Урок "Відмінювання прикметників. Давальний і місцевий відмінки"

Про матеріал

Урок на тему "Відмінювання прикметників. Давальний і місцевий відмінки" - подорож у Мовознавчу Країну, під час якої учні поглиблюють знання про прикметник, його значення у мовленні; вчаться визначати та відрізняти давальний від місцевого відмінку; поповнють свій словниковий запас.Урок містить багатий матеріал для активізації пізнавальної діяльності учнів.



Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА МОВА

 

 

ТЕМА. Відмінювання прикметників. Давальний і місцевий відмінки.

МЕТА. Поглибити знання учнів про прикметник, його значення у мовленні, звязок з іменником. Навчити визначати та відрізняти давальний від місцевого відмінку. Поповнити словниковий запас учнів.

Розвивати вміння аналізувати, узагальнювати мовні явища; спостережливість, память, мислення, мовлення.

Виховувати любов до рідного краю, почуття дружби.

ОБЛАДНАННЯ. Ілюстрації казкових героїв, опорні слова, таблиця «Відмінювання прикметників», пам’ятки, предметні малюнки, магнітофон, фонограма пісні «Усмішка».

ТИП УРОКУ. Урок-подорож у Мовознавчу Країну

 

Х І Д  У Р О К У

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ( 1 хв )

Вчитель:

- Любі діти, добрий день!

Зичу праці і пісень.

А ще, друзі, всім бажаю

Сил, натхнення на весь день.

Діти:

- Добрий день! Добрий день!

Дякуємо за побажання!

На урок беремо з собою

Знання, навички й старання.

 

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ( 2 хв )

 - Незабаром у палаці Королеви Граматики буде бал. На нього зїжджаються гості: принцеса Каліграфія, принц Словник, дівчинка Новинка, Словознайко, клоун Запитайко та інші. Кожен з гостей підготував завдання – сюрприз. Хто виконає охайно, правильно і швидко, одержить перепустку на королівський бал.

Тема ця хоч непроста, та для нас цікава,

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

Будуть в ній знання й уміння, правила й завдання, і оповідання,

І пісні, й загадки ваші, й власна ваша казка.

Тему нашого уроку – запишіть, будь ласка!

ПРИКМЕТНИК

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ( 7 хв )

1. Запис числа, класної роботи

- Якщо сядемо красиво,

То напишемо на диво

Чисто, рівно і красиво

Раз, два, три, чотири, пять

Починаємо писать.

Ручку вправно поверніть,

Зошит гарно покладіть

І рівненько запишіть.

 

2. Хвилинка каліграфії

Щоб правильно писати, 

Хвилинку каліграфії треба розпочати.

Сядемо рівненько,

Букви виведемо гарненько.

- Принцеса Каліграфія хоче, щоб ви дуже красиво написали букви та слова. Ви знаєте, що всі букви живуть дружною сімєю, кожна має свій характер. Буква «Д» - добра. Напишемо велику букву «Д» ( паличка, петля, півовал ), «д» - маленька ( овал, паличка, петля, перетинаються ).

З букви «д» починаються слова: Доброта, дружба, добро. Запишіть їх, правильно зєднайте букви у словах.

Перепустку на бал Принцеса вручає тим учням, хто найкраще написав.

 

3.Орфоепічна хвилинка 

 - Принц Словник пропонує поповнити вам словниковий запас словом «новий» та запамятати правильне його наголошення.                                                                                                                                      

Учитель:                                                                                                                                        

      - Діти,

Мова наша чарівна,

Рідна нам усім вона,

Мова наша загадкова,

Як сказать: нова чи нова?

Учитель:                                                                                                                                           

 - Діти, правильно вимовляємо слово так:

- Новий. Повторимо його.

Промовлянка:

- Я читатиму текст, а ви промовляйте це слово з правильним  наголосом                                   

      (Слова записані на опорі )

В Олі хусточка нова,

Чуєте, не нова.

З шовку зроблена вона,

Різнокольорова.

Нова шапка у Світлани,

Нове платтячко в Оксани,

Новий зошит у Андрійка,

Нова книга у Марійки.

Нові мрії, нові плани,

Нові задуми в Романа.

Нова школа в нашім місті,

Будьте добрі, нові вісті.

 

4. Вправа на спостережливість

 - Словознайко пропонує розумникам 4 класу знайти зайве слово:

- хоробрий, чесний, добрий, працьовитість;

- веселий, міцний, чудова, милий;

- велике, довгий, могутні, біла, радісний;

- густе хутро, глибокий сніг, зелений листочок, теплий день.

 - Замініть прислівя одним словом:

І сам не гам, і другому не дам. ( Скупий )

Його і в ступі не влучиш. ( Спритний )

У брехуна язик і до вух дістає. ( Брехливий )

 - До якої частини мови належать слова «скупий», «спритний»,                               «брехливий»?

 

5. Робота в парах

 - У кожного з вас на парті є памятка та завдання.

П Р И К М Е Т Н И К

На які питання відповідає?

Як змінюється?

Член речення

Який? Яка? Яке? Які?

За родами,

Другорядний член речення

 

числами

 

 

відмінками

 

 

 - Вам необхідно повторити теоретичні відомості про прикметник та охарактеризувати поданий предмет.

 Наприклад, лимон ( який ? ) жовтий, великий, кислий; ч. р., однина, другорядний член речення.

 

6. Хвилинка поезії

 -   Муза поезії запрошує вас на хвилинку поезії та просить пригадати правило-вірш про прикметник:

Ми брати іменників,

Частина мови ми, однак

Усі нас звуть – прикметники.

Ми назви не предметів,

Ми -  назви їх ознак.

Ознаки всі ми називаєм,

Який? Яка? Яке? Які? –

Завжди відповідаєм.

 - Багатьом людям до вподоби ця частина мови була і є, тому вони склали ще такі вірші про прикметник. Послухайте їх та випишіть прикметники, які почуєте.

( Діти читають з друкованого тексту роздані вчителем вірші ).

1-й учень:

От ви кажете: - «Іменник!»

Дієслово! Оце так!

« А навіщо нам прикметник?»

Хіба можна думать так?!

Речення ви уявити

Зможете без мене?

Я повинен в світі жити,

Як і той іменник!

Скажете: «Чудові очі,

Волошкові чи тернові.

Вуста ніжні, мов пелюстки,

Так і манять при розмові.

Брови гарні, чорні, рівні,

Наче намальовані вони,

Личко рівне, як в царівни...»

Без мене вам не  обійтись!

 

2-й учень:

... Це частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові, всміхнись.

Земля – ласкава, люба, рідна,

А сонце – щире, золоте,

А небо – лагідне, погідне,

Життя – прекрасне, золоте.

А очі в мами – добрі, ніжні,

А голос чистий і дзвінкий,

А руки – теплі і надійні,

А погляд – сонячний, ясний.

Квітки у полі – білі, сині,

Червоні, жовті, голубі.

Хмарки у небі – бистрокрилі,

Весняні, літні, зимові.

Усі ознаки називає

... як частина мови.

І жодної не обминають

Слова ці, справді, пречудові.

 

 

3-й учень:

Що прикметник означає?

Він прикмети називає –

Всі ознаки він вивчає.

Розуміється на всьому:

На великому й малому,

Який смак в кого буває,

І за кольором впізнає,

І за розміром, і віком,

Яким стане чоловіком,

Почуття він розпізнає,

Про характер думку має,

Про красу і про вроду,

Про навколишню природу,

І про місяць, і про сонце,

Що загляне у віконце.

Всі ознаки добре знає,

Слово точне добирає –

Їх багато дуже має.

Коли хтось про щось спитає,

Тут же він відповідає:

  • Яка мама? – Добра, щира,

І привітна, співчутлива...

- Який тато? – Сильний, мужній,

Гарний, чуйний, дужий...

Всіх ознак не перелічиш.

Перевір, якщо лиш хочеш.

 

 

7. Мовний аукціон

 - Принц Словник запрошує вас на мовний аукціон. За 1 хвилину спробуйте записати якомога більше прикметників, обєднаних темою «Рідний край». Переможе той, хто останній назве прикметник. Перемога – перепустка на бал від принца Словника.

 

8. Робота з деформованим реченням

 - Дівчинка Новинка стверджує, що на дошці записане  речення:

За, рідна, край, голова, віддай.

Доведіть!

 - Так діти, це не є реченням, бо  тут немає звязку слів. А що треба зробити, щоб був звязок?( Змінити закінчення )

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ( 15 хв )

1. Відгадування загадки

 - А щоб нам не сумувати,

Потрібно загадку відгадати...

Наче лицарі казкові,

Вірно служать рідній мові:

Так слова єднати вміють,

Що усі їх розуміють.

   ( Відмінки )

- Для чого нам потрібні відмінки?

- Пригадайте скільки відмінків в українській мові?

- Назвіть їх.

- Як визначити відмінок прикметника?

 

2. Повідомлення нової теми, завдань уроку

 - Сьогодні ми зупинимося на двох відмінках, які дуже схожі між собою та завдають неуважним учням труднощі у їхньому визначенні. Це – давальний і місцевий відмінки. Завдяки своїм гарним розумовим здібностям, ви  зможете, я впевнена, безпомилково визначати давальний і місцевий відмінки.

 

3. Робота за підручником

 а/ Вправа 223 (Колективно, усно).

  • Відкрийте підручник на сторінці 102. Вправа 223.
  • Прочитайте словосполучення, визначте відмінки прикметників.
  • Порівняйте їхні закінчення в російській та українській мовах.
  • Чим відрізняється місцевий від давального відмінку?

б/ Вправа 224 (Коментоване письмо).

  • Прочитайте вправу, додаючи замість крапок закінчення та визначаючи відмінок прикметників.

в/ Вправа 225 ( Фронтально біля дошки ).

  • Використовуючи слова і словосполучення, розкажіть, хто де працює.

 

4. Фізкультхвилинка.

( Діти співають на мелодію пісні «Усмішка» та виконують танцювальні рухи. )

Від усмішки хмарний день ясніш,

Від усмішки засія веселка в небі...

Поділись усмішкою щедріш –

І вона не раз повернеться до тебе.

Приспів:

І тоді хмарки склика

В танець музика дзвінка

І на скрипці грає коник найніжніше...

Із блакитного струмка

Починається ріка,

Ну а дружба – починається з усмішки.

 

Від усмішки сонячної вмить

Найсумніший дощик плакать перестане.

Сонний ліс ураз загомонить

І заплеще, мов долоньками, листками.

Приспів.

 

Від усмішки йде до всіх тепло –

До слона, і навіть до малої мишки...

Тож нехай, щоб добре всім було,

Ніби лампочки, вмикаються усмішки!

Приспів.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ  ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ ( 10 хв )

 1. Самостійна робота

  • Перш ніж вибудете самостійно виконувати вправу 226, давайте разом вставимо замість крапок потрібні прикметники.
  • Прикметники підкресліть та визначте їх відмінки.

 

2. Взаємоперевірка

- Хто знайшов помилки?

- Скористайтесь табличкою на дошці та поставте один одному оцінки.

 ( Діти виставляють один одному оцінку в оціночний аркуш, а тільки після перевірки вчителя виставляється оцінка у щоденник ).

 

 3. Робота в групах ( Усно ).

- Діти, подумайте та скажіть, що таке реклама?

- Пропоную скласти вам рекламу, використовуючи прикметники у давальному та місцевому відмінку.

І, ІV  група – селищу Комісарівка;

ІІ група – школі № 31;

ІІІ група – 4 класу.

 

 4. Асоціативний кущ ( Колективно ).

 - Клоун Запитайко пропонує вам створити асоціативний кущ «Прикметник».

Пригадайте все, що ви знаєте про прикметник.

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ ( 3 хв )

  • Чи сподобався вам урок?
  • Чого навчилися на уроці?
  • Чи знадобиться це вам у житті?
  • Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?
  • Що було важкого?
  • А хто вважає, що обійшовся б й без цієї теми?
  • Як ви б сформулювали тему?

-   Я вважаю, що всі ви, діти, гідні нагоди потрапити на королівський бал, бо змогли за 45 хвилин виконати багато завдань та ще й дуже гарно.

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  ( 2 хв )

- Ось і уроку кінець!

Хто працював, той молодець!

Що сподобалось вам, поділіться вдома.

Що сумним було, пожалійтесь вдома.

Всі дружні й активні були увесь час.

Хороші оцінки чекають завтра на вас.

А чому завтра?

- Тому що домашнє завдання ось таке…

І, ІІ група – вправа 227 ( А );

ІІІ група – вправа 227 ( Б );

ІV група – підшукати прислів’я з прикметниками у Д. в. та М. в.

- За хвилинку ви почуєте дзвінок,

І я скажу: «Скінчився урок!»

Хай вам, любі діти, сонечко сміється,

І наука хай дається!

Не привчайтеся в роботі

Відкладати все на потім.

Хай щастить вам, діти, всюди!

Хай ростуть з вас гарні люди.

 

 

 

 

doc
Додано
2 липня 2018
Переглядів
3006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку