Тема: Відсотки, середнє арифметичне. Розв’язування задач і вправ.
Мета уроку:
Тип уроку: формування практичних умінь та навичок.
Патріотичне виховання – це сфера духовного життя,
яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне,
що любить і ненавидить людина, яка формується.
В.Сухомлинський
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Сьогоднішній урок незвичайний – це екскурс, що поєднує в собі зв'язок математики із життям людини, значущість математичних знань.
(Опрацювання епіграфа)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Яке з чисел більше й у скільки разів?
1) 4,56 і 45,6; 2) 1,04 і 104; 3) 6,07 і 0,00607.
- Виконайте дії:
1) 1,48 : 100; 2) 1,48 · 100; 3) 36,7 · 100;
4) 36,7 : 100; 5) 0,4 : 100; 6) 0,4 · 100.
2. Бесіда за питання
Слово відсоток (процент) походить від латинського «procentum», що в перекладі означає «сота частина», «на сто». Одну тисячну частину деякої величини називають проміле (від лат. «pro mille» — за тисячу). З даною величиною ви докладніше ознайомитесь у 9 класі.
Деякі дроби мають інші назви, наприклад: одна друга – половина, одна четверта – четверть. У повсякденному житті одну соту частину гектара називають 1 ар, соту частину століття – 1рік, соту частину гривні – 1 копійка, сота частина метра – 1сантиметр. Люди помітили, що соті частини зручні у використанні і тому для дробу 1/100 придумали спеціальне позначення 1% (один процент, або один відсоток).
В Європі десяткові дроби, а з ними і відсотки, з’явилися через 1000 років.
Вперше таблицю відсотків опублікував фламандський вчений С. Стевін 1584 року.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Ми з вами розв'язували багато задач на відсотки. Скажіть, а навіщо нам потрібно було цьому вчитися? Де застосовуються ті знання і вміння, які ви отримали, вивчаючи тему "Відсотки"?
Знання з теми «Відсотки» мають широке використання у повсякденному житті. Ми розглянемо практичне застосування відсотків у сільському господарстві, оскільки ми живемо у селі.
Сільське́ господа́рство Украї́ни — одне з провідних галузей економіки України.
Крім стабільного забезпечення населення країни якісним, безпечним, доступним продовольством, сільське господарство України спроможне на вагомий внесок у розв'язання світової проблеми голоду. Його потенціал виробництва значно перевищує потреби внутрішнього ринку.
Зернове господарство відіграє важливу роль в аграрному секторі України, забезпечуючи стабільне постачання населення хлібом і хлібобулочними виробами, а також сировиною для промислової переробки.
За рівнем виробництва зерна Україна посідає одне з провідних місць у світі. На світовому ринку зерна, в середньому за останні 10 років, Україна зайняла одинадцяте місце по виробництву пшениці та сьоме місце по виробництву ячменю. Певний ріст даних показників розпочався в 2000 р., внаслідок чого Україні вдалося по виробництву пшениці увійти у чільну десятку, а по виробництву ячменю — у чільну сімку. Порівнюючи валове виробництво основних сільськогосподарських культур з Країнами Євросоюзу та Росією, Україна поступається Німеччині, Франції, а також Росії, сільськогосподарські угіддя якої в рази перевищують українські.
Виробництво, переробка і експорт зерна в Україні дають суттєві грошові надходження до бюджету і є важливими сферами працевлаштування населення країни. Крім того, зернова галузь країни має суттєвий потенціал розвитку, пов'язаний, перш за все, з наявністю багатих земельних ресурсів і достатньої кількості кваліфікованої робочої сили.
V. Осмислення і закріплення поняття відсотків
1. Розв'язання задач
- Колективна робота (учень працює біля дошки)
Задача 1.
Сільськогосподарські угіддя займають 42 млн. гектарів, або 70 % загального фонду країни. 78,9 % сільськогосподарських угідь — орні землі та багаторічні насадження, 13,0 % — пасовища, 8,4 % — сіножаті. Виразіть площу орних земель та насаджень, пасовищ, сіножаті у га.
Задача 2.
Провідні культури в землеробстві зернові: озима і яра пшениця, жито, озимий і ярий ячмінь, кукурудза, овес, гречка, просо та рис.
Приватне підприємство, яке розташоване на території нашого старостинського округу, посівні площі розподілило так: вся посівна площа 5000 га; зернові культури – 3200 га; технічні культури – 1200 га; кормові культури - 600 га. Скільки відсотків становила кожна культура відносно всієї посівної площі? Побудуйте секторну діаграму.
Площа поля становить 120 га. За добу зібрали урожай із 18% площі поля. З якої площі в га зібрали врожай?
Задача 4.
За перший день було зорано 85% усього поля, за другий — 80% остачі, а за третій — решту 90га. Скільки гектарів землі було оброблено за три дні?
Задача 5.
За три дні комбайни зібрали врожай із 120 га. За перший день вони зібрали 40% усього поля, що становить 80% поля, зібраного врожаю за другий день. Знайти площу поля за третій день?
Задача 6.
На полі площею 130 га врожайність зернових у 2020 році становила 35т/га, а на полі площею 178 га – 38 т/га. Обчисліть середню врожайність із двох полів.
Задача 7.
Побувати в ролі бухгалтера і заповнити відомість комбайнера за липень місяць
ВІДОМІСТЬ №1
П.І.Б. ПРАЦІВНИКА____________________
Нараховано всього |
Відраховано % |
Відраховано грн. |
10000 грн. |
Прибутковий податок 13% |
грн |
10000 грн. |
Профспілкові внески 1% |
грн |
10000 грн. |
Пенсійний фонд 2 % |
грн |
10000 грн. |
Пенсійний фонд 0,5% |
грн |
10000 грн. |
Внески по безробіттю |
грн |
10000 грн. |
Соцстрах 1% |
грн |
|
|
Всього: грн |
ВИДАТИ НА РУКИ___ грн_________
VІ. Робота з роздатковим матеріалом
Знайти вірну відповідь:
1. 3% у вигляді десяткового дробу записують так:
а) 3,00;
б) 0,3;
в) 0,03;
г) 0,003.
2. 0,43 у вигляді відсотків записують так:
а) 4,3%;
б) 0,43%;
в) 43%;
г) 430%.
3. 1% від числа 530 дорівнює:
а) 530;
б) 53;
в) 0,53;
г) 5,3.
4. Якщо 1% числа дорівнює 23, то дане число дорівнює:
а) 23000;
б) 2300;
в) 230;
г) 0,23.
5. Щоб знайти 30% від числа 210, треба:
а) 210 : 100 · 30;
б) 210 : 30 · 100;
в) 210 : 30;
г) 210 · 100 · 30.
6. Щоб знайти число, 40% якого дорівнюють 400, треба:
а) 400 : 100 · 40;
б) 400 : 40 · 100;
в) 40 : 400 · 100;
г) 40 · 400.
Відповіді: 1. в); 2.в); 3.г); 4.б); 5.а); 6.б).
VІІ. Домашнє завдання.
Задача 1. Знайдіть середнє арифметичне чисел: 23,4; 18,7; 19,6 і 20,8.
Задача 2. Велосипедист їхав 3 год зі швидкістю 18 км/год і 5 год зі швидкістю 16 км/год. Знайдіть середню швидкість велосипедиста протягом усього шляху.
Скласти авторську задачу на обчислення відсотків, середнього арифметичного.
Повторити: правила знаходження відсотка від числа, числа за відсотком, середнього арифметичного.
VІІІ. Підсумок уроку
Закінчіть речення:
Сьогодні на уроці я…