Урок «Відносна молекулярна маса речовини. Її обчислення за хімічною формулою»

Про матеріал
Урок «Відносна молекулярна маса речовини. Її обчислення за хімічною формулою» має за мету поглибити поняття про хімічну формулу, її використання для розрахунків; дати поняття про відносну молекулярну масу; формувати вміння й навички обчислювання за хімічними формулами; навчити визначати відносну моле¬кулярну масу простих і складних речовин за їх формулами,розвивати логічне мислення. Містить самостійну роботу на 30 варіантів
Перегляд файлу

http://www.gandex.ru/upl/oboi/u12032_7041_13_abstract_walls.jpg

 

                          

КОНСПЕКТ  УРОКУ

З ХІМІЇ

НА ТЕМУ

«Відносна молекулярна маса речовини.

Її об­числення за хімічною  формулою»

7 КЛАС

 

Вчитель

Папіш Наталія Петрівна

Урок №15

Клас: 7

Дата проведення уроку:

 

Тема. Відносна молекулярна маса речовини.

Її об­числення за хімічною  формулою


      Мета: поглибити поняття про хімічну формулу, її використання для розрахунків; дати поняття про відносну молекулярну масу; формувати вміння й навички обчислювання за хімічними формулами; навчити визначати відносну моле­кулярну масу простих і складних речовин за їх  формулами,розвивати логічне мислення; виховувати уважність і вміння застосовувати теоретичні знання на практиці.

Тип уроку:   формування вмінь і навичок, поглиблення знань.

Форми роботи:   розповідь, бесіда, самостійна робота, робота в парах, прийом «Чорна скринька», загадки

Обладнання:   періодична система хімічних елементів

 

                                                        Девіз уроку

Від настрою, з яким ти вступаєш у день,

 залежать твої успіхи,

тому намагайся кожен день почати з позитиву.

Від настрою, з яким ти розпочинаєш навчання,

залежать твої знання.

 

ХІД УРОКУ

 І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань

Вчитель зачитує девіз уроку та налаштовує учнів до плідної співпраці.

На дошці є три зображення, які характеризують активність учнів. Кожен називає тип, який сьогодні учню найбільше до вподоби.  Зазвичай, учні обирають останній тип.

 

 

 

 http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/14181/1354279912.jpghttp://waking-up.org/wp-content/uploads/2012/08/ozornik.jpg http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/11453/1334043322.gif

Спокійний Іванко       Байдужий Василько       Радісний Петрик

Я дуже б хотіла, щоб такий настрій був у нас усіх до кінця уроку.

Наш сьогоднішній урок я хотіла б розпочати з гри, яка має назву «Чорна скринька». В цій скриньці знаходяться речовини, які відомі кожному з нашого повсякденного життя. А для того, щоб дізнатися, які  речовини в ній знаходяться вам необхідно відгадати дві загадки.

  1. У воді росте кохається, вкинь у воду — злякається.   (Сіль),

або  Мене не їдять, і без мене не їдять.           (Сіль).

  1. Солодкий, як мед,
    Білий, як сніг
    У пошані у всіх;
    До рота попав, там і пропав. (Цукор).

З цими речовинами ви маєте справу кожного дня, знаєте, який у них колір, смак, запах, як вони розчиняються у воді. Проте, мабуть, ніхто ніколи й не думав, що є важчим, одна молекула цукру чи одна молекула солі? Чи, можливо, вони мають однакову вагу?

Відповідь на це питання ми дізнаємося наприкінці уроку, коли навчимося визначати маси молекул.

А для того, щоб вас ще більше зацікавити та здивувати, я пропоную вам ще одне запитання. Ви бачите, що наша класна кімната вбрана до Новорічних свят. Під стелею знаходяться кульки, які самі піднялися і там тримаються. А ще є кульки, які не хочуть підійматися під стелю (вчитель демонструє). Як ви гадаєте чому так?

А перед тим як приступити до вивчення нової теми, я пропоную вам пригадати матеріал попередніх уроків.

Повторення

На дошці — п'ять формул:

Са, СО2,  Н2, Na20, Н2504.

Фронтальне опитування (усно)

  • Прочитайте формули записаних речовин і розшифруйте якісний і кількісний склад цієї речовини. (Працюють по черзі п'ятеро учнів.)
  • Розділіть запропоновані речовини на прості та складні. (Працює один учень біля дошки.)

Са, СO2, Н2, Nа2О, Н2SO4.

Давайте згадаємо:

  • Що таке відносна атомна маса?
  • Як вона позначається?
  • Де можна знайти значення відносної атомної маси хімічних елементів?
  • З чого складається молекула?
  • Як ви думаєте, чи можна за допомогою відносної атомної маси знайти масу молекули?
  • Як це можна зробити?

 

А досконало навчитися обчислювати відносну молекулярну масу ми зможемо на сьогоднішньому уроці, тема якого:

Відносна молекулярна маса речовини, її об­числення за хімічною формулою

Учні записують до зошитів число та тему уроку

За хімічними формулами речовин можна не лише визначати їх якісний і кількісний склад, а й обчислювати відносну молекулярну масу речовини. Розрахунки відносної молекулярної маси необхідні у хімічних, фізичних, хіміко-технічних розрахунках. Тому важливо вміти їх обчислювати.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Визначення відносної молекулярної маси

Важливою характеристикою речовини є її відносна молекулярна маса.

Відносна молекулярна маса — це фізична величина, яка показує, у скільки разів маса молекули речовини більша за 1/12 маси атома Карбону. (учні записують визначення до зошитів)

2. Позначення на письмі відносної молекулярної маси

Якщо Ar — це позначення на письмі відносної атомної маси, то Mr — це позначення на письмі відносної молекулярної маси.

3. Алгоритм дій під час обчислення відносної молекулярної маси

Відносна молекулярна маса — це сума відносних атомних мас елементів, що входять до складу молекули з урахуванням індексів.

Для її обчислення використаємо алгоритм дій.

1. Записати символ відносної молекулярної маси (Mr).

2. У круглих дужках зазначити формулу сполуки (Mr(H2O)).

3. За періодичною системою знайти символи хімічних елементів і записати округлені значення їх відносних атомних мас (Ar(H), Ar(O)).

4. Ці значення помножити на число атомів елементів (на індекс).

5. Додати маси атомів усіх елементів:

Mr(H2O) = Ar(H) · 2 + Ar(O) = 1 · 2 +16 = 18.

Отже, хімічна формула речовини дозволяє обчислити відносну мо­лекулярну масу речовини.

IV. Формування вмінь і навичок

На плакаті ви можете побачити формули речовин та малюнок, який відображає використання цієї речовини.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/H2o_hq2_alpha.pnghttp://inelia.com.ua/img/zakaz-vody-na-dom.jpg

http://d3mlntcv38ck9k.cloudfront.net/content/konspekt_image/53860/4cd559a0_faff_0130_fcb2_22000a1c9e18.pnghttp://www.vokrugsveta.ru/img/cmn/2006/07/28/006.jpg

http://www.russika.ru/userimages/1074_4790_1335281755.jpghttp://www.prostozavod.com.ua/wp-content/uploads/2012/10/ozon-layer-1.jpg

http://drag2ter.com/blog/wp-content/uploads/2011/01/h2.pnghttp://www.nscience.ru/chemistry/inorganic/hydrogen/fuelcell_car.jpg

http://int-46.ucoz.ru/_ph/5/2/787824558.jpghttp://pda.mchsmedia.ru/files/watermark_backup/r_800_600/cddccb2d9375512a989.jpg

http://www.gastroscan.ru/handbook/images03/hydrogen-chloride-01.jpghttp://www.factroom.ru/wp-content/uploads/2013/10/1110.jpg

http://dic.academic.ru/pictures/wiki/files/67/Carbon-dioxide-3D-vdW.pnghttp://crocodive.info/wp-content/uploads/uglekislyiy-gaz.jpg

http://www.syl.ru/misc/i/ai/152974/496860.jpghttp://www.habitatmag.com/var/ezwebin_site/storage/images/media/images/carbonmonoxide/30036-1-eng-US/carbonmonoxide_medium.jpg

http://www.klass39.ru/wp-content/uploads/2012/09/NaCl.jpghttp://giga.ua/wp-content/uploads/2014/06/sol_1_.jpg

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSolNGpWy8nmDIvHaVd7U1srDvPxVHuXmS75Ia-Wng0Mu7gOrfaBQhttp://188.121.37.240/media/textpict/27930

http://eduportal.uz/ebooks/himiya8/html/img/img_320.jpghttp://24farm.ru/images/preparat/ammonium%20caustici_vishpha_516.jpg

С12Н22О11http://ruslekar.info/images/original/71821m.jpg

http://proznania.ru/str/2309/01.jpghttp://www.ayzdorov.ru/images/Travi/vinograd-kyltyrnii.jpg

 

 

 

 Зараз я пропоную, вибрати декілька з них та визначити молекулярну масу речовин. (Учні вибирають речовину, вчитель коментує малюнок, після цього учні  працюють біля дошки).

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcREbNHdiSBAKXj_hZLDrgUv3ogGbMC_Gb7R4jF7R8WwoppJUeaIЩо стомились? То ж хвилинку відведемо для відпочинку.

Музична фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія»

http://tutfengshui.ru/uploads/posts/2013-05/1368785288_nefrit.jpgЄ речовини, які у своїй формулі містять дужки. Наприклад, мінерал нефрит (камінь Тільця, використовували ще в бронзовому віці, використовувався для виготовлення зброї та міцного знаряддя праці, пізніше – в якості предметів та прикрас) має формулу Ca2Mg5(ОН)2(Si4O11)2.  Давайте спробуємо знайти відносну молекулярну масу цієї речовини. Учні з допомогою вчителя розв’язують задачу.

Трішки відпочили, розім’ялися, зняли втому, навчилися розв’язувати задачі, а отже готові до написання самостійної роботи. Самостійну роботу виконуєте за таблицею. В таблиці запропоновано 30 варіантів. Ваш варіант – це номер за списком у журналі. Самостійну роботу пишете на бланках. Після виконання завдань ви обмінюєтеся бланками з сусідом, який перевіряє роботу та ставить оцінку. Наприкінці уроку ви всі здаєте бланки, я перевіряю правильність виконання завдань та правильність перевірки, якщо сусід правильно перевірив роботу, то додатково до своєї оцінки отримує два бонусних бали.

Самостійна робота за таблицею

Обчисліть значення відносної молекулярної маси для речовин:

                Варіант №1

H2O, Ba(NO3)2

                Варіант №2

HNO3, Al2(SO4)3

Варіант №3

SiO2, Ca3(PO4)2

Варіант №4

CO2, Mg3(PO4)2

Варіант №5

HCl, Ca(NO3)2

Варіант №6

Cl2O7, Cr(NO3)3

Варіант №7

H2CO3, Ba3(PO4)2

Варіант №8

KCl, Fe(NO3)3

Варіант №9

H3PO4, Ca(OH)2

Варіант №10

NH3, Fe(OH)3

Варіант №11

K2SO4, Fe(OH)2

Варіант №12

H2O2, Mg(NO3)2

Варіант №13

Na2SiO3, Al(NO3)3

Варіант №14

H4P2O7, Al(OH)3

Варіант №15

CuSO4, Al2(SO4)3

Варіант №16

C12H22O11, Zn(OH)2

Варіант №17

Fe2O3, Al2(BO3)3

Варіант №18

Al2O3, Fe2(BO3)3

Варіант №19

HClO4, Fe(MnO4)2

Варіант №20

P2O5, Fe(CN)3

Варіант №21

HNO3, Ca3(PO4)2

Варіант №22

CO2, Ca(NO3)2

Варіант №24

KCl, Ca(OH)2

Варіант №25

NH3, Fe(OH)2

Варіант №26

H2O2, Al(NO3)3

Варіант №27

H4P2O7, Al2(SO4)3

Варіант №28

C12H22O11, Al2(BO3)3

Варіант №29

Al2O3, Fe(MnO4)2

Варіант №30

P2O5, Al2(SO4)3

 

Учні обчислюють відносні молекулярні маси речовин у з допомогою періодичної системи хімічних елементів.

А зараз давайте повернемося до запитань, які виникли у нас на початку уроку.

Що має більшу масу молекула цукру, чи молекула солі?

Чому одні повітряні кульки підіймаються до стелі, а інші – ні?

 

V. Узагальнення знань

Продовжіть речення

  • На сьогоднішньому уроці ми вивчили…
  • Відносна молекулярна маса це - …
  • Вона позначається як …
  • Відносна молекулярна маса речовини визначається як сума …

 VІ. Підбиття підсумків уроку. Виставлення оцінок

 VІI. Домашнє завдання

Прочитати параграф 9, відповісти на запитання  1-6, повторити хімічні формули та правила їх складання. Розрахувати відносні молекулярні маси речовин: РЬО, КС1, ВаSО4,  АgNO3.

Додаткове завдання (12 б). Скласти казкову розповідь на теми «Народження молекули», «Чия молекула найважча», «Чия молекула найважливіша» та ін..

Сьогоднішній  урок, я хотіла б закінчити такими словами

Щоб хімію добряче знати,
Треба вміти рахувати.
Спочатку маси речовин,
Але це тільки на почин.
Проте почин – один з початків,
Формування вмінь й задатків.
Не навчишся, маси рахувати
Надалі важко буде хімію вивчати.

Всім бажаю гарного настрою та дякую за урок.

Додаток до уроку

Самостійна робота уч ___ 7-__класу

__________________________________

Обчисліть значення відносної молекулярної маси для речовин:

                Варіант №1

H2O, Ba(NO3)2

                Варіант №2

HNO3, Al2(SO4)3

Варіант №3

SiO2, Ca3(PO4)2

Варіант №4

CO2, Mg3(PO4)2

Варіант №5

HCl, Ca(NO3)2

Варіант №6

Cl2O7, Cr(NO3)3

Варіант №7

H2CO3, Ba3(PO4)2

Варіант №8

KCl, Fe(NO3)3

Варіант №9

H3PO4, Ca(OH)2

Варіант №10

NH3, Fe(OH)3

Варіант №11

K2SO4, Fe(OH)2

Варіант №12

H2O2, Mg(NO3)2

Варіант №13

Na2SiO3, Al(NO3)3

Варіант №14

H4P2O7, Al(OH)3

Варіант №15

CuSO4, Al2(SO4)3

Варіант №16

C12H22O11, Zn(OH)2

Варіант №17

Fe2O3, Al2(BO3)3

Варіант №18

Al2O3, Fe2(BO3)3

Варіант №19

HClO4, Fe(MnO4)2

Варіант №20

P2O5, Fe(CN)3

Варіант №21

HNO3, Ca3(PO4)2

Варіант №22

CO2, Ca(NO3)2

Варіант №24

KCl, Ca(OH)2

Варіант №25

NH3, Fe(OH)2

Варіант №26

H2O2, Al(NO3)3

Варіант №27

H4P2O7, Al2(SO4)3

Варіант №28

C12H22O11, Al2(BO3)3

Варіант №29

Al2O3, Fe(MnO4)2

Варіант №30

P2O5, Al2(SO4)3

 

 

 

 

Варіант № ___

1. Дано :                                      розв’язання:

 

Відповідь:

 

 

   2. Дано :                                      розв’язання:

 

 

Відповідь:

ПЕРЕВІРИВ _________________________________________________

ОЦІНКА _____________

Варіант 1

 

І рівень

  1. Позначте просту речовину:  а) СІ2;  б) СН4;  в) Н2О;  г) РН3.          (0,5 б)
  2. Позначте валентність Оксигену:   а) І;  б) ІІ;  в) ІІІ;  г) ІV.         (0,5 б)

ІІ рівень

  1. Запишіть у вигляді формул
  • чотири молекули води;             (1 б)
  • десять молекул кисню.             (1 б)
  1. Які речовини називаються простими?   (1 б)

ІІІ рівень

  1. Що означає запис 3О2?          (1,5 б)
  2. Що таке відносна атомна маса?           (1,5 б)
  3. Як, знаючи формулу речовини, обчислити відносну молекулярну масу?         (1,5 б)

 

 

 

Варіант 2

 

І рівень

  1. Позначте складну речовину:  а) О2;  б) СО2;  в) Н2;  г) Са.        (0,5 б)  
  2. Позначте валентність Кальцію:  а) І;  б) ІІ;  в) ІІІ;  г) ІV.       (0,5 б)

ІІ рівень

  1. Запишіть у вигляді формул
  • три молекули водню           (1 б)
  • чотири атома Гідрогену.     (1 б)
  1. Які речовини називаються складними?      (1 б)

ІІІ рівень

  1. Що означає запис 5О3?             (1,5 б)
  2. Що таке відносна молекулярна маса?         (1,5 б)
  3. Як, знаючи формулу речовини, обчислити відносну молекулярну масу?         (1,5 б)

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
11 квітня 2020
Переглядів
531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку