧ: слово  «МУЗИКА» (Слайд 22)

  •                                Ви здивовані? Це слово буде повязане з домашнім завданням.
  1.                           «Закінчіть речення» (Слайд 23)
  •                               Чи справдились ваші очікування від уроку?
  1.                           Самооцінювання.

                                                   Картка самооцінки

  1.                           З якоїсь причини не повністю засвоїв матеріал – 1- 6 балів
  2.                           Був активним, але допускав помилки – 7, 8, 9
  3.                           Активно працював, не допускав помилок – 10, 11, 12

VІІІ. Домашнє завдання.

Вивчити правила п. 32.,33, стор. 110-113, вправа 266 (письмово, середній та достатній рівні),

написати міні-твір «Музика зимових свят», у використаних іменниках визначити відміни  (високий рівень). Слайд 24)
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд 24)

Презентацію до уроку можна знайти за посиланням
http://olga1998olga.ucoz.ua/load/prezentacija_do_uroku_podil_imennikiv_na_vidmini_j_grupi/1-1-0-23
Релаксаційні тексти

Зимовий ранок настав

Зимовий ранок надзвичайно красивий, особливо в гарну погоду. З самого ранку, як правило, дерева вкриті інеєм. Мов зачаровані, вони стоять в сріблі. Але як тільки починає підніматися сонце, то все змінюється. Дерева вже усипані мільйонами різнобарвних діамантів, які так і іскряться.

Взимку вранці на багато прохолодніше, мороз ще тримається. Ідеш по вулиці, і сніг під ногами скрипить. На небі ще горять зірки. Сонце вже починає підніматися, але на небосхилі, як і раніше висить застиглий місяць. Здається, що йому так холодно, що він з місця не може зрушитися. Але тут йому на допомогу приходить сонце, яке зігріває його своїми променями і він починає поступово опускатися за горизонт.

Сонце осяває своїми променями обрій, забарвлюючи його в холодний рожевий колір. Зимове ранкове небо не так красиве як влітку, тут немає хмар і зовсім мало фарб.

Чим вище піднімається сонце, тим тепліше стає. Воно немов руйнує зимові чари Снігової королеви, яка навела за ніч порядок у своєму царстві.

На небі поступово тануть зірки, але ввечері, як тільки почне заходить сонце, вони знову заіскряться холодним світлом.

Зимовий ранок надзвичайно тихий, здається, що ніхто не хоче порушувати цю ідилію, але от приходить новий день і життя знову кипить.

 

 

Летять сніжинки

 Прийшла зима. З півночі повіяв студений вітер , і з неба посипалися сніжинки . Кружляють у повітрі і падають на землю – одна красивіше інший! Ось квітка з шістьма пелюстками ; ось зірочка з п’ятьма променями. Чим тихіше морозна погода , тим красивіше падаючі на землю сніжинки . При сильному вітрі у них обламуються промені і грані , і білі квіти і зірки обертаються в сніжну пил. А коли мороз несильний , то сніжинки скочуються в щільні білі кульки , і ми говоримо тоді , що з неба падає крупа. Падаючи на землю , сніжинки ліпляться одне до одного і , якщо немає сильного морозу , утворюють пластівці. Шар за шаром лягає сніг на землю , і кожен шар пухкий , бо між сніжинками багато повітря . А от хто з вас знає , чому хрумтить сніг під ногами ? А я знаю . Він хрумтить від того, що під вагою вашого тіла ламаються зірочки і промені. Йде зима , ростуть замети , і сніжний покрив поступово стає щільним. А тут ще пригріває сонце , ні на хвилину не забуває про свою роботу вітер . Іноді він налітає з півдня і приносить відлига . А коли після відлиги вдарить мороз , то на снігу утворюється тверда скоринка. Вона називається настом . Я дуже люблю зиму .

doc
Додано
28 березня 2018
Переглядів
2095
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку