Тема уроку: «Відсутність світла та любові або великий гуманізм письменника у зображенні трагічної долі «маленької людини» в повісті
М. Гоголя «Шинель»»
Мета уроку:
дослідити особливості розкриття теми «маленької людини» у повісті;
зрозуміти зміст, її проблематику; розвивати навички, уміння аналізувати прозовий твір та його образну систему, добирати необхідний матеріал у тексті, навички психологічного спостереження за поведінкою героя; виховувати почуття самоповаги, гідності, співчуття і милосердя до людини.
Обладнання: текст повісті «Шинель», мультимедійний проектор, слайди до уроку.
Епіграф (Слайд 4)
Хід уроку
«…Исчесло и скрылось существо, никем не защищенное, никому не дорогое, ни для кого не интересное…»
Слово вчителя:
Так говорить автор про головного героя повісті «Шинель» Акакія Акійовича Башмачкіна. Цей образ поповнив галерею чиновників типу «маленької людини» - звичайної, нічим непримітної, «такої як усі».
Портфоліо А. А. Башмачкіна
(випереджаюче завдання)
Портфоліо – з італійського папка з документами – впорядкована з певною метою збірка матеріалів.
Мета портфоліо – зібрати окремий матеріал, щоб представити А. Башмачкіна.
Отже, знайомтесь:
Образ маленькою людини став відкриттям російської літератури першої половини ХІХ ст. І література цього періоду просякнута пафосом співчуття до такого героя, до його трагічної долі у тогочасному суспільстві. Галерея чиновників є досить велика у російській літературі.
(у О. С. Пушкіна).
Маленька беззахисна людина, яка залежить від несправедливого влаштованого суспільства, морально недосконалих людей, це вигадка письменника чи реальна людина? Забуте минуле або близьке сьогодення? Позбавлені життєвих задоволень, зосереджені лише на роботі, чи здатні вони на високі почуття?
Ці питання цікавили і цікавитимуть небайдужих до проблем людини у світі письменників-гуманістів, зокрема М. В. Гоголя.
У повісті «Шинель» М. В. Гоголь змалював образ А. А. Башмачкіна глибоко, ретельно, різнобічно. І ми повинні довести, що герой повісті є уособленням типу «маленької людини» - жертви тогочасного суспільства.
Дослідження теми.
1. Місце, час, де відбуваються події в повісті
- Петербург середини 19 ст. (Слайд 6)
- Петербург часів М. Гоголя (Слайд 7)
Повідомлення учні:
1. Петербург середини ХІХ ст. не змальовує вишуканих палаців, прийомів, балів. Це Петербург департаменсько-чиновницький. Сам М. В. Гоголь служив у перші роки свого петербурзького життя (1830 р.) в одному із департаментів. Писав у листі до друзів: «До цього часу не взмозі був заробити ні нового, не тільки фраку, але навіть теплого плаща, необхідного для зими і відходив усю зиму у літній шинелі.» Автор без прикрас показує життя звичайної людини, бо сам пережив тяжкі реалії життя. (Слайд 8)
2. Зовнішність героя, висновки: (Слайди 9,10)
Робота з підручником
- Яка авторська характеристика героя з перших сторінок впадає в око?
- чому «вічний титулярний чиновник» пише автор?
- дослідимо ім’я, прізвище героя? Розкажіть історію вибору імені. Що воно означає ? (іменем підкреслюється беззахисність, прізвищем – звичайне походження).
Ставлення до роботи, виконання своїх обов’язків, висновки
(Слайд 11, 12, 13)
3. Ставлення до персонажу, висновки (слайд 14)
Робота з текстом
Як ставилися на роботі до Башмачкіна?
Робота з текстом : опис помешкання
Спостереження за поведінкою людини. Ми дослідили спосіб життя
А. А. Башмачкіна і зробили висновки, що ця людина покірно несе тяжкий хрест свого життя. Чому?
Психологічний портрет Башмачкіна: (Слайд 16)
Постановка проблемного питання
Чи м змінити своє життя Башмачкін!
Що зробити людині, щоб не бути маленькою, а піднятися на повний зріст? Висновки (слайд 19)
Які риси об’єднують нашого героя з узагальненим типом «маленької людини» висновки ? (слайд 18)
«Потрясіння героя» ( Слайд 17)
В чому трагізм існування Башмачкіна? Висновки (слайд 21)
Робота з теорії літератури (слайди, 22, 23)
Який характер оповіді в повісті?
Який вид комічного використовує автор?
В чому своєрідність гоголівської іронії?
Здійснення між предметних зв’язків
Робота над репродукцією картини Е. Мунка «Крик» (слайд 20)
Кого бачимо на передньому плані картини?
Що лякає людину? Чи хтось звертає на неї увагу?
Що спільного між картиною «Крик» та твором М. Гоголя «Шинель»?
Яка тема об’єднує ці твори?
Підсумки уроку (слайд 18, 21)
Домашнє завдання (слайд 24)
Портфоліо А. А. Башмачкіна
Портфоліо – з італійського папка з документами – впорядкована з певною метою збірка матеріалів.
Мета портфоліо – зібрати окремий матеріал, щоб представити А. Башмачкіна.
Отже, знайомтесь
1