Тема: Відпочинок на природі.
Мета: Розглянути правила поведінки під час відпочинку на природі, обережного ставлення до диких тварин; формувати уявлення про те, що людина –це частина живої природи; розвивати пам'ять, спостережливість; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї.
Обладнання: Сюжетні малюнки за темою; презентація їстивні і отруйні гриби; отруйні рослини, ягоди, змії; робочий зошит.
Хід уроку
I.Організація класу
Пролунав і стих дзвінок
Починається урок
щоб він минув не марно
Треба сісти рівно й гарно
II.Перевірка домашнього завдання
-На домашнє завдання вам було намалювати свою улюблену тваринку і написати як ви за нею доглядаєте.
-Які ви знаєте правила поводження з домашніми тваринами?
-Що треба робити, якщо на вас напав собака?
III.Мотивація навчальної діяльності.
Ми всі любимо відпочивати на природі: у лісі, на березі річки або моря, у селі. Ліс гарний будь-якої пори року. Та особливо вабить він на весні, коли все навкруги розквітає і птахи наповнюють його радісним співом. Жива природа включає рослинний і тваринний світ. До живої природи належать і люди. Вони – старші брати і сестри звірів, птахів і комах, тому ми повинні їх оберігати і любити.
IV.Повідомлення теми уроку
-Діти з якої казки ця дівчинка?(Малюнок Червоної Шапочки).Давайте пригадаємо що трапилося з нею?
Отже щоб нам не потрапити в подібну ситуацію на сьогоднішньому уроці ми розглянемо правила поведінки під час відпочинку на природі під час прогулянки лісом ,обережного ставлення до диких тварин.
V.Первинне сприйняття й осмислення матеріалу
1.Розповідь про прогулянку в лісі
В усі часи люди вважали дуже корисними прогулянки лісом .Адже вони не тільки зміцнюють здоров'я, але й розширюють кругозір, прищеплюють любов до навколишнього світу. Та перш ніж іти на прогулянку в ліс, потрібно заздалегідь підготувати все необхідне для походу. Насамперед подумайте про одяг. Він має бути закритий і зручний. Взуття має бути закритим і м яким.
-Погляньте на малюнок під яким номером ви вдягнете костюм?
Про одяг ви подбали, але перш чим вирушити до лісу ми повинні познайомитися з правилами поведінки в лісі?
У першу чергу слід пам'ятати про охорону навколишнього середовища; не ламати гілки ,не руйнувати гнізда птахів і нори звірів, після відпочинку сміття закопувати чи виносити з собою із лісу.
Проте прогулянка до лісу можуть бути не тільки приємними і корисними, а й небезпечними.
-Які небезпеки можуть чатувати на нас у лісі?
-Якщо так сталося що ти заблукав у лісі, то насамперед потрібно покликати на допомогу.
-Потрібно визначити скільки часу ви рухалися, згадати свій маршрут, шлях.
-Якщо ви відстали від групи, зупиніться на розвилці стежки і чекайте ,коли за вами прийдуть.
-Якщо погода погіршилася, знайдіть тимчасове укриття і розведіть багаття.
-Діти прогулюючись лісом можна натрапити на галявини з різними ягодами, черенами грибів.
-Чи любите ви гриби і ягоди?
-Які ви знаєте гриби? –А які полюбляєте ягоди?
Які смачні лісові ягоди! А картопля з грибами! Проте не всі з них можна вживати у їжу. Деякі ягоди та гриби можуть спричинити отруєння.
Ідучи в ліс за грибами, не забувайте, що в кожного їстівного гриба є двійник
(показ їстівних і неїстівних грибів-ілюстрації)
-А зараз попрацюємо у групах.
-У вас на портах є малюнки різних грибів, виберіть тільки ті які ви поклали б до своїх кошиків, ті які ростуть у наших лісах.
Запам'ятайте для того щоб не отруїтися, не збирайте гриби без дорослих;
Не вживайте старі гриби, не зберігайте необроблені гриби понад 24 години.
Але може статися так, що ви отруїлися грибами, чи хтось із ваших родичів.
-Які симптоми отруєння грибами?
-У разі отруєння грибами перші симптоми виявляються тільки через 8-24 години після вживання. Це нудота, блювота, біль в животі .Якщо є хоч найменша підозра на отруєння грибами потрібно негайно викликати лікаря!
Іноді в лісі можна побачити гарні на вигляд квіти чи рослини, які своєю красою милують милують очі, так і хочеться зірвати цю квіточку чи рослину. Але цього робити не слід, тому що і серед них може чекати на нас небезпека. Багато рослин є отруйними.(Перегляд відео: отруйні рослини)
2.Слово вчителя з елементами бесіди.
-Яких небезпечних тварин і комах ви можете зустріти у лісі?
На території України існує тільки два види отруйних змій
(Показ і люстрацій з коментуванням де живуть як їх розпізнати серед інших плазунів)
3.Відгадування загадок.
Хоч у нього шубка є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є .
І не ходить не гуляє
А у лігво спать лягає.
(Ведмідь)
У кубельце фрукти носить
Стріне нас – ховає носик.
Кожушок із голочок-
Хто скажіть це….
(Їжачок)
Живе у лісі, хижий, дикий.
Душить курки і індики,
І козу ,і барана-
Він нікого не мина.
(Вовк)
4.Фізкультхвилинка
VI. Узагальнення та систематизація знань
1.Робота з підручником.
- Читання статті “Відпочинок на природі”.
- Складання розповіді за малюнком підручника.
- Читання корисних порад.
- Робота в зошиті.
- Яке значення в житті людини має природа?
- Робота в парах.
VII.Підсумок уроку
- А зараз пограємо у гру: Я називаю правила поведінки на природі , а ви уважно слухайте, якщо я кажу правильне твердження- ви плескаєте в долоні, а якщо ні –тупаєте ногами.
1. На прогулянку в ліс можна іти самому?
2.Можна одягнути футболку і тапочки?
3. На прогулянку в ліс потрібно одягнути спортивний костюм і кросівки?
4.Коли зайдемо до лісу потрібно ламати гілки з дерев,знищувати мурашники?
5.Якщо заблукали потрібно бігти далі в ліс?
6.Якщо заблукали потрібно покликати на допомогу?
7.Можна їсти невідомі ягоди?
8.Побачивши будь-який гриб потрібно швиденько його взяти до свого кошика?
9.Можна рвати і нюхати невідомі вам рослини і квіти?
10.Коли зустріли змію потрібно її вдарити палицею?
11.Коли зустріли змію потрвбно обійти її стороною?
-З отриманих результатів гри я переконалася ,що ви будете кмітливими і уважними дітьми,коли вирушите до лісу.
-Що ви розкажете своїм сестричкам ,братикам ,друзям про правила поведінки в лісі?
VIII.Домашнє завдання
Написати розповідь про отруйні гриби ,або дику тварину ,яку можна зустріти на теритрії України.