Урок на тему:
«Використання гімнастичних палиць
на уроках фізичної культури»
Вчитель:
Панасяк Олександр Миколайович
Ульянівська гімназія
Васильківської ОТГ
Дніпропетровської області
2022 р.
***
Формування рухової культури (рухових умінь і навичок) або рухової активності у школярів має свою мету, виразну специфічну особливість, мотивацію, вимір і логіку. Це виражається, перш за все, у виробленні в дитини системи умовно-рефлекторних зв’язків, а точніше формування умовно-рефлекторної діяльності, направленої на засвоєння рухів, рухових дій, умінь і навичок, а також координацію рухів у комплексі фізичних вправ.
Варто зазначити, що рухова культура, рухова активність починають формуватися з засвоєння природніх рухів, розвитку рухових дій (фізичних вправ), уяви, здібностей.
Застосування і використання гімнастичної палиці як спортивного предмета (снаряда) для гімнастичних вправ на заняттях з фізичної культури дає вчителю (тренеру) доволі великі можливості продемонструвати вихованцям різноманіття способів її застосування, зокрема:
* Досягти позитивного ефекту в корекції фігури, виправленні постави, в пружності та підтягнутості.
*Застосовувати в різноманітних видах рухової діяльності (стрибках, лазінні, рівновазі, бігу тощо).
*Досягати проробляння практично всіх груп м’язів тіла.
*Стабілізувати навантаження на верхню та нижню частини тіла.
*Збільшити рухливість суглобів плечей.
*Комплексно зміцнити м’язи живота і попереку.
*Підтягнути сідниці.
*Зміцнити м’язи стегон.
*Зменшити обхват талії.
*Досягати чіткості вправ і рухів при виконанні вправ.
*Покращити циркуляцію крові.
*Підвищити загальний тонус всього організму.
*Урізноманітнити заняття спортом.
Можна з упевненістю стверджувати, що саме завдяки гімнастичній палиці – простому і водночас багатофункціональному і корисному предмету, значно зростає ефективність і різноманітність занять та тренувань в цілому, а також, зокрема, ранкової зарядки, розминки, фізкультхвилинок, дитячих вправ-руханок, ігор тощо. Варто зауважити, що під час використання палиці досягається однакове навантаження на ліву і праву сторони тіла (симетричність). Досить важливим є і те, що даний спортивний предмет підходить як для вправ в спортзалі, в приміщенні, так і вдома та на свіжому повітрі. Та головне, з палицями можуть займатися, як діти, так і дорослі, котрі прагнуть зміцнити здоров’я.
Використання гімнастичної палиці як спортивного предмета на заняттях з фізичної культури дає можливість вчителю продемонструвати вихованцям різноманіття способів її застосування в різноманітних видах рухової діяльності (стрибках, лазінні, рівновазі, бігу тощо).
Заняття зі спортивним предметом (гімнастичною палицею) включає в себе ті вправи, які безпосередньо розвивають фізичні якості, рухові вміння і навички, фантазію і позитивно впливаючи практично на всі групи м’язів. Проведення таких занять збагачує руховий досвід гуртківців, дозволяє застосовувати ці вправи в самостійній руховій діяльності. Своєрідність вправ з гімнастичною палицею заключається в тому, що фіксуються не лише початкові і кінцеві положення рук, ніг, тулуба, але і сам шлях руху палиці. Це забезпечує точність виконаних рухів з різною амплітудою, посилює безпосередню дію на різні групи м’язів, водночас дозволяє розвивати і вдосконалювати координацію рухів. Спеціально підібрані вправи і регулярно виконувані вправи з гімнастичною палицею сприяють розвитку гнучкості, а фіксація окремих положень тіла (так зване статичне навантаження) – розвивають силу і витривалість.
***
Вправи з палицями:
Сприяють посиленню діяльності м’язів рук і плечевого поясу, збільшення амплітуди (розмаху) рухів при нахилах, обертаннях, переступань;
Водночас допомагають дітям оволодіти точними напрямками руху рук (вверх, за спину тощо);
А також створюють конкретні уяви про рух і положення рук по відношенню до тіла і підлоги (вперед – паралельно підлозі, до плеча – вздовж тулуба тощо);
Парні і групові вправи дуже емоційні і хвилюючі, даючи при цім доволі велике навантаження на організм. Їх основа – спільні (колективні) дії партнерів, формування вміння узгоджувати свої дії з діями партнера (напарника), ритмом і характером його рухів. Окрім цього, під час виконання таких рухів, виховуються такі риси характеру як дисциплінованість, відповідальність та почуття колективізму.
Унікальність, своєрідність, особливість та винятковість вправ з гімнастичною палицею полягає в тому, що розвиваючи силу рук, ніг, преса, – ми свого роду відшліфовуємо не тільки координацію, спритність, але й формуємо просторове почуття і рівновагу, зокрема, зміцнюємо ступні.
При навчанні гуртківців фізичним вправам з гімнастичною палицею варто вирішувати наступні завдання:
Освітні:
-допомагати здобувати знання і навички, необхідні для свідомої рухової активності;
-опановувати способами фізичної діяльності та досвідом їх реалізації;
-збагачувати уяву дітей про необхідність рухів (переміщень, зміни положень тіла);
-розвивати фізичні якості (силу, гнучкість, координацію, спритність, рівновагу);
Виховні:
-формувати інтерес до рухової активності;
-розвивати творчу діяльність дитини;
-допомагати опануванню різноманітних способів побудови власних рухів;
-виховання прагнення і уміння самостійно проводити і організовувати рухові
ігри та вправи з однолітками;
Оздоровчі:
-забезпечувати психоемоційний затишок дитини;
-здійснювати профілактику плоскостопості, порушення постави;
-сприяти реалізації потенційних природніх задатків дитини (спритності, швидкості, витривалості, сили);
-розвивати емоційно-образну пам’ять.
***
Класифікація вправ з гімнастичною палицею щодо розвитку фізичних якостей
Вправи, направлені на розтягування і розвиток гнучкості
Найбільш характерний рух при виконанні вправ з палицею – потягування. Наприклад, щоб безшумно покласти палицю на підлогу і не згинати ноги в колінах, дитині необхідно розставити їх ширше (при відповідній фізичній підготовці – на ширині плеч або вужче плеч), нахилитися як можна нижче і потягнутися руками до підлоги.
Вправи з палицями розвивають гнучкість, а хороша гнучкість допомагає уникнути багатьох травм не лише під час занять спортом, але й у побуті. Якщо м’язи, утримуючі суглоб, доволі сильні, суглоб рухливий, сухожилля, та зв’язки еластичні. При хорошій гнучкості тіла, рухи граціозні, спритні і красиві. Гнучкість проявляється в пасивній і активній формі. Пасивна гнучкість визначається найбільшою амплітудою, яка досягається за рахунок власної ваги (нахили вперед), опору чи допомоги партнера. Під активною гнучкістю мається на увазі максимально можлива рухливість в суглобі, яку людина може проявити самостійно, без посторонньої допомоги, використовуючи тільки власні резерви. Краще за все, гнучкість розвивають вправи з гімнастичною палицею, з поєднанням активних і пасивних рухів в суглобах.
Варто виокремити наступне: вправ з гімнастичною палицею доволі багато, то ж, вчитель може обрати саме ті, котрі впливають, зокрема, на шийний, грудний чи поперечний відділи хребта, або ж ті, котрі тренують всі великі суглоби тіла. Слід звернути увагу, що розтягування плідно діє на все тіло, особливо на хребет, допомагає позбутися скутості в м’язах, покращує кровообіг та знижує втому, вдосконалює поставу та ходу.
Методичні рекомендації щодо виконання вправ з гімнастичною палицею на розтягування:
при розтягуванні не затримуйте дихання;
вправи на розтягування слід розпочинати з полегшених варіантів;
виконуючи нахили, початківцям не варто намагатися, обов’язково дістатися до підлоги, необхідно робити все послідовно;
перед вправами на розтягування і гнучкістю варто добре розігріти організм;
не слід дозволяти дітям копіювати більш підготовленого товариша.
***
Вправи, розвиваючі силу
Вправи на силу проводяться в основному в парах. А заняття в парах (групах), як правило, завжди емоційні і водночас дають більше навантаження на організм. Виникає чудова можливість поєднання розвитку гнучкості, сили і розслаблення.
Методичні рекомендації щодо отримання максимального ефекту від виконання вправ, направлених на розвиток сили:
слідкувати за правильним вихідним положенням;
виконувати вправи точно, із заданою амплітудою;
гармонійно розвивати всі групи м’язів;
чергувати вправи на силу, з вправами на розтягування;
перед вправами на силу провести розминку, розігріти організм, розробити суглоби, підготувати всю систему організму до напруженої роботи.
***
Вправи на координацію рівноваги
Збереження і підтримка рівноваги – постійні, необхідні компоненти будь-якої вправи. Затримка або недостатній її розвиток негативно впливають на точність, ритм, темп руху.
Розвиток стійкої рівноваги тіла залежить від вестибулярних та інших рефлексів (координація рухів), маси тіла, площі опори. До речі, з віком показники стійкої рівноваги покращуються. Тому гуртківці можуть керувати своїми рухами, володіти непоганою рухливістю, бути схильними до різноманітних дій. Тож їм необхідно надати можливість послідовно розвивати координаційні можливості.
Провідні ознаки координаційних здібностей:
правильність (адекватність і точність);
швидкість (своєчасна швидкість);
раціональність (доцільність і економічність);
винахідливість (стабільність та ініціативність).
***
Вправи, направлені на розвиток спритності
Спритність – здатність людини оперативно, швидко, доцільно, раціонально
засвоювати рухові дії, успішно вирішувати рухові задачі в змінюваних умовах.
Спритність – складна рухова якість, тому педагогу необхідно вибирати вправи, які розвивають цю рухову якість, в склад якої входить ще одна складна – координаційна якість – рівновага.
***
Вправи на формування постави
Добре відомо, що самопочуття відображається на настрої людини і, як результат, на його поставі. Під час занять педагогу вкрай важливо стежити за поставою вихованців, коригувати (плечі повинні бути розвернутими, живіт втягнутий). Закріплені навички діти повинні намагатися контролювати у повсякчасному житті, приділяючи особливу увагу положенню голови. Якщо м’язи тулуба, які утримують хребет в правильному положенні слабкі, дитина швидко втомлюється, більш того, приймає більш зручну поставу (позу), комфортну, полегшену для себе, але, на жаль, не правильну.
Правильна осанка (рівна спина) – один із показників здоров’я. Це перш за все – нормальний розвиток всього скелета, гармонійно розвинена м’язова система. До то ж, виробляє вміння правильно триматися в спокої і русі. Практика доводить, що в більшості випадків неправильна постава – результат слабкості мязів тулуба, невміння утримувати його в правильному положенні. Загальне зміцнення мязів, і в першу чергу тулуба, кістково-зв’язкового апарата, серцево-судинної і дихальної систем, позитивно впливає на формування постави.
***
Комплекс вправ для профілактики плоскостопості
***
Основні способи хвата гімнастичної палиці
Для успішного виконання вправ з палицею діти повинні усвідомити та зрозуміти основні хвати (стиск, затиск):
Хват зверху – палку тримають двома руками на ширині плеч, кисті (великі пальці) в середину
Хват знизу – палку тримають двома руками на ширині плеч, кисті наверх
Різний хват (різнохват)– палку тримають двома руками (кисть однієї руки в хваті зверху, інша – в хваті снизу)
Вузький хват – палку тримають двома руками (кисті рук поруч) за середину
Звичайний хват – палку тримають обома прямими руками на ширині плеч
Широкий хват – палицю тримають обома прямими руками, розведеними ширше плечей
***
Основні рухи з гімнастичною палицею
Палиця нагорі – на прямих руках над головою
Палиця попереду – на прямих руках на рівні грудей
Палка за головою – тримають палицю за кінці, зігнутими в ліктях руками
Палка за спиной – тримають на згинах ліктьових суглобів
Палиця до плеча – тримають палицю вертикально біля плеча
Палиця вертикально попереду – тримають палицю вертикально прямими
руками
***
Під час занять з палицями необхідно пам’ятати про правила і засоби безпеки. Зокрема, при ходьбі палицю необхідно тримати однією рукою за кінець палиці, інший кінець палки притискують до плеча, щоб ненароком не вдарити поряд товариша, що крокує поряд.
Після перестроювання палицю беруть двома руками за кінці, несучи в опущених руках або ставлять вертикально на підлогу.
При виконанні нахилів і присідань з палицею в руках важливо слідкувати за правильним положенням ніг дитини.
Це важливо, оскільки, діти основну увагу, як правило, приділяють рухам предмета і забувають приймати правильне вихідне положення.
***
Які естафети з гімнастичними палицями можна запропонувати ?
Естафети:
Біг з палицею (двома палицями) до стійки і зворотньо, передача гімнастичної палки вертикально;
Біг з палицею тримаючи її на прямих руках над головою;
Біг з палицею тримаючи її на згинах ліктьових суглобів до стійки і зворотньо;
Біг з палицею тримаючи її за кінці, зігнутими в ліктях руками до стійки і зворотньо;
Переступання через гімнастичні палки (не збиваючи їх) – на двох гімнастичних лавках розташованих паралельно;
Переповзання під гімнастичними палицями – на двох гімнастичних лавках
розташованих паралельно;
Стрибки з палицею на двох ногах до стійки і зворотньо;
Стрибки з палицею на правій нозі до стійки і зворотньо;
Стрибки з палицею на лівій нозі до стійки і зворотньо;
Біг з палицею «змійкою» до стійки і зворотньо;
Біг приставним кроком до стійки і зворотньо.
***
Як бачимо, використання спортивного предмета (гімнастичної палиці) на уроках дає можливість педагогу показати вихованцям різноманіття способів її застосування в різних видах спортивної діяльності. Для занять знадобиться лише вільний простір. Зауважимо, що влітку добре займатися у дворі, парку чи сквері, головне – займатися з максимальною амплітудою.
Воістину, гімнастична палиця здатна творити дива. Вона вважається унікальним і ефективним спортивним предметом. Звичайно, робити вправи можливо і без даного спортивного предмета. Однак, вправи з гімнастичними палицями, поза всяким сумнівом, значно підвищують ефективність занять плюс підвищують бадьорість і настрій.
Так, гімнастична палиця – це саме той спортивний предмет, про який можна коротко і ємко сказати: «Все геніальне - просто!» Цим все сказано.
Тож, всім (дітворі та дорослим) успішних та плідних спортивних занять з гімнастичною палицею, які, сподіваємося, принесуть і користь, і результат.
Міцного здоров’я, спортивної вдачі і яскравих перемог!