Нестандартний урок
Геометрія. 10 клас
Підготувала:
вчитель математики
Осичнюк І.В.
Тема. Відстані у просторі
Мета: сформувати в учнів поняття відстані у просторі; навчити знаходити відстані у просторі на просторових моделях; «читати» геометричні рисунки; повторити матеріал про відстані на площині; розвивати в учнів логічне мислення; формувати вміння аналізувати, обґрунтовувати відповідь, правильно і лаконічно висловлювати міркування, вміння працювати в групах; виховувати толерантність, ціннісне ставлення до праці.
Обладнання: каркасні моделі просторових фігур, моделі прямих, картки «Відстані у просторі», прості олівці, креслярські інструменти, рисунки до задач, картки з варіантами відповідей до технології «Мозкова атака».
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Девіз уроку: Серед рівних розумом, за однакових інших умов, переважає той, хто знає геометрію.
Блез Паскаль
ХІД УРОКУ
І. Ознайомлення з темою, метою уроку і девізом
Які завдання ставить перед вами девіз уроку?
1. Прийом «Мозкова атака»
1.1. Запитання до класу:
— Що ви знаєте про відстані на площині?
— Які асоціації у вас викликає тема «Відстані у просторі»?
(Учні відповідають. На дошці вивішуються заготовлені можливі відповіді учнів, а також коротко записується те, що не передбачено вчителем. Приймаються всі відповіді.)
1.2. Пропозиції учнів щодо визначення теми уроку. Що, на їх думку, стосується до теми «Відстані на площині», а що теми «Відстані у просторі».
Клас довільно об'єднуємо в групи. Кожна група отримує каркасну модель призми та моделі прямих. Завдання: на цій моделі знайти всі відстані, які щойно вивчили, користуючись карткою «Відстані у просторі». Учні відповідають чітко, допомагають один одному. Вчитель підходить до кожної групи і ставить завдання знайти ту чи іншу відстань.
III. Формування вмінь та навичок
5. Розв'язування задач за готовими рисунками (усно)
5.1. Який з відрізків АВ, СD чи КD є відстанню між паралельними прямими а і b? Чому?
5.2. Ребро куба АВСDА1В1С1D1 дорівнює a. Знайдіть відстань між прямими:
а) АВ і СС1; б) СС1 і B1D1; в) АС і В1D1.
Розв'язання. (На дошці заздалегідь виконано три рисунки куба. Під час усного розв'язування задачі учні кольоровою крейдою наводять відрізок, що дорівнює шуканій відстані.)
а) Спільний перпендикуляр —ребро DС. ВС = а.
б) Проведемо діагональ С1А1. Спільний перпендикуляр — це відрізок С1 О.
в) Розглянемо паралельні площини (АВСD) і (А1В1С1D1), де лежать дані прямі. Їх спільний перпендикуляр, наприклад, ребро АА1. ААІ = а
5.3. Який з відрізків є відстанню:
а) від точки S до площини трикутника АВС;
б) від точки S до сторони трикутника?
6. Розв'язування задач (письмово)
Дано: площина α, т. А α. АО ┴ α, А
АС = АВ = 3√2 см, < САВ = 600,
< АОВ = 900.
Знайти: ρ (А, α) = АО. α
Розв’язання.
Розглянемо АВС: АС = АВ = 3√2 см, В О С
< САВ = 600. Звідси, АВС – рівнобедрений і рівносторонній (<А = <В = <С = 600, АВ = АС = ВС = 3√2 см). АО – є медіаною, бісектрисою і висотою.
Так як проекції рівних похилих рівні, то ВО = СО = = см.
Розглянемо АОС (за умовою <О = 900): АС = 3√2 см, СО = см,
< С = 600. За теоремою Піфагора знайдемо АО:
АО = = = = = 3 см.
Відповідь: АО = 3 см.
А В
S
Дано: КА ┴ (АВС), АВС – правильний (АВ = АС = ВС, = 600 ). Р АВС = 24 см.
Знайти: ρ (ВС, КА).
Розв’язання. Розглянемо АВС: АВ = АС = ВС = = = 8 см.
Проведемо з вершини А на сторону ВС висоту АS, яка є медіаною і бісектрисою. ВS = СS =
За теоремою про три перпендикуляри: АS ┴ ВС, КS ┴ ВС.
Знайдемо відстань між прямими ВС і КА: ρ (ВС, КА) = АS, бо КА ┴ АS і ВС ┴ AS (відстанню між мимобіжними прямими є довжина їх спільного перепендикуляра).
З АСS(< S = 900): tg 600 = , AS = BS · tg 600.
AS = 4 см.
Відповідь: ρ (ВС, КА) = АS = 4 см.
А В
J К
D C
Дано: АВСD – квадрат, SABCD = 144 cм2. SO ┴ (АВСD), SO = 8 см.
Знайти: ρ (S, ВС).
Розв’язання. Так як АВСD – квадрат, то АВ = ВС = СD = АD.
SABCD = а 2 = 144 cм2, де а – сторона квадрата. Знайдемо сторону квадрата:
а = = = 12 см.
Знайдемо відстань від точки S до сторони квадрата ВС:
SK ┴BC (за теоремою про три перепендикуляра)
ρ (S, ВС)= SK, бо відстанню від точки до прямої є довжина перпендикуляра, опущеного з цієї точки на пряму.
З SОК: < О = 900, SO = 8 см (за умовою), КО = r = = = 4 см (як радіус вписаного кола).
За теоремою Піфагора: SК = = = = 10 см.
Відповідь: ρ (S, ВС) = SК = 10 см.
Опрацювати текст «Відстані у просторі» і добре вивчити ті місця, де на уроці ставили значок «?».