Тема: Виникнення міста Рима в Італії.
Мета: охарактеризувати особливості заснування міста Рим; розвивати вміння аналізувати й пояснювати історичні явища і факти; визначити вплив природно-географічних умов на заняття римлян; з’ясувати особливості суспільно-політичного життя в царському Римі; робити власні висновки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. Засвоєння учнями навчального матеріалу.
Актуалізація пізнавальної діяльності.
На екрані панорама сучасного Рима
*Які асоціації виникають з назвою «Давній Рим»? (записати на дошці)
Після відповідей учнів вчитель акцентує цвагу на ролі Рима світового культурного та релігійного осередка.
*Чому Рим називають Вічним містом?
Метод « Мозковий штурм»
Проаналізувати географічне положення і природно-кліматичні умови Італії за допомогою текста підручника і карти.
Учитель підсумовує відповіді учнів.
Італія - країна , розташована на Аппенінському півострові, півдні Європи. Обриси півострова нагадують чобіт. Із заходу країну омиває Тіррентське , з півдня Середземне та Іонічне , а зі сходу Адріатичне моря. Клімат теплий, м’який, випадає багато дощів. Італія – рівнинна країна, вкрита густими лісами , широкими луками. З півночі гори Альпи захищають від холодних вітрів, а зі сходу довгий хребет Аппенінських гір. Тут протікають річки- По, Рубікон, Тибр, Арн. Гори багаті на поклади корисних копалин ( залізо, срібло , золото, глина).
Робота з підручником
За картою підручника визначити , які народи населяли давню Італію.
Етруски, ймовірно прийшли з Малої Азії. Вони створили сильну державу, якою правили царі. Згодом на півдні греки заснували свої колонії. Вони дали назву цьому півострову Італія. На берегах річки Тибр жило плем’я латинів. Згодом вони заснували місто Рим. Його називають Вічним містом , бо ніхто не знає коли воно було засноване.
Виступ учня про заснування міста Рим. « Легенда про Ромула і Рема»
Питання до класу
*Про що йдеться в легенді?
*Що в ній може бути правдою?
*Які події увічнено в скульптурі « Капітолійська вовчиця»?
Учитель. Римське населення у давнину жило великими родинами , які називались фаміліями . На чолі роду був вождь – патер. Для вирішення важливих питань скликалист- Народні збори. Рада старійшин – сенат , допомагала првити царю. Нащадків знатних людей – називали патриціями. Людей , які працювали , займалися ремеслом , торгівлею, землеробством , називали- плебеї. Були у Римі і раби.
Після заснування Рима 753р. до н.е. , понад 2 століття був « царський період» , коли правили царі.
Виступ учня з повідомленням про останнього царя – Тарквінія Гордого.
ІІІ. Закріплення матеріалу
Розв’язання хронологічних завдань
*Якого століття засновано Рим ? ( VIII ст)
*Скільки років тому було засновано Рим? ( 2024 +753)
*Скільки років тривав царський період? (753-509)
Вправа « так чи ні»
*Рим розташований на Аппенінському півострові.
*Рим розташований на березі річки По.
*Слово Італія перекладається ,як «країна овець»
*Засновниками Рима є плем’я латинів
*Головна площа має назву « Форум»
*Плебеї брали участь у Народних зборах
IV . Домашнє завдання
Опрацювати матеріал в підручнику
Відповісти на запитання до параграфа