Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
Авторська розробка
на тему:
«Фрагменти уроків з використанням стратегій
«Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань»
|
Виконала: Конечнікова Марина Леонідівна , вчитель початкових класів Комунального закладу «Полтавська гімназія №32 Полтавської міської ради Полтавської області»
|
Полтава
2019
Вступ
Успішність і ефективність формування компетентностей молодших школярів залежать від форм і методів організації навчально-виховного процесу. Пріоритетними в цьому сенсі стають сучасні педагогічні технології, які забезпечують активні форми діяльності учнів, залучають їх до творчого процесу пізнання, дослідження проблем, формування власної думки та самореалізації.
Одними з таких технологій є стратегії «Фішбоун», «Сенкан» та «Методика взаємних запитань». Мета вищезазначених технологій – розвиток мислительних навичок учнів, необхідних не тільки в навчанні, але й у повсякденному житті (вміння приймати виважені рішення, працювати з інформацією, аналізувати різні аспекти явищ тощо).
Мета роботи: вивчення теоретичних засад технології критичного мислення; висвітлення методів та прийомів що сприяють формуванню критичного мислення учнів початкових класів.
Фрагмент уроку з використанням стратегії «Фішбоун»
Урок природознавства у 3 класі.
Тема: Значення грибів у житті людини?
Мета уроку : Розкрити роль грибів у природі та господарстві людини; сформувати знання про негативний вплив отруйних грибів, грибів-паразитів на організми людини, тварин, рослин; виховувати в учнів любов до природи.
Вправа: «В чому полягає користь грибів»
Мета: за допомогою стратегії «Фішбоун» діти встановлюють причинно – наслідкові зв’язки між господарським, промисловим використання грибів, та їх користі для людей і промисловості.
Технологія проведення:
Твердження: Чи справді гриби корисні?
За :
Проти:
Отже ми можемо зробити висновки, що гриби є поживними речовинами, їх часто використовують люди у своїй діяльності, і вони приносять користь людям.
Фрагмент уроку з використанням стратегії «Сенкан»
Урок української мови у 2 класі
Тема: «Знаходження кореня у спільнокореневих словах»
Мета уроку : Удосконалювати вміння утворювати та розпізнавати спільнокореневі слова, виділяти в них корінь; розвивати пізнавальну активність, самостійність та критичне мислення; виховувати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов до рідного краю, повагу та цікавість до народних традицій.
Складання сенкану за планом:
1.Тема.
2.Опис — 2 слова.
3.Дія – 3 слова.
4.Узагальнення, підсумок.
Зразок:
Віночок
Гарний, чудовий.
Дивує, прикрашає, оберігає.
Бережемо, пишаємося, використовуємо.
Оберіг.
— В'яжемо у віночок останню, червону стрічку — символ добробуту, багатства, достатку.
— Ось і закінчується наш урок. Пригадайте, про що ви дізналися на уроці?
Отже, ви молодці, гарно вивчили всі теми розділу, тому змогли швидко і без перешкод виконати завдання і тим самим закріпили знання з цієї теми.
Фрагмент уроку з використанням стратегії «Методика взаємних запитань»
Урок літературного читання у 2 класі.
Тема: Емоційність. Наталія Забіла «Віхола»
Мета уроку : ознайомити учнів з творчістю Наталії Забіли; вдосконалювати навички виразного читання; розвивати уяву, образне мислення; збагачувати словниковий запас учнів;
Завдання стратегії: самостійно керувати процесом читання, вчити вдумливо читати та обговорювати прочитане, розвивати вміння формулювати різнорівневі запитання, стимулювати мислення.
Модель «Учні читають в групах»
З метою ознайомлення учнів із послідовністю дій та набуття досвіду роботи за цією стратегією перший етап читання за методикою взаємних питань проводиться за такими моделлю :
«Учні читають в групах».
- Учні читають 1 строфу вірша самостійно ( пошепки, мовчки)
- Закривають підручники та по черзі відповідають на запитання одне одного .
Орієнтовні запитання
Потім діти продовжують читати 2 строфу і створюють запитання до вчителя.
Орієнтовні запитання
Учитель відповідає на запитання, намагаючись стимулювати учнів ставити запитання не лише на пригадування фактичної інформації, а й на трансформацію, синтезування, аналіз, прогнозування подальшого змісту. Учні мають перевірити наскільки точні відповіді вчителя.
Висновки
Застосування технологій розвитку критичного мислення у початкових класах створює додаткову мотивацію до навчання. Учні ефективініше засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Системне формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення призводить до того, що усі учні навчаються самостійно вчитися, критично мислити, використовувати набуті знання у повсякденному житті.
Бо саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямку розвитку комунікативної компетентності сучасної особистості.
Список використаних джерел і літератури
2. Большакова І. Інтегровані уроки в початковій школі / І. Большакова; упорядн. О.Семібаламут. – Київ: «Видавничий дім «Перше вересня», 2016. – 176 с. - ( Бібліотека «Шкільного світу»).
3. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.
4. Кроуфорд А., Саул В. Та ін. Технології розвитку критичного мислення учнів. – К.: Плеяди, 2006.
5. Макаренко В.М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. -Х.: Основа: «Тріада +», 2008.
Додаток 1
Значення грибів
Більшість грибів є санітарами довкілля. Вони перетворюють рештки відмерлих рослин і тварин на поживні речовини, цим підвищують родючість ґрунту. Гриби не тільки корисні, вони ще є окрасою наших лісів.
Гриби є кормом і ліками для деяких тварин. Наприклад, мухоморами лікуються лосі від паразитичних черв’яків.
Їстівні гриби – корисний продукт харчування. Їх вживають і вареними, і солоними, і смаженими, і маринованими. Гриби за своїми поживними якостями замінюють м'ясо.
Також гриби використовують у промисловості. Дріжджі є сировиною для виготовлення спирту, пива, випікання хлібних виробів.
З цільових грибів виробляють ліки, один з них – пеніцилін.
Ведмідь використовує гриб мухомор як ліки, перед тим як залягати в сплячку він його з’їдає і засинає, він на нього діє як снодійне.
Отже багато дають нам гриби, їх значення неоціненне, тому ми повинні бережливо ставитися до грибів, не знищувати їх.
Додаток 2
Додаток 3
1