Урок "Використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення і засобу зв’язку речень у тексті. (За культурологічним спостереженням)"

Про матеріал

Матеріал допоможе навчити учнів правильно і доречно використовувати прислівники в усному та писемному мовленні, створювати письмові висловлювання на певну соціокультурну тему ; удосконалювати вміння аналізувати, доводити, обґрунтовувати, порівнювати, знаходити прислівник у реченні, робити висновки ; розвивати творчі здібності учнів, пам'ять, увагу, логічне мислення; виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи та історичних пам'яток

Перегляд файлу

         Тема. Використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення і засобу зв’язку  речень у тексті. (За культурологічним спостереженням)

Мета:   вчити учнів правильно і доречно використовувати прислівники в усному та писемному мовленні, створювати  письмові висловлювання на певну  соціокультурну тему ; удосконалювати вміння аналізувати, доводити, обґрунтовувати, порівнювати, знаходити прислівник у реченні, робити висновки ; розвивати творчі здібності учнів, пам’ять, увагу, логічне мислення; виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи та історичних пам’яток

Обладнання: туристична карта с Судче, дидактичний матеріал, малюнки учнів, світлини місцевості рідного села

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів.

1. Організаційний момент. Створення емоційного настрою.

                              Епіграф уроку:                                         Люби і знай свій рідний край.

                                                                                                                  Народна творчість

Слово вчителя. Хочеться розпочати наш урок словами Ліни Костенко

Буває , часом сліпну від краси.

Спинюсь, не  тямлю, що воно за диво, -

оці степи , це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо.

Усе , як є, -  дорога, явори,

Усе моє, все зветься – Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори.

2. Повідомлення теми, мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Вчитель. Одному з учнів було задано завдання : за допомогою прислівників описати свою ранкову подорож до школи.

Завдання 1. А ваше завдання – уважно слухати  і записати ( після прослуханого)  прислівники , пояснити їх правопис і поставити наголос.

Рано-вранці ми сьогодні

Йшли до школи просто навмання.

Сонечко високо нам світило ще зрання.

Йшли ми пішки, навпрошки,

Самотужки, наввипередки.

Прямо, вліво і направо, нога в ногу чимскоріш.

А тоді навприсядки, та іще навскоки.

Тишком-нишком. Кругом гуртом

І розійшлися в класи ми бігом.

                                             Токар Катерина

2. Перевірка робіт учнів.

ІІІ. Основний зміст уроку

  1. Слово вчителя.  Кожному з вас було окреме завдання на сьогоднішній урок. Давайте перевіримо, як ви справилися. Спільна для всіх була тема : «Краса  природи і чудеса  рідного села»

Презентація перша

На людей і ідей багата країна,

Калиново-пшенична, у світі єдина.

Український народ - дружня родина.

Спробуємо вам,шановні, показати

Чудеса, які вдалось нам відшукати.

Учень. Мені  було завдання – написати твір, використовуючи анафору  та прислівники.

Старий сад

   Сонно стоїть сад. Спів солов’я стривожив спокій. Спросоння сад слухає сю симфонію. Сам на сам із соловейком  сутужно сколихує сад свої спогади.

   Сонячне світло слабшає. Скрізь стає світло-червоно. Стомлено сідає сонечко. Старий сад стає схожий на сон. Спересердя стихає солов’їний спів, і сильніше стає схвильований стукіт серця.

Завдання 2.

Учитель. А зараз ви напишете  прислівники , які починаються на букву «ес».

(Перевірка  робити учнів)

Довідка: Сповна, скоро, споконвіку, сьогодні, сліпо, сильно, спогорда, сутужно, слідом, спросоння, спересердя, страшенно, світло, скрізь, сюди, сяк-так, світанково, сонно, солодко…

Презентація  друга – Духовність

Учень. Ви можете також  завітати до нашого храму  Пресвятої Параскеви Сербської.

 Мені  було завдання – написати есе , використовуючи прислівники.

 

 

 

 

Відчуття

Есе

    Велично стоїть церква біля озера. Трепетно ступаю у храм Доброти. Хороше тут. Легко на душі. Мимоволі звертаю увагу на вічність, що закарбувалася на ликах святих.

    Зачаровано стою. Бентежно , невмолимо, правдиво…

   По-новому думаю. По-іншому сприймаю світ.

  Стає добре, гарно, радо , незрівнянно, спокійно…

 

 Завдання 3.Учитель.

Виписати прислівники з даного тексту, визначити стиль тексту та особливості використання прислівників, їх роль у підсиленні виразності мовлення .

Презентація  третя – Озеро

Учень .  Мені було завдання – написати етюд про  наше озеро , використовуючи прислівники.

Пробудження

Етюд

             Озеро ще дрімає.  В передранішній тиші  воно ще більше  ховається під   туманом , що  п’янким килимом  стелиться  по землі, огортає сонні дерева, будинки, прохолодно дихає в гущавину парку, бережно заглядає в кожну  щілинку, щоб збадьорити і звеселити новий день.

           Озеро вже прокинулося, адже йому потрібно  зустрічати гостей. Ось несміливо завітали перші промені сонця.  Весело пробігши по хвилях, промінчики-зайчики  завзято кинулися грати у хованки за великим осокором, що гордо розкинув своє ошатне гілля над невисоким пагорбком. Потім прийдуть корови на водопій, молодиці завітають випрати білизну, дідусь Назар приведе свого коня до води…

            Але найбільше  озеро чекає обідньої пори, коли воно вдосталь повеселиться з малечою. До  самого вечора тут буде гамірно, весело, радо.  

 

Презентація  четверта –Дубно

Учень 1. Я представляю  вам цікаву розповідь про  урочище Дубно в публіцистичному стилі.

Дубно

Легенда

           Холодно, морозно, але як красиво! Територія посеред села, не зачеплена цивілізацією. Дивишся захоплено на цю місцину і радієш, що залишилася незайманою. Край дороги стоять гордо дуби, які не дають нікому забути стару легенду.

              Колись давно тут було непрохідне болото. А посеред нього то тут, то там росли великі,  крислаті дуби. І ось саме на цих дубах  ховалися молоді хлопці села, які не хотіли йти в рекрути. Не кожен міг це зробити, адже потрібно було бути дуже сміливим і  добре знати стежки-доріжки на болоті. А коли хлопця не знаходили, то він міг через тиждень вільно приходити  додому – ніхто його вже не зачіпав.

              Рік у рік  красені-дуби  радують око. Нічого немає більш досконалого, ніж природа, а ми – її охоронці.

Учень 2. Мені було завдання : дослідити тваринний  світ території Дубна.

Тваринний світ Дубна

       Через  всю територію Дубна протікає невеличкий струмочок. Тут полюбляють відпочивати  черепаха болотяна та курочка водяна. Водиться білка звичайна. У заростях верболозу гніздиться синиця біла, яка є рідкісною птахою, що зустрічається тільки в нас на Поліссі.  Інколи можете зустріти і синицю велику, вивільгу, кропив’янку сіру. Навесні дзвінко лунає оркестр жаби болотної, а влітку можете зачаровано  слухати гул бугая болотного. У невеличкому струмочку водиться риба: в’юн, карась, линок, щука, плітка.

Учень 3.

Рослинний світ Дубна

         Рослинний світ болотянистої місцевості Дубна дуже різноманітний.

     Навесні вся територія вкривається жовтим цвітом латаття. Недалеко від дороги ви  можете побачити жовті зірочки гусячої цибульки та пшінки звичайної.  Несподівано привертає увагу велике дерево вільхи, яке  переважно зростає там, де більшість інших дерев рости не можуть. На невеличких горбочках гордо  красуються очеретянка, горобинник горобинолистий, стокротки багаторічні. Серед різнобарв’я трав  сором’язливо визирають  півники болотні.

 Презентація  п’ята – Історична.

Учень 1. Мені потрібно було написати, використовуючи історичний матеріал, довідку про спорудження  Обеліска Слави.

Обеліск слави

Історична довідка

        Вже  у 1965році було проведено організаційне відновлення Любешівського району, до складу якого було включене с. Судче. До тридцятиріччя  перемоги у  Великій Вітчизняній війні було споруджено Обеліск Слави. На меморіальній дошці викарбувані імена  140 людей, які загинув  під час  Другої  світової війни. Найбільше – це з родин Панасюків (30 прізвищ), Долінків (11прізвищ), Токарів (7прізвищ), Домашичів (6прізвищ).  Обеліск розташований у парку. П’ятдесят два ряди дерев посадили  комуністи (саме таку кількість членів нараховувала тоді партійна організація села). Кожен комуніст сам копав ями свого ряду, а потім спільними зусиллями комсомольської організації було посаджено парк.

Учень 2. Мені потрібно було виписати прислів’я та приказки про життя людини та про її подвиги. Підкреслити прислівники.

 На віку як на довгій ниві.

Життя прожити  - не поле перейти.

Життя – як стерня: не пройдеш, ноги не вколовши.

Прожите як пролите: не повернеш.

Куди орли літають, туди сороки не пускають.

Вчорашнього дня  і стома кіньми ніколи не доженеш.

  Бережи честь змолоду.

Не лінися  рано вставати та замолоду більше знати.

Завдання 4.

Учитель. Записати прислів’я. Зробити повний синтаксичний та морфологічний розбір  виділеного речення.

 

Презентація  шоста – Дуби-старожили

                                   Дуб

Дуб крислатий,

Дуб розлогий,

Бачив він півсотні бід,

Бо півтисячі вже літ,

Як на варті красень-дід.

Грім його обходив боком,

Щоб не скривдить ненароком.

Вітерець шептав у скронях,

Птахи спали у долонях,

Роси сипались іскристі,

Наче сльози, дрібні, чисті.

Пережив немало дід,

А тепер неначе гід

У діброві серед дочок

І синів своїх, і внучок.

Він розказує і плаче

 Про своє життя , юначе.

Підпирає небо й хмари.

Розганяє , як примари,

Захищає від лихого,

Всього черствого і злого.

                                   Черевко Наталія

Завдання 5.  Словниковий диктант

День у день, будь-де,всього-на-всього, абикуди, ніде, неголосно, ніколи, зненацька, чимало, по-третє, до завтра, по троє, кінець кінцем, по-їхньому.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. До  прислівників  ненавмисно, неодмінно, незабаром  дібрати синоніми.

Довідка: нехотячи,  обов’язково, конче,  скоро, зараз же

  1. Морфологічний розбір прислівників.

За морем тепліше, та вдома  миліше. Хвалять нове, а роблять по-старому.

Ледачий  двічі робить, а скупий двічі платить.

  1. Робота з підручником . Виконання тестових завдань. Вправа

ІV.  Підбиття підсумків.

  1. Бесіда за питаннями:
  • Який розділ мовознавчої науки ми вивчаємо?
  • Скільки всіх частин мови?
  • Скільки мов ми вже вивчили? Назвати їх.
  • На які дві групи поділяються частини мови?За якими ознаками?
  • Назвіть єдину незмінну частину мови?

 

  1.  Підсумки  роботи.

Учні:

  1. Ми створили власний ексклюзивний   туристичний маршрут – своєрідну візитну картку села Судче, презентувавши найцікавіші, найгарніші  місця.
  2. Повторили вивчене про прислівник як самостійну частину мови.
  3. Навчилися використовувати прислівник як в усному  так і в писемному мовленні.

 Вчитель. І завжди пам’ятаймо слова М.Горького : « Людина – диво, єдине диво на землі, а всі інші чудеса Землі – результат творчості її волі, розуму, уяви». Тож бережімо все, що отримали і спадок, і примножуймо багатства рідної землі. Творчості, нових досягнень  й успіхів вам.

 У гомоні ланів,

У вишумі дібров

Із перших своїх днів

Спішіть робить добро.

Життя , як мить, коротке:

Все швидко пролетить,

Залишиться в доробку

Лиш те, що зміг зробить.

Ми згадуєм нечасто

Й лише на самоті

Про ночі ті зірчасті

І про щасливі дні,

Коли у храм Природи

Ходили, як на сповідь,

Ми чинно й благородно,

Щоб душу заспокоїть.

В обіймах того храму

Нам жити і рости.

Що буде потім з нами?

Про це подумай ти!

V. Домашнє завдання.  Написати твір-роздум про проблеми рідного села, дати назву твору, навести приклади, зробити висновок власних роздумів

 

1

 

doc
Додано
24 січня 2021
Переглядів
3620
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку