Урок "Вимова та правопис слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками."

Про матеріал
Поглибити знання учнів про дзвінкі та глухі приголосні звуки, тренувати у правильній вимові дзвінких та глухих приголосних звуків, показати залежність лексичного значення слів від зміни звуків.
Перегляд файлу

                                            Урок української мови у 3 класі

Тема. Вимова та правопис  слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками.

Мета. Поглибити знання учнів про дзвінкі та глухі приголосні звуки, тренувати у правильній вимові дзвінких та глухих приголосних звуків, показати залежність лексичного значення слів від зміни звуків;

розвивати орфоепічну чіткість, фонематичний слух, мовлення, збагачувати словниковий запас школярів;

виховувати любов до рідної мови,зацікавленість у вивченні предмета.

 Обладнання:  сигнальні картки, музичний супровід фізкультхвилинки, матеріали презентації, роздатковий матеріал.

 

Організаційний момент (1 хв.)

Актуалізація опорних знань (5 хв.)

Оголошення теми і мети уроку (1 хв.)

Опрацювання нового матеріалу (20 хв.)

Закріплення здобутих знань (10 хв.)

Підсумок уроку (2 хв.)

Домашнє завдання (1 хв.)

 

Хід уроку

І.  Організація класу. Створення психологічної атмосфери.(1 хв.)

- Доброго дня, діти, мене звуть Тетяна Іванівна. Я проведу у вас урок української мови.

-Щоб налаштуватися на роботу і мати гарний настрій, пропоную вам таку вправу:

  • Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе і товариша по голівці.
  • Якщо ви хочете бути розумними і допомагати один одному,протягніть і потисніть одне одному руку.
  • Якщо хочете бути працелюбними,підніміть рученята вгору.
  • Якщо хочете бути дружними,візьміться за руки.
  • Якщо ви хочете бути веселими та здоровими,плесніть у долоні 3 рази.

Нехай наш урок стане ще однією сходинкою у вивченні рідної мови.  

А девізом уроку будуть слова : “До праці мерщій, усі перешкоди здолати зумій!”

-Сьогодні до нас на урок завітала незвична гостя.Заплющіть очі.(Під мелодію “Чунга-чанга”з’являється іграшкова мавпа).Вона  теж хоче вивчати українську мову.Прийшла вона до нас не з порожніми руками, а з гостинцями.За кожну правильну відповідь вона вам даватиме банан.

ІІ. Актуалізація набутих знань. (5 хв.)

- Я пропоную зараз відкрити свої зошити і записати дату сьогоднішнього уроку.

Урок почнемо без зупинки

З каліграфічної хвилинки

1. Каліграфічна хвилинка

Мм  мо  ов  ри  ск  арб  скарб

  • Як ви розумієте слово «скарб»? (Гроші, цінні речі, коштовності).
  •  Але крім матеріальних цінностей, є  духовні і культурні. Наша рідна мова – це теж скарб. Недаремно український письменник Іван Франко написав:    (діти хором читають запис на дошці)

«Мова – коштовний скарб народу».

  • Запишіть цей вислів каліграфічно у зошити.

2. “Мозкова атака”

-Яка різниця між буквою і звуком? Між голосними звуками і приголосними?

- Скільки голосних звуків в українській мові? (6)

- А які ще є звуки в українській мові, крім голосних? (Приголосні)

- Якими бувають приголосні звуки? (Тверді та м`які, дзвінкі та глухі)

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку (1хв.)

1.Проблемна ситуація. Попрацюймо разом!

Проведемо мовне дослідження.

-Прочитаємо перше речення. Друге речення.

Мама заплела Марійці кізку.

Бігла кіска по мосту.

-Назвіть букви, які стали не на своє місце.(З-с)

-Які звуки вони позначають?

-Що будемо вивчати на уроці?Навіщо?(Щоб правильно і чітко вимовляти звуки, правильно сприймати їх на слух.Один звук міняє лексичне значення слова). Парні дзвінкі та глухі приголосні буває важко розрізнити під час вимови та написання. Тому сьогодні ми будемо вчитися правильно вимовляти та писати слова з дзвінкими і глухими приголосними.Також  будемо тренуватися у правильній вимові дзвінких та глухих приголосних  та позначенні їх на письмі.

ІV.  Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу(20хв.)

1.Робота з таблицею «Дзвінкі та глухі приголосні»

Зверніть увагу на екран. Давайте, приклавши долоньку до шиї, вимовимо звуки, позначені червоним кольором.Що ви відчули? При їх вимові   ми чуємо голос і шум. Це – приголосні дзвінкі звуки.

Тепер вимовимо, приклавши долоньку до шиї, звуки ,позначені зеленим кольором. При вимові цих звуків що ви чули? (Тільки шум). Отже, звуки, які вимовляються тільки  з шумом, називаються приголосними глухими.

-Зверніть увагу, деякі приголосні можуть утворювати пари. (Надалі їх будемо називати парними.)

-Зверніть увагу на дзвінкі приголосні, що не мають пари.

-Який глухий приголосний не має пари?[ф]

-Подивіться уважно, яких приголосних звуків більше: дзвінких чи глухих?(Дзвінких)

І в словах дзвінкі приголосні звуки  зустрічаються частіше. Цим і пояснюється милозвучність і краса української мови.

Підсумок.Установи відповідність.

Дзвінкі приголосні-вимовляємо за допомогою голосу і шуму.

Глухі приголосні – вимовляємо за допомогою тільки шуму.

Хочу дати вам ще одну пораду,як запам’ятати дзвінкі та глухі приголосні та навчитись їх відрізняти.

Дзвінкі

Глухі

б

п

д

т

з

с

г

х

г

к

ж

ш

дж

ч

дз

ц

Звичайно,можна вивчити ці пари.Але навіщо? Достатньо тільки прислухатися до себе і ви все зрозумієте.Для цього треба уявити, що поруч з вами в кімнаті спить близька людина.І щоб її не розбудити, вам треба говорити пошепки.Дзвінкий приголосний звук неможливо промовити пошепки.

Підсумок. Отже, якими бувають приголосні звуки? (дзвінкі і глухі). Що ви дізналися про дзвінкі на глухі звуки, якими вони бувають? (парні і непарні). Назвіть дзвінкі приголосні, у яких немає пари. Назвіть глухий приголосний, у якого теж немає пари.

2.Робота з підручником («Українська мова 3 клас»,М.С.Вашуленко,О.І.Мельничайко).  Вправляння у виразній вимові дзвінких і глухих приголосних.

Добре. Зараз знову попрактикуймось у визначенні глухих та дзвінких приголосних, але вже на письмі.

За вправою 191 с.85  попрацюємо із парами слів:

  • Читаємо слова, виразно вимовляючи дзвінкі та глухі приголосні звуки.
  • Записуємо пари слів, звертаємо увагу на букви, з яких починаються слова.

Підсумок. Як вимовляємо дзвінкі приголосні звуки?Глухі приголосні звуки?

Фізкультхвилинка для очей

Читали,писали,за всім слідкували,

 і очі вже трохи втомлятися стали.

Їм слід відпочити.

То ж зробим зарядку.

Сідайте зручніше!

І все по-порядку.

Очі закрили. Всі бачите ніч?(Так)

Відкрили,закрили.

Ще раз повторили.

Відкрили.Тепер подивіться вправо,вліво.

На стелю, на парту.

Дивіться вперед, де синіє даль.

А гляньте ,на носі з’явився комар?(Ні)

І знову очима вправо повели, вліво.

Усі відпочили?

Візьмімось за діло!

3.Гра “Розсели звуки в будиночки”

(Діти з ООП тримають ці будиночки, а всі інші дітки йдуть розселяти звуки в ці будиночки.)

Перевірка правильності виконаного завдання.

4.Гра «Закінчи слово»

(Перша пара речень опрацьовується колективно. Наступні пари – самостійно за варіантами.)

Учитель читає речення, не називаючи останній звук останнього слова, а діти хором називають його.

- Чи змінилося значення слів? Поясніть. Як треба вимовляти дзвінкі приголосні звуки, щоб не змінювалося значення слова?

Виріс в лісі білий гри… .

Петро хворий на гри… .

А тепер аналогічне завдання за варіантами. Спишіть речення, вставляючи пропущені літери, зверніть увагу як змінюється значення слів.


І-варіант

За вікном сильна …лива.

У саду дозріла …лива.

ІІ - варіант

У собаки гострий зу…  .

На обід в нас буде су…  .


 

ПЕРЕВІРКА:  назви букви, що вставили. Який звук вони позначають. Як змінилося значення слів?

  1.                                Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація набутих знань(10хв.)

  1.               Робота в парах

Завдання: Зміни дзвінкий приголосний звук на глухий. Яке слово утворилось? Запишіть слова парами.


Балка -…алка.

Зоя -…оя.

Жабка -…апка.

Гава- …ава.

Злива -…лива.

Голод-…олод.                             

Димко-…имко.

Діло -…іло.

Жити-…ити.


Взаємоперевірка в парах.

VІ. Домашнє завдання

Виконаєте вправу 193,спишете слова,підкреслите букви, що позначають парні дзвінкі і глухі приголосні .

Домашнє завдання схоже на попереднє  завдання ,тільки пропущених букв немає.


2.Робота в групах.

3.Вправа192.

-Прочитайте заголовок.Про кого йтиметься в тексті?

-Що дізналися про шишкаря? Що нового дізнались про шишкаря?

-Який дзьоб у шишкаря?

Доповнення вчителя.(Важко пташкам в мороз. А шишкарі виводять своіх малят взимку. Гніздо своє птахи будують на високих і густих хвойних деревах, частіше на ялинах. Густе гілля захищає його від вітру та снігу.)

Слова,у яких приголосні звуки тільки дзвінкі:Білий, дзьоб,від,зима, добре, ялиновий, немов.

Слова,у яких приголосні звуки тільки глухі: Хто-хто, чик-чик,цок-цок,шишці,птахи.

Розібрати за членами виділене речення.

  1. Творче завдання.
  2. Відгадайте загадки. Відгадки запишіть. Якими звуками відрізняються слова-відгадки? Визначте, які з цих звуків — глухі, а які — дзвінкі.

1.  Якщо із [з] візьмеш це слово,

великий дощ впаде раптово.

Як тільки [з] на [с] заміниш,

між фруктами мене зустрінеш.

2.   Коли я з [д] —

росту на гілці,

Коли ж із [т] —

пливу по річці.

3.Коли я з [р], то дні рахують.

Коли із [с],тоді смакують.

 

VІІ. Підсумок уроку .Стратегія «Мікрофон»

-     Як називаються звуки, які вимовляються без голосу, тільки з шумом?

(Глухі). Наведіть приклади.

-  Якщо чуємо і голос і шум, то такі звуки називаються {Дзвінкі). Наведіть приклади.

-     А як ви думаєте чому українська мова така мелодійна та дзвінкоголоса? (Більш дзвінких приголосних звуків).

Ви сьогодні багато працювали. Чому ви навчились і що нового дізнались, розкажіть.

Свої відповіді починайте зі слів:

Я навчився…

Я запам’ятав…

Я зрозумів…

Прийом “Кольорограма”

-Якщо на уроці було цікаво-прикріпіть квіточку червоного кольору.

-Якщо на уроці було все зрозуміло,але були труднощі- прикріпіть жовту.

-Якщо на уроці було дуже важко –прикріпіть фіолетову квіточку.

 

 

 

 

docx
Додано
31 січня 2019
Переглядів
4488
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку