ТЕМА. ВИНИКНЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА ТА ЗАПОРОЗЬКОЇ СІЧІ
Мета: сформувати в учнів уявлення про козацтво, Запорозьку Січ; визначити причини їх виникнення; засвоїти зміст понять: «козак», «Запорозька Січ», «гетьман», «козацька республіка», «козацька старшина», ознайомити учнів з організацією життя на Січі, побутом, звичаями козаків; розвивати в учнів уміння складати портрет історичного діяча; викладати зміст історичного джерела, виховувати почуття гордості за героїчне минуле свого народу.
Обладнання: Власов В.,Вступ до історії України.
історичний атлас«Історія України.5 клас»;ілюстрації козака, гетьмана, Січі, клейнодів; портрет Д. Вишневецького.Презентація .Фільм.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Форма проведення уроку: урок-подорож.
Поняття: «козак», «Запорозька Січ», «гетьман», «козацька республіка», «козацька старшина», «клейноди».
ХІД УРОКУ
III. Мотивація знань учнів
- Повідомлення теми та мети уроку.(Слайд№ 1)
-Що ви дізналися з переглянутого відео ролика? .(Слайд№ 2-3)
План уроку.(записуємо) .(Слайд№ 4)
1. Причини виникнення козацтва.
2.Перші згадки про козаків
3.Перша Січ
4. Заняття козаків.
5. Органі влади.Клейноди
6.Роди військ
7.Музей на острові Хортиця
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Сьогодні ми здійснимо з вами заочну подорож у південні степи України й дізнаємось, що там діялось у кінці XV ст.
Слайд№ 5 Причини виникнення козацтва.
Слайд№ 6 Перші згадки про козаків
Слайд№ 7 Перша Січ
Додаток 1
Історична довідка. Це цікаво
Хортиця — унікальна пам'ятка історії.
Хортиця — один із головних символів відродження національної свідомості. На Хортиці унікальні не тільки ландшафт, флора і фауна, а й аура. Вода, проходячи через пороги, озонувалася й наповнювала довкілля життєдайними струменями. На острові багато місць виходу енергії— люди тут непросто. відпочивали, а набиралися сил для подолання перешкод, на добрі вчинки, бо контакт ріки зі скелями, яким два мільярди років, і досі викрешує цілющі імпульси.
Люди оселилися тут 14 000 років тому і вже ніколи не залишали острів. На Хортиці збереглися сліди поселень із кісток мамонтів, могильники племен черняхівської культури й антів.
Історія зафіксувала перебування тут кіммерійців, скіфів, сарматів, антів, печенігів, половців...
У V ст. до н.е. на острові побував давньогрецький історик Геродот. «Батько історії» закарбував легенду про перебування на Хортиці міфічного Геракла, який зустрівся тут із змієногою богинею Табіті. Вони оселилися в печері біля Чорної скелі, народили синів — Агафірса, Гелона, Скіфа, які стали родоначальниками трьох племен. Змієва печера, що збереглася й донині, використовувалася козаками як склад зброї та боєприпасів.
У літописах Київської Русі Хортиця тричі згадується як місце збору давньоруських дружин для відсічі ворожих нападів.
Як свідчить «Повість минулих літ», навесні 972 р. біля Дніпровських порогів у сутичці з печенігами загинув київський князь Святослав. За легендою, це сталося на Хортиці, біля Чорної скелі.
Хортиця відіграла важливу роль у виникненні та розвитку запорозького козацтва.
Питання
Що видізналися про о.Хортиця?
Учитель (розповідь супроводжується показом на карті). На півдні України існував район, який дістав назву Дике Поле. Він став своєрідною межею між українськими землями та Кримським ханством. У Криму жили татари. У Дикому Полі з давніх-давен жили різні люди. Вони ловили рибу, полювали на звірів і птахів, збирали мед, випасали худобу. Згодом до цих людей приєдналися втікачі із сіл та міст, що потерпали від знущання польської знаті.Слайд№8
Так з'явилися козаки.
Текст 1. «Мешканці України, які сьогодні називаються всі козаками і які з гордістю носять це ім'я, мають гарну постать, бадьорі, міцні, спритні до всякої роботи, щедрі і мало дбають про нагромадження майна, дуже волелюбні й не здатні терпіти ярма, невтомні, сміливі й хоробрі, але великі п'яниці...» (П'єр Шевальє «Історія війни козаків проти Польщі» ).
Текст 2. «Вони високі на зріст, кремезні, вправні, щедрі, не цікавляться збагаченням, ревниві до своєї волі й зовсім не придатні носити ярмо. Вони не знають утоми, вперті й хоробрі, але трохи схильні до пиятики. Вони вміють воювати,полювати звіра, ловити рибу й знають усі ремесла, потрібні у житті...» (Жан-Бенуа Шерер. «Літопис Малоросії, або Історія козаків-запорожців та козаків України, або Малоросії» )
Завдання
Порівняйте, чи відповідає вашому уявленню зображення козака та запропонований вам його словесний портрет.
Козаки селилися за порогами Дніпра, тому отримали назву запорожці.
Для безпеки свої поселення — табори — козаки обгороджували укріпленнями з рублених або січених колод. Звідси й пішла назва Січ. Перша Січ виникла у 1556 р. на острові , Мала Хортиця. її засновником вважають Д. Вишневецького. Першу козацьку державу називали козацькою республікою.
Додаток 4
/з записок французького інженера, картографа Гійома де Левассера Боплана
Серед козаків взагалі трапляються знавці усіх ремесел, необхідних людині: теслі для будівництва житла і човнів, стельмахи, ковалі, зброярі, кожум'яки, римарі, шевці бондарі, кравці та інші. Вони дуже добре виготовляють селітру, якої вельми багато у цих землях, і роблять з неї чудовий гармат ний порох. Всі вони добре вміють обробляти землю, сіяти, жати, випікати хліб, готувати всякі м'ясні страви, варити пиво, хмільний мед, брагу, оковиту тощо. Із родючих земель вони збирають стільки зерна, що часто не знають, що з ним робити.
Питання
Чим займалися козаки?
Працюємо з поняттям (записуємо в зошит)
Козак — вільна, озброєна людина.
Січ — табір козаків, обгороджений укріпленнями з рублених або січених колод.
Слайд№ 9.Органи влади
Заслуховуємо повідомлення учнів по темі:-Байда Вишнивецький
Працюємо з поняттям (записуємо в зошит)
Республіка — у перекладі з латини означає «держава, якою керують люди обрані народом на певний термін».
Козацька Рада — вищий орган влади на Січі. Гетьман — головний, старший, командувач військ на Січі. Кіш — козацьке військо. Курені — козацькі загони. Клейноди — козацькі символи — відзнаки. Старшина — вибрана група людей, яка керувала усім життям на Січі.
Слайд№10 Роди військ
Додаток 2
Із записок французького інженера Боплана Гійома де Левассера
Бачив хворих козаків, у лихоманці, які замість уживати якихось ліків брали півзаряду гарматного пороху, змішували його навпіл з горілкою і все це випивали; а далі клалися спати, щоб вранці прокинутися зовсім здоровими. Інші ж козаки брали попіл і так само змішували його з горілкою, усе це випивали і також видужували. Неодноразово бачив, як козаки, поранені стрілами, перебуваючи далеко від хірургів, замазували свої рани землею, замоченою власною слиною; це виліковувало їхні рани ніби найкращий бальзам. Отже, у цій країні, як і в багатьох інших, дотепна вигадка породжується самим життям.
Фудима Г. Козацька медицина // Порадниця. —2002.— 19 вересня. ...Козаки — не янголи, мед-пиво пили, горілки не цуралися, люльку смалили. Але вони всі були загартовані, босими ходили по росі, купалися в холодній воді. До тютюну (бо дорогий) додавали цілющі трави (полин, деревій, чебрець, м'яту), травами й лікувалися, щоб не захворіти на холеру та інші інфекційні хвороби.
Щоб рани швидше загоювалися, робили двічі на добу компреси з попелу трави безсмертника (спалювали на розжареному залізі). Від забруднених та рубаних ран готували риб'ячий клей. Луску великих карасів, окунів промивши 5—8 разів у воді, заливали 1 л води і кип'ятили до випаровування половину об'єму. У гарячий клей додавали жменю (ЗО г) посіченого листя подорожника, закопували в гарячий попіл на 2-3 години. Клей накладали теплим на рану і залишали на 12 годин, потім змивали теплою водою і наносили новий шар. За 3-4 доби рана загоювалася, якщо лікування починали вчасно.
Використовували козаки як лікувальний засіб і кропиву дводомну. Лікували нею анемію, діабет, хвороби шкіри, запалення нирок.
Від хвороб суглобів 5 г бруньок берези заливали склянкою води, кип'ятили на малому вогні і 5 хв. Укугували і настоювали 1 год. Після проціджування пили по чверті склянки 4 рази на день через 1 годину після вживання їжі. А ще січовики ласували соком берези, він також має цілющі властивості.
Супруненко В. Так одужували запорожці// Порадниця. — 2007. — 22 лютого
Ніхто із запорозьких козаків не був застрахований від вогнепальних ран, переломів, опіків. «Терпи, козаче, горе — питимеш мед», — говорили запорожці.
Для припинення кровотечі використовували все, що було під рукою: цукор, мед, сажу, тютюн, пережований хліб. Порізи навіть могли густо посипати сіллю через те, що вона, незважаючи на печіння, сприятливо діє на рану.
До наривів, опіків прикладали листки подорожника, лопуха, м'яти, примочки з ромашки, застарілі рани присипали порошком з кореневища лепехи болотної (її в народі називали «татарським зіллям»). Запорозькі козаки, як і їхні войовничі степові сусіди, застосовували цю рослину для знезаражування води в джерелах. Корінь також жували під час епідемії тифу і холери. Вогнепальні рани нерідко після промивання чистою джерельною водою закладали свинячим салом або мізками щойно забитої тварини.
Питання
Як лікувалися козаки?
Слайд№12-18
Учні працюють з ілюстраціями, розміщеними на дошці, виконуючи завдання.
1. Визначити, який вигляд мали клейноди і кому вони належали.
2. На дошці під ілюстраціями клейнодів підписати їх назви.
V. Систематизація й узагальнення знань
Перше, що постане у нашій уяві при слові «Січ», це буде образ козака.Слайд№11
1. Опишіть, яким ви його бачите.
2. У що він одягнений?
3. Яка в нього зброя?
Слайд№19
https://www.youtube.com/watch?v=SUrPgqlu5jo
VI. Перевірка нових знань
VII. Домашнє завдання
Параграф
Вивчити терміні
Вивчити дати
Додаток З
Супруненко В. Козацькі рибні страви // Порадниця. —2001.— 15листопада.
Козаки швидко і справно «розбиралися» з великою кількістю виловленої риби. Насамперед її сортували, потім звільняли від луски, патрали, виймаючи жир, нутрощі, ікру, клей і складали їх окремо. Після цього тушки (зазвичай червоної риби) протягом доби навесні і кількох годин влітку вимочували у воді й «карбували», надрізаючи боки. Потім складали у діжки, давали трохи постояти так, далі знову виймали, банили у воді, нанизували на мотузку й розвішували на сонці, спеціально вибираючи для цього ясні дні й вітряну погоду.
Щоб у рибі не заводилися черви і вона не псувалася при зберіганні, вимочену після соління, її розкладали вранці на росяній траві.
Важливою заготівельною операцією вважалася обробка ікри («кав'яру»). Цим займалися окремі рибалки — «кав'ярники». Для себе заготовляли ікру осетра, севрюги, білуги: очищали від перетинок, перетирали крізь дротяне сито й засолювали.
У пониззі Дніпра для буденних харчових потреб рибу в'ялили і сушили. Сушили велику і маленьку рибу, присолену й несолону. Вологу з риби видаляли у печах на сухих очеретинах чи на трісках. У куховарській книзі середини XX ст. описують страви, поширені у пониззі Дніпра, сушена в печі на соломі риба називається «опіканкою».
Із записок французького інженера Боплана Гійома де Левассера
Через брак солі зберігають рибу в попелі, засушуючи її дуже багато...
Якось стрів одного козака на річці Самарі, той козак варив рибу у дерев'яному цебрику, який козаки чіпляють ззаду до сідла і напувають з нього коней. Для цього козак розпікав камінці і кидав їх у відро, роблячи це доти, доки вода не закипала і риба не була готова.
Додаток 5
Каша прийшла до запорожців, які і до всіх українців, з глибокої давнини. Для нашого далекого предка прожити життя — це пройти з плугом через дике поле, засіяти його зерном, подбати, щоб воно зійшло, і зібрати врожай. Далі вже звичний господарський клопіт.Каші варили з пшениці, ячменю, гречки, проса (пшоно), вівса, кукурудзи. Улюбленою стравою запорізьких козаків була пшоняна каша. Вирушаючи у похід, запорожці перетирали пшоно із салом. Крупа тоді не намокала, і її можна було споживати навіть сирою: промите пшоно обсипали борошном і заливали водою. Під час перепочинку запорозькі кашовари, щоб не гаяти часу, готували кашу за старовинним звичаєм: замочену крупу сипали у полотняний мішечок, який занурювали в гарячу воду. Пшоняну кашу варили з гарбузом, квасолею, яблуками, сухими грушами та сливами.«Лободянкою» називалася каша з молодої лободи і пшона. Часто в степу біля вечірніх багать за казаним з кашею козаки і чумаки згадували домівки, товаришів, які загинули.З глибокої давнини дійшов до нас звичай прощатися кашею з померлими. «Коливо» ритуальна каша була обов'язковою стравою на поминальному столі козака і гречкосія,її варили з ячної або пшеничної крупи, заливаючи медовою питтю.Магічну роль у святах і обрядах календарного циклу відігравала каша. Головна страва на кожному свят вечірньому столі — кутя з добавкою висушених, збризнутих водою і після того звільнених від луски зерен пшениці, ячменю. На ніч їх заливали водою, іранці варили. Заправляли кутю тертим маком, подрібненими горіхами, роликами, медом. Козаки сподівалися, що пах святкової каші — куті — почують у потойбічному світі їхні товариші і примчать до їхного січового гурту у різдвяну ніч.
Кашею запорожці випробували новачків,кашею в запорожців пов'язано чимало легенд