Урок з підприємницьким тлом «Відношення і пропорції. Відсоткові розрахунки»
Сокол Лариса Анатоліївна – учитель математики кз «Олешківська гімназія» м.Олешки Херсонської обл.
Цільова група:
Тривалість:
Мета:
Операційні цілі (завдання):
Після закінчення уроку учень знає що таке:
формулює:
розуміє
вміє
може
Методи і техніки:
Обладнання:
Допоміжні матеріали:
Додаток 2. Задача для самостійної роботи.
Додаток 3. Інтерактивна вправа “Мікрофон”.
Додаток 4. Усна математична розминка.
Додаток 5. Аркуші з завданнями.
Додаток 6. Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”.
Додаток 7. Математичні розрахунки.
Додаток 8. Завданнями самостійної роботи.
Додаток 9. Зразок розв’язування завдань самостійної роботи.
Додаток 10. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
Додаток 11. Самооцінка роботи в групі
Хід уроку
1. Вступна частина
1.1 Вмотивуйте навчальну діяльність учнів на уроці. Повідомте, що вміння розв’язувати текстові задачі – це показник рівня математичного мислення. Таке вміння необхідне будь якій людині, яка прагне досягти серйозних успіхів в оволодінні сучасних професій.
1.3. Перевірте виконання домашнього завдання (Додаток 1).
1.4. Запропонуйте учням самостійно розв'язати аналогічну задачу і звірити одержані результати зі зразком (Додаток 2).
1.5. При виявленні помилкових результатів запропонуйте учням пригадати формули знаходження невідомого члена пропорції і здійснити швидку корекцію обчислень.
1.6. Для актуалізації опорних знань учнів проведіть інтерактивну вправу “Мікрофон” (Додаток 3).
1.7.Для перевірки навиків обчислення запропонуйте усну математичну розминку (Додаток 4).
2. Основна частина
2.1. Повідомте учнів, що далі вони будуть розв’язувати задачі використовуючи інтерактивну вправу “Мозковий штурм” .
Це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників проявляти свою уяву і творчість в ухваленні рішень, освоєнні теоретичних положень й оволодінні практичними обчислювальними навичками.
2.2. Об’єднайте учнів у 4 групи за допомогою карток чотирьох кольорів і запропонуйте кожній групі зайняти місце за окремим столом. Роздайте аркуші з завданнями (Додаток 5 ).
2.3. Коротко поясніть учням правила цього методу (Додаток 6). 2.4. Виділіть на обговорення задач приблизно 5 хв., а на проведення обчислень 15 хв.
2.5. Після закінчення роботи попросіть представників кожної групи презентувати результати роботи. Важливо, щоб учні розповіли, чи відбувалася зміна рішень під час роботи. Запропонуйте учасникам інших груп проаналізувати представлені способи розв’язувнь та правильність математичних розрахунків (Додаток 7).
2.6. Для контролю знань та умінь виконайте самостійну роботу (Додаток 8).
2.7. Запропонуйте учням здійснити взаємоперевірку (Додаток 9).
3. Підсумкова частина
3.1. Підведіть підсумок уроку через інтерактивну вправу «Незакінчене речення». (Додаток 10).
3.2. Запропонуйте учням провести самооцінювання роботи в групі. Кожне запитання – 0-2 бала за зразком. (Додаток 11).
3.3. На домашнє завдання запропонуйте скласти та розв’язати 3 задачі економічного змісту та задачу на використання властивостей обернено пропорційних величин.
Домашнє завдання
Додаток 2.
Задача для самостійної роботи.
Один гектар лісу поглинає за рік 9,35 т вуглекислого газу і виділяє 8,2 т кисню, який забезпечує дихання 200 людей. Скільки кілограм кисню потрібно на рік для дихання учням 6 класу, в якому навчається 30 учнів?
Розв’язок:
200 людей – 8,2 т
30 учнів – ?
Х = = 1230 (кг)
Відповідь: 1230 кг.
Додаток 3.
Інтерактивна вправа “Мікрофон”.
Інтерактивна вправа «Мікрофон» дає змогу кожному учневі у визначеному порядку висловити свою думку.
Правила проведення:
1. Запропонуйте учням проблему.
2. Дайте уявний «мікрофон» (будь-який предмет).
3. Кожен учень, узявши його, має висловити власну думку й передати «мікрофон» іншому.
4. Коли хтось висловлюється, інші не мають права щось говорити.
5. Відповіді не коментуються й не оцінюються.
Додаток 4.
Усна математична розминка.
100% чверть учнів школи
10% всі учні школи
50% десята частина учнів школи
25% половина всіх учнів школи
80% 3/4 45% 9/20 15% 1/4 55% 7/10
2/3 3/5 3/20 3/5
4/5 3/10 1/10 11/20
7/10 5/10 7/10 1/2
Додаток 5.
Аркуші з завданнями.
Вибір житла
Влітку батьки Петрика вирішили, що восени вони будуть купувати будинок, який коштував 90000 грн, але восени він подорожчав на 15%. Та їм стало відомо, що взимку вартість будинку знизиться на 20%. Батьки звернулись до Петрика за допомогою: - Чи варто їм купувати будинок восени?
Кредит на житло
Батьки почали сперечатися в якому банку взяти кредит. Мама пропонує в банку «Вибір» під 12% річних на 5 років. А батько стоїть на своєму, що треба брати кредит у банку «Допомога» на 3 роки, під 15% річних. Якому банку вони переплатять менше грошей і на скільки?
Витрати на ремонт
На зекономлені гроші від кредиту батьки вирішили відремонтувати будинок. На фарбу витратити 15% всіє вартості ремонту, на шпалери – 10%, на меблі – 40%, а решту на побутову техніку. Допоможіть батькам Петрика підрахувати скільки потрібно грошей на фарбу, шпалери, меблі та побутову техніку окремо.
Закупка товару
Торгівельна мережа «Господар» встановила знижки на певні товари. Але в магазині № 4 на : побутову техніку – 5%, меблі – 10%, фарбу – 5%, шпалери – 10%, а в магазині № 9 на : побутову техніку – 8%, меблі – 6%, фарбу – 8%, шпалери – 6%. Батьки Петрика знову звернулись до нього за допомогою: – Де краще їм купувати товари?
Додаток 6.
Інтерактивна вправа “Мозковий штурм”.
Мозковий штурм — це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників проявляти свою уяву і творчість. Результат досягається шляхом вільного вираження думок усіх учнів і допомагає знаходити кілька рішень з конкретної теми.
Під час «мозкового штурму» учасники дотримуються таких правил:
— намагаються зібрати якомога більше ідей щодо вирішення проблеми, розв’язання завдання;
— не відкидають будь-яку ідею, навіть якщо вона здається фантастичною, нездійсненною або суперечить загальноприйнятій думці;
— подають необмежену кількість ідей або розвивають ідеї інших учасників;
— не обговорюють, не критикують висловлювання, твердження інших, не намагаються давати оцінку запропонованим ідеям на етапі їх висування.
Додаток 7.
Математичні розрахунки.
Вибір житла
Влітку батьки Петрика вирішили, що восени вони будуть купувати будинок, який коштував 90000 грн, але восени він подорожчав на 15%. Та їм стало відомо, що взимку вартість будинку знизиться на 20%. Батьки звернулись до Петрика за допомогою: – Чи варто їм купувати будинок восени?
Розв’язок:
І спосіб:
Відповідь: 82800 грн.
ІІ спосіб:
Х грн. – 15%
Х = сума, на яку подорожчав будинок.
Х грн. – 20%
Х = – сума, на яку подешевшав будинок.
Відповідь: 82800 грн.
Кредит на житло
Батьки почали сперечатися в якому банку взяти кредит. Мама пропонує в банку «Вибір» під 12% річних на 5 років. А батько стоїть на своєму, що треба брати кредит у банку «Довіра» на 3 роки, під 15% річних. Якому банку вони переплатять менше грошей і на скільки?
Розв’язок:
Відповідь: Банку «Довіра» вони переплатять менше на 12420 грн.
Витрати на ремонт
На зекономлені гроші від кредиту батьки вирішили відремонтувати будинок. На фарбу витратити 15% всіє вартості ремонту, на шпалери – 10%, на меблі – 40%, а решту на побутову техніку. Допоможіть батькам Петрика підрахувати скільки потрібно грошей на фарбу, шпалери, меблі та побутову техніку окремо.
Розв’язок:
Відповідь: на фарбу – 1863 грн., на шпалери – 1242 грн., на меблі – 4968 грн., на побутову техніку – 4347 грн.
Закупка товару
Торгівельна мережа «Господар» встановила знижки на певні товари. Але в магазині № 4 на : побутову техніку – 5%, меблі – 10%, фарбу – 5%, шпалери – 10%, а в магазині № 9 на : побутову техніку – 8%, меблі – 6%, фарбу – 8%, шпалери – 6%. Батьки Петрика знову звернулись до нього за допомогою: – Де краще їм купувати товари?
Розв’язок:
І спосіб:
4347*0,05 + 4968*0,1 + 1863*0,05 + 1242*0,1 = 217,35 + 496,8 + 93,15 + 124,2 = 931,5(грн.) – знижки в магазині №4.
4347*0,08 + 4968*0,06 + 1863*0,08 + 1242*0,06 = 347,76 + 298,08 + 149,04 + 74,52 = 869,4(грн.) – знижки в магазин №9.
931,5 > 869,4
Відповідь: краще їм купувати товари в магазині №4.
ІІ спосіб:
0,35*0,05 + 0,4*0,1 + 0,15*0,05 + 0,1*0,1 = 0,0175 + 0,04 + 0,0075 + 0,01 = 0,075 – відсоткова знижка в магазині №4.
0,35*0,08 + 0,4*0,06 + 0,15*0,08 + 0,1*0,06 = 0,028 + 0,024 + 0,012+ 0,006 = 0,07 – відсоткова знижка в магазині №9.
> 1.
Відповідь: краще їм купувати товари в магазині №4.
Додаток 8.
Завдання самостійної роботи.
І. 1. Площа поля 32 га. Засіяли 80% поля. Скільки гектарів засіяли?
2. Площа поля 32 га. Засіяли 25,6 га поля. Скільки відсотків поля ще треба засіяти?
3. Число зменшили на 20%. На скільки відсотків необхідно збільшити одержане число, щоб знову дістати задане?
ІІ.1. Маса вершків становить 21% маси молока. Скільки потрібно взяти молока, щоб дістати 84 кг вершків?
2. Маса вершків становить 21% маси молока. Яку масу знежиреного молока отримаємо з 400 кг цільного?
3 Число збільшили на 25%. Наскільки відсотків необхідно зменшити одержане число, щоб знову дістати задане?
ІІІ.1. У 200 г розчину міститься 18 г цукру. Скільки відсотків цукру міститься в розчині?
2. У 200 г розчину міститься 18 г цукру. Скільки відсотків води міститься в розчині?
3. Число зменшили на 20%. На скільки відсотків необхідно збільшити одержане число, щоб знову дістати задане?
ІV.1. У 200 г розчину міститься 18 г цукру. Скільки відсотків цукру міститься в розчині?
2. У 200 г розчину міститься 18 г цукру. Скільки відсотків води міститься в розчині?
3. Число збільшили на 25%. Наскільки відсотків необхідно зменшити одержане число, щоб знову дістати задане?
Зразок розв’язання завдань самостійної роботи.
*Площа поля 32 га. Засіяли 80% поля. Скільки гектарів засіяли?
І спосіб:
ІІ спосіб:
Х га. – 80%
Відповідь: 25,6 га.
*Маса вершків становить 21% маси молока. Скільки потрібно взяти молока, щоб дістати 84 кг вершків?
І спосіб:
ІІ спосіб:
Х кг – 100%
Відповідь: 400 кг.
*У 200 г розчину міститься 18 г цукру. Скільки відсотків цукру міститься в розчині?
І спосіб:
ІІ спосіб:
18 г – х%
Відповідь: 9%
*Площа поля 32 га. Засіяли 25,6 га поля. Скільки відсотків поля ще треба засіяти?
Відповідь: 20%
*Маса вершків становить 21% маси молока. Яку масу знежиреного молока отримаємо з 400 кг цільного?
Відповідь: 316 кг.
*У 200 г розчину міститься 18 г цукру. Скільки відсотків води міститься в розчині?
Відповідь: 91%.
*Число зменшили на 20%. На скільки відсотків необхідно збільшити одержане число, щоб знову дістати задане?
Відповідь: на 25%
*Число збільшили на 25%. Наскільки відсотків необхідно зменшити одержане число, щоб знову дістати задане?
Відповідь: на 20%
Додаток 10.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
Це спосіб підведення підсумку виконаної роботи. Він дає змогу ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими Робота за такою методикою дає присутнім можливість долати стереотипи, вільніше висловлюватися стосовно запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити стисло, але по суті й переконливо. Потрібно визначити тему, з якою учні будуть висловлюватися в колі ідей, сформулювати незакінчене речення і запропонувати учням закінчити його, наприклад:«На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...»; «Ця інформація дає нам підстави для висновку, що...»; «Це рішення було прийнято, бо...» тощо. Кожен наступний учасник обговорення має починати свій виступ із запропонованої формули.
Самооцінка роботи в групі
Прізвище, ім’я учня ____________________________________
1. Активна участь у роботі групи ___________________________________________
2. Ваші пропозиції, які врахувала група ___________________________________
3. Підтримка іншим членам групи, заохочення їх до роботи _______________
4. Участь у проведенні обчислень______________________________
5. Узагальнення думки інших і просування роботи групи вперед _______________
6. Участь у представленні результатів _________________________________________
Всього балів ______________