Урок "Віхи життя й творчості Е.Хемінгуея. Проблематика повісті "Старий і море". Образ Сантьяго"

Про матеріал
"Урок з підприємницьким тлом» створений на допомогу словесникам і спрямований на розвиток професійної майстерності вчителів та їх підготовку до роботи в інноваційному освітньому просторі, покликаний сприяти формуванню підприємницької компетентності серед школярів.
Перегляд файлу

Віхи життя й творчості Хемінгуея. Проблематика повісті «Старий і море». Образ Сантьяго

 

Цільова група – учні 11 класу.

Тривалість – 45 хвилин.

Мета:

  • ознайомити учнів з життям і творчістю Е.Хемінгуея;
  • визначити основні проблеми і мотиви повісті «Старий і море,
  • розглянути образну систему твору;
  • розвивати навички сприйняття інформації на слух, творче мислення учнів,
  • активізувати  пізнавальні інтереси учнів,
  • вміння працювати з додатковими джерелами інформації;
  • виховувати любов до літератури, прагнення до самовдосконалення.

Операційні цілі (завдання)

Після закінчення уроку учень

знає

  • основні відомості про життя і творчість Е.Хемінгуея.

розуміє

  • ідейно-тематичний зміст, сюжет, композицію, проблематику художнього твору

вміє

  • характеризувати персонажів твору
  • працювати з цитатним матеріалом
  • обговорювати філософсько-етичні проблеми, порушені у творі;

може

  • висловлювати судження щодо сенсу людського буття, морального вибору людини;
  • критично оцінювати взаємини людини й природи, зображені в творі;
  • використовувати різні джерела довідкової інформації (он-лайн ресурси) для отримання нових знань;
  • оцінювати взаємини героя зі світом, природою, іншими людьми; 
  • висловлювати думки щодо моральних і соціальних проблем, порушених у творі;
  • усвідомлювати роль випробувань у житті особистості, єдність людини з природою як необхідну умову її здорового життя.
  • працювати в команді, дискутувати, йти на компроміс.

Методи і техніки:

  • метод випереджального навчання;
  • робота в групах;
  • проблемна ситуація;
  • калейдоскоп думок;
  • метод «Незакінчене речення».

Обладнання:

  • портрет Е.Хемінгуея
  • відеоролик про Хемінгуея (біографія)
  • епізоди з фільму «Старий і море»
  • епіграф до уроку: «Людину можна знищити, але її неможливо перемогти» (Е.Хемінгуей).

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Анкета письменника.

Додаток 2. Відеоролик про Хемінгуея. https://www.youtube.com/watch?v=Z-Obuk7EZCQ&t=201s

Додаток 3. Проблематика твору

Додаток 4. Фрагменти з фільму https://www.youtube.com/watch?v=yjV_u4--4o0

https://www.youtube.com/watch?v=-5qFpOUXDG4

Додаток 5. Цитатна характеристика Сантьяго.

Додаток 6. «Моральний кодекс» честі Сантьяго.

Додаток 7. Калейдоскоп думок про людину».

Додаток 8. Прийом «Незакінчені речення».

 

Хід уроку

  1. Вступна частина

1.1.Привітайтеся з учнями. Нагадайте, що на попередньому уроці вони отримали випереджальні завдання.

1.2.Розпочніть урок із запитання, що зацікавило учнів у біографії Хемінгуея. Зверніть увагу на анкету письменника, які учні самостійно зробили дома.

1.3.Запропонуйте учням записати тему уроку та повідомте мету.

1.4.Повідомте учнів про особливості оцінювання на уроці.

       2. Основна частина

2.1. Зверніть увагу учнів на відеоматеріал по біографії Хемінгуея. Розкажіть про історію створення твору «Старий і море».

2.2.З′ясуйте сюжетно-композиційні особливості твору. Скажіть, що «Старий і море» має філософсько-символічний зміст, автор порушує загальнолюдські проблеми: як треба жити, як бути людиною, як ставитися до природи, як знайти свій сенс буття, як сприймати поразки.

2.3. Запропонуйте учням об’єднатися в чотири групи. Попросіть, щоб кожна група зайняла місце за окремими столами. Кожна група обирає лідера, який  керує роботою групи.

2.4. Перша група працює над проблемою  «Людська самотність». Друга група опрацьовує  проблему Людина і природа”. Третя група працює  над проблемою «Сенс життя та сутність людини». Четверта група – «Складнощі людського життя».

2.5. Оголосіть, що на узагальнення інформації  надається 5 хвилин. Заохочуйте учнів до співпраці в групах та вільного висловлювання думок. За потреби допомагайте.

2.6. Оголосіть, що час, відведений для підготовки, вийшов. Порадьте учням почати такими словами: «Проаналізувавши інформацію, можна зробити висновок…». Презентуйте свої звіти.

2.7.Перегляньте фрагменти з фільму і схарактеризуйте старого Сантьяго. Задайте запитання, чому Сантьяго називає себе «незвичайним» старим. Знайдіть в тексті опис зовнішності рибалки. Зверніть увагу на епітети, які розкривають надзвичайну силу старого. Запитайте, як він ставився до моря, до невдач; як розкриваються «незвичайні» якості Сантьяго під час двобою з великою рибою; чому не полишив велику рибу, щоб врятуватись самому.

2.8. Запропонуйте учням записати в зошит «Моральний кодекс» честі Сантьяго.

2.9.  Запропонуйте учням прочитати висловлювання письменників світової літератури про людину. Запитайте, яке їм найбільше сподобалось і чому? Зверніть увагу на епіграф уроку.

3. Підсумкова частина.

3.1.Підсумуйте разом із класом, що людина завжди бореться в обставинах, котрі створює не вона, і єдина можливість перемогти – це в будь-якій стихії залишитися людиною.

3.2. Запропонуйте учням закінчити речення:

  • На сьогоднішньому уроці для  мене найважливішим   було…
  • Це мій улюблений герой, бо…

3.3. Подякуйте учням за працю на уроці. Оцініть їхню роботу. Домашнім завданням може бути написання міні-твору на тему «Життя – боротьба».

Додаток 1.

Анкета письменника.

  1. ПІБ письменника   Ернест Міллер Хемінгуей.
  2. Дата і місце народження  21 липня 1899 року, Оук-Парк, Іллінойс, США 
  3. Батьки батько Кларенс Едмот Хемінгуей працював лікарем,  мати Грейс Голл — музикантом.
  4. Освіта Ок-Паркська середня школа
  5. Громадська діяльність потрапив на Італійський фронт Першої світової війни, записавшись шофером-добровольцем Червоного Хреста, займався обслуговуванням армійських крамниць. А незабаром він опинився на передовій, зголосившись підвозити продукти солдатам просто в окопи. Працював  журналістом.
  6. Приємні хвилини життя 21 січня 1919 року Хемінгуей повернувся у США. Про нього писали всі центральні газети як про першого американця, пораненого на італійському фронті. Король Італії нагородив його срібною медаллю «За військову доблесть» і «Військовим хрестом».  Він  дуже багато подорожував, бо захоплювався гірськими лижами, полюванням і рибальством. отримав  Пулітцерівську премію за повість «Старий і море» Цей твір вплинув також на присудження  Нобелівської премії з літератури за 1954 рік.
  7. Неприємні хвилини життя 9 липня 1918 року Хемінгуей, рятуючи пораненого італійського снайпера, потрапив під вогонь австрійських кулеметів і мінометів, був важко поранений під Фоссальта-ді-П'яве. У шпиталі з нього витягли 28 осколків, при цьому на тілі Ернеста було більше двохсот ран. Незабаром його перевезли до Мілана, де прострілений колінний суглоб лікарі замінили алюмінієвим протезом. В  Африці потрапив у серйозну авіакатастрофу.
  8. Літературна діяльність Фієста. І сонце сходить  (1926) Прощавай, зброє!  (1929) Коротке щасливе життя Френсіса Макомбера  (1935) По кому подзвін  (1940) Старий і море  (1951) Свято, яке завжди з тобою  (1964, видано посмертно)

 

  1. Сімейний стан Перша дружина — Елізабет Гедлі Річардсон (1891—1979), Друга дружина — Паулина Пфайфер (1895—1951). Третя дружина  Марта Геллгорн (1908—1998). Четверта дружина — Мері Велш (1908—1986).
  2. Дата смерті    2 липня 1961, Кетчум, айдахо, США – вогнепальне поранення.

 

Додаток 2

Відеоролик про Хемінгуея. https://www.youtube.com/watch?v=Z-Obuk7EZCQ&t=201s

 

Додаток 3.

Проблематика твору

Проблематика: як треба жити,. як бути людиною, як ставитися до природи; як знайти свій сенс буття, як сприймати поразки.

  1. Проблема людської самотності, особливо на схилі літ: “Не можна, щоб на старості людина залишалась одною…”, “Він відчув, як приємно, коли є з ким розмовляти окрім себе…”, “Старий зрозумів, що людина в морі ніколи не буває самотньою…”
  2. Роздуми над складнощами людського життя – заклик до подолання життєвої втоми: «Нічого легкого в житті немає», “Він міг викликати біль, а отже, і життя…”, “Ти стомився, старий. Душа у тебе стомилась…”
  3.  Проблема відношення людини до природи: “Людина – це не бозна – що поряд з прекрасними звірами і птахами”, “Риби… не такі розумні, як люди… хоча в них набагато більше спритності і благородства”, “Нехай вона (риба) думає про мене краще, ніж я є насправді, і я тоді буду і справді кращим”.
  4.  Сенсу життя та сутності людини: «Нічого легкого в житті немає», «Будь безстрашний», «Біль чоловікові не вадить», «Ти повинен вистояти», «Безглуздо втрачати надію», «Будь спокійним та дужим», «Пильнуй своїх думок і навчися зносити злигодні, як чоловік», «Не час думати про те, чого в тебе нема. Подумай краще, що можна вдіяти з тим, що є», «Людина створена не для поразки», «Людину можна знищити, а здолати не можна», «Буду битися з ними, доки помру».

 

Додаток 4.

Фрагменти з фільму https://www.youtube.com/watch?v=yjV_u4--4o0

https://www.youtube.com/watch?v=-5qFpOUXDG4

Додаток 5.

Цитатна характеристика Сантьяго.

  1. «Геть усе в ньому було старе, крім очей, а вони мали колір моря і блищали весело й непереможно»; мав «дивовижні плечі – і досі ще могутні, хоч які й старі»; «пив жир з акулячої печінки, корисний для здоров’я».
  2. «Жив дуже самотньо, сам виходив у море. Не мав грошей, часто не мав їжі, але його це мало хвилювало, бо море було змістом його буття».
  3. «Старий завжди думав про море як про жінку, про живу істоту, що може подарувати велику ласку й позбавити її».
  4. Сантьяго – філософ: «Своєї долі шукають всі – і люди, й птахи, й риби», «Треба думати лише про одне, про те, задля чого я народжений».

Додаток 6.

«Моральний кодекс» честі Сантьяго.

  • Простота і гідність
  • Ніколи не оглядатися на минуле
  • Впевненість у своїх силах
  • Віра в себе, в людей
  • Спокій та розсудливість
  • Мужність і витримка
  • Готовність до боротьби
  • Повага до братів наших менших
  • Любов до життя
  • Людяність
  • Смисл життя.

Додаток 7.

«Калейдоскоп думок про людину».

«Людина – найкращий витвір природи». (А. де Сент-Екзюпері)

«Весь світ людина прикрашає собою». (Фірдоусі)

«…Человек, словно в зеркале мир, многолик:

Он – ничтожен, и он же – безмерно велик». (Омар Хайям)

Додаток 8.

Прийом «Незакінчені речення».

1. На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим  було…

3. Це мій улюблений герой, бо…

 

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
3877
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку