Урок "Закріплення знань про прикметник"

Про матеріал

Підсумковий урок з української мови в 3 класі. Проведений у нестандартній формі (урок-ярмарок). На уроці використані інтерактивні технлології ("асоціативний кущ", "мікрофон", "сенкан"), групова робота

Перегляд файлу

Тема. Закріплення знань про прикметник.

Мета: систематизувати і закріплювати знання учнів про прикметник, його роль у мовленні, вміння знаходити прикметники у текстах, визначати рід, число прикметника. Збагачувати словник учнів прикметниками; розвивати вміння порівнювати; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: презентація, картки із завданням, слова-прикметники.

Хід уроку

І. Організація класу.

 Продзвенів уже дзвінок,

 Починається урок.

 Він весняний та цікавий,

 Тож гостей зібрав чимало.

 Повернімося обличчям до гостей,

 Усміхнімось і промовим: «Добрий день!»

-   Скажемо гостям на який урок ми їх запросили (на урок української  мови).

-   Спочатку сідають – ніжність і краса нашого класу, потім – сила і мужність класу.

УЧИТЕЛЬ: Шановні діти, давайте розпочнемо наш урок  з перевірки вашої емоційної готовності, адже будь-яка справа буде вдалою, принесе насолоду та користь, якщо її розпочати  з гарного настрою. Допоможе нам у цьому кольорова веселка.  Оберіть колір, який вам найбільше подобається саме зараз, прикріпіть його на картках настрою

 

Картка настрою:

У давніх літописах райдугу називали «райською дугою». Її народження вважалося добрим знаком, люди ототожнювали появу веселки з приємною перспективою на майбутнє.

Якщо вашим вибором є зелений та блакитний колір, то ви готові до розв’язання серйозних завдань.

 Ті з вас, хто обрав червоний колір, у цю хвилину насторожені, але здатні до «перетворення».

Вибір синього та фіолетового кольорів свідчить, що під час роботи на занятті ви не тільки успішно впораєтеся з завданнями, а й виявите вміння творчо мислити.

Жовтий та оранжевий колір свідчить про те, що ви готові до активної роботи.

Нехай же на нашому уроці веселка засяє всіма своїми барвами!

Отож вдалого початку!

 

 

 

ІІ.  Повідомлення теми, мети  і завдань уроку

 

УЧИТЕЛЬ: Діти, ми закінчили з вами вивчати тему «Прикметник», яка входить до складу мовознавчої науки «Морфологія». Сьогодні  у нас з вами урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторимо та закріпимо вивчене, будемо розпізнавати прикметники, визначати їх морфологічні ознаки, правильно використовувати  прикметники  в мовленні.

– Діти, ви добре знаєте, що будь-який шлях краще долати разом із друзями. І при цьому ми повинні дотримуватись певних правил поведінки. Серед запропонованих відповідей виберіть ті, які підійдуть нам сьогодні на уроці.

 

Умій слухати і чути.

Дотримуйся розпорядку дня.              Поважай думку інших.

Будь активним.                                        Загартовуйся.

Розважайся.                                             Пиши і говори правильно.

 

– Сподіваюся, що ви будете дотримуватися  цих правил. 

– Бажаю вам успіху!

А епіграфом служитимуть слова:

«Не просто слухати, а чути,

   Не просто дивитися, а бачити,

   Не просто відповідати, а міркувати,

   Дружно і плідно працювати»

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

З давніх-давен у багатьох народів відбувається так, що завершуючи яку-небудь серйозну справу,люди влаштовують або свято, або ярмарок.Я пропоную Вам провести не просто урок української  мови, а урок «Український ярмарок»,тому що ми з вами теж закінчили важливу справу-вивчення теми « Прикметник»

 Лексична  робота. Що ж означає слово „ярмарок"?

Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час.

                   Ярмарок  завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати. У давні часи в Україні люди збирались на веселі ярмарки, щоб продати надлишок продукції або обміняти на інший товар та навіть похвалитись вирощеним урожаєм, медом, хлібом, гончарними, ткацькими виробами. А ще на ярмарку можна було відпочити й повеселитись, зустрітися з родичами, знайомими, друзями, обмінятися думками, секретами.

На ярмарку цінувалося все найкраще, тому  мені хотілося б, щоб ви показали себе як здібні, розумні учні.

На ярмарку нашому веселому все можна купити тільки за знання.


ІІІ. Узагальнення й систематизація знань.

1.Складання «Асоціативного куща» на тему «Прикметник».

-Я пропоную скласти асоціативний кущ про прикметник.

- Називайте все, що згадали.

                           За числами                                                         За родами в однині

 

Частина мови                                          Прикметник                     Зв'язок з іменником

 

  Ознаки                                                     Другорядний                                              Який?

предмета                                                   член                                                             Яка?

                                                                    речення                                                       Яке?                         

                                                                                                                                          Які?

Підсумок: Отже, що ми знаємо про прикметник? (один учень за схемою асоціативного куща узагальнює сказане). Молодці.

2.Запис числа в зошит.

3.Каліграфічна хв.  Ве ан                                    

 Весна, веснянка

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

- Та щоб потрапити на ярмарок, потрібно пройти «Мовною стежиною», яка дуже вузька. Йти будемо ланцюжком по одному, називаючи прикметник до слова весна.

(Прекрасна, тепла, ясна, рання, зелена, квітуча, весела,блакитна, сонячна, співуча, мила, сумна, холодна,усміхнена,ввічлива, щира).

-В якому числі знаходяться ці прикметники?

– Добралися ми до самого ярмарку, аж там ворота з написом: «Зайде той, хто виконає ці завдання».

Вибірковий диктант. Прослухайте вірші  Ліни Костенко у виконанні ваших однокласників. Покажіть кількість прикметників, які ви почули у віршах на планшеті.

   Місяць уповні

Вибіг місяць з-за діброви,
Погубив на вітрі брови,
Заховав за спину руки,
Ходить лисий, без перуки.
Смуток зорям невимовний:
Ой, який тепер він повний!
А як був молодиком,
Був худесеньким серпком. (4)

 

Веселий дощ

Дощ полив, і день такий полив’яний,
Все блищить, і люди як нові.
Лиш дідок, старесенький, кропив’яний
Блискавки визбирує в траві.

Струшується сад, як парасолька,
Мокрі ниви і порожній шлях…
Ген корів розсипана квасолька
Доганяє хмари у полях. (5)

 

Бузиновий цар

У садочку-зеленочку  
ходить вишня у віночку.  
Хтось їй грає на дуду,  
подивлюся я піду.  

Баба каже: — Не ходи!  
Темні поночі сади.  
Там, де вітер шарудить,  
бузиновий цар сидить.  
Брови в нього волохаті,  
сиві косми пелехаті.  
Очі різні, брови грізні,  
кігті в нього як залізні,  
руки в нього хапуни  
так і схопить з бузини!  (9)
 

Фізкультхвилинка. Гра «Комплімент».

Я називаю компліменти для вас, якщо вони приємні, то ви гладите себе по голові, якщо - ні, то присідаєте.

 - Які в тебе гарні очі!

 - Які в тебе великі вуха!

 - Ти струнка, мов берізка!

 - Ти впертий, як віслюк!

 - Ти працьовита, як бджілка!

 - Яке в тебе гарне волосся!

 - Ти сьогодні молодець!

 - З тобою було приємно спілкуватися!

 

Фізкультхвилинка.

Я буду називати прикметники, які відносяться до різного роду, а ви уважно слухайте, якщо прикметник ч.р. – піднімаємо руки вгору,

якщо ж.р. – руки в сторони.

Якщо – с.р. присідаємо, якщо прикметник у множині – плескаємо у долоні.

(зелений, грайлива, запашні, солодке, дерев’яна, різнокольоровий, чудові, весела, паперовий, гарні, прямокутний, школа.)

 

Робота в групах.

 (Визначити рід прикметників. На картках словосполучення прикметника і іменника.)

І група

Червоний помідор, кремезне дерево, старий чоловік, ніжна пісня, молода травичка, рясний дощ.

ІІ група

Залізна труба, глибокі моря, круглий стіл, глибоке море, смачний пиріг,  чиста криниця.

 

ІІІ група

Синє небо, весняний ранок, міцні м’язи, свіжа зелень, сталеве серце, біла фарба.

 

ІV група

Дерев’яний човен, високі будинки, глибокий ставок, сонний ліс, працьовита білочка, тепле сонце.

 

Словотворча вправа. Від багатьох іменників можна утворити спільнокореневі прикметники.

Я кажу вам  іменник, а ви записуєте утворений прикметник.

 літо – літні,

дерево – дерев’яний,

місце – місцевий,

зелень – зелений,

школа – шкільний,

 розум – розумний,

папір – паперовий.

– От і потрапили ми нарешті на ярмарок. І чого ж тут тільки не побачиш: той купує, той торгує, той божиться, той прицінюється.

 Весняний ярмарок – це справжнє свято з мандрівними артистами, зі скоморохами, акробатами, борцями. От ви зараз також попробуєте себе в ролі борців. Та тільки мірятись будем не силою, а знаннями.

          Завдання.   Запишемо речення, знайдемо прикметники, а потім кожна група розбере  заданий прикметник.

 

Радісна, гомінка й пахуча весна. Теплий вітер пробігає у верховітті. Ліс одягається в зелене вбрання.

1гр.- радісна

2гр.- пахуча

3гр.- теплий

4гр.- зелене

  • А зараз пропоную вам переглянути відео. Як проходить ярмарок (про Сорочинський ярмарок)

Завдання. Скласти сенкан на слово мова.

Підсумок уроку.

УЧИТЕЛЬ: 

  • Діти, чи сподобався вам урок?

Зараз кожен висловить свою думку.  МЕТОД „МІКРОФОН"

-  Я зрозумів...

-  Мене здивувало...

-  Я збагатився інформацією про...

-  Мене зацікавило повідомлення про...

-  Я ніколи раніше не чув про...

-  Я  зумів …

-  Я  знав …

-  Найбільші  труднощі  я  відчув …

-   Мені  б  хотілося  ще …

 

  •    Яка частина мови робить українську мову прекрасною?
  •    Чи потрібен прикметник в українській мові?

УЧИТЕЛЬ: Усе, що ми придбали на ярмарку, -  ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить :

 „ Учити - за плечима не носити ".

 Оберіть колір, який вам найбільше подобається саме зараз, прикріпіть його на картках настрою – в кінці уроку.

 

V.   Домашнє завдання

1гр.- завдання на картках;

2гр.- з літер. Читання виписати уривок з прикметниками, підкреслити їх та визначити їх рід, число.


 

1

 

docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
1908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку