Урок" Використанням стратегій фішбоун сенкан і методика взаємних запитань"

Про матеріал
"Фрагменти уроків з використанням стратегій фішбоун сенкан і методика взаємних запитань"
Перегляд файлу

Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського

 

 

 

Авторська розробка

на тему:

«Фрагменти уроків з використанням стратегій

«Фішбоун», «Сенкан», «Методика взаємних запитань»

 

 

 

 

 

E:\друк\643.jpg

Виконала:

                                                                      Конечнікова Марина Леонідівна ,                                           

                                                        вчитель початкових класів

                                                                  Комунального закладу

                                                      «Полтавська гімназія №32

                                                      Полтавської міської ради

                                               Полтавської області»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Полтава

2019

 

 

Вступ

Успішність і ефективність формування компетентностей молодших школярів залежать від форм і методів організації навчально-виховного процесу. Пріоритетними в цьому сенсі стають сучасні педагогічні технології, які забезпечують активні форми діяльності учнів, залучають їх до творчого процесу пізнання, дослідження проблем, формування власної думки та самореалізації.

Одними з таких  технологій є стратегії «Фішбоун», «Сенкан» та «Методика взаємних запитань».  Мета вищезазначених  технологій – розвиток мислительних навичок учнів, необхідних не тільки в навчанні, але й у повсякденному житті (вміння приймати виважені рішення, працювати з інформацією, аналізувати різні аспекти явищ тощо).

Мета роботи: вивчення теоретичних засад технології критичного мислення; висвітлення методів та  прийомів що сприяють формуванню критичного мислення учнів початкових класів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фрагмент уроку з використанням стратегії «Фішбоун»

Урок природознавства у  3 класі.

Тема:  Значення грибів у житті людини?

Мета уроку : Розкрити роль грибів у природі та господарстві людини; сформувати знання про негативний вплив отруйних грибів, грибів-паразитів на організми людини, тварин, рослин; виховувати в учнів любов до природи.

Вправа: «В чому полягає користь грибів»

Мета: за допомогою стратегії «Фішбоун» діти встановлюють причинно – наслідкові зв’язки між господарським, промисловим використання грибів, та їх користі для людей і промисловості.

Технологія проведення:

  1. Прочитати текст (Додаток 1)
  2. З тексту, до даного твердження дібрати факти за і проти,зробити висновки  чи справді приносять користь гриби для людей.
  3. Розташувати компоненти на відповідних місцях схеми. (Додаток 2)

Твердження:  Чи справді гриби корисні?

За :

  •  Вони є санітарами;
  • З них виготовляють ліки для людей;
  • Їх використовують у харчовій промисловості;
  • Вони слугують ліками для тварин;

Проти:

  • Ними можна отруїтися;

         Отже ми можемо зробити висновки, що гриби є поживними речовинами, їх часто використовують люди у своїй діяльності, і вони приносять користь людям.

 

 

 

 

Фрагмент уроку з використанням стратегії  «Сенкан»

Урок української мови у 2 класі

Тема: «Знаходження кореня у спільнокореневих словах»

      Мета уроку : Удосконалювати вміння утворювати та розпізнавати спільнокореневі слова, виділяти в них корінь; розвивати пізнавальну активність, самостійність та критичне мислення; вихову­вати інтерес до культурної спадщини свого народу, любов до рідного краю, повагу та цікавість до на­родних традицій.

 

Складання сенкану за планом:

1.Тема.

2.Опис — 2 слова.

3.Дія – 3 слова.

4.Узагальнення, підсумок.

Зразок:

Віночок

Гарний, чудовий.

Дивує, прикрашає, оберігає.

Бережемо, пишаємося, використовуємо.

Оберіг.

— В'яжемо у віночок останню, червону стрічку — символ добробуту, багатства, достатку.

  Ось і закінчується наш урок. Пригадайте, про що ви дізналися на уроці?

         Отже, ви молодці, гарно вивчили всі теми розділу, тому змогли швидко і без перешкод виконати завдання і тим самим закріпили знання з цієї теми.

 

 

 

 

 

 

Фрагмент уроку з використанням стратегії «Методика взаємних запитань»

Урок літературного читання у  2 класі.

Тема: Емоційність. Наталія Забіла «Віхола»

Мета уроку : ознайомити учнів з творчістю Наталії Забіли; вдосконалювати навички виразного читання; розвивати уяву, образне мислення; збагачувати словниковий запас учнів;

Завдання стратегії: самостійно керувати процесом читання, вчити вдумливо читати та обговорювати прочитане, розвивати вміння формулювати різнорівневі  запитання, стимулювати мислення.

Модель «Учні читають в групах»

   З метою ознайомлення учнів із послідовністю дій та набуття досвіду роботи за цією стратегією перший етап читання за методикою взаємних питань проводиться за  такими моделлю :

 «Учні читають в групах».

- Учні читають 1 строфу вірша самостійно ( пошепки, мовчки)

- Закривають підручники та по черзі відповідають на запитання одне одного .

Орієнтовні запитання

  • Куди їхала Віхола?
  • Які в неї були саночки?
  • Чим вони були напаковані?

Потім діти продовжують читати 2 строфу і створюють запитання до вчителя.

Орієнтовні запитання

  • Хто злякався і чому?
  • Віхола, що зробила ?
  • В полі, що сталося з Віхолою?

Учитель відповідає на запитання, намагаючись стимулювати учнів ставити запитання не лише на пригадування фактичної інформації, а й на трансформацію, синтезування, аналіз, прогнозування подальшого змісту. Учні мають перевірити наскільки точні відповіді вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

 

       Застосування технологій розвитку критичного мислення  у початкових класах створює додаткову мотивацію до навчання.  Учні  ефективініше засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво. Системне формування творчих та пізнавальних здібностей учнів з використанням технології розвитку критичного мислення призводить до того, що усі учні навчаються самостійно вчитися, критично мислити, використовувати набуті знання у повсякденному  житті. 

     Бо саме початкова ланка є фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напрямку розвитку комунікативної компетентності   сучасної особистості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     Список використаних джерел і літератури

 

  1. Інтернет-джерела:
  • Оксана Бойко. 2007-2018 "Педагогическое сообщество Екатерины Пашковой — PEDSOVET.SU".
  • http://pedsovet.su/metodika/priemy/5714
  • Нова українська школа: як розвивати критичне мислення.
  • http://nus.org.ua/articles/krytychne-myslennya-2/
  • Верниш О.О. Успіх. Фактори успіху у навчальній діяльності.
  • http://library.zu.edu.ua/doc/uspih.pdf
  • Поняття про фішбоун.
  • http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/klaster--fishboun--keis-tekhnologiya.html

 2.  Большакова І. Інтегровані уроки в початковій школі / І. Большакова; упорядн. О.Семібаламут. – Київ: «Видавничий дім «Перше вересня», 2016. – 176 с. - ( Бібліотека «Шкільного світу»).

3. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.

4.  Кроуфорд А., Саул В. Та ін. Технології розвитку критичного мислення учнів. – К.: Плеяди, 2006.

5. Макаренко В.М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. -Х.: Основа: «Тріада +», 2008.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Значення грибів

Більшість грибів є санітарами довкілля. Вони перетворюють рештки відмерлих рослин і тварин на поживні речовини, цим підвищують родючість ґрунту. Гриби не тільки корисні, вони ще є окрасою наших лісів.

Гриби є кормом і ліками для деяких тварин. Наприклад, мухоморами лікуються лосі від паразитичних черв’яків.

 Їстівні гриби – корисний продукт харчування. Їх вживають і вареними, і солоними, і смаженими, і маринованими. Гриби за своїми поживними якостями замінюють м'ясо.

Також гриби використовують у промисловості. Дріжджі є сировиною для виготовлення спирту, пива,  випікання хлібних виробів.

   З цільових грибів виробляють ліки, один з них – пеніцилін.

Ведмідь використовує гриб мухомор як ліки, перед тим як залягати в сплячку  він його з’їдає і засинає, він на нього діє як снодійне.

Отже багато дають нам гриби, їх значення неоціненне, тому ми повинні бережливо ставитися до грибів, не знищувати їх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Картинки по запросу схеми фішбоун

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

E:\друк\IMG_20190603_170744_.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
3 червня 2019
Переглядів
3203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку