Урок "Вимова і правопис прикметників з суфіксами - ськ, - зьк, - цьк. "

Про матеріал
Урок з української мови , 4 клас, тема "Вимова і правопис прикметників з суфіксами - ськ, - зьк, - цьк. "
Перегляд файлу

Тема. Вимова і правопис прикметників з суфіксами - ськ, - зьк, - цьк. 

Мета: вдосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших  частин                мови;уточнювати поняття про прикметники у    прямому і               переносному               значенні. Розвивати аналітико - синтетичне               вміння  учнів;формувати               навички писати суфікси прикметників.              Виховувати любов та повагу               до               української мови.

Обладнання: загадки, вірші, шаради.

План уроку .

I.  Організація класу.

II. Контроль, корекція знань.

 1.Повторення правил поведінки на уроці:

  - спитати хочеш, не гукай,

    А тільки руку підіймай,

  - В школі парту бережи.

    І на парті не лежи.

  - Щоб урок пройшов немарно,

    Треба сісти рівно,гарно.

 2.Каліграфічне письмо.

    Щоб рівно і гарно слова написати,

    Нам з єднання букв слід усім пригадати.

    Для цього дається одна лиш хвилинка.

    Завдання таке : Жи  За  Кр  Київ

 3.Повторення.

   - Яку частину мови ми вивчаємо ?

   - Що називаеться прикметником, на що він вказує ?

   - Як змінюеться прикметник?

   - З якою частиною мови пов язаний ?

   - Які закінчення мають прикметники з основою на твердий приголосний,                    м’який приголосний.

III.Актуалізація опорних знань учнів.

 1.Дібрати слова - ознаки:

  будинок, береза, м яч, собака, лимон, стежка.

 2. До прикметників дібрати іменники ;

 

 1 група

2 група

3 група

сонячний

блакитне

вечірня

дерев яний

залізна

скляний

кисле

гіркий

солодкий

вузька

могутнє

струнка

Поділити слова для переносу

Скласти речення з 1 словосполученням

Скласти 1 речення і установити зв язок між словами в реченні

 3.Сьогодні ми прикметники продовжимо вивчати.

   Потрібно пригадати як рід і число їх визначати .

    Червона квітка, літній вечір, прозорий світанок, яскраве сонце, далека дорога, слухняні діти, зимовий день, лісова красуня, холодний вітер, добре серце, цікаві історії.

4.Утворити словосполучення прикметник + іменник.

    варення з малини;   кисіль з вишень;

    каша з пшона;    будинок з цегли;

    стрічка шовку;    горщики з глини.

IV.Вивчення нового матеріалу.

 1.Утворити прикметники від іменників.

    Село  Україна  Полтава

    Росія  Киів   Львів

 2.Утворити словосполучення:

 ( Тернопіль ) область;  ( Запоріжжя ) електростанція ;

 ( Україна ) мова;  ( Київ )  каштани;

 (море ) берег;     шахти ( Донецьк );

 ( гори ) річка;    (козак ) розваги.

  3.Робота з підручником:

    Вправа 284, знайти і прочитати прикметники з суфіксами - ськ, - зьк, - цьк.

 4.Від прикметників утворити власні назва.

 Запорізький, кременчуцький, кавказький, полтавський,    паризький, воронезький, волзький, чернівецький, миколаївський, празький.

 5.Колективна робота.

    Тепер перевірю: уважні чи ні.

    Хто тему урока повторить мені.

 Утворити прикметники з суфіксами

  - ськ , - зьк , - цьк.

 Козак , ткач, Одеса, грузин, казах, маляр, завод, Львів, Харків, Суми, Луцьк, Ніжин, Донецьк.

 6.Фонетичний розбір.

    - З якою метою вживаються в мові прикметники?

 Гостроносий і малий,

 Сірий, тихий і нулий

 Вдень ховається . Вночі

 йде шукать собі харчі

 Весь із тонких голочок.

 Як він зветься ? ( Іжачок )

 7.Знайти прикметники - синоніми і антоніми.

 - Біле поле, чорне насіння:

 - З малої хмари великий дощ буває.

 - Краще гірка правда , ніж солодка брехня.

 - Взимку повітря холодне, а влітку тепле.

 - маленька праця за велике безділля.

 8.Самостійна робота , дібрати антоніми:

 далекий  легкий  короткий

 добрий  рівний  темний

 гарячий  вузький  солодкий

 9.Утворити нові прикметники з більшими якостями :

 ( суф. - ш , ч; преф. - най. )

 дужий ( дужчий , найдужчий )

 білий   чистий

 свіжий  рідний

 спритний  тонкий

    довгий

 10.Гра “ Вгадай прикметник “.

 - Не солодкий , не кислий , а ( гіркий )

 - Не мокрий , не вологий а ( сухий )

 - Не високий , не середній , а ( низький і малий )

 - Не товстий , не тонкий , а ( середній )

  11.Поширити речення, прикметниками:

  1. ... сніг вкрив всю землю   пухнастий

  2.По верхівках засніжених дерев

     пробіг   ....  промінець           золотий

  3. ... туман опустився на землю  важкий

 12.Вибіркове письмо.

-  Виписати прикметники з суфіксами - ськ, - зьк , - цьк.

 Чисту мову українську я чую в солов їнім щебетанні.

 У музеї ми побачили козацькі шаблі.

 Весняні хліборобські роботи відірвуть хазяїна від млина. Сусідський хлопчик показав нам дорогу . З морського берега тягне прохолодою. Микола переміг на юнацьких змаганняхз шахів.Туристи зупинилися під велетенським дубом на відпочинок. Учні збирали лікарські рослини в полі і в лісі. Доярки поспішали на тваринницьку ферму.

V.Закріплення вивченого.

 1.- Як пишуться суфікси - ськ, - зьк, - цьк.

 2.Морфологічні шаради.

  - Префікс від слова поїзд

    корінь від слова садівник,

    суфікс і закінчення від слова поіздка ( посадка )

  - Корінь від слова теплий

    Суфікс від слова столиця

    Закінчення від слова зоря

     ( теплиця )

 

  - Префікс від слова підїхав

    Корінь від слова водичка

    Суфікс від слова лісник

     ( підводник )

 

  - утворити прикметники і розібрати за будовою.

 3.Заключне слово вчителя :

 - Як підсумок , можу одне лише сказати ;

   Зроблено багато - знання будем мати .

VI.Д/З ст. 131 . Вправа 289, виписати слова - прикметники з суфіксами - зьк, - цьк, - ськ.

 

 

 

doc
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
3373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку