Урок Виготовлення ляльки - мотанки

Про матеріал
Є такі речі в нашому житті, яких людина потребує постійно: вода, їжа, сон, захист і в тому числі – іграшки. З історії ви, пам’ятаєте, що у давні часи люди виготовляли різні ляльки-мотанки, вони являються хранителями, оберегами. А скажіть, чи хотіли б ви мати ще декілька ляльок, які б вас охороняли? Чи можливо ви маєте бажання подарувати такий оберіг комусь із своїх рідних чи друзів? Отже навчимось виготовляти різні види ляльок.
Перегляд файлу

 

Комунальний заклад освіти

«Середня загальноосвітня школа № 43»

Дніпровської міської ради

 

 

                    

 

Картинки по запросу Мотанки

Картинки по запросу Мотанки

 

 

 

 

                                                               З  досвіду  роботи

                                             вчителя

                                                                     обслуговуючої  праці

                                                  Новак Г.І.

 

 

 

м. Дніпро

 

ТЕМА уроку:  ВИГОТОВЛЕННЯ ЛЯЛЬКИ-МОТАНКИ                                 6 клас

 

Практична  робота: виготовлення ляльки –мотанки

 

МЕТА УРОКУ:

  сформувати і вдосконалити знання і вміння виготовлення ляльки-мотанки; навчити конкретним трудовим навикам при роботі з тканиною, нитками. поглибити знання учнів з технології поетапного виготовлення ляльки-мотанки;

корекційно - розвивальна - розвивати образне мислення; пробуджувати в учнів віру в свої творчі здібності; формувати в учнів працьовитість, охайність, старанність, терпіння.   сприяти розвитку колористичної, зорової, візуальної культури;  корегувати мілку моторику пальців рук дітей;

   виховувати художній та естетичний смаки, шанобливе ставлення до оберегу як національної культурної спадщини українського народу, інтерес до народних традицій, зокрема рукоділля;

 

 ОБЛАДНАННЯ, ІНСТРУМЕНТИ та МАТЕРІАЛИ 

карти інструкцій по виготовленню ляльки,  комп’ютер, планшети,  презентація, картки-опитування, картки-завдання; міні-презентація; клаптики тканини, нитки різного кольору, наповнювач, тасьма,  ножиці, голка.

 

ТИП УРОКУ:  комбінований ( 90 хв.)

 

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ: історія, українська література

 

 

 

 Структура уроку:

1. Організаційна частина………………………………………………2 хв.

2. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів……………5 хв.

3. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдання уроку…………………………………………………………..2 хв.

4. Пояснення нового навчального  матеріалу………………………...10хв.

5. Актуалізація  нового навчального матеріалу………………………5хв.

6. Практична робота учнів……………………………………………60 хв.

6.1 Вступний інструктаж

6.2 Поточний інструктаж

6.3 Заключний інструктаж

7. Підведення підсумків уроку. Рефлексія ……………………………1хв.

8. Прибирання робочих місць та майстерні…………………………. 5 хв.

 

Хід уроку 

 

I Організаційна частина

Перевірка присутніх на уроці та підготовка їх до уроку

Створення позитивного настрою засобом  мультимедійної міні-презентації (1-2 слайди)

Подивіться один на одного,

Посміхніться один одному.

Від вашого терпіння,

Залежить результат та розуміння.

 

Пропоную учням намалювати смайлик  настрою (веселий, ображений, задоволений)

 

Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми розпочнемо урок.

А на уроці нас з вами  чекає незвичайна робота.  І перш,  ніж  її розпочати, ми маємо пам'ятати, що під час співпраці слід бути взаємоввічливими,  добрими, порядними, щирими.   

  •  Протягом уроку   ви будете оцінювати свою роботу. ( На столах учнів лежать  12 пелюстків   ( кількість балів)  ромашки, при правильно виконаному етапі  приклеїти  пелюстку). Кожна пелюстка приклеєна учнем повинна  бути обґрунтована. За роботою слідкує  контролер групи.

 

II Повторення вивченого матеріалу (Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду учнів)

Фронтальне опитування 

Прошу згадати, що вам відомо про українську народну ляльку. 

 

  1. Які види ляльок ви знаєте? (ігрові, обрядові, обереги)
  2. А коли була виготовлена перша лялька - мотанка? (Більше  5 тис. років тому, з тих пір, коли почали вирощувати льон.)
  3. Чому ляльки не мають обличчя?(Ляльки – мотанки не мають обличчя з двох причин: по-перше, хрест замість обличчя , як один із найдревніших оберегів,  має сильне захисне значення, а по-друге, якщо ляльці зробити обличчя, то в неї може влетіти дух живої істоти та нанести шкоду (Слайд 3)


Робота групами  ( в парах)

Розгадування  ребусів

Виставлення оцінок

 

III Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети , завдання уроку

Вчитель: Є такі речі в нашому житті, яких людина потребує постійно: вода, їжа, сон, захист і в тому числі – іграшки.  З історії ви,  пам’ятаєте, що у давні часи люди  виготовляли різні ляльки-мотанки, вони являються хранителями, оберегами.   А скажіть, чи хотіли б ви мати  ще  декілька ляльок, які б вас охороняли? Чи можливо ви маєте бажання подарувати такий оберіг комусь із своїх рідних чи друзів?

Готуючись до цього уроку, ви протягом певного часу працювали над визначеними  завданнями в 3 групах. Тож спробуйте спрогнозувати тему сьогоднішнього уроку.  ( Учні  висловлюють свої думки)

 

Вчитель.  Дякую. Дійсно, тема нашого уроку: «Виготовлення ляльки – мотанки»       ( Учні записують тему уроку в зошит) ( Слайд 4)

IV Пояснення нового навчального матеріалу

Учитель: Я рада, що у вас виникло бажання мати ляльку- мотанку. Ми будемо працювати за інструкційними картками і  виконаємо  три види ляльок – лялька-пеленашка, кувадка, крупяничка.   Майстринями – консультантами у нас будуть учениці, які найактивніше працювали на попередніх уроках  і результатами їх роботи були прекрасні вироби.  
Учитель: Пропоную вам розглянути зображення різних видів пеленашок, кувадок, та круп’яничок.  ( Слайд5,6,7 )

Майстрині-  консультанти дають коротку інформацію про свій вид роботи.

Технології виготовлення ляльок.

 Лялька-пеленашка - це найперша лялечка, яку робили для майбутньої дитини. Її клали в колиску до малюка, як оберіг від злих сил, хвороб, лихого ока. Вважалося, що вона зігріває місце для малюка. Коли дитина трохі підростала, то цю лялечку давали йому погратися, тому при ії виготовленні в жодному разі не можна застосовувати намистини, гудзики і т.і., тільки тканани, стрічки, ниточки, мережива. Рахувалось, що якщо ляльку-немовлятко (пеленашку) покласти в ліжко до дитини, то це зіб'є злих духів з пантелику. При цьому потрібно було ще примовляти: "Не бався моєю дитинкою, а грай з цією лялечкою". І коли гості приходят подивитися на малюка - все теж саме, про всяк випадок. Ось так, все не так просто!)
   Якщо пеленашку не зробили до народження дитини, то можна ще до хрещення встигнути. Тоді зробити (або купити) мають хресні батьки.Коли обряд хрещення приймає вже доросла людина, то теж можна.

Кувадки (куватки) – це прості маленьки ляльки, які виготовляла мати для немовлят, або навіть до його народження. На одній нитці висіли більше трьох різнокольорових кувадок (непарна кількість!) і на колисці заміняли брязкальця. А в давнину вважалося, що така іграшка захищала дитину від поганого погляду. Розміри їх – з палець. Діти можуть робити такі ляльки для молодших братів та сестер. Кувадка -це гарна основа для виготовлення різних ляльок.

 

Лялечка круп’яничка  Ця лялечка є ще одним різновидом народних ляльок-оберегів. Таку назву лялечка отримала через те, що всередині вона наповнена крупою (зерном). Круп'яничка має бути кругленькою, повненькою. Вважалося, що вона приносить в дім достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі.

Таку лялечку робили ще від часів Русі. Робити ці обереги починали восени і використовували зерно з зібраного врожаю.

По тому, наскільки повненька лялечка робили висновок щодо достатку у родині. Якщо круп'яничка була худенькою - значить в родині скрута. Адже якщо наставали скрутні часи, з лялечки брали крупу та варили з неї кашу.

Основне правило при виготовленні лялечки — заборона застосовувати подрiблену крупу або пластівці, зернинки обов'язково мають бути ціленькими, повненькими: пшениця, перловка, гречка, пшоно, горох       

V.  Актуалізація нового навчального матеріалу

Учитель: Добре! Гарно попрацювали. Я задоволена вашою роботою. Із тим, як виглядатиме лялька, яку ви маєте виготовити – все ясно. А хто з вас може підказати мені які матеріали для її створення нам знадобляться? А які інструменти?
(діти висловлюють власні міркування, звіряють наявність своїх матеріалів та інструментів з переліком на слайді) ( Слайди  8,9,10,11,12)

VI Вступний інструктаж

  1. Аналіз завдань практичної роботи. ( Слайд 13)


Учитель: — Настав час попрацювати вам майстринями-лялькарками. Ще на початку уроку ми поставили собі за мету виготовити            ляльку пеленашку, кувадку та крупяничку.
2. Демонстрування послідовності виготовлення ляльок  (за інструкційною картою Додаток 1 та за зображеннями на слайдах презентації).
3. Правила безпечної праці, організація робочого місця, санітарно-гігієнічні вимоги та під час виконання роботи.
4. Виконання завдань практичної роботи за інструкційною картою (див. Додаток 1).

 5. Демонстрування прийомів роботи

6. Правила  безпеки праці

7. Методи самоконтролю

8. Завдання на урок

 

VII Практична робота учнів

  1. Обхід робочих місць з метою проведення індивідуального і фронтального інструктажів
  2. Контроль за організацією місць та дотримання учнями правил безпеки праці

Вчитель. Діти, ви знаєте, що, де б ви не знаходилися: на вулиці, удома, на заняттях, необхідно бути дуже обережними. На цьому році  ми  користуватимемося різними предметами, тож дотримання техніки безпеки при цьому є обов'язковим. Перед початком роботи давайте ще раз нагадаємо правила техніки безпеки. Зверніть увагу на екран. (21 слайд)

Інструктаж з охорони праці

Вимоги безпеки перед початком роботи:

* робочий інструмент і матеріал розкладайте у встановленому місці, у зручному і безпечному для користування порядку.

Вимоги безпеки під час роботи:

  • дотримуйтеся порядку й чистоти на робочому місці, не допускайте захаращення його інструментами, відходами і сміттям;
  • будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим;
  • не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;
  • світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку;
  • положення тіла повинне бути зручним, відстань до роботи повинна бути 25-30 см;
  • У разі поганого самопочуття або травмування припиніть роботу і повідомте вчителя.

вимоги безпеки під час роботи з ножицями;

  • кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;
  • стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх

можна впустити і поранити себе або сусіда поряд;

  •              передавайте ножиці кілечками вперед, із зімкнутими лезами;
  •              не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів.

 

  1. Збирання даних та повідомлення підсумків уроку

VIII Заключний інструктаж

Вимоги безпеки після закінчення роботи:

  •              упорядкуйте робоче місце;
  •              інструменти і матеріали зберіть і складіть у відведене місце;
  •              сміття і відходи зберіть і складіть у спеціальний ящик.
  •               
  1. Аналіз характерних помилок, загальна оцінка виконаної роботи

     Урок добігає кінця, тож пропоную підбити підсумки , використавши  «незакінчене речення».

  • Для мене урок був корисним тому, що я навчився виготовляти ляльку-мотанку згідно народних традицій.
  •     На уроці мені сподобалося презентувати свою роботу.

      -     На уроці я із задоволенням оздоблювала ляльку -мотанку.

  •     Мені ще потрібно працювати над технологією виготовлення оберегу.
  • Для мене урок був корисним тому, що я усвідомила роль оберегу як національної спадщини мого народу, зрозуміла, що хоч маленька лялька-мотанка,здається покинута й забута і в минувшину закута. Та не іграшка вона - це дійсно душа народу, мого українського народу.

 

  1. Виставлення та мотивація оцінок
  2. Завдання додому

IX Прибирання робочих місць      1.Завдання черговим   2. Контроль за прибиранням кабінету

 

docx
Додано
29 липня 2019
Переглядів
1589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку