Урок природознавства в 3 класі за підручником Т. Гільберт
Тема. Використання води людиною. Охорона води.
Мета. Розвивати уявлення учнів про використання води людиною; формувати уявлення про значення води в природі, цінність її для людей; довести необхідність охорони води та участь учнів в охороні та збереженні води; розвивати мовлення школярів; виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання: картки для індивідуальної роботи, малюнки по темі, комп’ютер.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Хід уроку
-
Організаційний момент.
-
Привітання.
Я усміхаюсь сонечку –
Здрастуй, золоте!
Я усміхаюсь квіточці –
Хай вона цвіте!
Я усміхаюсь друзям своїм.
Зичу їм добра.
-
Саморефлексія.
-
Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
-
Відповіді дітей:
-
Хочу дізнатися…
-
Хочу навчитися …
-
Я ціную нові знання, корисні поради.
-
Чекаю на мудрі думки своїх товаришів.
-
Перевірка домашнього завдання.
Тестова перевірка. Дайте правильну відповідь.
-
Вода в газоподібному стані – це:
а)сніг і лід; б) пара; в) дощ.
2. Вода потрібна:
а)рослинам; б) тваринам; в) всім живим організмам.
3. Вода в газоподібному стані:
а) має форму; б) не має форми.
4. У природі вода буває у … станах.
а) двох; б) трьох; в) чотирьох.
5.Підкресліть властивості води – рідини.
Безбарвна, має форму, текуча, має запах, прозора.
6.Доповніть твердження.
У які пори року в природі відбуваються такі перетворення води:
-
З рідкого стану в твердий?
-
З рідкого стану - в газоподібний?
(узимку, навесні, влітку, восени)
-
Актуалізація опорних знань.
-
Розкажіть, яку роботу виконує вода в природі.
-
Назвіть причини утворення печер та ущелин.
-
Чи доводилося вам бачити яр? Розкажіть, як він утворився.
-
Де швидше утвориться яр – на зораному полі чи на луці, де ростуть трави? Поясніть чому.
-
Розкажіть, чому потрібно боротися з ярами.
Якої шкоди вони завдають господарству?
-
Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ви більше дізнаєтесь про значення води в природі, про використання води людиною та необхідність охорони і збереження води.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Інтерактивна вправа « Мозковий штурм».
Пригадайте і назвіть, які водойми є у вашому краї?
Звідки надходить вода у ваше помешкання?
-
Розповідь учителя.
-
Уся господарська діяльність людини пов’язана з водою. Тому міста і села виникали лише там, де були запаси питної води. Річки й інші водойми слугували « шляхами» сполучення із сусідами. Судноплавство та рибальство – найдавніші заняття людства.
-
Робота з підручником.
-
Розгляньте малюнок 19 на с. 26. Як людина використовує воду?
-
Звіт « Дослідників». Група учнів отримала домашнє завдання:
Дослідити разом із дорослими, скільки води витрачає родина за добу?
На що використовується вода?
-
Фізкультхвилинка.
Раз, два – всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три, чотири – нахилились
Із струмочка гарно вмились.
П’ять, шість – всі веселі
Крутимось на каруселі.
Сім, вісім – в потяг сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять, десять – відпочили
І за парти тихо сіли.
-
Робота в групах.
Інтерактивна вправа – метод « Прес».
-
Чому потрібно економити воду, а водойми охороняти від забруднення?
-
Кожна група готує власне судження за схемою:
-
Я вважаю…
-
Тому, що …
-
Наприклад …
-
Отже …
-
Узагальнення і систематизація отриманих знань.
-
Розповідь учителя.
-
Усі річки, річечки, озера треба берегти. Адже основні запаси прісної води знаходяться в річках, озерах, у надрах землі. Запаси ці катастрофічно виснажуються ( 1/3 людей земної кулі користується привозною водою з інших регіонів світу). На кожні 100 літрів води Землі припадає лише 2 літри прісної води. Значна її частина знаходиться у льодовиках. На Землі стає все менше чистої води. Люди забруднюють воду. Вчені підрахували, що щороку в усьому світі до водойм потрапляє стільки шкідливих речовин,що ними можна було б заповнити 10 тисяч товарних потягів! У водойми потрапляють отруйні речовини з фабрик і заводів, а також вода, забруднена на фермах і в побуті. Через аварії танкерів, теплоходів у воду морів і океанів витікають тисячі тонн нафти. Іноді на берегах річок, озер, ставків люди миють автомобілі та забруднюють воду бензином. У брудній воді безліч шкідливих речовин і хвороботворних бактерій. Вони викликають різні хвороби у людей. У такій воді гинуть рослини і тварини.
-
Як же зберегти воду чистою?
-
Щоб зберегти воду чистою, на підприємствах будують очисні споруди. Тут вода проходить через фільтри. Вона звільняється від шкідливих речовин і чистою повертається до водойм.
-
Робота в парі.
-
Поділіться спогадами про те, де ви провели літні канікули.
-
Які водойми знаходилися поблизу?
-
Чи були вони забрудненими?
-
Із часом значення води і водойм не зменшується, а, навпаки, зростає. Бо сучасна людина використовує для своїх потреб значно більше води.
-
Робота в групі.
-
Складіть розповіді про використання води.
-
Ви ознайомилися із тим, як економно використовувати воду. Спробуйте доповнити ці правила власними.
-
Підбиття підсумків.
-
Прочитайте висновки на с. 28.
-
Чому в народі про воду кажуть « цариця – водиця»?
-
Чи можна отримати високі врожаї там, де мало вологи?
-
Чому воду називають «великим санітаром»?
-
Як ви розумієте вислів « Водойми – це шляхи сполучення»?
Інтерактивна вправа «Сенкан».
Давайте присвятимо слова вдячності воді.
Водичко!
Загадкова, цілюща.
Тече, лікує, звеселяє.
Вона потрібна для життя.
Життя.
-
Рефлексія.
-
Чи справдилися ваші очікування?
-
Що здивувало на уроці?
-
Що вам сподобалося на уроці, а що ні?
-
Домашнє завдання.
-
Прочитати статтю на с. 25 – 28.
-
Скласти усну розповідь про те, як ти бережеш воду та як бережуть її у твоїй сім’ї.