Урок" Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі."

Про матеріал
Розробка уроку з використанням методу «Мікрофон», атласу, роботою з ілюстраціями, фізкультхвилинки.
Перегляд файлу

 

Виникнення українського козацтва та Запорозької Січі. (5 клас)

Мета:

         Навчальна:

  • з’ясувати причини появи козацтва та Запорозької Січі;
  • познайомити учнів з козацтвом, звичаями козацького товариства;
  • сформувати загальне уявлення про Запорозьку Січ як козацьку республіку;

                  розвиваюча:

  • знаходити на карті поселення козаків, розташування Запорозької Січі;
  • стисло характеризувати побут козаків, місце розселення;
  • зіставляти зображення на ілюстраціях з описами в тексті;
  • давати відповідь на запитання;

   виховна:

  • розвивати інтерес до історії власного народу;
  • ВЧИТИ ПАМЯТАТИ І ПОВАЖАТИ І ПОВАЖАТИ МИНУЛЕ, УСВІДОМЛЮВАТИ, ЩО БЕЗ ЗНАННЯ І РОЗУМІННЯ МИНУЛОГО НЕМАЄ МАЙБУТНЬОГО;
  • ВИХОВУВАТИ ГОРДІСТЬ ЗА ГЕРОЇЧНІ СТОРІНКИ УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ.

   Обладнання уроку: Власов В. Вступ до історії України. К. : Генеза, 2005; історична карта «Україна в ХIVV cт.», історичний атлас( 5 клас); ілюстровані матеріали: портрет Дмитра Вишневецького, зображення січового майдану, козацькі клейноди, козацька зброя,козацька чайка.

  Тип уроку: вивчення нового матеріалу, формування умінь та навичок.

План.

I. Організаційний  момент.

Вчитель. Вже продзвенів дзвінок, і почався урок, урок історії, урок про те, що було.

Ми сьогодні здійснемо подорож у козацькі часи.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Козацький період – це героїчна сторінка історії нашого народу, тож вивчати події  тих  часів буде цікаво. Ми з вами повинні знати про це історичне явище й пишатися  своїм минулим.

Уважно прочитайте назву теми уроку. Як ви думаєте, про що ми дізнаємося на уроці?

 

Учні дають відповідь за методом «Мікрофон»

( Сприйняття й первинне усвідомлення теми ).

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Згадайте, діти, під владою яких держав опинилась більшість українських земель у ХV ст.

Гори високі, широкі поля

Під чиєю владою рідная земля?

Праворуч – пан, ліворуч – шляхтичі,

Під поляком та литвином

Україна плаче

Багато людей не бажали миритися зі страхітливим життям. Найсміливіші, найвідважніші тікали в необжиті степи півдня України. Втікачі називали себе козаками!

 

VІ. Опрацювання нового навчального матераілу.

 

Вчитель. Що означає слово «козак» ? Знайдіть в підручнику і зачитайте визначення.

 

Після розпаду Золотої Орди господарями Подніпровя себе вважали татари. Їхня держава – Кримське ханство – розміщувалось на Кримському півострові ( розповідь супроводжується показом на карті ). Звідси на українські землі татари здійснювали свої грабіжницькі походи. Тому цей край називали Диким полем, хоча землі тут були родючими та придатними для землеробства, але досить небезпечно було тут жити. Ці землі і приваблювали українців.

Перші відомості про українських козаків датують 1489 роком.

Діти, яке це століття (15 ст.)

І чи ІІ половина (ІІ)

Хто допоможе мені написати століття римськими цифрами?

 

На вільних степових землях козаки закладали свої господарства – зимівник.

Чим займалися козаки? Прослухайте мою розповідь і запишіть у зошит заняття козаків.

Козаки, колишні селяни, прийшовши на південь України та побачивши родючі землі, почали займатися землеробством. Вони орали землі, вирощували різні зернові культури: пшеницю, ячмінь, просо. Земля була щедрою й давала гарні врожаї. Козаки зводили житло, займались рибальством, полюванням, бджільництвом, ремісництвом, торгівлею.

То чим же займалися козаки

  • Землеробство
  • Рибальство
  • Бджільництво
  • Ремесла
  • Торгівля

Вчитель: Особливо приваблювали козаків багаті на рибу та дичину родючі землі за порогами Дніпра.

Діти, що таке пороги?

Давайте зясуємо, чи правильно ми дали визначення? Зачитайте визначення на ст. 89 підручника.

Діти. Пороги – камянисте поперечне підвищення дна річки ,пасма підводних і надводних скель, які перегороджують її від одного берега до другого.

Вчитель:відкрийте ст. 93 підручника. Порахуйте на карті « Дніпровські пороги» скільки порогів потрібно було подолати, щоб потрапити в пониззя Дніпра?(9, назви).

 

Місце за порогами Дніпра називали Запоріжжям, а козаків-запорожцями.

За Дніпровськими порогами ,

За степами, за широкими

Наші прадіди жили.

Мали Січ козацьку сильную,

Цінували волю вільную,

Україну свою рідную,

Як зіницю берегли.

Діти, козаки мали Січ. А хто знає, що ми називаємо Січчю? Знайдіть відповідь на ст. 90.

 

Діти. Земляні укріплення та укріплення з січених деревяних колод.

 

Вчитель. Напевно, невеличких січей існувало багато, а згодом утворилась одна головна Запорозька Січ - фортеця. А чому будували січі?

 

Учні. Щоб захищатися від ворога.

 

Вчитель. Першою такою , що її звели 1556 р. на о. Малій Хортиці козаки під проводом  Дмитра Вишневецького ( мал.. 1). Позначте на контурній карті місце знаходження Хортицької Січі.

 

 Діти, а скільки років пройшло Від першої згадки про козаків до будівництва Хортицької Січі? (1556-1489=67 р.)

 

Запорозька Січ постійно змінювала своє розташування. Це й не дивно за умов постійної війни. Подивіться на карту, ви можете побачити, що це дійсно так.

Козаків на Січі не можна було захопити  зненацька. Січ будували на островах. Крім того козаки розробили чудову систему повідомлення, так звані «фігури». (мал.2.)  Що собою являли «фігури»?

Учні. відповідь

 

Більшість запорожців мешкало в зимівниках, а на Січ приходили за відповідним сигналом. На Січі постійно перебувала козацька залога. Знайдіть визначення сова « залога».

 

Учні. Залога-озброєна група людей, яка когось або щось охороняє, охорона, варта.

 

Вчитель. Оскільки поселення козаків виникало на віддаленій околиці держави, козаки могли організовувати своє життя так, як вважали за потрібне. Ідеалами їхнього життя були свобода, рівність і братерство.

Всі важливі питання свого життя козаки обговорювали на радах ( від слова радитися, обговорювати). Козацькій раді належала вся влада. Право голосу мав кожен запорожець. Такий спосіб улаштування життя громади називають республікою.

Зачитайте визначення цього слова на ст. 90.

Учні.  А сучасна Україна є республікою?

Подумайте, які питання вирішували на раді?

  • ст. 90 – 91. Знайдіть відповіді у підручнику.
  • виносила ухвалу про війну і мир,
  • приймали чужоземних послів або відправляли козаків до інших держав,
  • карали винних,
  • обирали керманичів – козацьку старшину – кошового отамана ( або гетьмана ). Гетьман – головний, старший, командувач військ.

Вчитель: Хто входив до козацької старшини?

Осавул – помічник кошового з військових та адміністративних справ.

Суддя – чинив суд на Січі, за відсутності кошового отамана виконував його обовязки.

Писар – вів усю документацію на Січі.

Обозний –опікувався артилерією.

Обрані на посаду, вони отримували відзнаки, що символізували їхню владу. Такі символи – відзнаки козацької влади називали клейнодами.

Розгляньте зображення деяких клейнодів на ст. 91.

Булава була символом гетьманської влади.

Судді – військова печатка.

Писаря – срібний каламар ( чорнильниця ).

Тільки один клейнод головна корогва Січі – прапор, уважався символом усього козацького війська, а тому не належав комусь одному із старшини на час обрання клейнод біли святинею Січі, втрату їх вважали великою ганьбою.

А як голосували на Січі? Як вибирали головних? Про це ви дізнаєтеся з фізкульт – хвилинки:

Козаки голосували,

Шапки догори кидали

(руки піднімаємо вгору)

Кошового обирали

Мудрого і сильного, (руки до плеч)

Козаченька вільного

(руки на пояс і повороти)

Шапки високо летять, (руки вгору)

Хлопці голосно галдять.

Ну а ми галдіть не будем,

Все, що знаєм, не забудем.

(руки опускаємо)

Вчитель: Кого приймали на Січ?

 

Орієнтована відповідь учнів.

1) Ритуал прийняття на Січ був дуже простим. У новачка питали, чи вірує він у Бога. Потім козак мав пройти військову підготовку. Враховуючи певні особливості його зовнішності, мови, поведінки, він отримував прізвисько. Звідси і пішли такі дивні прізвища, які й досі носять козацькі нащадки: Перебийніс, Загубиколесо, Панібудьласка, Часник, Коза, Бик, Гопак. Але справжнім козаком вважали того, пропливе по Дніпру через всі його пороги.

2) Бувало таке, що козака не приймали в Січ. Про це, навіть, свідчить така козацька дума:- Ой, щоб тебе покарали три недолі

Перша недоля – щоб під тобою добрий кінь пристав,

Друга недоля – щоб ти козаків не догнав,

Третя недоля – щоб тебе козаки не злюбили і в курінь не пустили.

Вчитель: Необхідність тримати Запорозьке військо у постійній бойовій готовності, постійна небезпека були причиною того, що під загрозою смерті на Січ не можна було приводити жінок.

Діти, подумайте, про що може свідчити ось такий факт. Під час одного з походів Дмитро Вишневецький ( Байда ) був поранений та захоплений турками. А ось що було дальше:

« Цар турецький к ньому присилає, Байду к собі підмовляє:

« Ой ти, Байдо та славнесенький,

   Будь мені лицар та вірнесенький,

   Візьми в мене царівночку,

   Будеш паном на всю Україночку!»

Учні. Козаки були прекрасними воїнами.

Вчитель: Гільйон де Боплан – француз за походженням, військовий інженер, в своїй книзі « Опис України », так пише про козаків

« - А їх, запорожців, не так уже й легко буде перемогти. Бо не лише відчайдушність і сміливість притаманні цим людям, а й глибокі знання сучасної військової техніки…козаки мають підводний флот.

Що мав на увазі Гільйом де Боплан, ст. 95, 2 абзац, хто першим знайде відповідь на питання.

Учні. Тримаючи в роті довгу порожнисту очеретину, вони тривалий час можуть перебувати під водою непоміченими.

Вчитель: Козаки мали шаблю (ст.94), влучно стріляли з пістолів, добре воювали на морі на швидкісних кораблях, які називали чайками, мали артилерію. На Січі було до 50ти гармат.

Та чи не найбільший винахід козаків – польовий табір, який вони використовували для оборони серед степу.

Що з собою являв польовий табір?

Учні. Козаки ставлять колом вози, зєднують їх ланцюгами, а навколо викопують рів. 

 

V Закріплення нових знань.

 

Клас об’єднується у три групи.

1а група виконує завдання « Закінчити речення »

 

2а група « Знайди помилку » (робота виконується в письмовій формі)

3а група відповідає на питання гри « Далі, далі...»

 

1а група:

1. Перша Запорозька Січ буда збудована року 1556 на …

2. Бунчук, булава, корогва – це…

 

2а група:

1. Перша згадка про українських козаків – 1589 рік

2. На Запорозькій Січі мешкали жінки і діти

 

3а група

1. Вилучи «зайві» слова, склади речення.

Причорноморські степи, Золота Орда, татари, Ярослав Мудрий.

2. Гільйом де Боплан, Дмитро Вишневецький, Запорізька Січ – фортеця, 1556р.

3. Вибери слова, які стосуються українського козацтва.

Старшина, король, осавул, суддя, воєвода, староста, писар, гетьман, булава, корогва, бунчук, корона, клейноди, каламар, ярлик.

4. Впиши у віконечка літери, яких бракує.

А) Держава, що виникла після розпаду Золотої Орди на Кримському півострові.

 

 

Б) Острів на якому було засновано першу Запорізьку Січ – фортецю.

 

 

В) У головоломці приховане імя легендарного героя. Щоб прочитати його, зєднай спочатку нижні, а потім верхні літери, не перериваючи лінію. Впиши відгадку в клітинки.

 

 

 

 

Гра «Далі, далі…»

1.Символи-відзнаки козацької влади.

2.Підводні скелі, що перетинають течію річки.

3.Держава, якою керують люди обрані на певний термін.

4.Символи влади кошового отамана.

5.Українсьеий лицар-хлібороб, у перекладі – вільна, озброєна людина.

6.Козацький прапор.

7.Козацькі поселення навколо Січі, де господарювали козаки.

8.Козацькі збори, на яких козаки вирішували найважливіші справи.

 

Лінія часу.-- -I-------------------------I------------

Скільки часу пройшло від будівництва першої Січі до наших днів?

 

 

Уявіть собі, що на початку хvii ст. в будинку для подорожніх зустрілися польський, турецький та український купці. До них звернувся спільний знайомий венеціанський купець-і попросив пояснити, хто такі запорозькі козаки. Розкажіть, що кожен міг відповісти венеціанцеві.

 

Виникнення козацтва відіграло велику роль в історії українського народу. Сміливі, мужні козаки захищали країну від завойовників і давали надію українському народові на створення вільної незалежної держави.

 

Наш урок наближається до закінчення, але подорож у козацькі часи триватиме і на наступних уроках.

 

VI. Домашнє завдання.

    1.Опрайювати $ 12 підручника.

    2.Вивчити нові поняття.

    3.Підготувати додаткову інформацію про П. Конашевича –Сагайдочного.

 

Орієнтована відповідь учнів.

1) Ритуал прийняття на Січ був дуже простим. У новачка питали, чи вірує він у Бога. Потім козак мав пройти військову підготовку. Враховуючи певні особливості його зовнішності, мови, поведінки, він отримував прізвисько. Звідси і пішли такі дивні прізвища, які й досі носять козацькі нащадки: Перебийніс, Загубиколесо, Панібудьласка, Часник, Коза, Бик, Гопак. Але справжнім козаком вважали того, пропливе по Дніпру через всі його пороги.

 

 

2) Бувало таке, що козака не приймали в Січ. Про це, навіть, свідчить така козацька дума:- Ой, щоб тебе покарали три недолі

Перша недоля – щоб під тобою добрий кінь пристав,

Друга недоля – щоб ти козаків не догнав,

Третя недоля – щоб тебе козаки не злюбили і в курінь не пустили.

 

docx
Додано
23 квітня 2020
Переглядів
3391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку