Урок-вікторина на тему: "Де козаки, там і слава!!!"

Про матеріал
Урок проведений до Дня Українського козацтва. Сам урок з елементами інтеграції.
Перегляд файлу

Христофорівська ЗОШ I-III ступенів

 

 

 

Козацька вікторина -

позаурочний захід з історії України

 

(для учнів 8 класу) 

 

Підготувала і провела

вчитель історії та правознавства

Божко Юлія Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017 рік

ОЧІКУВАННІ РЕЗУЛЬТАТИ

Після цього уроку учні зможуть:

  • визначати хронологічну послідовність подій Козаччини;
  • складати характеристику історичним діячам;
  • називати та тлумачити поняття.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Вид уроку: з елементами інтеграції (української література).

Форма уроку: урок-вікторина.

Обладнання: музичний супровід, портрети гетьманів, репродукції малюнків козацької тематики, мультимедійна презентація, таблиці, схеми, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ-ВІКТОРИНИ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТИ

Повідомлення теми та мети уроку.

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Учні заздалегідь створили дві команди: Джура і Осавул.

(Звучить козацький марш, що створює відповідний настрій і бажання активно працювати на уроці).

III. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ.

 

Вчитель: Добрий день, шановне панство!!! 14 жовтня наша держава відзначає 18-ту річницю до Дня Українського козацтва (згідно указу Президента України від 7 серпня 1999 року). Важко уявити минуле нашої держави без славної козацької доби. Саме у 8 класі ви розпочинаєте знайомитися з історією козацтва. І сьогодні ми перевіримо, наскільки добре ви знаєте наше козацьке минуле. Отже, привітаймо наші козацькі курені: 1 курінь - Джура на чолі з отаманом Іваненком Юрієм, 2 курінь - Осавул на чолі з отаманом Поляком Денисом.

Звучить марш, курені заходять до класу

Вчитель: А оцінювати виступи наших куренів буде поважна старшинська рада: Мазуренко О.Г., Краснянська І.В., Божко М.П.

Привітання журі

Вчитель: Не секрет, що до козацтва приєднувалися чоловіки різних національностей - і Січ гомоніла різноманітними мовами і діалектами, але особливих складностей у порозумінні між запорожцями не було! Чи спроможні ви - наші нащадки козаків швидко перекласти слова хоча би з російської на українську і навпаки?

І. «Тлумач»

(Командам роздаються аркуші з надрукованими словами російською, які потрібно перекласти на українську, і українськими словами, які,

відповідно, слід перекласти на українську)

 

Російською

Українською

Російською

Українською

Бутылка

Пляшка

Позор

Ганьба

Пушка

Гармата

Ружье

Рушниця

Усы

Вуса

Рубаха (рубашка)

Сорочка

Оружие

Зброя

Масло

Олія

Ладонь

Долоня

Погреб (подвал)

Льох

Трубка

Люлька

Есаул

Осавул

Гвоздь

Цвях

Мука

Борошно

Топор

Сокира

Сапоги

Чоботи

Ужин

Вечеря

Бой (побоище)

Бійка

Кукушка

Зозуля

Чуб (вихор)

Чуб

Форточка

Хвіртка

Кружка

Кухоль

 

Вчитель: Впоралися? Ну, це була, так би мовити, розминка, а основні питання - попереду!

 

ІІ. «Давно се діялось колись…»

Вчитель: Кожна команда відповідатиме по черзі. Якщо у команди немає відповіді, або вона невірна, то у суперників є шанс заробити додатковий бал. За вигуки поза чергою з команди будуть зніматися бали.

1

Як називається довгий козацький чуб? (оселедець)

1

Як називався чоловік, що керував козацьким куренем? (курінний отаман)

2

Як називався козацький човен? («Чайка»)

2

Хто був першим отаманом Запорозької Січі? (Дмитро Вишневецький-Байда)

3

Як називається символ гетьманської влади? (Булава)

3

На якому дніпровому острові знаходилася перша з відомих козацьких січей? (Мала Хортиця)

4

Як називалися широкі козацькі штани? (Шаровари)

4

Кому вхід на Січ був суворо заборонений? (Жінкам)

5

Яких козаків називали «сиднями» та «гніздюками»? (Сімейних)

5

Козацькі хутори, які використовувалися для праці. (Зимівники)

6

Які злочини вважалися серед козаків найтяжчими і за них карали смертю? (Зрада, порушення військової дисципліни, крадіжка січового майна)

6

Як називалися символи влади старшини у козаків? (Клейноди)

7

Скільки куренів існувало на Січі в період її розквіту? (38)

7

Якої довжини була козацька «чайка»? (20 м.)

8

Скільки великих порогів існувало на Дніпрі? (9)

8

Скільки існувало всього Запорозьких Січей? (8)

9

Якої висоти був козацький бунчук? (2,5 м.)

9

Скільки осіб максимально могла вмістити козацька «чайка»? (70)

10

Найвідоміший козацький танок. (Гопак)

10

Найвідоміша козацька страва. (Куліш)

 

ІІІ. Конкурс отаманів

Вчитель: Запрошуємо на сцену отаманів. Перед вами - столи з предметами та ілюстраціями. Ваше завдання - показати правильну ілюстрацію-відповідь або продемонструвати, як певну дію виконували козаки. Роздивіться все уважно… Готові? Починаємо!

  1. Як козаки голосували?   /підкинути шапку/
  2. Як козаки ховалися у плавнях від ворога?   /під водою дихали через очеретинку/
  3. Яку зброю козаки вважали чесною, справедливою?   /шабля/
  4. Цей предмет називали «душею козака», а ще - «носогрійкою». Для кожного запорожця це був своєрідний талісман, з яким не розлучалися за жодних умов!   /люлька/
  5. Ця річ була така ж важлива і цінна для козака, як і шабля - носили її у спеціальному чохлі на поясі, або ж … за халявою чобота   /ложка/
  6. Без цієї речі уявити козака неможливо. Синього чи зеленого кольору у будні, червоного чи малинового - на свята. А на виготовлення цієї речі йшло не менше 10 метрів матеріалу!   /шаровари/

 

ІV. Гра «Що тут зайве?» (підкреслити зайві слова)

Джура: XVI ст. Минуло літо. Настала зима. У лісах і болотах було безліч різної дичини. Козаки зібралися на полювання. Вони взяли рушниці, кулі, порох, запас харчів. Один із козаків взяв бінокль і фотоапарат. Полювання було вдалим.

Осавул: XVI ст. Турки і татари завзято штурмували фортецю. Гетьман Петро Сагайдачний палив свою знамениту люльку, аж раптом задзвонив телефон. Гетьман зняв слухавку і почув схвильований голос польського короля. Він просив допомоги у гетьмана. Сагайдачний дав згоду. Вдарили гармати, забабахкали рушниці. Турків було розгромлено.

 

V. «Козацькі страви»

Вчитель: Час плине швидко і, мабуть, інтелектуальні зусилля потребують поповнення запасів енергії. Саме цим ви зараз і займетеся - будете куховарити!!! Відомо, що запорожці завжди любили попоїсти! Іван Котляревський у своїй поемі «Енеїда» навів незчисленні козацькі смаколики!

Ваше завдання - із запропонованих інгредієнтів «зварити» страву (покласти у казан потрібні назви), а зайві продукти відкинути!

(Кожній команді надається «казан» (велика аплікація на мольберті)

і аркуші з назвами страв і продуктів, з яких їх готують.)

 

Соломаха: житнє борошно, ґринджоли, окріп, сіль, цибуля, смалець, часник, гречане борошно, аґрус, сир.

Тетеря: квас, житнє борошно, сіль, сметана, селера, горілка, часник, сало, пшоно, цибуля.

 

VІ. «Козацькі історичні пісні»

Вчитель: На уроці української літератури ви знайомилися з історичними піснями. Якими? Чи не той то хміль, Ой Морозе, Морозенку, Максим козак Залізняк, За Сибіром сонце сходить, Засвіт встали козаченьки. Завдання полягає в тому, потрібно правильно установити відповідність до назви історичної пісні, її уривку.

 

Назва пісні

Уривок

1  Чи не той то хміль

2  Ой Морозе, Морозенку

3  Максим козак Залізняк,

4  За Сибіром сонце сходить,

5  Засвіт встали козаченьки.

А  Прийми ж мою Марусеньку як рідну дитину.

 

Б  Їде ляхів сорок тисяч

    Хорошої вроди.

 

В  Маю жінку, маю діти,

    Та я їх не бачу!

 

Г  Накидали за годину

    Панів повні шанці…

 

Д  Годі тобі, пане-брате,

    Ґринджоли малювати…

 

Е  Полягло наших чимало,

    А татар - утроє.

 

VIІ. «Народ скаже, як зав’яже»

Вчитель: Про козаків наш народ склав багато пісень, казок, легенд і приказок.

Ось прислів’я - вам потрібно їх скласти.

«Джура»:

  1. Де козак, там, і слава.
  2. Не той козак, що за водою пливе, а той, що проти води.
  3. Степ та воля - козацька доля.
  4. Хліб та вода - то козацька їда.
  5. Хоч і спина гола, козаку аби воля.

«Осавул»:

  1. Кінь для козака, як крила для пташки.
  2. Не журися, козаче, нехай ворог плаче!
  3. У козака життя коротке, а слава – вічна!
  4. Береженого бог береже, а козака - шабля.
  5. Не той козак, що поборов, а той, що вивернувся.

 

VIII. «Чорна скринька».

Вчитель:

1) Те, що лежить тут, є дорогим кожному з нас.

2) Те, що лежить тут, козак завжди носив з собою.

3) Те, що лежить тут, козак ховав під устілки чобіт.

То що ж це?

Відповідь: жменя рідної землі.

 

IV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.

Виступ журі, нагородження команди-переможця. Оголошення оцінок.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шмагун Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шмыкова Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
7656
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку