Урок «Відсутність світла та любові або великий гуманізм письменника у зображенні трагічної долі «маленької людини» в повісті М. Гоголя «Шинель»

Про матеріал
Розробка уроку – приклад використання сучасних ІКТ технологій та елементів інноваційних прийомів та методик на уроці зарубіжної літератури. Учитель ставить метою дослідити особливості розкриття теми «маленької людини» у повісті Гоголя «Шинель», зрозуміти зміст та проблематику твору, розвивати навички, уміння аналізувати прозовий твір та його образну систему, добирати необхідний матеріал у тексті, навички психологічного спостереження за поведінкою героя , виховувати почуття самоповаги, гідності, співчуття і милосердя до людини.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Відсутність світла та любові або великий гуманізм письменника у зображенні трагічної долі «маленької людини»  в повісті

 М. Гоголя «Шинель»»

Мета уроку:

дослідити особливості розкриття теми «маленької людини» у повісті;

зрозуміти зміст, її проблематику; розвивати навички, уміння аналізувати прозовий твір та його образну систему, добирати необхідний матеріал у тексті, навички психологічного спостереження за поведінкою героя; виховувати почуття самоповаги, гідності, співчуття і милосердя до людини.

Обладнання: текст повісті «Шинель», мультимедійний проектор, слайди до уроку.

Епіграф (Слайд 4)

Хід уроку

  1.   Організаційна частина
  •       представлення теми, мети уроку (слайд 1, 2,3)
  •       підготовка до сприйняття теми уроку
  1.   Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
  •       Яка  історія створення повість «Шинель » ? (зв'язок з епіграфом)
  •       Що означає  слово «шинель»? (Слайд 5)
  •       Читання уривку з повісті «Шинель»:

 «…Исчесло и скрылось существо, никем не защищенное, никому не дорогое, ни для кого не интересное…»

 Слово вчителя:

Так говорить автор про головного героя повісті «Шинель» Акакія Акійовича Башмачкіна. Цей образ поповнив галерею чиновників типу «маленької людини» - звичайної, нічим непримітної, «такої як усі».

Портфоліо А. А. Башмачкіна

(випереджаюче завдання)

Портфоліо – з італійського папка з документами – впорядкована з певною метою збірка матеріалів.

 Мета портфоліо – зібрати окремий матеріал, щоб представити А. Башмачкіна.

Отже, знайомтесь:

  1.   Акакій Акакійович Башмачкін
  2.   Дата народження – 25 березня
  3.   Місце народження – Петербург
  4.   Націоналість- росіянин.
  5.   Соціальний стан – службовець.
  6.   Батько- Акакій, помер до народження сина. Мати – померла після родів.
  7.   Хрещені батько і мати – Іван Іванович Єрошкін, Орина Семенівна Білобрюшкіна.
  8.   Стоначальник  в Сенаті і жінка квартального офіцера.
  9.   Ім’я «Акакій» обрали з календаря, означає «незлобливий» і назвали хлопчика на честь батька.
  10.  Все життя прожив у Петербурзі, про дитинство, юність не розповідається у творі.
  11.  Рід занять – мав чин титулярного радника у петербурзькому департаменті, коли, як поступив на службу ніхто не згадає. Отримував жалування в 400 крб.
  12.  На роботі зарекомендував себе як відповідальний, старанний, спокійний працівник.
  13.  Друзів не мав, сім’я відсутня, у вільний час переписував папери. Захоплень у Башмачкіна не було.
  14.  Помер від нервового потрясіння у зв’язку з крадіжкою    нової шинелі, на яку витратив всі свої заощадження.

Образ маленькою людини став відкриттям російської літератури першої половини ХІХ ст. І література цього періоду просякнута пафосом співчуття до такого героя, до його трагічної долі у тогочасному суспільстві. Галерея чиновників є досить велика у російській літературі.

  1.   У кого з письменників уперше з’явилася тема «меленької людини»?

(у О. С. Пушкіна).

  1.   У кого ще з письменників був цей образ? (у М. Ю. Лермонтова «Герой нашого часу» образ Максима Максимовича; у  М. В. Гоголя «Ніс», «Записки божевільного», «Невський проспект»; у А. П. Чехова «Людина в футлярі»).

 Маленька беззахисна людина, яка залежить від несправедливого влаштованого суспільства, морально недосконалих людей, це вигадка письменника чи реальна людина? Забуте минуле або близьке сьогодення? Позбавлені життєвих задоволень, зосереджені лише на роботі, чи здатні вони на високі почуття?

 Ці питання цікавили і цікавитимуть небайдужих до проблем людини у світі письменників-гуманістів, зокрема М. В. Гоголя.

 У повісті «Шинель» М. В. Гоголь змалював образ А. А. Башмачкіна глибоко, ретельно, різнобічно. І ми повинні довести, що герой повісті є уособленням типу «маленької людини» - жертви тогочасного суспільства.

Дослідження теми.

1.  Місце,  час, де відбуваються події в повісті

-  Петербург середини 19 ст. (Слайд 6)

-  Петербург часів М. Гоголя (Слайд 7)

Повідомлення учні:

1. Петербург середини ХІХ ст. не змальовує вишуканих палаців, прийомів, балів. Це Петербург департаменсько-чиновницький. Сам                    М. В. Гоголь служив у перші роки свого петербурзького життя (1830 р.) в одному із департаментів. Писав у листі до друзів:  «До цього часу не взмозі був заробити ні нового, не тільки фраку, але навіть теплого плаща, необхідного для зими і відходив усю зиму у літній шинелі.» Автор без прикрас показує життя звичайної людини, бо сам пережив тяжкі реалії життя. (Слайд 8)

2. Зовнішність героя, висновки: (Слайди 9,10)

Робота з підручником

- Яка авторська характеристика героя з перших сторінок впадає в око?

- чому «вічний титулярний чиновник» пише автор?

- дослідимо ім’я, прізвище героя? Розкажіть історію вибору імені. Що воно означає ? (іменем підкреслюється беззахисність, прізвищем – звичайне походження).

Ставлення до роботи, виконання своїх обов’язків, висновки

(Слайд 11, 12, 13)

  1. З якою метою автор описує  роботу, спосіб життя  Башмачкіна так детально?
  2. Як ви думаєте, чи розумів А. А. Башмачкін своє становище? Чи до вподоби  йому фах?

 

3. Ставлення до персонажу, висновки (слайд 14)

Робота з  текстом

Як ставилися на роботі до Башмачкіна?

  1.   Чи обурювало це героя? (ні, був завжди спокійний, навіть не робив жодної помилки у тому, що переписував).
  2.   На що ображався А. А. Башмачкін ? (коли його штовхали під руку і він не міг красиво писати).
  3.   Які слова говорив А. А. Башмачкін у відповідь тих, хто його ображав? («Я брат твой. Оставьте меня, зачем вы меня обижаете»).
  4.   Прочитайте епізод, де йдеться про молодого чиновника, який став свідком знущання над А. А. Башмачкіним.
  5.   Чи хто-небудь співчуває Башмачкіну?
  1.   Дім як особливий художній простір, висновки (слайд 15)

Робота з текстом : опис  помешкання

  1.   Чим є для людини дім?
  2.   Чим є для героя дім?

Спостереження за поведінкою людини. Ми дослідили спосіб життя

А. А. Башмачкіна і зробили висновки, що ця людина покірно несе тяжкий хрест свого життя. Чому?

Психологічний портрет Башмачкіна: (Слайд 16)

Постановка проблемного питання

Чи м  змінити своє життя  Башмачкін!

Що зробити людині, щоб не бути маленькою, а піднятися на повний зріст? Висновки (слайд 19)

Які риси об’єднують  нашого героя з узагальненим типом «маленької людини» висновки ? (слайд 18)

«Потрясіння героя» ( Слайд 17) 

В чому трагізм існування Башмачкіна? Висновки (слайд 21)

Робота з теорії літератури (слайди, 22, 23)

Який характер оповіді в повісті?

Який вид комічного використовує автор?

В чому своєрідність гоголівської іронії? 

Здійснення між предметних зв’язків

Робота над репродукцією картини Е. Мунка «Крик» (слайд 20)

Кого бачимо на передньому плані картини?

Що лякає людину? Чи хтось звертає на неї увагу?

Що спільного між картиною «Крик» та  твором М. Гоголя «Шинель»?

Яка тема об’єднує  ці твори?

Підсумки уроку (слайд 18, 21)

Домашнє завдання  (слайд 24)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Портфоліо А. А. Башмачкіна

Портфоліо – з італійського папка з документами – впорядкована з певною метою збірка матеріалів.

 Мета портфоліо – зібрати окремий матеріал, щоб представити А. Башмачкіна.

Отже, знайомтесь

  1.   Акакій Акакійович Башмачкін
  2.   Дата народження – 25 березня
  3.   Місце народження – Петербург
  4.   Націоналість- росіянин.
  5.   Соціальний стан – службовець.
  6.   Батько- Акакій, помер до народження сина. Мати – померла після родів.
  7.   Хрещені батько і мати – Іван Іванович Єрошкін, Орина Семенівна Білобрюшкіна.
  8.   Стоначальник  в Сенаті і жінкам квартального офіцера.
  9.   Ім’я «Акакій» обрали з календаря, означає «незлобливий» і назвали хлопчика на честь батька.
  10. Все життя прожив у Петербурзі, про дитинство, юність не розповідається у творі.
  11. Рід занять – мав чин титулярного радника у петербурзькому департаменті, коли, як поступив на службу ніхто не згадає. Отримував жалування в 400 крб.
  12. На роботі зарекомендував себе як відповідальний, старанний, спокійний працівник, з якого всі знущалися.
  13. Друзів не мав, сім’я відсутня, у вільний час переписував бумагу. Отже, захоплень у Башмачкіна не було.
  14. Помер від нервового потрясіння у зв’язку з крадіжкою нової шинелі, на яку витратив всі свої заощадження.

1

 

doc
Додано
24 січня 2020
Переглядів
1967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку