Урок на тему "Відмінювання прикметників. Давальний і місцевий відмінки" - подорож у Мовознавчу Країну, під час якої учні поглиблюють знання про прикметник, його значення у мовленні; вчаться визначати та відрізняти давальний від місцевого відмінку; поповнють свій словниковий запас.Урок містить багатий матеріал для активізації пізнавальної діяльності учнів.
УКРАЇНСЬКА МОВА
ТЕМА. Відмінювання прикметників. Давальний і місцевий відмінки.
МЕТА. Поглибити знання учнів про прикметник, його значення у мовленні, зв’язок з іменником. Навчити визначати та відрізняти давальний від місцевого відмінку. Поповнити словниковий запас учнів.
Розвивати вміння аналізувати, узагальнювати мовні явища; спостережливість, пам’ять, мислення, мовлення.
Виховувати любов до рідного краю, почуття дружби.
ОБЛАДНАННЯ. Ілюстрації казкових героїв, опорні слова, таблиця «Відмінювання прикметників», пам’ятки, предметні малюнки, магнітофон, фонограма пісні «Усмішка».
ТИП УРОКУ. Урок-подорож у Мовознавчу Країну
Х І Д У Р О К У
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ( 1 хв )
Вчитель:
- Любі діти, добрий день!
Зичу праці і пісень.
А ще, друзі, всім бажаю
Сил, натхнення на весь день.
Діти:
- Добрий день! Добрий день!
Дякуємо за побажання!
На урок беремо з собою
Знання, навички й старання.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ( 2 хв )
- Незабаром у палаці Королеви Граматики буде бал. На нього з’їжджаються гості: принцеса Каліграфія, принц Словник, дівчинка Новинка, Словознайко, клоун Запитайко та інші. Кожен з гостей підготував завдання – сюрприз. Хто виконає охайно, правильно і швидко, одержить перепустку на королівський бал.
Тема ця хоч непроста, та для нас цікава,
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,
Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.
Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання, і оповідання,
І пісні, й загадки ваші, й власна ваша казка.
Тему нашого уроку – запишіть, будь ласка!
ПРИКМЕТНИК
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ( 7 хв )
1. Запис числа, класної роботи
- Якщо сядемо красиво,
То напишемо на диво
Чисто, рівно і красиво
Раз, два, три, чотири, п’ять
Починаємо писать.
Ручку вправно поверніть,
Зошит гарно покладіть
І рівненько запишіть.
2. Хвилинка каліграфії
Щоб правильно писати,
Хвилинку каліграфії треба розпочати.
Сядемо рівненько,
Букви виведемо гарненько.
- Принцеса Каліграфія хоче, щоб ви дуже красиво написали букви та слова. Ви знаєте, що всі букви живуть дружною сім’єю, кожна має свій характер. Буква «Д» - добра. Напишемо велику букву «Д» ( паличка, петля, півовал ), «д» - маленька ( овал, паличка, петля, перетинаються ).
З букви «д» починаються слова: Доброта, дружба, добро. Запишіть їх, правильно з’єднайте букви у словах.
Перепустку на бал Принцеса вручає тим учням, хто найкраще написав.
3.Орфоепічна хвилинка
- Принц Словник пропонує поповнити вам словниковий запас словом «новий» та запам’ятати правильне його наголошення.
Учитель:
- Діти,
Мова наша чарівна,
Рідна нам усім вона,
Мова наша загадкова,
Як сказать: нова чи нова?
Учитель:
- Діти, правильно вимовляємо слово так:
- Новий. Повторимо його.
Промовлянка:
- Я читатиму текст, а ви промовляйте це слово з правильним наголосом
(Слова записані на опорі )
В Олі хусточка нова,
Чуєте, не нова.
З шовку зроблена вона,
Різнокольорова.
Нова шапка у Світлани,
Нове платтячко в Оксани,
Новий зошит у Андрійка,
Нова книга у Марійки.
Нові мрії, нові плани,
Нові задуми в Романа.
Нова школа в нашім місті,
Будьте добрі, нові вісті.
4. Вправа на спостережливість
- Словознайко пропонує розумникам 4 класу знайти зайве слово:
- хоробрий, чесний, добрий, працьовитість;
- веселий, міцний, чудова, милий;
- велике, довгий, могутні, біла, радісний;
- густе хутро, глибокий сніг, зелений листочок, теплий день.
- Замініть прислів’я одним словом:
І сам не гам, і другому не дам. ( Скупий )
Його і в ступі не влучиш. ( Спритний )
У брехуна язик і до вух дістає. ( Брехливий )
- До якої частини мови належать слова «скупий», «спритний», «брехливий»?
5. Робота в парах
- У кожного з вас на парті є пам’ятка та завдання.
П Р И К М Е Т Н И К
На які питання відповідає? |
Як змінюється? |
Член речення |
Який? Яка? Яке? Які? |
За родами, |
Другорядний член речення |
|
числами |
|
|
відмінками |
|
- Вам необхідно повторити теоретичні відомості про прикметник та охарактеризувати поданий предмет.
Наприклад, лимон ( який ? ) жовтий, великий, кислий; ч. р., однина, другорядний член речення.
6. Хвилинка поезії
- Муза поезії запрошує вас на хвилинку поезії та просить пригадати правило-вірш про прикметник:
Ми брати іменників,
Частина мови ми, однак
Усі нас звуть – прикметники.
Ми назви не предметів,
Ми - назви їх ознак.
Ознаки всі ми називаєм,
Який? Яка? Яке? Які? –
Завжди відповідаєм.
- Багатьом людям до вподоби ця частина мови була і є, тому вони склали ще такі вірші про прикметник. Послухайте їх та випишіть прикметники, які почуєте.
( Діти читають з друкованого тексту роздані вчителем вірші ).
1-й учень:
От ви кажете: - «Іменник!»
Дієслово! Оце так!
« А навіщо нам прикметник?»
Хіба можна думать так?!
Речення ви уявити
Зможете без мене?
Я повинен в світі жити,
Як і той іменник!
Скажете: «Чудові очі,
Волошкові чи тернові.
Вуста ніжні, мов пелюстки,
Так і манять при розмові.
Брови гарні, чорні, рівні,
Наче намальовані вони,
Личко рівне, як в царівни...»
Без мене вам не обійтись!
2-й учень:
... Це частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире, золоте,
А небо – лагідне, погідне,
Життя – прекрасне, золоте.
А очі в мами – добрі, ніжні,
А голос чистий і дзвінкий,
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Квітки у полі – білі, сині,
Червоні, жовті, голубі.
Хмарки у небі – бистрокрилі,
Весняні, літні, зимові.
Усі ознаки називає
... як частина мови.
І жодної не обминають
Слова ці, справді, пречудові.
3-й учень:
Що прикметник означає?
Він прикмети називає –
Всі ознаки він вивчає.
Розуміється на всьому:
На великому й малому,
Який смак в кого буває,
І за кольором впізнає,
І за розміром, і віком,
Яким стане чоловіком,
Почуття він розпізнає,
Про характер думку має,
Про красу і про вроду,
Про навколишню природу,
І про місяць, і про сонце,
Що загляне у віконце.
Всі ознаки добре знає,
Слово точне добирає –
Їх багато дуже має.
Коли хтось про щось спитає,
Тут же він відповідає:
І привітна, співчутлива...
- Який тато? – Сильний, мужній,
Гарний, чуйний, дужий...
Всіх ознак не перелічиш.
Перевір, якщо лиш хочеш.
7. Мовний аукціон
- Принц Словник запрошує вас на мовний аукціон. За 1 хвилину спробуйте записати якомога більше прикметників, об’єднаних темою «Рідний край». Переможе той, хто останній назве прикметник. Перемога – перепустка на бал від принца Словника.
8. Робота з деформованим реченням
- Дівчинка Новинка стверджує, що на дошці записане речення:
За, рідна, край, голова, віддай.
Доведіть!
- Так діти, це не є реченням, бо тут немає зв’язку слів. А що треба зробити, щоб був зв’язок?( Змінити закінчення )
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ( 15 хв )
1. Відгадування загадки
- А щоб нам не сумувати,
Потрібно загадку відгадати...
Наче лицарі казкові,
Вірно служать рідній мові:
Так слова єднати вміють,
Що усі їх розуміють.
( Відмінки )
- Для чого нам потрібні відмінки?
- Пригадайте скільки відмінків в українській мові?
- Назвіть їх.
- Як визначити відмінок прикметника?
2. Повідомлення нової теми, завдань уроку
- Сьогодні ми зупинимося на двох відмінках, які дуже схожі між собою та завдають неуважним учням труднощі у їхньому визначенні. Це – давальний і місцевий відмінки. Завдяки своїм гарним розумовим здібностям, ви зможете, я впевнена, безпомилково визначати давальний і місцевий відмінки.
3. Робота за підручником
а/ Вправа 223 (Колективно, усно).
б/ Вправа 224 (Коментоване письмо).
в/ Вправа 225 ( Фронтально біля дошки ).
4. Фізкультхвилинка.
( Діти співають на мелодію пісні «Усмішка» та виконують танцювальні рухи. )
Від усмішки хмарний день ясніш,
Від усмішки засія веселка в небі...
Поділись усмішкою щедріш –
І вона не раз повернеться до тебе.
Приспів:
І тоді хмарки склика
В танець музика дзвінка
І на скрипці грає коник найніжніше...
Із блакитного струмка
Починається ріка,
Ну а дружба – починається з усмішки.
Від усмішки сонячної вмить
Найсумніший дощик плакать перестане.
Сонний ліс ураз загомонить
І заплеще, мов долоньками, листками.
Приспів.
Від усмішки йде до всіх тепло –
До слона, і навіть до малої мишки...
Тож нехай, щоб добре всім було,
Ніби лампочки, вмикаються усмішки!
Приспів.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ ( 10 хв )
1. Самостійна робота
2. Взаємоперевірка
- Хто знайшов помилки?
- Скористайтесь табличкою на дошці та поставте один одному оцінки.
( Діти виставляють один одному оцінку в оціночний аркуш, а тільки після перевірки вчителя виставляється оцінка у щоденник ).
3. Робота в групах ( Усно ).
- Діти, подумайте та скажіть, що таке реклама?
- Пропоную скласти вам рекламу, використовуючи прикметники у давальному та місцевому відмінку.
І, ІV група – селищу Комісарівка;
ІІ група – школі № 31;
ІІІ група – 4 класу.
4. Асоціативний кущ ( Колективно ).
- Клоун Запитайко пропонує вам створити асоціативний кущ «Прикметник».
Пригадайте все, що ви знаєте про прикметник.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ ( 3 хв )
- Я вважаю, що всі ви, діти, гідні нагоди потрапити на королівський бал, бо змогли за 45 хвилин виконати багато завдань та ще й дуже гарно.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ( 2 хв )
- Ось і уроку кінець!
Хто працював, той молодець!
Що сподобалось вам, поділіться вдома.
Що сумним було, пожалійтесь вдома.
Всі дружні й активні були увесь час.
Хороші оцінки чекають завтра на вас.
А чому завтра?
- Тому що домашнє завдання ось таке…
І, ІІ група – вправа 227 ( А );
ІІІ група – вправа 227 ( Б );
ІV група – підшукати прислів’я з прикметниками у Д. в. та М. в.
- За хвилинку ви почуєте дзвінок,
І я скажу: «Скінчився урок!»
Хай вам, любі діти, сонечко сміється,
І наука хай дається!
Не привчайтеся в роботі
Відкладати все на потім.
Хай щастить вам, діти, всюди!
Хай ростуть з вас гарні люди.