Тема. Вимова і правопис прикметників з суфіксами - ськ, - зьк, - цьк.
Мета: вдосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови;уточнювати поняття про прикметники у прямому і переносному значенні. Розвивати аналітико - синтетичне вміння учнів;формувати навички писати суфікси прикметників. Виховувати любов та повагу до української мови.
Обладнання: загадки, вірші, шаради.
План уроку .
I. Організація класу.
II. Контроль, корекція знань.
1.Повторення правил поведінки на уроці:
- спитати хочеш, не гукай,
А тільки руку підіймай,
- В школі парту бережи.
І на парті не лежи.
- Щоб урок пройшов немарно,
Треба сісти рівно,гарно.
2.Каліграфічне письмо.
Щоб рівно і гарно слова написати,
Нам з єднання букв слід усім пригадати.
Для цього дається одна лиш хвилинка.
Завдання таке : Жи За Кр Київ
3.Повторення.
- Яку частину мови ми вивчаємо ?
- Що називаеться прикметником, на що він вказує ?
- Як змінюеться прикметник?
- З якою частиною мови пов язаний ?
- Які закінчення мають прикметники з основою на твердий приголосний, м’який приголосний.
III.Актуалізація опорних знань учнів.
1.Дібрати слова - ознаки:
будинок, береза, м яч, собака, лимон, стежка.
2. До прикметників дібрати іменники ;
1 група |
2 група |
3 група |
сонячний |
блакитне |
вечірня |
дерев яний |
залізна |
скляний |
кисле |
гіркий |
солодкий |
вузька |
могутнє |
струнка |
Поділити слова для переносу |
Скласти речення з 1 словосполученням |
Скласти 1 речення і установити зв язок між словами в реченні |
3.Сьогодні ми прикметники продовжимо вивчати.
Потрібно пригадати як рід і число їх визначати .
Червона квітка, літній вечір, прозорий світанок, яскраве сонце, далека дорога, слухняні діти, зимовий день, лісова красуня, холодний вітер, добре серце, цікаві історії.
4.Утворити словосполучення прикметник + іменник.
варення з малини; кисіль з вишень;
каша з пшона; будинок з цегли;
стрічка шовку; горщики з глини.
IV.Вивчення нового матеріалу.
1.Утворити прикметники від іменників.
Село Україна Полтава
Росія Киів Львів
2.Утворити словосполучення:
( Тернопіль ) область; ( Запоріжжя ) електростанція ;
( Україна ) мова; ( Київ ) каштани;
(море ) берег; шахти ( Донецьк );
( гори ) річка; (козак ) розваги.
3.Робота з підручником:
Вправа 284, знайти і прочитати прикметники з суфіксами - ськ, - зьк, - цьк.
4.Від прикметників утворити власні назва.
Запорізький, кременчуцький, кавказький, полтавський, паризький, воронезький, волзький, чернівецький, миколаївський, празький.
5.Колективна робота.
Тепер перевірю: уважні чи ні.
Хто тему урока повторить мені.
Утворити прикметники з суфіксами
- ськ , - зьк , - цьк.
Козак , ткач, Одеса, грузин, казах, маляр, завод, Львів, Харків, Суми, Луцьк, Ніжин, Донецьк.
6.Фонетичний розбір.
- З якою метою вживаються в мові прикметники?
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і нулий
Вдень ховається . Вночі
йде шукать собі харчі
Весь із тонких голочок.
Як він зветься ? ( Іжачок )
7.Знайти прикметники - синоніми і антоніми.
- Біле поле, чорне насіння:
- З малої хмари великий дощ буває.
- Краще гірка правда , ніж солодка брехня.
- Взимку повітря холодне, а влітку тепле.
- маленька праця за велике безділля.
8.Самостійна робота , дібрати антоніми:
далекий легкий короткий
добрий рівний темний
гарячий вузький солодкий
9.Утворити нові прикметники з більшими якостями :
( суф. - ш , ч; преф. - най. )
дужий ( дужчий , найдужчий )
білий чистий
свіжий рідний
спритний тонкий
довгий
10.Гра “ Вгадай прикметник “.
- Не солодкий , не кислий , а ( гіркий )
- Не мокрий , не вологий а ( сухий )
- Не високий , не середній , а ( низький і малий )
- Не товстий , не тонкий , а ( середній )
11.Поширити речення, прикметниками:
1. ... сніг вкрив всю землю пухнастий
2.По верхівках засніжених дерев
пробіг .... промінець золотий
3. ... туман опустився на землю важкий
12.Вибіркове письмо.
- Виписати прикметники з суфіксами - ськ, - зьк , - цьк.
Чисту мову українську я чую в солов їнім щебетанні.
У музеї ми побачили козацькі шаблі.
Весняні хліборобські роботи відірвуть хазяїна від млина. Сусідський хлопчик показав нам дорогу . З морського берега тягне прохолодою. Микола переміг на юнацьких змаганняхз шахів.Туристи зупинилися під велетенським дубом на відпочинок. Учні збирали лікарські рослини в полі і в лісі. Доярки поспішали на тваринницьку ферму.
V.Закріплення вивченого.
1.- Як пишуться суфікси - ськ, - зьк, - цьк.
2.Морфологічні шаради.
- Префікс від слова поїзд
корінь від слова садівник,
суфікс і закінчення від слова поіздка ( посадка )
- Корінь від слова теплий
Суфікс від слова столиця
Закінчення від слова зоря
( теплиця )
- Префікс від слова підїхав
Корінь від слова водичка
Суфікс від слова лісник
( підводник )
- утворити прикметники і розібрати за будовою.
3.Заключне слово вчителя :
- Як підсумок , можу одне лише сказати ;
Зроблено багато - знання будем мати .
VI.Д/З ст. 131 . Вправа 289, виписати слова - прикметники з суфіксами - зьк, - цьк, - ськ.