Урок-віночок на тему Множення і ділення натуральних чисел

Про матеріал
Мета уроку:  Формування стійких навичок обчислень, розвиток логічного мислення.  Вироблення навиків розв’язування вправ на множення і ділення натуральних чисел.  Розв’язування рівнянь на основі залежностей між компонентами дій множення і ділення, розв’язувати текстові задачі, що потребують використання залежностей між величинами, зокрема розв’язувати задачі за допомогою рівнянь
Перегляд файлу

ЗОШ І – ІІІ ст. с. Луковичі

 

 

 

 

 

Урок-віночок з математики

На тему:

 

 

Множення і ділення натуральних чисел, їх властивості

 

(5 клас)

 

 

 

 

 

Вчитель:

Карига А. В.

 

 

 

 

 

Тема уроку:

 

Мета уроку:

  • Формування стійких навичок обчислень, розвиток логічного мислення.
  • Вироблення навиків розв’язування вправ на множення і ділення натуральних чисел.
  • Розв’язування рівнянь на основі залежностей між компонентами дій множення і ділення, розв’язувати текстові задачі, що потребують використання залежностей між величинами, зокрема розв’язувати задачі за допомогою рівнянь

 

Обладнання:

  • Дидактичний матеріал із завданнями для різних етапів уроку.
  • На магнітній дошці ватман, на якому намальований віночок, сплетений лише з листків, а замість квітів – кола з прорізами, які за урок заповнюються.
  • Індивідуальні карточки з домашніми завданнями.
  • Таблиці для задач на рух, схеми для задач та карточки для бліц-турніру.

 

 

Хід уроку

 

І. Повідомлення теми і мети уроку.

 

  • Ми вивчали тему „Множення і їх властивості”. Сьогодні ми повинні повторити всі прийоми множення та ділення, переконатися, що ми навчилися виконувати вправи на множення та ділення натуральних чисел, розв’язувати рівняння на основі залежності між компонентами дій множення і ділення, розв’язувати текстові задачі, а також розв’язувати задачі за допомогою рівнянь. І разом з тим ми будемо на уроці

 

плести віночок.

 

 Найбільшу відзнаку українського національного вбрання становив віночок зі стрічками. Український віночок, оспіваний у піснях, оповитий легендами і переказами, був символом добра і надій.

 

 Український віночок – не просто краса, а й оберіг „Знахар душі”, бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже. Цей звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Дівчаткам, яким минуло 6 років плели віночки із 7 квіток, ми ж будемо плести вінок з 12 квіток, і ми будемо вплітати по одній квіточці – тим самим виконувати по одному завданню.

 

 Приступаємо до роботи.

 

 

1 завдання. Усний рахунок.

 

 Обчисліть:

 

2 49 50 =    3 5 8 3 =

49 9 + 21 9 =   13 2 5 6 =

25 78 4 =    239 47 + 239 53 =

316 5 – 216 5 =   111 6208 – 11 6208 =

 

 Спростіть вираз:

 

   2 Х 15 =    3 У 15 =

   6 а 13 6 =   7 в 8 а =

   27 Х – 19 Х  =   35 Х – 18 Х =

   32 У – 14 У + У =  40 У – 12 У + У =

 

 Виконайте ділення:

 

   432: 4 =     609: 3 =

   3600: 6 =    1500: 50 =

 

 

 Усний рахунок проводиться у вигляді „Хто швидше зірве квітку”.

 

Учні рахують усно, записуючи відповіді в зошиті, кодуючи відповідь 1 Я.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

3600:6

 

 

 

 

 

 

 

 

432:4

 

 

 

 

 

 

 

 

32у-14у+у

 

 

 

 

 

 

 

 

27х-19х

 

 

 

 

 

 

 

 

6а3в

 

 

 

1500:50

 

 

 

 

15

 

 

 

609:3

 

 

 

 

 

 

3165-

2165

 

 

 

40у-12у+у

 

 

 

 

 

 

25784

 

 

 

35х-18х

 

 

 

 

 

 

499+

219

 

 

 

7в8а

 

 

 

 

 

 

24950

 

 

 

3у5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1116208-

116208

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23947+

23953

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13256

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3583

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Вплітаємо І квітку – цвіт яблуні. А що вона означає у вінку? Квіти яблуні – символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голови і промовляв: „Мати – яблуня, дядино моя. Дай моїй донечці здоровя й долі щасливої”

 

 

2 завдання. Математичний диктант, виконується на голубих листочках з квіткою барвінку в куточку листка, кодуємо 2 Б.

 

 Учні працюють за варіантами. Два учні (по одному від кожного варіанта) викликаються до дошки, інші працюють на місці.

 

По закінченні роботи проводиться взаємоперевірка в парах, звіряючись з дошкою.

 

Максимальна оцінка – 12 балів. За кожну правильну відповідь на питання № 1-6 нараховується 1 бал, за правильну відповідь на питання № 7-9 – 2 бали. За неправильну відповідь бали не нараховуються.

 

Оцінки учні виставляють один одному. Учитель підводить підсумок, аналізує основні моменти раціонального обчислення.

 

Оцінки виставляються в журнал за бажанням учнів.

 

І варіант

ІІ варіант

 

 

 

1.

Запишіть:

 

 

переставний закон множення для довільних чисел Х і У

сполучний закон множення для довільних чисел m, n і k

 

 

 

2.

Запишіть розподільний закон множення:

 

відносно дій віднімання для довільних чисел S, t і p.

відносно дій додавання для довільних чисел S, t і p.

 

 

 

3.

Знайдіть значення виразу, якщо k = 1000, t = 100

 

435k + 273t

386k + 723t

 

 

 

4.

Обчисліть, обираючи зручний порядок дій:

 

4 256 25 =

125 17 8 =

 

 

 

5.

При яких значеннях Х виконується рівність?

 

126: Х = 126

Х: 715 = 1

 

 

 

6.

Обчисліть:

 

 

0: 75 + 36: 36 + 0 17 =

41: 41 + 0: 59 + 0 23 =

 

 

 

7.

Розв’яжіть рівняння:

 

 

4 (Х + 3) = 28

7 (Х-2) = 35

 

 

 

8.

Спростіть і обчисліть значення виразу:

 

27а + 13а при а = 50

27в – 13в при в = 10

 

 

 

9.

Порівняйте значення виразів:

 

342: 6 + 258: 6

і

644: 4 – 244: 4

185: 5 + 315: 5

і

847: 7 – 147: 7

 

  • Вплітаємо 2 квітку – барвінок. А що він означає у віночку? Барвінок – до людської оселі, городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють від простуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні віночки, букетики. Цілий рік його шанують, вважаючи символом життя.

 

 

 

3 завдання. Учитель звертає увагу на те, що в деяких задачах на рух, де два об’єкти одночасно починають рухатись назустріч один одному або в протилежних напрямках, доцільно використовувати розподільний закон множення.

 

 Запишіть формулу одночасного руху для зустрічного і для руху навздогін. Чому дорівнює в кожному з випадків швидкість зближення?

 

Зустрічний рух

 

 

Рух навздогін

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Третя квітка – любисток. Люди люблять любисток не тільки за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ним миють волосся, освіжають хатнє приміщення, купають маленьких дітей. Тому у віночку це символ людської відданості, уміння бути корисним.

 

 

 

4 завдання. Розв’язування задач (самостійне).

 

Задача. Сороконожка поповзла за мурашкою, коли відстань між ними була 50 м. Швидкість сороконожки 8 м/хв., а швидкість мурашки 6 м/хв. Через скільки часу сороконожка дожене мурашку?

 

Задача. Від калини до берези 560 м. З куща калини і берези назустріч один одному вилетіли комар і муха. Швидкість комара 30 м/хв., а швидкість мухи 50 м/хв. Через скільки хвилин вони зустрінуться?

 

 

  • Вплітаємо калину. В центрі було гроно калини – символ краси і дівочої вроди, символ України вродливої нашої.

 

 

 

 

 

5 завдання. Колективне розв’язування задач з записами на дошці (на рух).

 

Із одного пункту одночасно в протилежних напрямках виїхали велосипедист і автомобіль. Швидкість руху велосипедиста 24 км/год., а швидкість автомобіля в 3 рази більша. На якій відстані один від одного будуть велосипедист і автомобіль через 4 години.

 

Із двох міст, відстань між якими 800 км. Одночасно назустріч один одному вийшли два поїзди і зустрілись через 5 годин. Швидкість І поїзда 75 км/год.. З якою швидкість їхав другий поїзд? На якій відстані один від одного були вони через 3 години руху?

  • Вплітаємо п’яту квітку – волошку. Волошка у вінку – це символ людського прозріння, краса і велич неба. Де волошка росте, там верба гине.

 

 

 

 

6 завдання. Скласти вираз за схемою:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Вплітаємо шосту квіточку – мак. Мак у віночку, то символ боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось рідного у цій боротьбі і процвітала пролита кров маковою квіткою в українському віночку.

 

 

 7 завдання. Розв’язування рівнянь (самостійне).

 

  6 Х = 42   42: Х = 3   Х: 14 = 3

  Х = 42: 6   Х = 42: 3   Х = 14 3

  Х =7    Х = 14   Х = 42

 

Що означає а: в?

  • Вплітаємо сьому квіточку – безсмертник. Безсмертник дарує здоровя роду людському. Чи виразки, чи вавочки гоїть.

 

8 завдання. Колективне розв’язування із записами на дошці рівнянь.

 

(Х - 8): 4 = 14  (Х + 1): 6 + 7 = 12  65: (Х + 4) – 6 = 7

Х – 8 = 14 4  (Х + 1): 6 = 12 – 7  65: (Х + 4) = 7 + 6

Х – 8 = 56   (Х + 1): 6 = 5   65: (Х + 4) = 13

Х = 56 + 8   Х + 1 = 5 6   Х + 4 = 65: 13

Х = 64   Х + 1 = 30    Х + 4 = 5

     Х = 30 – 1    Х = 5 – 4

     Х = 29    Х = 1

 

  • Вплітаємо восьму квіточку – ромашку. Біла корзинка, золоте денце. В ній лежить росинка і блистить сонце, вона приносить не лише здоровя, але й доброту та ніжність.

 

 

9 завдання. Коментоване розв’язування рівнянь.

 

  34Х – 9Х = 175   (Х - 5) (9 - Х) = 0

  25Х = 175    Х – 5 = 0 або 9 – Х = 0

  Х = 175: 25   Х = 5   Х = 9

  Х = 7

 

  • Вплітаємо дев’яту квіточку – чорнобривці, що в народі називають ще оксамитки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у промінні сонця.

 

 

10 завдання. Бліц-турнір.

 

  1. Із А метрів ситцю пошили 7 сарафанів. Скільки метрів треба, щоб пошити 12 таких сарафанів?

 

  1. Із В метрів вельвету пошили 5 спідниць. Скільки таких спідниць пошиють з С метрів вельвету?

 

  1. В куску було D метрів полотна. Із нього взяли ткань на 6 наволочок. Скільки полотна залишилося в куску, якщо на 1 наволочку іде N метрів полотна?

 

  1. В куску було Х метрів полотна. Від нього відрізали У метрів, а із останньої тканини пошили 9 підодіяльників. Скільки тканини іде на 1 підодіяльник?

 

  1. Із А метрів шерсті пошили 4 костюма, а з В метрів шовку – 8 платтів. На скільки метрів більше іде на костюм, ніж на плаття?

 

  • Вплітаємо десяту квіточку – рожу. Дерево дерев’яне, листя – коханське, цвіт – ангельський, а нігті – диявольські. Це рожа, троянда! Її матір’ю – „царівною квітів” – вважається шипшина. У народі її називають рожа, ружа, шипшина, свербиус.

 

 11 завдання. Розшифруй слово. Що воно означає?

 

А

46552: 92

 

Р

47709: 57

 

О

360594: 897

 

 

 

 

 

 

 

 

Д

34504: 38

 

Б

194880: 64

 

Т

488520: 708

 

908

402

3045

837

402

690

506

Д

О

Б

Р

О

Т

А

 

 

  • Вплітаємо одинадцяту квітку – м’яту. Повна рожа, мак чубатий, між кущами м’ята. І барвінок хрещатий стелиться до хати – обереги духовної спадщини.

 

 

12 завдання. Задача зовсім не проста – знайти не кожен зможе. Чому тут рівна зірочка, велосипед і їжачок?

 

 

 

велосипед

 

їжак

 

7

+

 

 

 

 

 

 

 

 

зірка

 

їжак

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

велосипед

 

їжак

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

велосипед

 

0

 

зірка

  • Вплітаємо гілочки хмелю.  Зведе він докупи наш віночок, зробить його міцним та довговічним, як наша земля, на якій ростуть всі ці квіти.

 

 

 

ІІ. Підсумок уроку.

 

 От і закінчився урок математики „Плету я віночок”.

Народ раніше був ближче до природи, шанував її, освячував, оспівував, переймався її красою, ласкавістю, гордістю.

 Ми часто забуваємо, що природа подарувала свої цілющі скарби людині навік. І ми не берегли їх, як своє життя, як свої знання. Любити, вивчати, спостерігати, осмислювати. І вона, розкриваючи дивовижні таємниці, озветься у нашій душі радістю буття, глибиною знань.

 

ІІІ. Завдання додому на індивідуальних картках.

doc
Додано
5 серпня 2019
Переглядів
669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку