Урок " Вигук як особлива частина мови"

Про матеріал
План-конспект уроку з української мови для 7 класу за підручником "Українська мова" О. Глазова, Нова програма 7 клас
Перегляд файлу

Тема: Вигук як особлива частина мови
Мета: сформувати поняття  про вигук як особливу частину мови; удосконалювати вміння й навички знаходити вигуки в реченні, аналізувати тексти щодо ролі в них вигуків; використовувати вигуки у власному мовленні
Обладнання: тестові матеріали
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                                              ХІД УРОКУ

 І. Організаційний момент

 ІІ. Ознайомлення семикласників з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

  1. Пояснення вчителем нового матеріалу

Вигук — це особлива частина мови, яка виражає почуття, волевиявлення мовця, не називаючи їх. Вигуки не належать ні до повнозначних, ні до службових частин мови, тому що не мають предметного значення і не виконують у реченні ніяких функцій.

За значенням вигуки поділяються на:

Емоційні (виражають емоції співрозмовника): Ой!Ох! Ах!Ура!

Спонукальні (спонукають до дії): Геть!Киш!Цить!

Вигуки - слова ввічливості (етикетні вислови): Добрий день, Вітаю, Дякую, Пробачте, Будь ласка, Смачного

Звуконаслідувальні вигуки (звуки тварин та природи): Кап-кап, кар, кукаріку, ква, мяу

 

На письмі вигуки виділяються комами. Якщо вигукам надається відтінок оклику, такі вигуки виділяються знаками оклику

 

Вигук не є членом речення.

 

  1. Дослідження-узагальнення.

 

Знайдіть вигуки. Визначте, яку роль виконують вони у висловлюванні.

 

О, Господи; еврика; тссс; аж гульк; ви не повірите; але цур на тебе; хай йому грець; боже мій; будьте здорові; грім би тебе побив; ого, оце так; рятуйте; геть; безмежно дякую; хай Бог тебе милує; любі друзі

 

ІV. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.

  1. Робота з підручником. Самостійне опрацювання п. 37 с. 215-217
  2. Робота біля дошки

Запишіть вигуки в чотири стовпчики відповідно до значення: а) емоційні; б) спонукальні; в) вигуки етикету; г) звуконаслідувальні слова.

Гей, овва, фе, ого, ну, тссс, тррр, тьох-тьох-тьох, ай-ай-ай, цить, дякую, кукуріку, бабах, будь ласка, добрий день , ай, от тобі й раз, ква-а-а, гав-гав, на добраніч.

  1. Дослідження-відновлення.

 Відновіть зміст речень, уставляючи потрібні за змістом вигуки. Визначте синтаксичну роль вигуків, розряд за значенням.

1) …, …, хлопчик пай: ввічливий та любий.

2) Дай, …, поля вродити, пшеницю засіяти, весну не голодувати.

3) …, навіщо ягоди ті зриваєш з чужого дерева?

4) Не кажи…, поки не перескочиш.

5) Думаєш …, …, а отримуєш, … (Нар. творчість).

Слова для довідки: 1) Боже мій; 2) Е-ге-гей; 3) Гоп; 4) «ай», «ай ай»; 5) Е.

  1. Творче конструювання.

Перебудуйте речення , замінивши виділені слова вигуками. Пояснити розділові знаки в перебудованих реченнях.

 1.І раптом вона засміялась. 2.Солов’ї тьохкають, півні – кукурікають, кожен на своєму місці. 3.Проходячи повз приватного будинку, ми почули важке охкання. 4. Суворий батько голосно нокав і кричав на дітей. 5. На недільні свята часто чую, як бамкають дзвони з сусідньої церкви.

V. Систематизація й узагальнення знань

1.  Бліц-опитування.

Подумати і дати відповіді:

  1. Вигук – це…
  2. За походженням і способом творення вигуки поділяються на…
  3. Що відтворюють звуконаслідувальні слова? Навести приклади
  4. Як виділяються вигуки на письмі?

 

2. Виконати тестові завдання

1.Незмінна частина мови, що виражає почуття і волевиявлення, не  називаючи їх, -  це

а) сполучник;

б) частка;

в) вигук

г) прийменник

2. На письмі вигуки виділяються:

а) комами або знаком оклику;

б) тире;

в) комами й тире одночасно.

г) не виділяються на письмі.

3. Звуконаслідувальні слова відносять

а) до іменників

б) до прислівників;

в) до вигуків.

г) до дієслів

4. У ролі підсилювальної частки, що стоїть при звертанні, вигук виступає в такому реченні:

а) О боже мій милий! Така твоя воля, таке її щастя, така її доля!

б) О, хто ж, о, що ж мені промовить слово? 

в) Коли я став при мікрофоні, о, чом не мав орлиних крил!

г) О, Господи, не показуй нікому своїх робіт!

VІІ. Підсумок уроку

  1. Оцінювання учнів
  2. Домашнє завдання

Скласти діалог на одну із запропонованих тем: «Літні канікули», «У лісі», «На дні народженні у подруги(друга)», «Що таке дружба?» (5-7 реплік), використовуючи вигуки.

Визначити їх синтаксичну роль, розряд за значенням, умови написання.

 

 

docx
Додано
1 червня 2022
Переглядів
1033
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку