ТЕМА. Використання синонімів, антонімів,
омонімів у мовленні
УРОК МОВИ У 5 КЛАСІ
Мета: поглибити знання учнів щодо використання синонімів, антонімів, омонімів у мовленні; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою і робити, висновки, виробляти вміння використовувати антоніми для увиразнення, чіткого окреслення висловленої думки; виховувати за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу любов, повагу до національних традицій.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вступне слово вчителя.
─ Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав
Тож і ми часу не гаймо.
Роботу швидше починаймо.
─ Уявіть, що ви сидите не за партами, а за святковим столом і перед вами різноманіття страв (тут і пампушки, і вареники, і смачний борщ з м'ясом), від яких лине чудовий, приємний аромат. Яка із національних страв для вас була б найситнішою, найпоживнішою, найкориснішою? І ще: яка з них завжди була традиційною першою стравою для українців щодня?
Дійсно, це борщ, традиційна улюблена страва українців. Про це також свідчить багато прислів'їв: «Борщ — старий господар», «Де в хаті борщ і капуста, там хата не пуста», «Борщ — усьому голова», «Борщ та каша — мати наша». І ми сьогодні на своїй «мовній» кухні спробуємо зварити особливий борщ із незвичайних лексичних продуктів — синонімів, антонімів та омонімів.
ІІ. Оголошення теми, представлення очікуваних навчальних результатів
Учитель. Отже, продовжуючи роботу над темою «Групи слів за значенням: омоніми, синоніми, антоніми», ви будете виділяти ці слова в тексті, пояснювати їх значення, працювати з прислів'ями та приказками, добирати з-поміж синонімів, антонімів, омонімів найбільш відповідні певному контексту, використовувати вивчені групи слів у стандартних та нестандартних мовленнєвих ситуаціях, удосконалюючи свої мовні висловлювання, збагачуватимете свій словниковий запас та ознайомитесь із кулінарними традиціями українців.
III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п'ятикласників
Учитель. Давайте з вами поміркуємо, що потрібно для того, щоб зварити наш «мовний борщ». (Учні називають всі необхідні продукти (інгредієнти).
— А де ми можемо їх дістати? (Діти відповідають: «На базарі, в магазині».)
— Тож ми беремо наш порожній кошик і вирушаємо на базар, щоб купити усі необхідні овочі для нашої страви. Щоби приготувати «мовний борщ», треба знати відомості про його компоненти: синоніми, антоніми, омоніми.
Мовна розминка
«Що знаєш, що вмієш — за плечима не носити»
Учні під музику пісні «Борщ» передають по черзі одне одному кошик із картками-«інгредієнтами», на яких є запитання. Коли музика, перестає звучати, то учень, у руках якого залишається кошик, дає відповідь і прикріплює цю картку до плаката (див. таблицю).
Учитель. Що ж, теоретичний матеріал ви знаєте добре, тому переходимо до практичної частини приготування нашого «борщу».
IV. Виконання завдань творчого характеру
Учитель. У народі кажуть, що дві різні господині однакового борщу не зварять. Тож ви об'єднуєтеся в групи-сім'ї, на чолі яких буде «уміла господиня», і подивимося, хто з вас покаже себе найдосвідченішим кухарем і зможе швидко приготувати смачний борщ.
1. «Добрий кухар і з кропиви добрий борщ зварить»
Учитель. Усі продукти, які ми закупили, просяться до борщу, щоб надати йому неповторного смаку.
Так само і слова в мові не бажають бути одинокими і тому сполучаються в речення для якнайточнішого втілення думки. Вони братаються також за спільними змістовими ознаками, утворюючи синонімічні ряди — більші чи менші угрупування. У цих групах на чолі стоїть головне слово. Воно найчіткіше передає основний зміст, спільне значення синонімічного ряду. Інші слова підпорядковуються головному і доповнюють його. Проте вони різняться лише своїми відтінками значень.
Зараз пропоную кожній групі дібрати до поданих слів синонімічні ряди.
І група |
II група |
ІІІ група |
Працювати, швидкий |
Іти, мудрий |
Говорити, спритний |
2. «Борщ до печі проситься»
Учитель. Ми повторили відомості про синоніми, навчилися складати синонімічні ряди, але ще треба вміти дібрати влучне слово відповідно до змісту висловлювання. Тож у поданих вам реченнях на місці крапок поставте потрібні за змістом синоніми. Так ми спробуємо розпалити вогонь у нашій печі та перевіримо, хто впорається із завданням швидше, дібравши влучні слова.
1) Без підпалу й дрова не....
2) Полум'я... в долоні.
3) Жар червоним золотом.....
4) Подекуди ще огонь....
Довідка. Палати, горіти, червоніти, жевріти.
Учитель. Доки наші синоніми закипають на вогні, ми з вами підсумуємо, що таке синоніми, яка їх роль у мовленні та які слова складають синонімічний ряд.
Отже, якщо борщ без м'яса та овочів, він буде пісний і несмачний, так само і наше мовлення буде блідим і невиразним, якщо ми не будемо використовувати синоніми.
3. «Сім разів відмір, один — відріж»
Учитель. Усі продукти, які ми вкидаємо до борщу, треба додавати в певних пропорціях, причому не всі одразу, а по черзі. От і ми зараз спробуємо відібрати найнеобхідніше слово для певного контексту, щоб із нашого борщу не вийшла бовтяниця або, як образно кажуть, каламбур. А для цього давайте пригадаємо ще раз, як називаються слова, що пишуться або звучать однаково, але мають різні значення.
Вибірковий диктант «Знайди омоніми»
Завдання: вибрати і записати слова-омоніми із запропонованих текстів.
ЖУРАВЛІ ЛЕТЯТЬ У ВИРІЙ
Ген за тридев'ять земель.
А один в селі лишився —
Синьоокий Журавель.
Журавлі летять у вирій
В день холодний та ясний,
А один в селі лишився,
Став колодязним.
(Ю. Рибчинський)
Ну й охочий брат наш Ігор
До усяких живих ігор.
Де яка у світі гра є,
Залюбки у неї грає.
(Г. Бойко)
У стоніжок
по сто ніжок.
Всі сто
милися,
всі стомилися.
(Г. Бойко)
Гей, стрільці, хапайте луки,
Та біжіть бігом на луки!
Комарня там вельми сита —
Настріляйте зо три сита.
(С. Павленко)
Учитель. Отже, ми з'ясували, що омоніми служать для виділення певного змісту, створення комічних ситуацій, гри словами — каламбурів.
4. «Сидить Марушка в семи кожушках;
Хто на неї гляне, той і заплаче»
Учитель. Порізати і вкинути овочі може навіть кухар-початківець, а от виконати найважче завдання — порізати цибулю, та ще й так, щоб не заплакати, може тільки справжня господиня. А для цього в кожної є свої секрети, отже, щоб цю роботу виконати бездоганно, треба проявити неабияку творчість. Тож я вам пропоную потренуватися в цьому.
Творче завдання у парах
Скласти речення, із запропонованими омонімічними парами: коса — коса, замок — замок, склад — склад, мати — мати, ніс — ніс, сон — це — сонце, роман — Роман, віз — віз (слова написані на картках у вигляді цибулі).
Учитель. Давайте підсумуємо, що ж це за слова-омоніми та в якому стилі мовлення вони найчастіше вживаються.
5.«Зерна мудрості народної»
Учитель (відкриваючи каструльку). Ох і молодці, борщ напевне буде смачнющим, бо такий аромат від нього йде! Чуєте? Це не борщ, а справжній скарб. Саме таким безцінним скарбом українського народу є складені ним упродовж віків прислів'я та приказки. До речі, наш кмітливий народ зміг поєднати у прислів'ях слова, які мають протилежні лексичні значення. І зараз ми можемо ознайомитися з народною мудрістю, втіленою в них.
Завдання: виписати за 1-2 хв з прислів'їв найбільшу кількість антонімічних пар.
1) Мир будує — війна руйнує.
2) Радість красить, а печаль палить.
3) За добро тебе похвалять, а за зло — осудять.
4) Гість мало їсть, а багато бачить.
5) Молодість летить вільною пташкою, а старість лізе черепашкою.
6) Зима без снігу — літо без дощу.
7) На чорній землі білий хліб родить.
8) Колос повний гнеться до землі, а пустий — догори стирчить.
9) 3 малої хмари великий дощ буває.
10) Сумний грудень і в свято і в будень.
6. «До столу добре сісти, коли на ньому є що їсти»
Учитель. Завершення варіння — найприємніший момент, бо ще мить — і ви будете смакувати свій борщ. Вміло зварений господинею борщ — подарунок для родини.
Але перш ніж на столі з'явиться довгоочікувана страва, треба подати на стіл усі необхідні столові прибори. Бо здавна в народі існувала така приповідка: «Вміла готувати, та не вміла подавати». Щоб так не трапилося із нами, я пропоную виконати завдання.
У кожного учасника команди на парті є якась деталь столового начиння, на якій записане слово. Вам треба знайти йому пару, тобто слово-антонім, яке є на картці у ваших товаришів по команді, і покласти на наш святковий стіл. Отож зараз ми оперативно намагаємося зібрати наші столові прибори докупи.
Та пара, яка знайшла антоніми і зібрала столовий прибор, стає біля своєї парти. У такий спосіб ми перевіримо, чи засвоїли ви, що таке антонімічна пара.
Антонімічні пари: працювати — лінуватися, бігати — стояти, мовчазний — говіркий, тепло — холодно, молодий — старий, світлий — темний, день ― ніч, радість — смуток, великий — малий, спалахнути — затухнути, вечір — ранок, далеко — близько, сильний — кволий, тиша — шум.
Учитель. Молодці, гарно виконали завдання. Здавна відомо, що на колір і смак товариш не всяк.
Так само кожна господиня додає до свого борщу або трішки цукру, щоб зробити його солодшим, або трішки солі, а інколи всипає гіркого перцю, аби надати страві своєрідної пікантності. Тож давайте ще раз підсумуємо все вивчене про антоніми.
V. Підбиття підсумків уроку
Учитель оголошує результати, відзначаючи їх у таблиці, нагороджує переможців.
Учитель. Будь-яка гра колись закінчується, тож і наше приготування борщу завершено, проте мова українська безмежна, а багатства її незлічені. Наша мова — це море синонімів, омонімів, антонімів, у якому немає ні дна, ні берегів; воно настільки багатоманітне, що ви постійно зможете черпати і черпати з нього нові знання.
Тож пригощаймося нашим борщем і подякуймо одне одному за співпрацю. Зараз ми знову об'єдналися у велику дружню родину і, за добрим звичаєм українців, заспіваймо за столом пісню, яка допоможе нам жити і творити. Не дарма в народі кажуть: «Легше тобі на душі стане, як пісня до твого серця загляне».
Учні співають під мелодію пісні «Одна калина» С. Ротару.
Одна родина за столом,
Один ми борщ їмо гуртом,
І найдобрішого на смак
Для нас нема.
Плекаймо мову чарівну,
Таку барвисту й запашну,
І Україну, бо в нас іншої нема.
Рефлексія
Учитель пропонує кожному учневі оцінити власний «борщ» і його смакові якості, тобто визначити результативність власної роботи на уроці за допомогою прийому «Незакінчене речення»: «З якою метою ми робили вправи?», «Які думки вони у вас викликали?», «Які почуття?», «Чого ви особисто навчились?», «Чого б хотіли навчитись у майбутньому?».
Учні аргументують свої відповіді. Учитель висловлює свої думки щодо роботи учнів та виставляє їм оцінки за урок.
VI. Домашнє завдання з інструктажем
1. Повторити теоретичний матеріал з теми «Групи слів за значенням»
2. Скласти міні-твір на тему «Кожна господиня свій борщ хвалить», використовуючи слова-синоніми, антоніми та омоніми.
1