Тема: « Відмінювання іменників»
Мета: ознайомити з поняттям відмінювання як зміною форми слова за питаннями, з системою відмінків іменників; вчити визначати відмінки іменників у реченнях, змінювати слова за іменниками, правильно використовувати їх у тексті; розвивати мовлення учнів, увагу, вміння аналізувати, творче мислення; виховувати інтерес до навчальної праці, старанність, наполегливість, ціннісне ставлення до краси навколишньої природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма проведення: інтерактивний урок
Методи і прийоми: «Криголам», пошук відповідностей, виключення зайвого, метод рефлексії, метод помилок, метод емпатії, «інтерв’ю», ігрові прийоми.
Обладнання: підручник «Рідна мова» ( частина І) М. С. Вашуленко…, К. «Освіта» 2004; презентація до уроку, проектор, картки для роботи в парі, картки із словами на дошку, надувні кульки, хмарка, сонечко.
Хід уроку
Знайомство. А щоб він пройшов не марно і змістовно, ми повинні гарно попрацювати. Які ми маємо бути?
Вправа “Криголам”. У – уважні
О – організовані
К – кмітливі
Голова, дорога, гвинтик, мавпочка, книга.
Матуся, море, подружка, котик, їжак.
Дніпро, орел, осінь, Херсон, школа, Гола Пристань, листя. ( власні – загальні)
Друзі, масло, учні, пташки, дощ, золото. ( однина – множина)
Зав’юга цвірінчання
Будинок шлях
Дорога заметіль
Щебет хата
День літо
Сльози війна
Зима сміх
Мир ніч
Ведмедик, іграшка, вікно, лялька, хустина, олівець, перо, зошит, серце.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Тема нашого уроку «Відмінювання іменника. Початкова форма іменника». Завданнями уроку є: познайомитися з відмінками, будемо змінювати іменники за відмінками, дізнаємося про початкову форму іменника.
— Закресліть літери, що найчастіше повторюються, та утворіть слово.
П, б, з, е, р, е, б, з, а, з, б, е, ц, б, е, з, я (Праця)
— Виконайте звукову модель цього слова.
— Доберіть спільнокореневі слова до слова праця.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективне виконання вправи 100 (с. 51)
Учні читають прислів’я і приказки та пояснюють їх зміст.
— Яке слово повторюється в кожному реченні?
— Випишіть ці слова в зошити.
— Яка частина слова змінилася? Виділіть її.
— Як ви вважаєте, чому змінилися закінчення іменників? (Тому що вони відповідають на різні питання.)
— Таку зміну іменників за питаннями називають відмінюванням.
— Чи змінилося значення цього слова? (Ні. Змінилася лише його форма.)
2. Робота в парах. Вправа 101 (с. 51)
Опрацювання правил, які необхідно запам’ятати.
— Поставте одне одному запитання за змістом правил та дайте на них відповідь.
3. Колективне виконання вправи 102 (с. 51–52)
Ознайомлення з таблицею відмінювання іменників.
— Що цікавого ви помітили у питаннях називного і знахідного відмінків? Давального і місцевого?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Тренувальна вправа 104 (с. 53)
Підказочка. Форма називного відмінка однини є початковою формою іменника.
Смереки (смерека), ясени (ясен), тополі (тополя), квіти (квітка), трави (трава), сади (сад), вірші (вірш).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що цікавого ви дізналися на уроці?
— За якими відмінками змінюються іменники?
— Що є початковою формою іменника?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 106, с. 54.