Урок-віночок з математики
Множення і ділення натуральних чисел, їх властивості
Мета уроку: Формування стійких навичок обчислень, розвиток логічного мислення.
Вироблення навиків розв’язування вправ на множення і ділення натуральних чисел.
Розв’язування рівнянь на основі залежностей між компонентами дій множення і ділення, розв’язувати текстові задачі, що потребують використання залежностей між величинами, зокрема розв’язувати задачі за допомогою рівнянь
Обладнання:
Хід уроку
І. Организаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірити відповіді
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Ми вивчали тему „Множення і їх властивості”. Сьогодні ми повинні повторити всі прийоми множення та ділення, переконатися, що ми навчилися виконувати вправи на множення та ділення натуральних чисел, розв’язувати рівняння на основі залежності між компонентами дій множення і ділення, розв’язувати текстові задачі, а також розв’язувати задачі за допомогою рівнянь. І разом з тим ми будемо на уроці
плести віночок.
Найбільшу відзнаку українського національного вбрання становив віночок зі стрічками. Український віночок, оспіваний у піснях, оповитий легендами і переказами, був символом добра і надій.
Український віночок – не просто краса, а й оберіг „Знахар душі”, бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже. Цей звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Дівчаткам, яким минуло 6 років плели віночки із 7 квіток, ми ж будемо плести вінок з 12 квіток, і ми будемо вплітати по одній квіточці – тим самим виконувати по одному завданню.
Приступаємо до роботи.
ІV. Актуалізація опорних знань
Усний рахунок.
2 49 50 = 3 5 8 3 =
49 9 + 21 9 = 13 2 5 6 =
25 78 4 = 239 47 + 239 53 =
316 5 – 216 5 = 111 6208 – 11 6208 =
2 х 15 = 3 у 15 =
6 а 13 6 = 7 b 8 а =
27 x – 19 x = 35 x – 18 x =
32 y – 14 y + y = 40 y – 12 y + y =
Усний рахунок проводиться у вигляді „Хто швидше зірве квітку”.
Учні рахують усно, записуючи відповіді в зошиті, кодуючи відповідь 1Я.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3600:6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
432:4 |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
32у-14у+у |
|
|
||
|
|
|
|
|
|
27х-19х |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
6а3в |
|
|
|
1500:50 |
||
|
|
|
|
2х15 |
|
|
|
609:3 |
|
|
|
|
|
|
3165- 2165 |
|
|
|
40у-12у+у |
|
|
|
|
|
|
25784 |
|
|
|
35х-18х |
|
|
|
|
|
|
499+ 219 |
|
|
|
7в8а |
|
|
|
|
|
|
24950 |
|
|
|
3у5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1116208- 116208 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23947+ 23953 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13256 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3583 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Застосування набутих знань
Вплітаємо 1 квітку – цвіт яблуні. А що вона означає у вінку? Квіти яблуні – символ материнської любові. То був цілий ритуал, коли батько торкався віночком голови і промовляв: „Мати – яблуня, дядино моя. Дай моїй донечці здоров’я й долі щасливої”
Математичний диктант, виконується на голубих листочках з квіткою барвінку в куточку листка, кодуємо 2Б.
Максимальна оцінка – 12 балів. За кожну правильну відповідь на питання № 1-6 нараховується 1 бал, за правильну відповідь на питання № 7-9 – 2 бали. За неправильну відповідь бали не нараховуються.
|
І варіант |
ІІ варіант |
|
|
|
1. |
Запишіть: |
|
|
переставний закон множення для довільних чисел х і у |
сполучний закон множення для довільних чисел m, n і k |
|
|
|
2. |
Запишіть розподільний закон множення: |
|
|
відносно дій віднімання для довільних чисел S, t і p. |
відносно дій додавання для довільних чисел S, t і p. |
|
|
|
3. |
Знайдіть значення виразу, якщо k = 1000, t = 100 |
|
|
435k + 273t |
386k + 723t |
|
|
|
4. |
Обчисліть, обираючи зручний порядок дій: |
|
|
4 256 25 = |
125 17 8 = |
|
|
|
5. |
Обчисліть: |
|
|
0: 75 + 36: 36 + 0 17 = |
41: 41 + 0: 59 + 0 23 = |
|
|
|
6. |
Спростіть і обчисліть значення виразу: |
|
|
27а + 13а при а = 50 |
27b – 13b при b = 10 |
|
|
|
10. |
Порівняйте значення виразів: |
|
|
342: 6 + 258: 6 і 644: 4 – 244: 4 |
185: 5 + 315: 5 і 847: 7 – 147: 7 |
Вплітаємо 2 квітку – барвінок. А що він означає у віночку? Барвінок – до людської оселі, городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п’ють від простуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть весільні віночки, букетики. Цілий рік його шанують, вважаючи символом життя.
Розв’язування задач. Звернутиє увагу на те, що в деяких задачах на рух, де два об’єкти одночасно починають рухатись назустріч один одному або в протилежних напрямках, доцільно використовувати розподільний закон множення.
Записати формулу одночасного руху для зустрічного і для руху навздогін. Чому дорівнює в кожному з випадків швидкість зближення?
Зустрічний рух |
|
|
Рух навздогін |
|
|
|
|
|
|
|
|
Третя квітка – любисток. Люди люблять любисток не тільки за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ним миють волосся, освіжають хатнє приміщення, купають маленьких дітей. Тому у віночку це символ людської відданості, уміння бути корисним.
4 завдання. Розв’язування задач (самостійне).
Задача. Сороконожка поповзла за мурашкою, коли відстань між ними була 50 м. Швидкість сороконожки 8 м/хв., а швидкість мурашки 6 м/хв. Через скільки часу сороконожка дожене мурашку? |
|
Задача. Від калини до берези 560 м. З куща калини і берези назустріч один одному вилетіли комар і муха. Швидкість комара 30 м/хв., а швидкість мухи 50 м/хв. Через скільки хвилин вони зустрінуться? |
Вплітаємо калину. В центрі було гроно калини – символ краси і дівочої вроди, символ України вродливої нашої.
5 завдання. Колективне розв’язування задач з записами на дошці (на рух).
Із одного пункту одночасно в протилежних напрямках виїхали велосипедист і автомобіль. Швидкість руху велосипедиста 24 км/год., а швидкість автомобіля в 3 рази більша. На якій відстані один від одного будуть велосипедист і автомобіль через 4 години. |
|
Із двох міст, відстань між якими 800 км. Одночасно назустріч один одному вийшли два поїзди і зустрілись через 5 годин. Швидкість І поїзда 75 км/год.. З якою швидкість їхав другий поїзд? На якій відстані один від одного були вони через 3 години руху? |
Вплітаємо п’яту квітку – волошку. Волошка у вінку – це символ людського прозріння, краса і велич неба. Де волошка росте, там верба гине.
6 завдання. Скласти вираз за схемою:
Вплітаємо шосту квіточку – мак. Мак у віночку, то символ боротьби українського народу за волю. Кожна людина втрачала когось рідного у цій боротьбі і процвітала пролита кров маковою квіткою в українському віночку.
Фізкультхвилинка .
Всі піднесли руки — раз!
На носках стоїть весь клас,
Два присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! — і вгору,
Два! — і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз — присіли, два — піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
Вплітаємо сьому квіточку – безсмертник. Безсмертник дарує здоров’я роду людському. Чи виразки, чи вавочки гоїть.
Робота з підручником
№№ 481
Вплітаємо восьму квіточку – ромашку. Біла корзинка, золоте денце. В ній лежить росинка і блистить сонце, вона приносить не лише здоров’я, але й доброту та ніжність.
9 завдання. №479
Вплітаємо дев’яту квіточку – чорнобривці, що в народі називають ще оксамитки, бархатки, бо яскраві суцвіття виграють у промінні сонця.
Бліц-турнір.
Вплітаємо десяту квіточку – рожу. Дерево дерев’яне, листя – коханське, цвіт – ангельський, а нігті – диявольські. Це рожа, троянда! Її матір’ю – „царівною квітів” – вважається шипшина. У народі її називають рожа, ружа, шипшина, свербиус.
Розшифруй слово. Що воно означає?
А |
46552: 92 |
|
Р |
47709: 57 |
|
О |
360594: 897 |
Д |
34504: 38 |
|
Б |
194880: 64 |
|
Т |
488520: 708 |
908 |
402 |
3045 |
837 |
402 |
690 |
506 |
Д |
О |
Б |
Р |
О |
Т |
А |
Вплітаємо одинадцяту квітку – м’яту. Повна рожа, мак чубатий, між кущами м’ята. І барвінок хрещатий стелиться до хати – обереги духовної спадщини.
Логічне завдання. Задача зовсім не проста – знайти не кожен зможе. Чому тут рівна зірочка, велосипед і їжачок?
|
|
велосипед |
|
їжак |
|
7 |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
зірка |
|
їжак |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
велосипед |
|
їжак |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
велосипед |
|
0 |
|
зірка |
Вплітаємо гілочки хмелю. Зведе він докупи наш віночок, зробить його міцним та довговічним, як наша земля, на якій ростуть всі ці квіти.
V. Підсумок уроку.
От і закінчився урок математики „Плету я віночок”.
Народ раніше був ближче до природи, шанував її, освячував, оспівував, переймався її красою, ласкавістю, гордістю.
Ми часто забуваємо, що природа подарувала свої цілющі скарби людині навік. І ми не берегли їх, як своє життя, як свої знання. Любити, вивчати, спостерігати, осмислювати. І вона, розкриваючи дивовижні таємниці, озветься у нашій душі радістю буття, глибиною знань.
Домашнє завдання.
|
|
велосипед |
|
їжак |
|
7 |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
зірка |
|
їжак |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
велосипед |
|
їжак |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
велосипед |
|
0 |
|
зірка |