Мета: ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; учити правильно ставити питання і визначити відмінок; звернути увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків; вдосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мовне чуття, спостережливість, інтерес до вивчення мови; виховувати культуру писемного мовлення, старанність.
Обладнання: картки поточного контролю знань, таблиця відмінювання іменників у множині, кубик Блума.
УКРАЇНСЬКА МОВА 4 КЛАС
Тема уроку: ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ У МНОЖИНІ
Мета: ознайомити учнів з відмінюванням іменників у множині; учити правильно ставити питання і визначити відмінок; звернути увагу на відмінність у закінченнях іменників деяких відмінків; вдосконалювати вміння і навички правопису відмінкових закінчень іменників; розвивати мовне чуття, спостережливість, інтерес до вивчення мови; виховувати культуру писемного мовлення, старанність.
Обладнання: картки поточного контролю знань, таблиця відмінювання іменників у множині, кубик Блума.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА УРОК.
— Яким ви хочете бачити наш урок? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, пошуковим, загадковим проблемним)
— А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними , активними, зібраними, наполегливими)
— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо, цікавий, творчий продуктивний урок. А в якій формі ми будемо працювати, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте ребус.
Подорожувати ми з вами будемо потягом, а зупинятися на станціях.
Перевірка домашнього завдання, станція «Самостійна», «Ігрова», «Вивчення нового», «Каліграфічна», «Колективна», «Відпочинку», «Загублених слів», «Кубування», «Мовленнєва».
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Завдання: добери іменник, визнач відмінок.
1 варіант 2 варіант
Сидить (на чому?) М.в. Їде (на чому?) М.в.
Побачив (що?) Зн.в. Грався (чим?) О.в.
Малює (чим?) О.в. Несе (кому?) Д.в.
Багато ( чого?) Р.в. Кличе (кого?) Р.в
Подарував (кому?) Д.в. Знайшов ( що?) Зн.в.
Прийшов (хто?) Н.в. Співав (хто?) Н.в.
Учитель називає іменники в однині, а учні ставлять їх у множину. Автомобіль, черговий, сіль, школа, квітка, молоко, річка, читання.
— Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в однині.) Учитель називає іменники в множині, а учні ставлять їх в однину.
Гори, ворота, міста, села, штани, океани, хлопці, гроші.
— Що ви помітили? (Є іменники, які вживаються тільки в множині.)
— Чи змінюються за відмінками іменники у множині?
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми про це дізнаємося, будемо вчитися відмінювати іменники в множині, правильно писати закінчення цих іменників.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження над мовним матеріалом (вправа 162, с. 73)
Ознайомлення з таблицею відмінювання іменників у множині
— За якою ознакою здійснено розподіл іменників? (За родами)
— Які закінчення мають іменники кожного роду в множині?
— У яких відмінках іменники у множині мають однакові закінчення? (Іменники, що означають назви неістот,— у називному і знахідному відмінках; іменники, що означають назви істот, — у родовому і знахідному відмінках.)
— У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками, а у яких — без них?
— Звірте свої висновки із правилом на с. 73.
Розкрийте зошити, каліграфічно запишіть число, класну роботу, склади і слова.
Ос сі ос ін нь осінь восени
Осінь іде – дощі за собою веде.
Запишіть приказку в зошити.
— Прочитайте подані слова.
— Які іменники вжиті в однині, а які — у множині?
— Поставте іменники, вжиті в однині, у форму множини.
— Іменники, подані у множині, провідміняйте за рядами:
1-й ряд — будинки; 2-й ряд — канали, 3-й ряд — поля.
4.Списування з коментуванням (вправа 164, с. 74)
— Чого не вистачає у цьому тексті? (Слів)
— Звідки можна взяти слова, що відповідають змісту тесту? (З довідки)
— Відредагуйте поданий текст.
— Про що ви дізналися з тексту?
5. Фізкультхвилинка.
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.Робота в парах
— Запишіть повні відповіді на запитання, використовуючи іменники, подані в дужках, і потрібні прийменники. Визначте відмінок цих іменників у реченнях.
Наприклад: Де знаходить знання людина? (Книги)
Людина знаходить знання у книгах (М.в.)
2.Творча робота в групах
Прочитайте текст, змінюючи форму однини іменників на форму множини.
1 група.
Восени у (білка) особливо багато клопоту . Треба на зиму ( гриб) насушити. Запастися (горіх), (жолудь), (шишка). (Дупло) вимостити, втеплити . А пізніше їм треба поміняти (шубка) .
2група.
У похід за (гриб) треба вирушати вранці. Вони ростуть під (дерево), (кущ), (пеньок). У росі блищать (шапка) грибів і їх добре видно. Коли нападає багато (лист), гриби ховаються. Треба розгрібати листя (паличка).
3.Стратегія «Кубування» (Білки, гриби)
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Незакінчене речення»
VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 165 (с. 74-75).
Резерв. Кінезіологія
Подивися вгору, вниз,
Подивись очима скрізь.
І праворуч, і ліворуч.
Перевір, чи вуха поруч?
Знову вгору – знову вниз.
Лапою помацай ніс.
Ось і вправу закінчили,
Діти наші відпочили.